S.Hafsmo Skrevet September 12, 2010 Skrevet September 12, 2010 Jeg må si det, at dette er morsom lesing for meg. Har alltid sagt det var en jævla bløff. Miljøbilene lyver Likte spesielt denne: Nesten 100 hester mer, men kun 0,01 l/mil skillerBlant annet kjørte vi nylig både BMW 320d og Volkswagen Polo BlueMotion i testrunden. Førstnevnte har en 2-liters dieselmotor på 163 hester, og veier snaue 1495 kilo. Poloen har en tresylindret 1,2-liters dieselmotor på 75 hester. Den veier også omtrent 350 kilo mindre enn BMW-en. Resultatet ble at BMW-en brukte 0,01 liter mer per mil enn det Poloen gjorde. Og 3-serien er ikke mer miljøoptimert enn de andre modellene som kommer fra Bayern. men likevel skal de fortsette å straffe oss med hk-avgifter?
AuroraDriver Skrevet September 12, 2010 Skrevet September 12, 2010 Fordi det funker i EU landene, skal det være automatikk for at det funker i Norge også Det er det som er tanken i allefall. Ikke at det virker så veldig gjennomtenkt akkurat.
SweetBMW Skrevet September 12, 2010 Skrevet September 12, 2010 Clarkson har gjennomskuet detta for lenge siden.. han raca en Prius og en 4 dørs E90 M3, M3 hadde 19,1 MPG AVG og prius hadde 17 MPG AVG
Werther Skrevet September 12, 2010 Skrevet September 12, 2010 I artikkelen lå det en link til en test av en 2010 Golf 6 1.6TDI Bluemotion, og det er interessant siden jeg nettopp har hatt en slik som leiebil i 1.5 uke/130 mil. Bilen er oppgitt med 0.38 i snittforbruk, mens min viste 0.57...Som sammenligning er bruksbilen min 250kg tyngre, rwd og bensinfirer med kompressor, og den ligger på 0.65-0.73 på nøyaktig samme kjøremønster. For all del, det var en kjempefin og forholdsvis stillegående og kvikk bil. Men en utrolig grå og kjedelig sak som går fort i glemmeboka.
S.Hafsmo Skrevet September 12, 2010 Forfatter Skrevet September 12, 2010 Har sett den testen Clarkson gjorde ja. Bare synd dette ikke noen gang vil kunne hjelpe oss bli kvitt de sinnsyke avgiftene på bilene i dag..
Inline six Skrevet September 12, 2010 Skrevet September 12, 2010 Det har vel også blitt bevist tidligere at miljøgevinsten til disse spesialtilpassede miljøbilene er marginal
heatstroke Skrevet September 12, 2010 Skrevet September 12, 2010 Mener jeg har hørt noe sted at bare produksjonen av en prius forurenser like mye som en "vanlig bil" vil gjøre i løpet av sitt liv.. "aha, den plastskruen der henter vi i canada så tar vi trekker rundt girspaken fra sør afrika" and so on...
Wacman Skrevet September 12, 2010 Skrevet September 12, 2010 Da jeg var på et halvoffisielt seminar hvor vi ble presentert for BMW's nye hybridteknologi og efficient dynamics-temaet ders, viser bl.a tallene at en E61 520d slipper ut langt mindre cO2 og nOx enne en saab 9-5 "biopower", og da uten å bruke fattigfolks matavlinger til å lage drivstoff. Men da sa også en rødgrønn politiker tydelig ifra at "jappebiler med stor motor kom aldri til å få miljørabatt, de skulle man fjerne uansett" - sier litt om tankegangen i stortinget. BMW har gjort motsatt av andre fabrikanter, de har hentet mer effekt ut av dagens teknologi,men fått det til å brenne renere og ved bruk av mindre drivstoff. Dette straffes de for m HK avgift og "jappeskatt". Forstå det den som kan..
Lars89 Skrevet September 12, 2010 Skrevet September 12, 2010 Er jo snakk om image/signaleffekten disse bilene gir. Kundene ønsker å fremstå som "klimavennelige" (ikke minst firmaer/offentlige etater) og bilprodusentene må fremstå "politisk korrekt" og tilby de "miljøbiler". Syns BMW har funnet en veldig fin balanse på dette. Trenger ikke masse tacky skrift og billige løsninger for å få lave utslipp. Sier bare Bayerische Motoren Werke... Bare synd missunnelsen er stor og BMW i manges øyne alltid vil være en klimaværsting selv om de slippet ut langt mindre enn mannen i gatas gjennomsnittelige brødboks med strikkmotor og trillebårhjul...
