Jump to content

Har jeg ødelagt lakken nå?

Sungam
 Share

Recommended Posts

Var akkurat ute og høytrykkspylte bilen. Var en flekk jeg skulle fjerne som satt bedre enn de andre, og så dum som jeg var spylte jeg vell litt for nerme og det begynte å flasse av lakk, trur jeg.

Her er et dårlig bilde av det:

kcsjc52bxx9vt6ddtvip.jpg

men dere ser kanskje hva som er greie.

Er jeg ille ute nå eller? må hele døra omlakkeres for at dette skal bli bra igjenn? og vist jeg ikke gjør noe med det, begynner det og ruste?

Har også et annet spørsmål som jeg kom over under vasken

Har også et bilde av det:

1dp0kk9qjst60l83ghib.jpg

Er en slags klissete olje eller noe. Noen som vet hva dette kommer av og hvordan dette fjernes på en grei måte?

• Replies 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

lakken der er ødelagt ja. Om det må lakkeres på nytt for å ikke ruste avhenger av hvor dypt det har blitt slitt bort.

Oljesølet ser veldig ut som oljesølet de smører inn veien med før og under asfaltering, så du har vel kjørt ett sted med veiarbeid regner jeg med?

Maskinvask er hvertfall noe av det dummeste du kan kjøre bilen igjennom med, jeg hadde prøvd med turtle wax sin avfetting, fungerer fantastisk bra! fjerner all driten og møkka på bilen.

Det øverste bilde ser ut som du har finpussa lakken med et veldig fint pussepapir, dem som har skjedd her, er at du har spylt vekk klarlakken, og ødelagt porene i lakk. blei sikkert en veldig fin og matt overflate? Da må du lakke opp igjen som arnesen her sier, da du har ødelagt både klarlakk og lakk.

Ikke bruk høyttrykkspyler når du vasker bilen.

Selfølgelig skal man bruke høytrykkspyler!

Man står ikke å vanner bilen, det er slikt man gjør med blomstene det....

Jeg bruker 10-15min på å spyle bilen FØR jeg begynner å vaske for å få den så rein som mulig før man går på for hånd.

Ikke bruk høyttrykkspyler når du vasker bilen.

Selfølgelig skal man bruke høytrykkspyler!

Man står ikke å vanner bilen, det er slikt man gjør med blomstene det....

Jeg bruker 10-15min på å spyle bilen FØR jeg begynner å vaske for å få den så rein som mulig før man går på for hånd.

Et alternativ er foamcanon.

Så lenge du ikke bruker høytrykksteamer og pøøøser på med trykk så går det helt fint. Men da har du brukt 50-100k på en høytrykkspyler.

Foamcanon er for de som er komt litt videre, jeg har selfølgelig en slik.

Men man bør alikevel spyle grundig etter foam for å få bort skitt, hjelper ikke å legge på foam og dysje det av med hageslangen etterpå.

Foamcanon er for de som er komt litt videre, jeg har selfølgelig en slik.

Men man bør alikevel spyle grundig etter foam for å få bort skitt, hjelper ikke å legge på foam og dysje det av med hageslangen etterpå.

Det hjelper nok det jo :)

Det er den mekaniske effekten av skummet som beveger seg over panelene som gjør at møkka løsner fra karosseriet.

Men selvfølgelig bruker man høyttrykksspyler.

prickbort er verdt å prøve ja. Ellers har jeg god erfaring med TurtleWax Nano Extreme gel avfetting. Tok iallfall veldig godt størkna oljesøl på opel'n iallfall. Og veldig effektivt til motorvask.

Vet ikke om den er skadelig for lakken ellers da... sikkert noen andre som kan svare om avfetting kan "smelte" vekk klarlakken

Vet at avfetting skal ikke ligge på for lenge pga vokslaget/sealer brytes ned - vet ikke noe mer utover det.