Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det svaret er enkelt, pga det norske avgiftsystemet! Stortsett ene og alene.

En person som vil ha en bensinbil, betaler også deretter for å få en slik bil med riktig motor og utstyr.

Når det da er færre biler å velge mellom, blir det lettere å selge når man har ett riktig eksemplar selv. Nettopp pga det har mine 2 forrige biler blitt solgt uten å annonsere de, nettopp pga etterspørselen kontra tilgjengelige biler i markedet.

Skrevet

Får nok ofte mer igjen for en 118d, men så lenge det er snakk om å kjøpe brukt bil blir forskjellen normalt tilsvarende ved anskaffelse, så det har mindre betydning.

Hvor langt man kjører har vel og en del å si for faktisk forbruk ettersom en diesel bruker betydelig lengre tid på å oppnå driftstemp.

Jeg vet for øvrig fra min far sin E90 318i at en del av disse motorene sliter med coiler og litt annet, men vil tro at hvis dette ikke har vært et problem fra starten så er det ikke snakk om en problemmotor. Forøvrig kom det seg visstnok mye for kort tid siden da de nok en gang prøvde oppdatert motorstyringssoftware. Føles visstnok sprekere enn noen gang. Denne er fra rett etter 318i kom med start/stopp osv..

Selv hadde jeg nok valgt 118i pga. jeg personlig synes bensin er langt mer behagelig enn diesel, derfor jeg selv kjører bensin til daglig til tross for mye kjøring i løpet av ett år.

Skrevet
Det svaret er enkelt, pga det norske avgiftsystemet! Stortsett ene og alene.

En person som vil ha en bensinbil, betaler også deretter for å få en slik bil med riktig motor og utstyr.

Når det da er færre biler å velge mellom, blir det lettere å selge når man har ett riktig eksemplar selv. Nettopp pga det har mine 2 forrige biler blitt solgt uten å annonsere de, nettopp pga etterspørselen kontra tilgjengelige biler i markedet.

Vil ikke si at dette er ubetinget rett... da jeg kvittet meg med E60'en min i fjor (2007 modell 525iA med kurrante farger, M-Sport og det aller meste av ekstrautstyr + mange "riktige" påkostninger) hadde jeg inntrykk av at de aller, aller fleste som henvendte seg på den hadde tatt den på dagen dersom det hadde vært dieselmotor i den istedenfor. Nå fikk jeg riktignok solgt denne til prisantydning, men det gikk noe tid før dette skjedde, og jeg vil absolutt si at man med en bensinbil er mye med avhengig av "den rette kjøperen" (oftest en entusiast..?) for å få solgt bilen... :)

Skrevet

Problemet ditt var nok høy pris,modifikasjoner om kansje ikke alle i den prisklassen setter pris på, og automat :-) Da havner man ofte midt imellom to stoler angående entusiaster.

Min erfaring er værtfall at en riktig utstyrt bensinutgave er lettere å bli kvitt, siden man kansje bare har 3-4 andre biler å konkurrere med.

Skrevet
Problemet ditt var nok høy pris,modifikasjoner om kansje ikke alle i den prisklassen setter pris på, og automat

Kva tid har automat vore ei ulempe når ein skal selja ein 5-serie? :roll:

Back to topic.

Eg for min del saknar ein faktor i denne likninga; ulik køyre/motorkarakteristikk diesel kontra bensin.

Eg har relativt liten erfaring med små motorar, både diesel og bensin, spesielt i BMW. Men eg har tilbragt eindel timar bak rattet i ein E90 318iA, og i nærast kvar einaste oppoverbakke eg møter har eg "våte" draumar om å byte ut "i'en" med ein "d", særskild om eg har vore så syndig at eg har med meg passasjerar ombord.

Mi erfaring tilseier at ein liten dieselmotor harmonerar mykje betre med mine forventningar til kvardagsbruk, enn det ein bensinmotor gjer. Såleis vert det opp til den einskilde og deira subjektive preferansar...

No er det vel truleg at ein -18 motor har litt meir punch i ein liten 1-serie, men i ein 3-serie verka motoren for meg å vera noko malplassert, særskild i kombinasjon med automat.

Eg ville i alle høve teke meg god tid til å prøvekøyra både bensin og dieselvariantar om du er i tvil...

Skrevet

Jeg er ingen stor fan av dieselbiler da jeg syns det lukter skit av diesel og blir litt feil lyd, men går nå seriøst og vurderer meg en fabrikksny 316d touring. Det er den samme N47 motoren som sitter i 318 og 320d men med redusert effekt. Den drar overraskende bra,bruker lite suppe og med dagens kampanje på M-pakke m shortshift,lekkert interiør etc, vil den være en bil det er lett å få solgt videre.

Skrevet
Jeg er ingen stor fan av dieselbiler da jeg syns det lukter skit av diesel og blir litt feil lyd, men går nå seriøst og vurderer meg en fabrikksny 316d touring. Det er den samme N47 motoren som sitter i 318 og 320d men med redusert effekt. Den drar overraskende bra,bruker lite suppe og med dagens kampanje på M-pakke m shortshift,lekkert interiør etc, vil den være en bil det er lett å få solgt videre.

Akkurat den samme argumentasjonen brukte jeg da jeg i 2004 kjøpte vår nåværende E46 318d Touring. Den har den litt eldre varianten av motoren (M47D20), men effekten er mer eller mindre identisk med dagens 316d. Vår bil yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. 0-100 Km/t klarer den på ca. 10,8 sekunder og topphastigheten er 201 Km/t.

Bilen er økonomisk, går bra nok i Skandinavia og den har vært temmelig pålitelig i 250000 Km så langt. Jeg kan absolutt anbefale BMW´s mindre dieselmotorer.

Skrevet

Eg er samd i at ein dieselfirar ikkje akkurat er tipp topp når det kjem til lyd..... Men det er vel heller ikkje ein bensinfirar?

Elles såg det ut som ein fristande pakke Wacman...

Skrevet
Problemet ditt var nok høy pris,modifikasjoner om kansje ikke alle i den prisklassen setter pris på, og automat

Kva tid har automat vore ei ulempe når ein skal selja ein 5-serie? :roll:

Back to topic.

Eg for min del saknar ein faktor i denne likninga; ulik køyre/motorkarakteristikk diesel kontra bensin.

Eg har relativt liten erfaring med små motorar, både diesel og bensin, spesielt i BMW. Men eg har tilbragt eindel timar bak rattet i ein E90 318iA, og i nærast kvar einaste oppoverbakke eg møter har eg "våte" draumar om å byte ut "i'en" med ein "d", særskild om eg har vore så syndig at eg har med meg passasjerar ombord.

Mi erfaring tilseier at ein liten dieselmotor harmonerar mykje betre med mine forventningar til kvardagsbruk, enn det ein bensinmotor gjer. Såleis vert det opp til den einskilde og deira subjektive preferansar...

No er det vel truleg at ein -18 motor har litt meir punch i ein liten 1-serie, men i ein 3-serie verka motoren for meg å vera noko malplassert, særskild i kombinasjon med automat.

Eg ville i alle høve teke meg god tid til å prøvekøyra både bensin og dieselvariantar om du er i tvil...

Ikke en 5 serie i seg selv,og værtfall ikke med en diesel som har så kort effektregister. men med den motoriseringen, så vil mange av entusiastene ha en manuell girkasse,nettopp for å få utnyttet den sportslige karakteren. Det har mye med følelser og gjøre.

Men alle har jo sine preferanser.

Eg er samd i at ein dieselfirar ikkje akkurat er tipp topp når det kjem til lyd..... Men det er vel heller ikkje ein bensinfirar?

Elles såg det ut som ein fristande pakke Wacman...

På turtall høres en R4 bensin 10 ganger penere ut en tilsvarende diesel.

Skrevet

Eg skal vera med på at lydbiletet i ein R4 bensinmotor er noko finare enn ein tilsvarande diesel. Likevel vert ikkje skilnaden så stor at det er noko eg ville vektlagd, då lybiletet i ein 4-sylindra motor uansett ikkje er heilt det store for min del...

Skrevet
Ikke en 5 serie i seg selv,og værtfall ikke med en diesel som har så kort effektregister. men med den motoriseringen, så vil mange av entusiastene ha en manuell girkasse,nettopp for å få utnyttet den sportslige karakteren. Det har mye med følelser og gjøre.

Men alle har jo sine preferanser.

Dersom det hadde vore snakk om ein 3-serie ville me vore langt på veg samde, men eg trur at dei aller fleste som er på utkikk etter 5-serie ser det som eit pluss om bilen er utstyrt med automatgir. Såleis vert det vel lettare å kvitte seg med ein 5-serie med automat enn ein utan?!

Skrevet

Er værtfall stor forskjell fra min tidligere E92 320i vs min nåværede E87 118d ang lyd. spesielt på høyt turtall\pådrag.

Kommer an på hvordan 5 serien er utstyrt. Det er ikke uten videre lettere å selge en 5 serie med M-Pakke,bensinmotor og automat. Pga mange de som ønsker en bensinmotor,ønsker en sportslig familiebil. Da er ikke parafinbrenner og automat det som innbyr mest. Men på en annen side er det jo mange som ønsker siste kombinasjonen, nettopp for å få en så komfortabel som mulig tur. Med minst mulig giring, og mye dreiemoment tilgjengelig på bunn.

Skrevet

Nå har jeg spekket meg bil...

2011 BMW E91 316d Touring (UY51)

A52 Spacegrey metallic

337 M Sportspakke

2MF LM-Felg 193M Runflat 18"

481 Sportsseter foran

4MG Interiørlister i glaciersølv aluminium

704 M Sportsfjæring

710 M Sportsratt i skinn

715 M Aerodynamikkpakke

760 Individual Shadow Line, høyglans

775 Individual antrasitt taktrekk

7RS Comfort pakke

3AA Takreling matt sort ("lavprofilrails")

431 Aut. avblendbart innv. speil

4AE Midtarmlene foran, skyvbart

507 PDC bak

521 Regnsensor

534 Klimaautomatikk

540 Cruise control

663 Radio BMW Professional

Ekstrautsyr, fabrikksmontert

1CA Fabrikkode

1CC Auto Start Stop Funktion

1CD Brake Energy Regeneration

216 Servotronic

258 Runflat dekk

2PA Hjulbolter med tyverisikring

320 Bortfall av modellbetegnelse

493 Oppbevaringspakke (koppholdere,etc)

522 Xenon

676 HiFi Høyttalersystem

USB-audio lydgrensesnitt

Nå, hva syns dere gutta?

Den store utfordringen nå, er å overbevise madammen... Får jobbe overtid med henne i helga, så jeg kan bestille bilen på mandag. ;):D

Skrevet

Finnes modellen E91 316d eller er det bare BMW´s sider på nettet som ikke er oppdaterte? Jeg finner kun E90 316d der... :?

Skrevet

Takk for mange utfyllende svar/diskusjoner. Jeg har nå bestemt meg for at det blir bensin, hentes i helgen. Både fordeler og ulemper med bensin og diesel, så da ble det andre ting som avgjorde mitt valg. Blandt annet m-pakke, skinn, armlene, digital 2 soners klima, kjørecomputer ++. Mange 1'ere er dårlig utstyrt. Blir opprettet tråd når den er på plass og husk at E36'en min er tilsalgs ;) Pris kan diskuteres selfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...