Wacman Skrevet September 12, 2010 Skrevet September 12, 2010 Det som er stilig,er at visse leasingselskaper har stickers om co2-nøytralitet,elns - flere av 116d som går i noreg nå,har sånne merker. Så noen har skjønt hva BMW faktisk har gjort, men myndighetene nekter å høre fordi det er et premium-merke. (også da de som har råd til å forske på bedre motorer, sammen med mercedes, noe som vi ser resultatene av i dag.) BMW og Mercedes har samarbeidet om forskning på motorteknologi i flere år nå,resultatene ser vi nå.
SweetBMW Skrevet September 12, 2010 Skrevet September 12, 2010 Mener jeg har hørt noe sted at bare produksjonen av en prius forurenser like mye som en "vanlig bil" vil gjøre i løpet av sitt liv.. "aha, den plastskruen der henter vi i canada så tar vi trekker rundt girspaken fra sør afrika" and so on... Det å lage en Prius hevda clarkson også forurensa mer per år enn en Land Rover Discovery.. skal se om jeg finner klippet. Her har du både tinga jeg har nevnt http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk
[space] Skrevet September 13, 2010 Skrevet September 13, 2010 Avgiftene på bil i Norge er ikke med tanke på miljø. Det er kun penger i kassa som gjelder, noe tollsjefen sa rett ut her om dagen i forbindelse med saken om "lytteposter" for å ta "trimmede" biler. Hva om BMW hadde laget en lettet 1-serie med 75hk (tilsvarende vekt/hk som Poloen), som en konkurrent mot nevnte Polo? Ok... ingen hadde kjøpt den, men det kunne vært artig som et talleksperiment. Se hvordan CO2 tallene er direkte sammenlignet ut fra samme effekt.
Gunnar Skrevet September 13, 2010 Skrevet September 13, 2010 Skrev forsåvidt dette på Facebook også, men jeg syns det er litt rart, for med Passat Bluemotion 2.0TDI 110hk hadde vi lite avvik fra oppgitt forbruk - madammen lå på 0.44 til Fredrikstad, mens med 1eren ligger vi veldig sjelden under 0.5, og den er oppgitt til det samme. På vår vanlige kjøring 2.5 mil til jobb ligger vi aldri noe under 0.55-0.57. Gjerne også høyere. Det er 30% over oppgitt forbruk fra BMW. Noe må kjørestilen min ta, noe må nok uoriginale hjul ta (225/45-17"), og noe må 100-sonen ta (blir jo fort 120 på speedoen der, og da er det umulig å holde oppgitt forbruk, selv langkjøring i 120 må BMWen ha 0.55-0.57 på, oppgitte tall er ved 90km/t), men vi skal jammen jobbe hardt for å kjøre på oppgitte tall, selv om det går. Det skal også sies at vi sjelden får noe utav start-stopp, fordi stansene i lyskryssene i Tønsberg som regel blir for korte til at det lønner seg (mener skjæringspunktet er 30 sekund), eller at motoren starter igjen tidlig fordi kjøling/varme i kupéen trenger hjelp. Mulig Poloen rett og slett blir for svak, slik at den må overanstrenges kraftig. Det skal også være sagt at Passaten ikke akkurat inspirerte til hard kjøring.
Odd-M Skrevet September 13, 2010 Skrevet September 13, 2010 Synes det høres mye ut Gunnar og det ligger nok mye i kjørestil. Jeg presser min tilårskomne E39 ned 0.1-0.15 på mila ved langkjøring når jeg endrer fra normalt kjøremønster til å kjøre etter forbruksmåleren.
DanielMK Skrevet September 13, 2010 Skrevet September 13, 2010 På min e60 530d klarer eg Voss - Bergen (ca 1.5t køyring) på 0.48 på mila (den e chippa, og brukte faktisk over 0.5 på samme strekning før chipping). ...mens køyring til og fra jobb og rundtom i nærområdene ligger den skremmende nær 0.9 . (men skal sies at eg elsker å kjenne setet blir trykt mot ryggen, så bruker litt suppe ekstra pga det. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå