Jay-O Skrevet September 8, 2010 Share Skrevet September 8, 2010 Jeg vurderer å skaffe meg en E24, og har sett meg litt rundt. Det er utrolig flotte biler, det har jeg alltid syns, men jeg vet veldig lite om de. Jeg ser at det finnes en liten forskjell mellom sen 70 og tidlig 80 tallet, ser ut som skillet går rundt 83, stemmer dette? Jeg syns den fremtredende frontfangeren på de eldre modellene ikke er så pent som de litt nyere, med flatere, lavere og mer agressiv front. Er det en m-tech fanger jeg tenker på da? Er disse settene vanskelige å oppdrive? Er det mulig å "facelifte" en eldre modell selv? Hvordan er forskjellene på motorene, ser at de kommer med 633CSi og 635CSi, men er det stor forskjell på disse motorene? Er den ene lettere og bedre å vedlikeholde enn den andre? Hvordan er deleprisene på de to? Og ikke minst, merker du noe forskjell på de to motorene i dagligdags bruk? Hvordan er girkassene? Blir disse bilene rævkjørt mye, eller er det E30'ene som heller får den sjebnen? Hvordan er automatkassene i forhold til dagens kasser? Er de elektroniske, eller er det vaieroverføring eller whatnot? Kommer de orginalt med diffsperre eller er det ekstra? Hvordan er det med å oppdrive sportsstoler og m interiør til disse bilene, dyrt, vanskelig? Og hvordan er det med modernisering, vanskelig å få godkjent? Tenker da på understell, drivverk, motor og interiør. Har veldig lyst på en bil med klassisk utseende som disse har, men med moderne pålitlighet, ytelse og komfort. Jeg setter stor pris på all info jeg kan få, selv på ting jeg ikke har kommet på å spørre om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet September 8, 2010 Share Skrevet September 8, 2010 Skal vi se...hvor skal man begynne.... 635 kom såvidt jeg vet i 2 versjoner, 218 hester og M-versjonen på 286... Disse bilene sliter med rust, så husk å sjekke nøye... Dette er en ganske tung GT cruiser, så ikke forvent E30 M3 egenskaper..når det er sagt er det en kontinentkrysser, jeg hadde ikke hatt noe imot å Blåst ned til Cannes med en 635CSI "M6" med 286 hester... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jay-O Skrevet September 8, 2010 Forfatter Share Skrevet September 8, 2010 Skal vi se...hvor skal man begynne....635 kom såvidt jeg vet i 2 versjoner, 218 hester og M-versjonen på 286... Disse bilene sliter med rust, så husk å sjekke nøye... Dette er en ganske tung GT cruiser, så ikke forvent E30 M3 egenskaper..når det er sagt er det en kontinentkrysser, jeg hadde ikke hatt noe imot å Blåst ned til Cannes med en 635CSI "M6" med 286 hester... Det er liksom det, er ikke på utkikk etter en roadracer, men cruiser som likevell sparker godt ifra seg Hvordan er det med å bygge om til "M6"? Like greit å kjøpe en, eller er det brukbart og gøy å bygge en selv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet September 8, 2010 Share Skrevet September 8, 2010 disse bilene er jo straks veteran..M6 kom i 83 hvis jeg ikke husker helt feil.... bygge om kan jeg ikke tro lønner seg... Utvalget er begrenset her til lands, men finnes da noen på finn... ellers er tyskland stedet... Har du vurdert B7 fra alpina? med sitt knyttneve-slag av en Turbomotor tror jeg den om mulig er en enda større opplevelse på autobahn og nedover kontinent-veier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jay-O Skrevet September 8, 2010 Forfatter Share Skrevet September 8, 2010 Ja, men så var det pengene da...er ikke akkurat rik...heller det motsatte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet September 8, 2010 Share Skrevet September 8, 2010 da tror jeg ingen av bilene er noe for deg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
justemann Skrevet September 8, 2010 Share Skrevet September 8, 2010 Desse bilane er snart veteran ja. Eg, og sikkert fleire med meg, gler meg stort til 2014, då M635CSi rundar 30 år! Som nemnd tidlegare ville eg vore særs merksam på rust når det gjeld E24, det kan verta svært kostbart å utbetra grunna høge deleprisar. Hjå Gs Bildeler kostar til dømes ein stykk framskjerm i overkant av 8000,-, medan bakskjermen kostar i overkant av 12 000,-. Eg har tidlegare erfaring frå ein 628i som eg saknar på dagleg basis, og er fast bestemt på at E24 er ein bil som før eller seinare skal finne vegen attende til tunet mitt... For min del er det definitivt bilar frå -81 og oppover som er mest aktuelle. Dei fyrste E24 vart bygde på E12, medan dei frå -81 og oppover vart bygde på E28. Det er relativt store skilnader på både eksteriør, interiør og ikkje minst det tekniske (E28 er ein noko meir moderne konstruksjon) på bilar før og etter -81. Vidare ville eg heilt klart sett etter bilar med manuell girkasse. Automatkassar frå nittenhundre og boblejakke har ein stygg tendens til å vera lite effektive, dessutan er mi erfaring at ein E24 kler særs godt manuelt gir. Når det gjeld spørsmålet ditt om ulike motorar ville eg ha gått for ein M30B34 (eller er det B35?), altså ein 635CSi. Min gamle 628i, med