Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Står i mellom 2 biler nå med disse 2 motorene. Hva er vest valg tror dere? Ser bensinmotoren har litt mer hester. Har funnet en bil med bensin og full mpakke til en god pris, men planen var igrunn diesel.

Martin

Skrevet
Hei. Står i mellom 2 biler nå med disse 2 motorene. Hva er vest valg tror dere? Ser bensinmotoren har litt mer hester. Har funnet en bil med bensin og full mpakke til en god pris, men planen var igrunn diesel.

Martin

Bruker du bilen ekstremt mye (30000km+) ville jeg valgt diesel...

Kan si det sånn: Bruker du 0,7L mila (120i) med bensin og kjører 30000km blir det ca 27000kr i året på drivstoff (15000km=13500kr)

Diesel bruker ca 21400kr på 30000km (15000km=10700kr)

Så det er ikke så mye å spare egentlig.... Har selv diesel og begynner å skjønne att jeg kunne heller kjøpt bensin #-o

Skrevet

Bilen blir brukt ca 15 000 i året. I følge selger bruker bilen 0.5 på langkjøring og 0.7 på bykjøring. Dette viser kjørecomputeren.

Tror jeg like greit går for bensin.. med diesel er jo det gjerne turbo problemer ved 100 000km også ?

Skrevet
Bilen blir brukt ca 15 000 i året. I følge selger bruker bilen 0.5 på langkjøring og 0.7 på bykjøring. Dette viser kjørecomputeren.

Tror jeg like greit går for bensin.. med diesel er jo det gjerne turbo problemer ved 100 000km også ?

Min har gått 317000km å jeg har ikke byttet ennå.... Faktisk utrolig lite som er byttet?!? Bare lmm, termostat og reimhjul.

Men det er ikke alle som er så heldig :?

Det er en større risiko med diesel, mer som kan gå galt.

Dessuten er det vel lettere å finne brukte deler til bensin motorene.

Skrevet
Bilen blir brukt ca 15 000 i året. I følge selger bruker bilen 0.5 på langkjøring og 0.7 på bykjøring. Dette viser kjørecomputeren.

Tror jeg like greit går for bensin.. med diesel er jo det gjerne turbo problemer ved 100 000km også ?

Nei... det er å overdrive kraftig. De færreste opplever problemer med turboen, men det er selvfølgelig temmelig kjedelig for de få som gjør det. Jeg har f.eks kjørt 250000 Km med min 2003 E46 318d Touring uten antydning til motorproblemer. Jeg har imidlertid hatt noen problemer med drivverket, men det er noe helt annet.

Når dette er nevnt ville jeg ha kjøpt en bensinbil idag. Den økonomiske fordelen ved å kjøre diesel er ikke hva den var for 5-6 år siden. Kjører du svært langt (type: 40-50000 Km årlig) er det foreløpig intet som slår dieselmotoren økonomisk.

Skrevet

Jeg opplever forskjellen i forbruk som ganske stor (også større enn oppgitte tall), men det er nok fordi jeg liker å gasse litt. Da kan en nesten få bensinbilen til å bruke "ubegrenset", mens det er vanskelig å presse dieselen veldig høyt opp i forbruk. Samme om du hekter på en henger eller har tung last, det utgjør veldig lite på en dieselbil. Og dette gjelder også spesielt på bykjøring kontra langkjøring, så jeg er ikke enig i at det kun lønner seg om en kjører 40-50k i året. Vår ligger over det den er oppgitt til på bykjøring (0.54) til og fra jobb på 2.5 mil, og prosentmessig er det mulig det blir ganske likt med bensin, men siden bensinbilen bruker betydelig mer på bykjøring (0.79) så blir forskjellen også mye større om den ligger 25% høyere enn oppgitt.

For vårt bruk ville regnestykket sett slik ut på kun 15000km (vi kjører mer i virkeligheten)

118i 2.5 mil hver vei til jobb, sannsynlig forbruk ca. 0.95l/mil, 18000,-

118d 2.5 mil hver vei til jobb, målt forbruk 0.65, 10725,-.

Det er nå en fin 42" flatskjerm i året det...

I tillegg, så lenge en sammenligner sugebensin med turbodiesel, så er det betydelig billigere å få litt ekstra futt i dieselmotoren om en skulle ønske seg det i fremtiden.

Bruker du bilen ekstremt mye (30000km+) ville jeg valgt diesel...

Kan si det sånn: Bruker du 0,7L mila (120i) med bensin og kjører 30000km blir det ca 27000kr i året på drivstoff (15000km=13500kr)

Diesel bruker ca 21400kr på 30000km (15000km=10700kr)

Så det er ikke så mye å spare egentlig.... Har selv diesel og begynner å skjønne att jeg kunne heller kjøpt bensin #-o

Hva slags forbrukstall har du brukt på dieselen med dette regnestykket, og hvor fikk du 0.7 på bensinen fra?

Skrevet

Det er jo du Gunnar som henter forbrukstall som ikke henger sammen med virkeligheten. En nyere 118i bruker ikke 3dl mer pr km.

Selv min tidligere E92 320i så jeg ikke over 0.9 i snitt, uansett hvordan jeg kjørte bilen mtp bykjøring vs langkjøring.

iflg BMW's egne tall, så skiller det 0,12l pr mil blandet, dvs man sparer da 180l på 15 000km. 1800kr det...

Skrevet
Bilen blir brukt ca 15 000 i året. I følge selger bruker bilen 0.5 på langkjøring og 0.7 på bykjøring. Dette viser kjørecomputeren.

Tror jeg like greit går for bensin.. med diesel er jo det gjerne turbo problemer ved 100 000km også ?

Nei... det er å overdrive kraftig. De færreste opplever problemer med turboen, men det er selvfølgelig temmelig kjedelig for de få som gjør det. Jeg har f.eks kjørt 250000 Km med min 2003 E46 318d Touring uten antydning til motorproblemer. Jeg har imidlertid hatt noen problemer med drivverket, men det er noe helt annet.

Når dette er nevnt ville jeg ha kjøpt en bensinbil idag. Den økonomiske fordelen ved å kjøre diesel er ikke hva den var for 5-6 år siden. Kjører du svært langt (type: 40-50000 Km årlig) er det foreløpig intet som slår dieselmotoren økonomisk.

Jeg har ikke hentet det fra noen plass.... Det var bare ment som ett eksempel.

Forbruket på en bensin bil bestemmer høyrefoten i langt større grad en på en diesel.

Noen kan sikkert bruke 0,6l bensin mila og noen kan bruke 1l mila med samme bil og motor......

Skrevet
Det er jo du Gunnar som henter forbrukstall som ikke henger sammen med virkeligheten. En nyere 118i bruker ikke 3dl mer pr km.

Javel besserwisser numero uno. :lol: Dette er et diskusjonsforum, og jeg vet godt hva tallene fra BMW sier, men prøver å gi trådstarter et virkelig bilde av hva jeg opplever i daglig bruk, med MIN kjøring (som sagt flere ganger i forrige innlegg), 2.5 mil hver vei til jobb, gjennom Tønsberg, Nøtterøy og noen kilometer i 100-sone. Hva er ellers vitsen med å spørre på et diskusjonsforum? Da kan han like godt bare slå opp på bmw.no og velge ut fra det han ser der.

Jeg har altså aldri vært i nærheten av tallene BMW oppgir uten å kjøre som ei gammal kjerring og slå av klima osv. 118d-en går på ca. 0.65 på denne kjøringen, og om en kaller det blandet kjøring, så er oppgitt tall 0.45, altså 0.2 høyere enn oppgitt, og med bensinbilene har jeg ligget mer enn 0.2 høyere enn oppgitt (som er 0.61 på 118i). Reellt sett er det nok kanskje bykjøring vi driver med, siden det blir mye lyskryss (og 100-sone før helt varm motor), og da er 118d oppgitt til 0.54 og vi ligger over 0.1 høyere, mens 118i er oppgitt til 0.79, og det skal ikke mye til for å touche over 0.9 på den.

