Gå til innhold

bilvalg vs andre aktiviteter for pengene


[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Har en litt artig historie å fortelle.

En av sjefene på jobben kjøpte for ca 1,5 år siden en strøken Porsche 911 C4 (996).

Etter å ha gått flere runder med seg selv har han nå solgt den, til fordel for en liten kassebil til under 100.000. (Husker ikke merket, men av typen Ford Connect, Peugeot Partner, Renault Kangoo)

Han har selvfølgelig fått tyn fra alle på jobben (og ikke minst sønnen på 19) etter det, men begrunnelsen hans er ganske interessant.

Dette er en mann som i sin ungdom kjørte race med bl.a. Morris Mini, og nå endte opp med 911'en i sin jakt etter den perfekte styreresponsen. Styreresponsen var også grunnen til at han ble dritskuffa etter å ha prøvekjørt en Audi S3, han hadde dratt fra Oslo til Bergen for å kjøpe, og istedet kjøpte en e60 520d, som han mente var "skarpere". (dette var bilen før den nevnte 911'en)

Jo begrunnelsen til å bytte ut 911'en.

Han bruker mest bilen til og fra hytta osv, og det blir stort sett motorveikjøring. Dermed mente han at han får utnyttet bilen skikkelig kun ved 10% av turene han kjører. Ut fra hva han betalte for å ha bilen syntes han ikke det var verdt pengene.

Ved å bytte bil "nedover" fra 911'en ville ALT bli kjedelig og kjøre uansett, så ingen vits i å kjøpe f.eks. en e61 eller annet dyrt igjen.

Løsningen ble da altså å kjøpe kassebil. Denne kan han slenge sykler, ski og annet treningsutstyr bak i, uten å tenke over det.

Så kommer det geniale punktet.

Han setter av halvparten av det 911'en kostet ham pr. måned på en "livsnyterkonto".

Denne skal brukes til sykkelutstyr (han er litt hekta på landeveissykling), ferier, opplevelser, gadgets, leie av f.eks. Lamborghini og kjøre i alpene osv, osv.

Egentlig ingen dum idé!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg foretrekker en godt brukt E46 318d Touring fremfor en mindre kassebil, men begrunnelsen for å ha BMW´en er stort sett den samme som Jan (altså din kollega) gir uttrykk for vedr. kassebilen. Jeg har bl.a hatt fire forskjellige Porscher, en Mazda MX-5 og en rekke forskjellige 80-talls Peugeot´er (bl.a en 205 GTi og den var temmelig skarp i kantene)... 80-tallet var en annen tid med vesentlig mindre trafikk på veiene... det er dessverre ikke det samme idag. Jeg brukte mine biler slik de skal brukes... på landeveiene i Norge og på kontinentet. Derfor var vår roadtrip tur-retur Oslo-Ålesund over Norges tak med din Z4 så fantastisk og for meg et skikkelig déjà vu, men hvor ofte opplever man slikt?

Allerede på midten av 90-tallet følte jeg at det begynte å koste mer enn det smakte når det gjelder dyre biler. Hverken eiergleden eller kjøregleden kunne forsvare kostnadene og de reduserte mulighetene for å daglig kunne bruke bilene slik de skal brukes. Min siste virkelige kostbare bil var en ny 1990 Mercedes-Benz W124 230E... den kostet godt og vel 400000 kroner i 1991 (litt under 800000 kroner i dagens pengeverdi). Bilen ble solgt knapt to år senere til fordel for en totalrenovering av leiligheten. Da leiligheten ble solgt 6 år senere satt vi igjen med en gevinst på over 1 millioner kroner direkte knyttet til totalrenoveringen. Vi bygget hus for pengene og har nå en urealisert gevinst på godt over 3 millioner kroner i huset. Vi har selvfølgelig ikke lån... hverken på huset eller bilen. Biler er stort sett aldri en god investering... snarere tvert imot.

Jeg kan, i likhet med din kollega, kjøpe en ny Porsche kontant når det skal være, men jeg har mistet lysten (enn så lenge)... 80-tallet kommer ikke tilbake og jeg blir ikke yngre. Familien krever også sitt... eldstemann skal om et par år begynne på universitetet og hun snakker om England/USA og slikt koster penger... mange penger. Minstemann går på en bra privatskole og slikt er heller ikke gratis. Jeg har innsett at det ikke er meg det dreier seg om for tiden. Kanskje er det min tur om 10-15 år?... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man da i tillegg har en bil som fungerre å dra bilhenger med, så kan en jo gjøre banekjøringen meget rimelig ved å kjøpe bil i utlandet. (altså billig i innkjøp... Deler og vedlikehold koster jo fortsatt litt)

Og det forutsetter jo også at en har tid til å bruke banebilen. Om ikke blir det fort billigere å leie seg en porsche eller noe et par ganger i året.

Fredrik: DU snakker om 10-15 år?

JEG har jo et 10-15 års perspektiv på når jeg kan handle 2-seter igjen, og her er ikke barnet født engang :)

Men mest sannsynlig går det vel den veien du beskriver, om en ikke kommer over en haug med penger så en kan si "ja takk, begge deler".

Når det gjelder bil er det nok egentlig hagenisse som er inne på rett spor her. En kjedelig grei bruksbil, og en bil til banekjøring, for å leve ut bilinteressen. Det behøver ikke koste alt for mye. Det koker vel mest ned til å ha tilgjengelig tid til "lek".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":22x9feo2]

Fredrik: DU snakker om 10-15 år?

JEG har jo et 10-15 års perspektiv på når jeg kan handle 2-seter igjen, og her er ikke barnet født engang :)

Men mest sannsynlig går det vel den veien du beskriver, om en ikke kommer over en haug med penger så en kan si "ja takk, begge deler".

Når det gjelder bil er det nok egentlig hagenisse som er inne på rett spor her. En kjedelig grei bruksbil, og en bil til banekjøring, for å leve ut bilinteressen. Det behøver ikke koste alt for mye. Det koker vel mest ned til å ha tilgjengelig tid til "lek".

Absolutt, men det forutsetter at det er banekjøring man har lyst til å holde på med. Banekjøring er morsomt, men jeg foretrekker å lufte mine biler på svingete landeveier. Med den rette bilen (f.eks E85 Z4 2.2) behøver det imidlertid ikke å gå så fort, men det er etter min mening viktig for totalopplevelsen at naturen veksler og at man ikke kan svingene utenat. Hver sin smak... det viktigste er kjøregleden... :)

Simon... 10-15 år frem i tid... det er da kostnadene virkelig tar av når det gjelder barn. Vår eldste er 17 år gammel og jobber ved siden av skolen, men allikevel har hun aldri vært så dyr som hun er nå. Det er imidlertid litt min skyld også... jeg lovet henne i sin tid lappen hvis hun holdt seg vekk fra narkotika og sigaretter. Hun oppfyller heldigvis kravet (enn så lenge... bank i bordet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har helt klart et poeng den sjefen din. Jeg er helt enig i at å kjøpe såpass dyr bil på skilt som Porschen han kjøpte og ikke bruke den skikkelig på svingete veier, banekjøring og generell full gass ved hver mulig anledning er litt bortkastede penger. Men jeg er også litt skeptisk til å kaste seg over på varebil. Det må jo bli en vanvittig skallebank å kjøre i forhold til en vanlig 5 år gammel dieselrakett. Det er jo forskjell på å barbere seg å skjære av seg hode (noe jeg tror sjefen din vil merke etter en stund). Jeg kan faktisk ikke tenke meg mer ubehagelige biler enn den typen 'innetrøkte' varebiler.

Den livsnyterkontoen hadde jeg brukt på å handle meg fullblods banebil, tatt nasjonal og internasjonal motorsportlisens, og meldt meg på race på alle de feteste banene i Europa. Det er livsnyting det! Sykling!? Host.. :)

Denne tråden minner meg igjen på hvor glad jeg er for å kjøre gammel optimalisert bil, som ikke har kostet meg mer enn en mellomslitt 10 år gammel VW Passat :)

Edit: Apropos varbiler... nå er nettopp en kompis å henter seg en Citroen Berlingo med peugot motor på 170hk. Trolig den eneste i Norge sies det... det er den eneste 'action' varebilen jeg kan tro er spesielt moro :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt oddis, er at når du skal selge bilen din, som du har brukt en 10 år gammel Passat på, så risikerer du at nesten alt er bortkastet, mens en 10 år gammel Passat kan en i det minste selge med et maksimalt tap på 15-20 lapper i året. Forhåpentligvis treffer du riktig kjøper slik at du får pengene igjen for delene du har putta på den, men arbeidet du har gjort kan du glemme å få betalt for, og må regnes utelukkende som hobby... så det er ikke fullt så enkelt.

Og når det gjelder varebiler så er det da mange som går med friske motorer, en chippa 2.0TDI VAG-motor er faktisk ganske sprek. Lett 170+ gamp i de. Har mang en gang blitt overrasket over 2.0TDI Touraner som jeg må jobbe hardt for å henge på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å holde meg med en moderat kostbar bil (relatert til inntektsnivå) da jeg bruker mye penger på andre fritidsaktiviteter. Det passer min nåværende livssituasjon fint, men hadde jeg vært ungkar uten hund og barn hadde jeg kanskje prioritert annerledes. Har noen kompiser med småheftige kjøretøy og kjenner en liten bismak av sjalusi... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg hatt en slik Porsche så hadde jeg solgt den fort som f...

da skulle jeg kjøpt en impala 59 med luftfjæring og retro kantfelger.. rosa metallic med hvitt/rosa skinn og bygd skikkelig stereo, mulig jeg fått bygd inn en big block i den med rundt 450+ sugehk for å lage litt røyk for ungjentun på lørdagskvelden :twisted: . Også n Mercedes w211 220cdi med chip som daglig bruksbil som kan brukes på vinteren for å spare gode gamle bila, men den skulle fått coilovere og 17" kantfelger.. Men DET blir bare med drømmen, skal pusse opp bilene jeg har nå og etter det skal jeg bruke MINST mulig på bil..da blir det eigendom og råning penga går til.

Når jeg tenker meg om litt, så trur jeg valget heller hadde blitt en w126 560 sel Mercedes, rosa metallic, senka 20cm med 18" med litt kant.. det ville blitt MYE billigere enn impala, for de er steindyre selv om de er tidenes peneste biler, i tillegg er mercen lettere å skaffe deler til og har mer kjennskap til dem..

bilene skulle vært utstillingsbiler/rånebiler til å gli med.. resten skulle blitt brukt på eigendom bygge på låven og kjøpe skogsareal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagd deg ny bruker JT ? :)

På topic: Jeg prioriterer nå i de baner som Hagenisse nevner. Kvitta meg med den hvite e39'n min fordi den aldri ville funke slik jeg ville. Altså banekjøring..og ha en e39 som er morsom på bane og samtidig fungerer til bruksbil har jeg ikke særlig tro på. Så fant meg nå en 523 til 45 000kr. Ett utrolig godt kjøp forøvrig :D

Den får gjøre jobben som bruksbil så har jeg en M52b28 kompressor som kan få gjøre nytta si i en litt mindre bil enn e39 med tiden =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...