M30B28, kjentes kvikk nok ut, men det var definitivt rom for ei hoppe og to til under panseret, det er jo tross alt ein relativt tung bil. M30 er òg ein velrenomert konstruksjon der deletilgangen er god, prisane fine og motoren er fin å arbeide med. På spørsmål om rævkjøring eller ei er vel svaret omlag som det ville vore med andre bilar. Det er nok ikkje den mest utbreidde ungdomsbilen, men som med alle andre bilar er det som regel mogleg å sjå korleis bilen er behandla gjennom både tilstanden på bilen sjølv, og ikkje minst kan ein som regel fortelje mykje om ein bil på bakgrunn av eigarens "framtoning".... PS! Om du vil grave verkeleg djupt i lommerusket er jo M635CSi sjølve rosina i pølsa med ein finfin M88 under panseret.... Lukke til med leitinga etter noko av det som kan kallast eitt av BMW sine aller finaste design! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 8, 2010 Share Skrevet September 8, 2010 E24 frem til og med 1981 er grovt sett basert på E12 som modell og produsert av Karmann. Rust... er det helt store problemet med disse bilene. Fra og med 1981 er E24 basert på E28 som modell og disse var BMW fullt ut ansvarlig for. Du sparer deg selv for mange problemer ved å satse på den senere serien. Helt generelt vil jeg mene at det kan betale seg å kjøpe en mest mulig velholdt E24. Vi snakker ikke om E9 tilstander når det gjelder rust, men rusten er såpass fremtredende på Karmann serien at man egentlig bør spare seg forbryderiet. E24 er tøffe biler... lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Just-turbodiesel Skrevet September 8, 2010 Share Skrevet September 8, 2010 Dette er en ganske tung GT cruiser, så ikke forvent E30 M3 egenskaper..når det er sagt er det en kontinentkrysser, jeg hadde ikke hatt noe imot å Blåst ned til Cannes med en 635CSI "M6" med 286 hester... haha det er det vel ingen som vil forvente.. for det er ikke mye å skryte av Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet September 8, 2010 Share Skrevet September 8, 2010 hehe du og det jævla E30 M3 hatet ditt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw pat Skrevet September 9, 2010 Share Skrevet September 9, 2010 Jeg har selv en facelift e24 og vil absolutt anbefale deg å kjøpe en av disse, altså en e28 basert bil. Største kostnadene ved disse bilene er karosseri deler. Rust finner du i fremskjermer fremme foran fremhjulet, innerskjermer fremme øvre del og nedre skjørt bak bakhjulene er typiske plasser. På den tekniske biten, er det slark i styreboksen og nedslitt forhjulsoppheng som er det vanligste. Her er det samme deler som e28, men en god styreboks uten slark kan være problematisk å finne. Skal du ha en velholdt bil må du regne rundt 150 tusen for en facelift modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjekk82 Skrevet September 9, 2010 Share Skrevet September 9, 2010 Har selv en E24 og det er virkelig en glede å kjøre:) . Det å ta seg en tur i fin været med denne å se alle snu seg og strekke hals av begeistring når jeg kommer glidende er en kongefølelse . I morgen setter jeg kursen mot Våler og gler meg til langtur med skikkelig kjøreglede .. For å si det enkelt, det er å anbefale å kjøpe seg en slik. Og for di som sier du ikke skal forvente M3 egenskaper har ikke prøvd min .. Med en motor som leverer det den skal og bilstein/HR understell er den virkelig en sportslig bil som er lett kontrolerbar når hekken slenger, og den slenger man lett ut om man vil, det sørger 310Nm for Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild G. Skrevet September 9, 2010 Share Skrevet September 9, 2010 Har selv en E24 og det er virkelig en glede å kjøre:) .Det å ta seg en tur i fin været med denne å se alle snu seg og strekke hals av begeistring når jeg kommer glidende er en kongefølelse . Kjenner meg veldig igjen i det du sier her. Er virkelig en fornøyelse å ta fram e24'n en finværsdag Er veldig mange som snur seg etter bilen og har opplevd flere ganger at fremmede kommer bort å prater og spør om bilen når jeg stopper på besinstasjoner o.l. Har også en e28 m5, og nesten ikke en kjeft som snur seg etter den når jeg kjører gjennom byen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jay-O Skrevet Juli 19, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2011 Vekker liv i denne, da jeg har avtale om å se på og kjøpe (med forbehold om at den er i så god stand som beskrives) en i helga som kommer. Noen andre pekere som jeg bør være oppmerksomme på (som er særegne til disse bilene, ikke biler generellt)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ShellMotul Skrevet Juli 19, 2011 Share Skrevet Juli 19, 2011 Her er en internettside det kan være verdt å titte litt på hvis du er interessert: http://www.e-24.ru/eng/theory/history/ Står en del faktaopplysninger, både for det amerikanske og europeiske markedet. Mye bra bilder av E24, i tillegg til flere andre BMW modeller for de som er interessert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå