Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Problemet ditt oddis, er at når du skal selge bilen din, som du har brukt en 10 år gammel Passat på, så risikerer du at nesten alt er bortkastet, mens en 10 år gammel Passat kan en i det minste selge med et maksimalt tap på 15-20 lapper i året. Forhåpentligvis treffer du riktig kjøper slik at du får pengene igjen for delene du har putta på den, men arbeidet du har gjort kan du glemme å få betalt for, og må regnes utelukkende som hobby... så det er ikke fullt så enkelt.

Og når det gjelder varebiler så er det da mange som går med friske motorer, en chippa 2.0TDI VAG-motor er faktisk ganske sprek. Lett 170+ gamp i de. Har mang en gang blitt overrasket over 2.0TDI Touraner som jeg må jobbe hardt for å henge på...

Jeg er helt enig i resonementet ditt... men siden jeg bruker gammel E30 så er det nok en veldig spesiell situasjon. Om jeg har begge bilene i 5 år tørr jeg sette penger på at jeg får mer tilbake for E30n :) Det er riktig som du sier at alle ikke har denne muligheten, siden jeg har gjort alt arbeid selv, og det har selvsagt en verdi i form av fritidstimer. Men som med alt annet her i verden, de som har en hobby har muligheten til å skaffe seg det de holder på med billig. Fattern kan bygge hus selv, jeg kan bygge meg bil selv.. Ganske enkelt. En kompis er helicoptermekaniker, og kan kjøpe seg gammelt copter og kjøre til og fra jobb med til samme kostnaden som oss andre som kjører bil på samme strekning. Arkitekter kan designe huset sitt osv...

Aldri sagt at alle har muligheten å få seg billig gammel bil, og det er derfor jeg er så glad for at JEG har nettopp det. Mtp. hvor dyrt bilhold og bil generelt er i Norge er jeg faktisk glad jeg har denne hobby ganske frivillig :)

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Min farfar, som er meget holden mann, har alltid samme filosofien, bortsett fra at han aldri har vært bilinteressert og generelt sett bruker veldig lite penger fordi han i hovedsak finner gleden i andre ting.

Når min farmor og han (79 og 83 år gamle og står fortsatt på ski, slalåmskiene ble lagt på hyllen i fjor) er på vinterferie på Geilo har de alltid enten leid hytte eller bodd på hotell med den argumentasjonen at det totalt sett er mye billigere og mye mindre bry enn å eie sin egen hytte. Pengene har i stedet blitt brukt til mer avkastningsfulle investeringer, kunst og reise, samt at han har tryggeheten i å alltid kunne kjøpe seg ut av en hver situasjon.

Også min svigerfar har definitivt til salt i grøten, men har enda aldri kjøpt en ny privatbil (kjører 2008 E-420 CDI, 2004 Eclipse Spider og R6 sykkel i dag) og bruker nok betydelig mer penger på golf enn bil.

Er nok også litt det samme som gjør at min kone og jeg kjører de bilene vi gjør, fordi jeg synes det er et veldig bra kompromiss mellom kostnad, nytte og glede. De siste er relativt viktig for meg pga. mye jobbkjøring på svingete vestlandsveier hvor dagens bil absolutt har sørget for gode landeveisminner (senest for vel en mnd. siden på RV13 mellom Balestrand og Førde i sommerens siste krampetrekning med riktig musikk og sommerens lukter strømmende inn gjennom åpne vinder og takluke. Dette er en slik veistrekning hvor man kan ha det veldig gøy innenfor hva lovverket tillater, og det var minimalt med trafikk). I tillegg til at det ville være vanskelig å forsvare hjemme, synes jeg at jeg har mer igjen for pengene ved å bruke dem på slikt som generell livsnytelse (og for tiden oppussing), enn styling eller frustrerende bra biler som en 911. Uansett så står det meste av kapitalen min trygt forvart i firmaet jeg jobber i, og delvis eier.

Men å alltid kjøre en Partner e.l. kommer jeg neppe til å gjøre, og kan forstå at mange tar bilhobbyen lengre enn det jeg gjør. Hadde nok også prioritert litt annerledes om jeg kun hadde meg selv å tenke på.

Skrevet

Jeg er nok litt for bilinteressert til å kjøre en kjedelig bil, som f eks en kasse bil! En kammerat av meg kjørte ganske ny Land Rover Discovery 3 som han nå har bytta i en enkel Peogeot Partner, da han ikke hadde bruk en svær SUV til sitt bruk! I stede så kjøpte en seg en ganske fancy leilighet og en halv grei båt :)

Da jeg skulle bytte bil sist så var meningen å kjøpe en nyere bil med mindre km stand, og vi hadde i utgangspunktet bestemt oss for A6 eller E60! MEN jeg var av og prøvde en 99 E39 M5 som hadde gått 167 000 km og var 11 år gammal, til samme pris som jeg måtte ha gitt for en E60 eller A6! Sykt rå bil og bare det å ha hatt en M5 hadde vært gøy men til det vi bruker bil til så har vi ikke bruk for 400 hesters V8er med manuell! Jeg hadde aldri fått brukt den bilen skikkelig annet en til og fra jobb og butikken, er alt for redd for å miste lappen til å kjøre svin i dette landet, selv på svingete innlandsveier :roll: Så da blei det med tanken :( Derfor kjører jeg nå en relativt grei A6 med en helt grei 2,4 liter! Ingen sinke! tvert i mot men den er ikke noen racerbil heller!

Edit: Apropos varbiler... nå er nettopp en kompis å henter seg en Citroen Berlingo med peugot motor på 170hk. Trolig den eneste i Norge sies det... det er den eneste 'action' varebilen jeg kan tro er spesielt moro :mrgreen:

Vel! VAG har jo noen ganske så hissige kassebiler da. Kan jo nevne Caddyen med 170 diesel hester og DSG, eller diverse Touraner som går som bare pokker. En jeg vet om har 2,0 TFSI motoren på 200 hester i en sånn Touran, med chipp så snakkes det om 235 hster så den bør jo være hårete! En kammerat har kjøpt seg den nye Transporteren spekka med utstyr og 180 hesters DSG med 4-motion! Har vært i Sverige og henta en Chipp som gir 225 hester, og mer hissig kassebil har ikke jeg opplevd, med 19" og passe stivt understell er den jaggu kjørevillig også! Så kan den dras opp over 200 km/t også uten særlige problemer :wink:

Eller så har man jo kassebilen over alle kassebiler da! Chevrolet Cargovan med 5,3 liters bensin V8er på 300 hester, koster like mye som en topputstyrt Tansporter eller Vito og med Gass så bruker den like mye. Chevyen har også alt ekstrautstyr som standard også er den jo ti hakk bedre å kjøre enn varebiler fra europa :)

Skrevet
Jeg er nok litt for bilinteressert til å kjøre en kjedelig bil, som f eks en kasse bil! En kammerat av meg kjørte ganske ny Land Rover Discovery 3 som han nå har bytta i en enkel Peogeot Partner, da han ikke hadde bruk en svær SUV til sitt bruk! I stede så kjøpte en seg en ganske fancy leilighet og en halv grei båt :)

Da jeg skulle bytte bil sist så var meningen å kjøpe en nyere bil med mindre km stand, og vi hadde i utgangspunktet bestemt oss for A6 eller E60! MEN jeg var av og prøvde en 99 E39 M5 som hadde gått 167 000 km og var 11 år gammal, til samme pris som jeg måtte ha gitt for en E60 eller A6! Sykt rå bil og bare det å ha hatt en M5 hadde vært gøy men til det vi bruker bil til så har vi ikke bruk for 400 hesters V8er med manuell! Jeg hadde aldri fått brukt den bilen skikkelig annet en til og fra jobb og butikken, er alt for redd for å miste lappen til å kjøre svin i dette landet, selv på svingete innlandsveier :roll: Så da blei det med tanken :( Derfor kjører jeg nå en relativt grei A6 med en helt grei 2,4 liter! Ingen sinke! tvert i mot men den er ikke noen racerbil heller!

Edit: Apropos varbiler... nå er nettopp en kompis å henter seg en Citroen Berlingo med peugot motor på 170hk. Trolig den eneste i Norge sies det... det er den eneste 'action' varebilen jeg kan tro er spesielt moro :mrgreen:

Vel! VAG har jo noen ganske så hissige kassebiler da. Kan jo nevne Caddyen med 170 diesel hester og DSG, eller diverse Touraner som går som bare pokker. En jeg vet om har 2,0 TFSI motoren på 200 hester i en sånn Touran, med chipp så snakkes det om 235 hster så den bør jo være hårete! En kammerat har kjøpt seg den nye Transporteren spekka med utstyr og 180 hesters DSG med 4-motion! Har vært i Sverige og henta en Chipp som gir 225 hester, og mer hissig kassebil har ikke jeg opplevd, med 19" og passe stivt understell er den jaggu kjørevillig også! Så kan den dras opp over 200 km/t også uten særlige problemer :wink:

Eller så har man jo kassebilen over alle kassebiler da! Chevrolet Cargovan med 5,3 liters bensin V8er på 300 hester, koster like mye som en topputstyrt Tansporter eller Vito og med Gass så bruker den like mye. Chevyen har også alt ekstrautstyr som standard også er den jo ti hakk bedre å kjøre enn varebiler fra europa :)

men å kjøre opp i 190km og kjøre i fra en alfa 159 med auda'n din, da var du ikke redd for lappen? :shock:

Skrevet

men å kjøre opp i 190km og kjøre i fra en alfa 159 med auda'n din, da var du ikke redd for lappen? :shock:

Det er sånn som skjer kun en til to ganger i året og varte i høyst ett minutt! Dessuten så var det en Alfa Brera, ganske imponert over Audan da ja for det hadde jeg faen ikke trodd :wink:

Men hvorfor har du fått deg ny profil? :?:

Skrevet

Det er sånn som skjer kun en til to ganger i året og varte i høyst ett minutt! Dessuten så var det en Alfa Brera, ganske imponert over Audan da ja for det hadde jeg faen ikke trodd :wink:

Men hvorfor har du fått deg ny profil? :?:

jeg vil bytte nick, også får jeg litt spons av en på superturbodiesel.com på elementer :wink:

Skrevet

Han kunne bare plukket opp en E34 Touring ellerno... Trenger ikke å strupe pikken bare du har pult Angelina Jolie...

Forstår tankegangen hans dog. Jeg vil ALDRI prøvekjøre en bedre bil en det jeg har råd til. Men det vet jeg at jeg er ganske alene om.

Han tenkte vel, "hva gjør man etter orgien?"

Skrevet
Men jeg er også litt skeptisk til å kaste seg over på varebil. Det må jo bli en vanvittig skallebank å kjøre i forhold til en vanlig 5 år gammel dieselrakett.

Hvorfor? Rene varebiler stiller langt bak mange personbiler når det kommer til rent komfortutstyr, men til gjengjeld er varebilene langt lettere å utstyre med ekstra lyddempingsmateriale - hvilket svært mange nye biler hadde trengt uansett.

Dessuten: Mange moderne varebiler har et svært fornuftig forhold mellom vekt og motorytelse, noe som gjør de lettkjørte og dermed komfortable. Jeg har bl.a. forsøkt å kjøre 500km på vestlandsveger i ett strekk (NB, NB: tilsvarer omtrent 5000km på gode veger!) i en Hyundai H1, og vil glatt foretrekke det framfor å tilbakelegge turen i en av disse 1.6-liters øvre-middelklasse bilene alle skal ha nå for tiden. At Hyundaien hadde 165hk og og drift på bakhjulene hjalp nok en del. :lol:

1ww1f8doywgleqvsem6f.jpg

Skrevet

Tverr i øyan siden jeg er trøtt, men....

Virker som om at det alltid må gjelde sportsbil her???

Jeg sier bare det at jeg nyter vær en meter jeg kjører med min 7-serie! Jeg rett og slett koser meg. Når man kommer frem så har alltid turen vært behagelig, slepper å sitte og pine meg gjennom transporten!

Sabla enkelt! Så nu kan vi avslutte denne diskusjonen :D

Skrevet

Jeg sier bare det at jeg nyter vær en meter jeg kjører med min 7-serie! Jeg rett og slett koser meg. Når man kommer frem så har alltid turen vært behagelig, slepper å sitte og pine meg gjennom transporten!

så sant som det kan bli... cruise i sakte fart med en 7-serie.. DET er virkelig kjøreglede :)

Skrevet

Ingen tvil om at en E38 i god stand gir en fantastisk fin kombinasjon av kjøreglede og komfort som få andre biler gir. Det var en nytelse å kjøre den så lenge den funka, og vi har mange langturer i den bak oss, men så var det jo konstant noe da, risting, vibrasjoner, motorfeil, møkk og drit. Heldigvis skjedde det aldri noe langs veien på langtur, så vi nølte aldri med langturer i den.

Har forøvrig en mistanke om at noe av det beste en kan kjøpe for 3-350k på nå for tiden er en eldre E65 730dA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...