jsjsev Skrevet September 4, 2011 Skrevet September 4, 2011 Vel så er jo sånn at E39 eller generelt bmw'er har en del camber bak, og med 19" hjul så kan man ikke regne med at dekka ska holde mye mer en 1 sesong.. og større hjul du ska ha fortere sliter det
aigin Skrevet September 4, 2011 Skrevet September 4, 2011 MAN MÅ KOMPENSERE SPISSING TIL CAMBER! Det skal ikke forekomme slitasjer på dekk som avbildet i tråden. Et dekk som triller på skrå, vil trille motsatt vei av hellingsvinkelen. Dette gjør at dekket vil slites på innsiden. Man må øke spissingen proposjonalt med mere kamber.. For all del, legg bort all tro om at Cambervinkelen slite dekkene!
S.Hafsmo Skrevet September 4, 2011 Skrevet September 4, 2011 Camber sliter dekk! Enkelt og greit Ikke i den grad det er avbildet her. Man må og ha i bakhodet at om deler er slitte rundt om i bakstellet, vil hjulstillingen endre seg undet bl.a pådrag. Camber sliter dekk, ja. men skal du ha slittasje slikt flere har vist til her, må du ha cambervinkel som likner på dette: De fleste her er sikkert en kombinasjon av camber/spissing som følge av slitt bakstell.
Alpejohn Skrevet September 4, 2011 Forfatter Skrevet September 4, 2011 Er det vanlig at de staga som justerer camber, altså dem som går inn på navet på topp, kan være dårlige? Jeg bytta kulene i bunn, og et spissingstag. Har og kjøpt nye øvre bærebru er det vel kanskje det heter? Den som går inn på toppen av navet og som man justerer camber på.. Har ikke bytta dem, skal ta hjulstilling og få vite HVA som gjør at bmw ikke fikk justert mer på camber.. Deretter får jeg ta stilling til eventuelle problemer. Men lurer på om jeg må bytte kuler bak igjen, syns det har begynt å gnisse/knirke på eine sida bak, er ikke høy lyd, men svak kvittring på en måte. Disse var kjøpt på koed, og er ikke orginale.. Vart ca 1 år i tilfelle... Neste gang tar jeg orginale bmw foringer! Fredrik
aigin Skrevet September 4, 2011 Skrevet September 4, 2011 Det må jo være vanskelig å oppdage feil i bakstilling på BMW?! Siden mange her får tatt hjulstillingskontroll der det åpenbart må være noe galt. Hele bilens vekt presses på bakstillingen når man akselererer. Skal ikke så rare slakken til før det skaper problemer. Selv så har jeg aldi hatt problemer med dekkslitasje, kanskje oppsøke skikkelige verksteder! Og hva med å lage en tråd der man kan anbefale verksteder som faktisk kan BMW ?
AlpinaV8 Skrevet September 4, 2011 Skrevet September 4, 2011 Har du papirene på hjulstillingskontrollen?Eg rekner med at du har litt negativ camber. (dekkene skrever) Eg trur ikkje dette kan justeres noke særligt på e39. Men kanskje andre kan svare på dette? På E39, Foran: Kun justering av spissing. Bak: Justering av spissing og camber. Ved hjulstillings kontroll, begynn alltid bakerst... Om noen trenger det, kan jeg sende snapshot fra TIS Knut
Alpejohn Skrevet September 5, 2011 Forfatter Skrevet September 5, 2011 Det må jo være vanskelig å oppdage feil i bakstilling på BMW?! Siden mange her får tatt hjulstillingskontroll der det åpenbart må være noe galt. Hele bilens vekt presses på bakstillingen når man akselererer. Skal ikke så rare slakken til før det skaper problemer. Selv så har jeg aldi hatt problemer med dekkslitasje, kanskje oppsøke skikkelige verksteder! Og hva med å lage en tråd der man kan anbefale verksteder som faktisk kan BMW ? I fjor var bilen min inn på bmw verksted, for kontroll av understell før justering. Jeg bytta da bærekuler bak, et spissingstag bak å kasterstag forran. Den store dagen kom, bmw justerte, beskjeden "får ikke justert mer på camber høyre bak" sto på papiret, dom som jeg var, tenkte ikke jeg så nøye på det, ingen sa at noe var galt, så tenkte det bare var wn bagatell. Per dags dato vet jeg ikke HVORFOR dem ikke fikk justert mer.. Men det skulle jeg gjerne likt å vist! I følge en kompis som er mekaniker, så ville han justert bak på "en annen måte".. Han mente det ikke ble helt "harmonisk" slik dem hadde gjort det.. Og siden jeg selv ikke har så god peil på bmw (hatt bmw i 1,5 år nå ca.) så vet jeg ikke helt hvordan ting funker når man snakker hjulstilling og understell. Så derfor skal jeg ha bilen på et "ikke bmw", og se om jeg fåe svar på hva feilen kan være. Til halve prisen av bmw :/
mudbug Skrevet September 5, 2011 Skrevet September 5, 2011 Til halve prisen av bmw :/ Hva er prisen for å ha hjulskontroll hos BMW???? Har du sett den??? viewtopic.php?f=1&t=200709&start=0
Morbus Skrevet September 5, 2011 Skrevet September 5, 2011 Har du papirene på hjulstillingskontrollen?Eg rekner med at du har litt negativ camber. (dekkene skrever) Eg trur ikkje dette kan justeres noke særligt på e39. Men kanskje andre kan svare på dette? På E39, Foran: Kun justering av spissing. Bak: Justering av spissing og camber. Ved hjulstillings kontroll, begynn alltid bakerst... Om noen trenger det, kan jeg sende snapshot fra TIS Knut Send gjerne fra TIS. Har hatt min E39 på 4hjulskontroll to ganger i sommer, de klarer vist ikke justere camber bak sier de. (2 forskjellige verksted)
DieselVegard Skrevet September 5, 2011 Skrevet September 5, 2011 Camber sliter dekk! Enkelt og greit Greit nok, men feil spissing sliter mye mer. Dette i kombinasjon med 2 grader negativ camber vil jo være døden for dekk, men det finner dere jo ut Jeg har standard E39 med "nytt" hjuloppheng bak og 235/45-17 dekk. Sliter ikke dekk i det hele tatt.
aigin Skrevet September 5, 2011 Skrevet September 5, 2011 Camber sliter dekk! Enkelt og greit Er så marginalt at det ikke er verdt å nevne! Alle dekk som ruller vil slites, og kan man litt hjulgeometri så skal man klare å justere/kompensere spissing slik at man ikke får noe slitasje som ikke kan kalles for normalt. Jeg har selv kjørt i mange år uten at det har blitt noe forskjellig slitasje på dekkene. Men så gjør jeg også all arbeide på bilene mine selv
Alpejohn Skrevet September 6, 2011 Forfatter Skrevet September 6, 2011 Hva bør man bytte for å være sikker på at man har bytta det som vil påvirke hjulstillinga drastisk? Om det er spissinga som sliter mest, burde jo den være helt ute og kjører på min høyre side, og litt galt på venstre.. Men på høyre der det var verst, bytta jeg spissingstag, uten at det tydelig vis ble noe bedre
haybimmsen Skrevet Mai 17, 2012 Skrevet Mai 17, 2012 Hvordan gikk det her? Jeg lurer fordi på min e36 så er spissinga heilt ute å kjøre på høyre bake, er så mye at an kan se det med øya, hva slags foringer er det som kan være ødelagt? Tviler på det kan justeres så mye som det er snakk om på min:(
Alpejohn Skrevet Mai 17, 2012 Forfatter Skrevet Mai 17, 2012 Jeg kan rapportere fra årets dekk dim Som jeg rapporterte ifjor, så slutta den så godt som og slite skeivt med 235 17" etter at jeg begynte og kjøre midt i veien, altså å følge hjulspora. Det jeg la merke til ved omlegging til vinterhjul, var at dekket var slitt skeivt nesten helt fra yttersida og helt inn til inner, men i en jevn halling. Kunne se at dekket var skeivt over hele fjøla når du så det stå oppreist. Dekket sto også skeivt på garasjegulvet. Men dette var da de billigeste dritt dekkene jeg noen gang har hatt, Rotalla het dem, 105 elle noe, kosta 500 kr stk. OG DU MÅ IKKE FINNE PÅ OG KJØPE DEM! DE ER LIVSFARLIGE! Eneste grunnen til at jeg kjøpte dem var for og ikke kaste bort mer en nødvendig med penger på å teste om dem blei skeive eller ikke. I år har jeg 275/35-18" nankang ns2 bak, og har praktisert denne kjøringa siden påske uka, og har kjørt litt over 3000 km. Jeg målte dybda i spora på begge bakhjula litt etter jeg hadde montert dem, og var ut og målte igår igjen. Det jeg da kan melde at hittil så har høyre bakhjul ikke blitt merkbart slitt etter 2500 km, venstre bakhjul har mistet nesten en millimeter på innsiden, og en millimeter ca midt på (litt rart for jeg har samme trykk i begge). Grunnen til at det er litt slitt på venstre kan være at jeg har hatt en tendens til og legge meg litt for langt ut mot grøfta. Dette har jeg nå prøvd og korrigere. Så får vi se til sommeren. Når man da sammenligner med første året jeg hadde 265/30-19", så var hjula på dette tidspunktet slitt helt inn på kordene og litt til rett før 3000 km. På begge sider. Det var da BMW i Ålesund som hadde tatt hjulstilling, til den nette sum av 2500,- spenn! I fjor hadde jeg den inn igjen siden jeg følte på meg at NOE var feil, da til et verksted her jeg er veldig fornøyd med, kommentaren hans til den forrige hjulstillingen var: Det var litt merkelig justert, kunne ikke helt forstå hvorfor dem hadde gjort det slik. Det samme sa en kompis som er bilmekaniker når vi samenligna papirene fra bmw og dette verkstedet. Etter og tatt hjulstilling og fått rettet opp den dyre feilen til BMW (aldri hjulstilling der igjen!), og kjøring midt i hjulspora så har jeg kurert det store problemet mitt! HOOH! Ble litt mye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå