Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er ikke rart man sliter med å velge nøkternt når det er snakk om at man bare skal ha en bil. Da mener jeg M5 E39 ville vært en sikkert vinner.

Om du ikke bruker den til jobb etc, er jo heller ikke bensinutgiftene noe å tenke på. GO GO GO:)

• Svar 312
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hvorfor velge E39 M5 når man kan velge E39 530i? Hvis bilen stort sett bare skal brukes som familiebil til-fra hytta samt besøke familien ser jeg ærlig talt ikke poenget med en E39 M5. Hvorfor ikke spare noen kroner, redusere økonomisk risiko og få en skarpere styring med på kjøpet?

Et annet poeng, som E39 deler med E46, er at E39 nå seriøst begynner å trekke på årene. Den gikk tross alt ut av produksjon for snart 8 år siden og er 3 generasjoner gammel som modell. Hvor interessant var E28 da E39 kom på markedet? I forhold til F10 er E39 nå like gammeldags.

Skrevet

apples and oranges fredrik... en M5 og 530 er ikke akkurat i samme liga...

og ting har skjedd på 30 år, en E28 er forhistorisk i forhold til en E39, både med tanke på komfort, sikkerhet, features osv...

e39 vil jeg fremdeles se på som en moderne bil. Tror nok en E39 i god stand er et mer behagelig bekjentskap enn f.eks en ny octavia....

Skrevet
apples and oranges fredrik... en M5 og 530 er ikke akkurat i samme liga...

og ting har skjedd på 30 år, en E28 er forhistorisk i forhold til en E39, både med tanke på komfort, sikkerhet, features osv...

e39 vil jeg fremdeles se på som en moderne bil. Tror nok en E39 i god stand er et mer behagelig bekjentskap enn f.eks en ny octavia....

Jeg vil faktisk hevde at F10 relativt sett er mer moderne i forhold til E39 enn E39 er moderne i forhold til E28. Produksjonen av E39 begynte allerede i 1995 og dette betyr at selve konstruksjonen E39 hovedsakelig er fra 1992-93. Teknisk sett er E39 med andre ord nesten 20 år gammel. E39 er fra en tid før elektroniske hjelpemidler for alvor ble implementert i biler og den har en merkverdig konstruksjonsfeil ved at det ikke er plass til tannstangstyring i V8 modellene. De har derimot en mer upresis snekke (tenk eldre Mercedes-Benz) og dette er trolig også årsaken til at E39 M5 endte opp som en stor GT istedenfor som en knivskarp og skikkelig M5 som den burde ha vært. Den beste E39 modellen er derfor etter min mening nettopp 530i med manuelt gear.

Skrevet

ironisk nok er det nettopp M5`ens GT egenskaper som har høstet den så mye godord, blandt annet fra engelske bilmagaziner som omtaler den som "more of what a supersaloon should be" da den fra tid til annen blir dratt frem som hva disse bilene burde være, i forhold til anmeldelser av nye powersedaner og deres kompromiss mellom people carrier og sportslighet...

Skrevet
ironisk nok er det nettopp M5`ens GT egenskaper som har høstet den så mye godord, blandt annet fra engelske bilmagaziner som omtaler den som "more of what a supersaloon should be" da den fra tid til annen blir dratt frem som hva disse bilene burde være, i forhold til anmeldelser av nye powersedaner og deres kompromiss mellom people carrier og sportslighet...

Det er akkurat dette fenomenet som er problemet med E39 M5... BMW kunne ikke bestemme seg for hva modellen skulle være. Jeg tror at årsaken til at E39 M5 ble slikt et kompromiss var at E39 grunnleggende måtte tilpasses den nye Rover 75, som den deler chassis og undervogn med. BMW kjøpte Rover Group i 1994 og det skulle gå nye 4 år før produksjonen av E39 M5 kom igang. E39 M5 er heller ikke håndbygget som E34 M5 var... nok et eksempel på hvor presset BMW ressursmessig var på denne tiden.

Kritikken lot ikke vente på seg selv om noen kritikere, som du poengterer, likte det nye M5 konseptet. M60 M5 er imidlertid av en helt annen skole... konseptmessig klart mer lik E34 M5... så mye tyder på at BMW tok kritikken seriøst.

Skrevet

Jeg synes mye av argumentet med håndbygget vs samlebånd er enten fremsatt av

A, E34 eiere

B, Nostalgikkere

Verden går fremover ( som forøvrig er ditt uttrykk fredrik, he he), og jeg tar heller en maskinbygget performancemodell med laser og data-tilpasset skreddersøm, enn håndbygde menneskebygde modeller som utenom å bli svært mye dyrere ( også for forbrukeren ?) ikke kan nærme seg presisjonen til laser og data... Ja det har sjarm, men det leder tankene mot engelske og italienske biler der kundene i stor grad sto for testingen... du kan ikke henge alt på Sjarm-knaggen, gi meg en bil som fungerer...

E39 M5 var lenge målestokken for alt av sedaner, og jeg vil heller snu på det å si at om noen kritikere mente den var for myk, mente flertallet at kompromisset var vellykket... at Motorblokken er basert på 4.4 litern og at den dermed ikke var en egen-utviklet S-motor og dermed ikke spesiell nok er derimot en kritikk den måtte høre ofte..uansett hvor fantastisk S62 motoren var..

E60 M5 er en mye mer fokusert modell, men den har fått mye kritikk for å være for skarp, for slitsom, med revolver-girskift, for tørst, for svak fra lave turtall, og i det hele tatt en altfor lite GT-orientert modell..

Kanskje E39 M5 var forut for sin tid? Dagens kunder vil ha en Engel på kjøkkenet og en hore i soverommet, hvis du tillater meg den type smakløse metaforer Fredrik ;)

Skrevet
Jeg synes mye av argumentet med håndbygget vs samlebånd er enten fremsatt av

A, E34 eiere

B, Nostalgikkere

Verden går fremover ( som forøvrig er ditt uttrykk fredrik, he he), og jeg tar heller en maskinbygget performancemodell med laser og data-tilpasset skreddersøm, enn håndbygde menneskebygde modeller som utenom å bli svært mye dyrere ( også for forbrukeren ?) ikke kan nærme seg presisjonen til laser og data... Ja det har sjarm, men det leder tankene mot engelske og italienske biler der kundene i stor grad sto for testingen... du kan ikke henge alt på Sjarm-knaggen, gi meg en bil som fungerer...

E39 M5 var lenge målestokken for alt av sedaner, og jeg vil heller snu på det å si at om noen kritikere mente den var for myk, mente flertallet at kompromisset var vellykket... at Motorblokken er basert på 4.4 litern og at den dermed ikke var en egen-utviklet S-motor og dermed ikke spesiell nok er derimot en kritikk den måtte høre ofte..uansett hvor fantastisk S62 motoren var..

E60 M5 er en mye mer fokusert modell, men den har fått mye kritikk for å være for skarp, for slitsom, med revolver-girskift, for tørst, for svak fra lave turtall, og i det hele tatt en altfor lite GT-orientert modell..

Kanskje E39 M5 var forut for sin tid? Dagens kunder vil ha en Engel på kjøkkenet og en hore i soverommet, hvis du tillater meg den type smakløse metaforer Fredrik ;)

Hehehe... alt tatt i betraktning er vi langt på vei enige og jeg tror absolutt at du har rett i at E39 M5 på mange måter var forut for sin tid... selv om jeg ikke tror at dette var tilsiktet fra BMW´s side. Bevares... E39 M5 er en formidabel modell, men den ble ikke helt den verdige arvtageren etter E34 M5 som mange hadde håpet på. Modellen har for mange merkverdige kompromisser... styringen er nevnt, men også bakstillingen med de liggende støtdemperne på Touringmodellen var totalt ute av fokus i forhold til å kunne brukes i en M-modell.

S38 motorene er i bunn og grunn varianter av M30 motoren som kom på markedet allerede i 1968. Teknisk sett er S85 motoren derfor den første egentlige "nye" S-motoren. Jeg er også enig i dine generelle betraktninger vedr. "håndbygget", men håndbygget i denne sammenhengen handler først og fremst om montering av interiøret samt den siste tilpassing og finish av f.eks dører/panser etc. Ikke ulikt måten b.a Rolls-Royce Phantom bygges på. Byggekvaliteten på E34 M5 var virkelig gedigen og objektivt vurdert av en helt annen klasse enn E39 M5.

Skrevet

Du sier noe her, men jeg lurer på om det ikke igjen var samtidens krav der avgjørelsene i forhold til kostnader ble flyttet fra ingeniørene til økonomene...se på mercedes, finnes det i det hele tatt noen modeller fra 95-2002 som kan anbefales den dag i dag... ihvertfall ikke C eller E klassen... selv E39 ruster...mye... men en touringvariant av E39 ble meg bekjent ikke bygget, utenom for noen høytstående sjefer i M Gmbh... 8)

i det hele tatt har fokuset forflyttet seg fra motorsport til "kjørbarhet", der bånndrag er alfa og omega... se på supersedan-segmentet idag... dominert av turboer, kompressorer og ellers det som gir mye dreiemoment fra 2000 rpm.. hvis ikke lavere... högvarviga motorer blir rett og slett slaktet for å sette det på spissen.. ref. alle mine CAR og Evo magazine blader de siste årene... dessverre får man vel si... folk vil ha effortless shove, de orker ikke jage gir lenger...

kundegruppen som skaper profitt finnes i executive & their wives markedet, og de er vel sjelden over 4000 RPM... 6.2 litern til AMG som var selvpustende ble tatt av markedet etter bare 2-3 år, en fantastisk motor på alle måter...selv 550+ NM var ikke nok, det kom for høyt oppe.. så nå er mercedes tilbake til turboer igjen... og med den siste 5.5 turboV8ern på 544 hester men bare 244 co2, til forskjell fra 6.2 litern med 340 Co2 og 520 hester..who can blame them...

jeg synes likevel det er trist, og ser med sørgmodige øyne på disse Naturlig aspirerte motorers siste svanesang....de vil uten tvil bli husket... og jeg skal definitivt ha meg en E60 M5 en gang i fremtiden...the last of the real M`s 8)

Skrevet
Du sier noe her, men jeg lurer på om det ikke igjen var samtidens krav der avgjørelsene i forhold til kostnader ble flyttet fra ingeniørene til økonomene...se på mercedes, finnes det i det hele tatt noen modeller fra 95-2002 som kan anbefales den dag i dag... ihvertfall ikke C eller E klassen... selv E39 ruster...mye... men en touringvariant av E39 ble meg bekjent ikke bygget, utenom for noen høytstående sjefer i M Gmbh... 8)

i det hele tatt har fokuset forflyttet seg fra motorsport til "kjørbarhet", der bånndrag er alfa og omega... se på supersedan-segmentet idag... dominert av turboer, kompressorer og ellers det som gir mye dreiemoment fra 2000 rpm.. hvis ikke lavere... högvarviga motorer blir rett og slett slaktet for å sette det på spissen.. ref. alle mine CAR og Evo magazine blader de siste årene... dessverre får man vel si... folk vil ha effortless shove, de orker ikke jage gir lenger...

kundegruppen som skaper profitt finnes i executive & their wives markedet, og de er vel sjelden over 4000 RPM... 6.2 litern til AMG som var selvpustende ble tatt av markedet etter bare 2-3 år, en fantastisk motor på alle måter...selv 550+ NM var ikke nok, det kom for høyt oppe.. så nå er mercedes tilbake til turboer igjen... og med den siste 5.5 turboV8ern på 544 hester men bare 244 co2, til forskjell fra 6.2 litern med 340 Co2 og 520 hester..who can blame them...

jeg synes likevel det er trist, og ser med sørgmodige øyne på disse Naturlig aspirerte motorers siste svanesang....de vil uten tvil bli husket... og jeg skal definitivt ha meg en E60 M5 en gang i fremtiden...the last of the real M`s 8)

Ingeniørenes innflytelse når det gjelder bilproduksjon ble helt klart en eller annen gang på begynnelsen av 90-tallet redusert til fordel for økonomenes innflytelse. Gode eksempler på dette fenomenet, er som du påpeker, veldig åpenbare når det gjelder Mercedes-Benz. W210 og W202 er jo direkte tragiske i forhold til W124 og W201. Rust, billig plastikkvalitet og generelt dårligere kvalitet på alt fra seter til mekaniske løsninger var resultatet av økonomenes innflytelse. Det hele var et slags misforstått leanprosjekt hentet fra Toyota, men iscenesatt av amerikanerne. Den amerikanske påvirkningen var så stor at Mercedes-Benz og Chrysler fusjonerte i 1998. Heldigvis for Mercedes-Benz skjønte de at noe var helt galt før det var for sent og Chrysler ble derfor sparket ut av døren i 2007. Idag er det bare ruiner tilbake av amerikanernes Europaturne på 90-tallet, men så er da også kvaliteten på biler bygget i Europa interessant nok merkbart bedre enn på lenge.

Porsche... har etter min mening klart omstillingen fra motorsport til kjørbarhet uten å miste fokuset. Dagens modeller er noe så fandenvoldsk effektive og kjørbare. Selv en modell som Panamera, som faktisk er større enn dagens 7-serie og veier nesten to tonn, klarer 0-100 Km/t på 4,0 sekunder og kjører ring rundt AMG´s alternativer. Den er også nesten 20 sekunder hurtigere rundt Nürburgring enn E60 M5. Det handler heller ikke om turtall iom. at Panamera Turbo har en maksimal effekt på 6000 rpm. Porsche sier at motoren yter 500 HK, men mange mener at den reelle effekten trolig er over 600 HK. Porsche har tidligere antydet at de vil bygge en Turbo S modell... det blir spennende. Porsche 911 GT3 har ingen turbo, men ved hjelp at en ekstremt effektiv boxersekser og et turtall på over 8000 rpm er den like hurtig som Panamera Turbo. Selv den billigste 911 modellen klarer idag 0-100 Km/t på 4,5 sekunder og det uten å være spesielt ekstrem. Selv min gamle mor ville ikke ha følt seg ukomfortabel i en 997 Carrera. Hun likte iallefall min gamle 1984 911 Carrera Coupé... 8)

Skrevet

bare synd at panameraen er så stygg og, vil mange si, uinnvolverende.

Maserati Quattroporte GTS derimot... 8) En superkomfortabel bil med en mad streak

Skrevet
bare synd at panameraen er så stygg og, vil mange si, uinnvolverende.

Maserati Quattroporte GTS derimot... 8) En superkomfortabel bil med en mad streak

Med fare for å blande meg inn så vil jeg påstå at Panameraen ikke er stygg! Ikke noen vakker bil heller men det er litt med det at så lenge det er en Porsche så er det litt greit at den ser ut som den gjør! Joda den ser rar ut fra siden men den ser også bra ut på en måte, et meget spesiellt design! Når jeg møter en Panamera i trafikken så er det første jeg tenker "Fy for en rå bil"

Quattroporte er en helt fantstisk lekker bil, på alle måter! Og i perlemorhvit så er jeg helt solgt! Men den mangler litt den råskapen Panameraen har over seg! 8)

Forøvrig hva angår M5 så synes jeg ikke den er noe mindre M enn de tidligere M5ene! E39 var kanskje den siste 5-serien etter god gammal tradisjon, men E60 M5 er jo fortsatt en famile sedan med superbil yttelser! Akuratt som da E28 M5 kom i 85, en vanlig sedan med sportsbil motor! M5ene var kanskje litt mer unike da de ble håndbygde og har de senere åra blitt mer "hverdagslige" og vanlige biler men jeg mener fortsatt de produserer fullblods M-biler!

Skrevet

Når Panamera er såpass effektiv og hurtig som som den er spiller det knapt noen rolle hvordan den ser ut... watch this space... og få med deg slutten på filmen... altså etter rulleteksten... 8)

http://www.automotorsport.se/tv/?m=19538

I en annen og bedre verden der penger ikke er viktig er dette familiebilen for deg Simon... :)

iy0dz6w3anm5ry3r9wfk.jpg

639nlebduddvcc9dx9tz.jpg

zjjap01axz1mstgg1x0u.jpg

Skrevet

Hehe, mange artige ting som blir diskutert her nå :)

Panamera er nok en helt ok familiebil :)

Maseratien trekker det lengste strået når det gjelder både design og motorlyd. Helt himmelsk!

Nå viser det seg jaggu at jeg venter tvillinger! Herregud. Ble helt satt ut på ultralyden i sta, og er fortsatt i sjokk egentlig! Det er én som garantert er gutt, men mest sannsynlig snakker vi 2 gutter, toegede sådann. Snakk om p-piller goes wild!

Du ryker vel drømmen om en supersedan rimelig kjapt!

Skal jeg ha plass til 2 barneseter bak, må jeg ha større plann enn i en e46 hvertfall. Der sitter jeg jo nesten i baksetet og kjører selv.

Tenker kanskje jeg må vurdere en a6 avant eller e39 touring nå...

Ikke greit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...