Gå til innhold

Stephan.s' e24. 633/635


Stephan.s
 Share

Anbefalte innlegg

Gratulerer med fin bil!

Mtech på denne i fra 1979 blir stein gærnt, mener nå jeg. Det som derimot er fett, er Alpina frontspoiler. Den kan du skru rett på, siden du allerede har fronten fra 633'n. Skal visstnok være en enkel jobb. Lysbryterne er også enkle å skru ut, men det har du kanskje oppdaget? Rattet må selvfølgelig også av før du tar ut instrumentene..

Edit: Jeg ser du allerede har skaffet nyere spoiler og at det ikke var trådstarter som plundret med lysbryterne. Se bort i fra det:-)

Noe mer styling enn front- og hekkspoiler er vel ikke nødvendig på så flotte biler som dette?

9wva38b8016qok0b72ju.jpg

as8q2jqi9f23s18w0g83.jpg

zaywwi087hk1hyxbme29.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker mrtn.

Var en del grubling ang. fronten. Men grunnen til at det ble nyere m-tech er nesten rent tilfeldig. Er en kombinasjon av at det største rustangrepet på bilen er i frontpartiet. Den orginale fangeren på bildet, lyver i utseende. Den hang sammen i lakk og techtyl, så den er trolig ikke verdt å reparere. Jeg lette da etter ny fanger, og m-tech har alltid vært favoritt. Og da jeg kom over en, slo jeg til.

Jeg kan være enig i det du sier når det kommer til orginalitet, men tror nok m-techen blir.

Har ennå ikke bestemt meg for resten av bilen, men blir nok til at den blir holdt mest mulig orginal.

Eneste jeg vil ha på, er stjerten på bakluka.

Men har faktisk ikke lagt merke til org Alpina fronten som du nevner. Har sett de til salgs, uten bilder, så visste ikke hvordan den så ut. Lærer noe nytt daglig om disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke forundre meg E24Bimmer628Csi.

Jeg sendte faktisk mail til TÜV rolfi, men fikk svar tilbake at de ikke kunne hjelpe meg :?

Leste igjennom Aslaks tråd om hans 635 på http://www.bmwccn.no/02classic/, og TÜV papirerne han fikk var visstnok ikke gode nok for statens vegvesen til å registrere bilen.

Og når jeg da fikk negativt svar selv fra TÜV tok jeg kontakt med BMW Norge, som ga positivt svar. Var faktisk ikke så ikke dyrt heller. Skulle ha drøye 2000,- for papirene, som jeg nå venter å få neste uke.

Eneste jeg mangler da papirer på ET/inpresset på bilen, og bestille time hos BT.

Kunne du scannet/tatt bilde av papirene og sendt meg når du får de? Så får jeg sett om de er like de jeg får fra TÜV.

Det er ECE-dokumentasjon jeg får.

ECE bestätigung er et dokument som bekrefter at bruktbiler som ikke er EU typegodkjent oppfyller de tekniske og miljømessige krav som norske myndighetene har satt for import til Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Kanskje på tide med en oppdatering her og ;)

Bilen er nå vist hos statens vegsenen i går, og gikk igjennom uten problemer.

Har vært stille fra min side her pga. den visningen. Jeg misforstod vegvesenet om godkjenningsprosessen, da jeg forstod det slik at det var full tekninsk kontroll ved førstegangsvisning. Det er det altså ikke.

Og nå når den er godkjent, blir det å ringe tollvesnet på mandag, og spørre pent om å få bidra til statskassa i form av engangsavgiften. Så går alt som planlagt, er den på skilt til uka :D

Og sånn ellers har jeg brukt vinteren på å spore opp og handle noe smågodt til bilen:

e12 diff med brems. 3,45 utveksling, ganske nylig oppbygget med 60-70% sperring.

tlqtnbft7vn7n8ffo9hf_thumb.jpg

Getrag 265/6 kasse.

i61thia7xehogfnbbs12_thumb.jpg

Selvom kanskje automat er bedre å cruise med enn manuell, så går 3hp22 kassa altfor høyt turtall på e6.

Den ligger på rundt 2900rpm med 3,25 diffen som er der nå.

Hvis jeg da bytter ut diffen til 3.45 og oppgradere til getragen, havner jeg slik:

e18wq9zli7r43gnf46fd_thumb.jpg

Beste hadde vært å flytte sperreenheten over til 3.25 diffen som sitter i bilen nå, men vet ikke om jeg vil begi meg ut på en slik operasjon.

Har også skaffet meg bedre stoler:

ak1wjc16pd1lo5mbqf9d_thumb.jpg

Komplett sportsinteriør med alt av dekser som hører med.

Bakvinge:

mfkd8g896mqo87y3d3jy_thumb.jpg

Og her tidligere i mai støtte jeg tilfeldigvis på en kar på et marked, som hadde 2stk overhalte kalippere til e12 liggene. Og da var det ingen tvil om at det ble kjøp. Disse er samme som på e24.

2k6q1hgd676tmmggaecz_thumb.jpg

Hverken vingen, interiøret eller girkassa ble levert til e24 i 1979, så noen vil kanskje ha sterke meninger om jeg putter dette på bilen.

Har kun 3-eiket ratt og girkule igjen på ønskelista. Byr stadig på ebay.de, men de selger som varmt hvetebrød, og til skyhøye priser, men jeg har jo ikke dårlig tid, så det kommer nok.

Har også kommet frem til mulig fargevalg; Agate Green #177

uyat7k468p0kuw9eef07_thumb.jpg

Har falt helt for denne fargen.

I kombo med grønntonede ruter jeg har fått tak i, og BBS RS med senter i samme farge trur jeg kan bli bra.

Det går sakte men sikkert fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada Norbakken, går fremover.

Se der ja, fått bilde av bilen med felga i avataren og ;) Fortsatt fornøyd håper jeg.

De TÜV papirere har plaget meg en stund nå. Jeg har vært litt treig, men har nå ferie, så de står først på lista over gjøremål. Sendes mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt trøbbel med førstegangsvisningen alikevel, er den nå endelig klar. Noe jeg kom på i etterkant var at de faktisk ikke sa noe på manglende sideblinklys. Så er godkjent uten :D

Har også vært i kontakt med tollvesenet, og må så klart møte opp i Tollbugata i Oslo for å betale engangsavgiften. Ingen mulighet til å ordne det via nettbank. Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig. :?

Har også forhørt hvordan er det med valg av skilt. Får jo ikke veteranskilt av typen "E-123", men kan få tidsriktige skilt. Kan få innvirkning på bokstavene, f.eks CC var rundt 70 tallet en gang, men tallene kunne jeg ikke være med å avgjøre. Nedtur :(

Skal innover å få gjort dette til uka, så blir spennende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Går sakte fremover her og.

Engangsavgiften betalt, og venter på regning på årsagiften. Denne skulle i følge tollvesenet være hos meg for 2 uker siden, men den har uteblitt. Har kontakta tollvesenet, men lite svar å få :S

Venter og på forespørselen min på skiltnummer fra BT, men som med alle statelige etater, tar ting tid.

Så fort dette er i boks, er det tut og kjør ;)

Og så har jeg vunnet et auksjon på tidsriktig 3 eiket ratt til bilen.

wh8lh3sbuqhiqklxtr9b_thumb.jpg

Noen som har erfaring med bank transfer til tyskland? Selger hadde ikke paypal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner og få litt go deler til bilen nå.

Er bare og få på skilter slik at du får kosekjørt nå. :D

Ja det begynner å bli en del.

Verste er at jeg har laga ett excel dokument for alt jeg gjør og kjøper inn til bilen. Dum som jeg er har jeg også ført på pris på ting, enten det har vært nytt eller brukt. Og jeg gruer meg hver gang for å åpne dokumentet for å si det slik. Får sambo se den summen, blir det månelyst :P

Eneste jeg føler jeg trenger nå, er det som du kjøpte inn for litt siden, nemlig hodestøtter bak. Har deltatt på ett par ebay auksjoner, med de går for skyhøye priser. Synes det er litt drøyt å gi 2000+ for ett brukt sett, når man faktisk får kjøpt de nye for drøye 3000.

Ser du har vært og hentet deler av M6 en du også.

Jeg hadde ikke råd til å IKKE kjøpe de setene og spoileren når johnja la ut bilen for delesalg ;)

Angrer nesten på at jeg ikke tok med motoren og.

Oi oi oi, dette ser veldig riktig ut! Fantastisk bil.

Om ikke annet er i allefall planene mange.

Bra du har fått opp en prosjekttråd om god gammal bimmer og ;). Er møkklei å se side opp og side ned med e30/e36 prosjekter. Må få flere oldtimere inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt en hel masse søknader til forskjellige trafikkstasjoner ang. tidsriktig kjennemerke. Regner med å få svar fra de fleste i morgen :D

I mellomtiden har jeg jobbet med m6 setene.

Kjøpe leather care kit fra Swissvax, med farging og oppfrisking.

uzgnvi9nak2abqytl4tz_thumb.jpg

Utgangspunktet var slik:

0ciqpgopopfp5k1qfdl8_thumb.jpg

miwrzrd8e9ay4kz38ryt_thumb.jpg

pvcs565d4ni8sbep8jad_thumb.jpg

Setene er ikke så altfor ille, foruten noen sprekker jeg håpet å forbedre.

Skriver ikke en hel avhandling her, men det ble litt bedre enn hva det var.

7u3itympw3035esac0uy_thumb.jpg

Ikke helt fornøyd, men ble bedre. Skinnet føles mye mykere og friskere. Utifra det jeg har lest av andre prosjekter på detailersclub, virker det nesten som det er vanskeligere friske opp sorte seter, enn f.eks grå eller beige.

Skulle dog ønske det ble litt mattere i fargen til slutt.

edit: Når jeg ser det på bildene nå, er det faktisk ikke lett å se noen forbedring. Skuffa :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste er at jeg har laga ett excel dokument for alt jeg gjør og kjøper inn til bilen. Dum som jeg er har jeg også ført på pris på ting, enten det har vært nytt eller brukt. Og jeg gruer meg hver gang for å åpne dokumentet for å si det slik.

#-o Ai ai ai... Sånt gjør man bare ikke :lol:

Jeg hadde også et sånt på den andre 323'n min, men avsluttet det ganske kjapt da jeg så hvor det bar..

Anyway; pøs på med bilder - vi "retro-eiere" setter pris på sånt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...