Har heller aldri klart 0.40 på langkjøring som den er oppgitt til i det virkelige liv med en passasjer eller to, noe bagasje, 17" hjul, noen forbikjøringer i ny og ne osv. Sist gang til Kristiansand hadde vi 0.44, men den endte vel på 0.49 før vi var i Rogaland. Altså høyere enn den er oppgitt til på blandet kjøring. Og på E18 kan en bare glemme disse langkjøringstallene ettersom de er oppgitt ved 90km/t. Det er betydelig forskjell i luftmotstand i 90 og i 120, og måleren går ikke under 0.5 på E18 i 110-120, samme hvor jevn en er på gassen. Vet ikke med deg, men jeg kjører ikke 90 i 100-sona rett borti her, og da er det virkeligheten som gjelder, altså typisk 110-120 på speedoen i 100-sona.

Har hatt det likt på alle biler jeg har hatt, og også det vi har hatt som leiebiler, f.eks. 116i og 316i (ene var flett ny). Den vi har vært nærmest oppgitt på var faktisk en Passat BlueMotion stasjonsvogn vi hadde som leiebil i 3 uker, men den var ikke spesielt inspirerende å kjøre heller... ;)

Trådstarter må lese innleggene, tenke gjennom hva han selv skal bruke bilen til og hvordan han kjører, og gjøre seg opp en mening ut fra det. Til syvende og sist er det nok ikke så mye som skiller, men det blir fort noen tusenlapper i året.

Skrevet

Min 525d (E60) som veier nesten 2tonn bruker vesentlig mindre enn min 118i med omtrendt samme kjøring.

118i ligger på rundt 0.9 på bykjøring. Langkjøring Stavanger-Hardangervidda-Vålerbanen : 0,74

Langkjøring Stavanger-Kristiansand vanligvis ca 0.52.

Jeg ville prøvd begge bilene og gjort mitt valg ut fra dette. Jeg har hatt 118i i to år og er i grunnen godt fornøyd, tror diesel hadde blitt langt kjedeligere.

Skrevet

Bensinmotorer tryggere å eie mtp plutselige utgifter. Bytt olje og kjede/reim, og det går problemfritt for det meste. Turbodieseler utenfor garantitiden er potensielle utgiftsbomber.

Et viktig element er hva slags kjøremønster trådstarter har.

Selv kjører jeg aggressivt med mye høy fart og mange forbikjøringer, og da er det bensin som er best og mest forutsigbart for min del.

Selv med over 60k km siste året sverger jeg til bensin. Foretrekker stillegående maskiner som drar turtall og som har bra varmeapparat samt god startkapasitet på vinterstid.

Skrevet

Tja, min 118i har fått nye coiler, ny katalysator og nye dyser før den er gått 50 000km.

Det er en kar på bmwccnr.no som venter på ny motor til sin bil.

Kan godt være at det er like ille på 118d.

Skrevet

Jeg innbiller meg at du har ett lavere verditap på en diesel enn på en bensinbil, samt at den burde være mer lettsolgt.

Det burde du og ta med i regnestykket.

Skrevet

Hvorfor det? Når det kryyyyr av diesel utgaver kontra bensin?

Det er endel av oss som vil ha bensinbil, og da blir de få bensinbilene på markedet straks mer intressant.

Skrevet
Hvorfor det? Når det kryyyyr av diesel utgaver kontra bensin?

Det er endel av oss som vil ha bensinbil, og da blir de få bensinbilene på markedet straks mer intressant.

Da må du spørre deg selv: Hvorfor kryr det av dieselutgaver kontra bensinutgaver?

Jo, for den vanlige mannen i gata vil ha dieselbil i dag. Ergo, lettere og selge, og holder seg bedre i pris.

Når jeg så på bruktbil for ett års tid siden, la jeg merke til at 318i gjerne var 10-15k billigere enn tilsvarende 318d.

Jeg gikk for 318d, hadde den ett år, og berga stort sett pengene mine når jeg bytta den inn hos forhandler.

Det er klart at hvis du har lyst på bensinbil, så går du for det. Er nok endel gode kjøp å gjøre på brukt bensiner med liten motor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...