Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av de to motorene hadde jeg hadde uten tvil valgt m54b22-170hk før M47TUD20-150hk til e46. Denne motoren passer bra til dette karoseriet. Samtidig som du får 6´er lyd :)

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Trådstarter ønsket en begrunnelse for ditt valg....

Edit: Flott bil du har foresten! Hadde faktisk en prøvetur i den der for noen år siden rett etter den kom fra Tyskland. :wink:

Skrevet
Hvis du ville valgt M54B22 foran M47TUD20 får du selvfølgelig lov til det, :D men jeg forstår ikke hvorfor! Jeg har kjørt begge mange ganger, og for meg er ikke M54B22 et alternativ som er verdt å vurdere i det hele tatt.

Å sammenligne med Formel1 biler har ikke noe med en bruksbil å gjøre, så jeg forstår ikke helt hvor du vil?

Et mest mulig bredt effektområde er helt avgjørende når det skal gå fort sier du, og det er jeg helt enig i! Men igjen... I en bruksbil til hverdags er det ikke dette som er viktig.

Vil også si at jeg på ingen måte er noen motstander av bensinmotorer, men alt til sitt bruk! :)

Ville jeg hatt meg en lekebil hadde jeg uten tvil valgt bensinmotor.

Jeg sammenligner med F1 biler for å illustrere poenget med et bredest mulig effektregister hvis målet er en mest mulig hurtig akselerasjon til enhver tid. Det er den samme saken med dagens E92 M3 også... hvorfor skulle den ellers ha en maksimal effekt ved relativt høye 8300 rpm hvis det ikke var for å få en best mulig utnyttelse av effekten?

Diesel er absolutt fornuftig hvis poenget er å kjøre mest mulig økonomisk eller kjøre fra A til B uten større kjøreglede, men hvis poenget er å ha en motor der målet er et bredest mulig effektregister uten huller i akselerasjonen (opp/ned i gearene) bør man uten tvil velge en god bensinmotor.

Skrevet

Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige som det først virket som. At E92 M3 har maks effekt på høyt turtall for å utnytte effekten synes jeg selvfølgelig er helt rett for denne type bil.

Når det kommer til bruksbil som jeg ville valgt er jeg ikke opptatt av hurtigst mulig akselerasjon til enhver tid. Jeg er opptatt av at motoren har bra med krefter på turtall som brukes ved normal kjøring og drivstofføkonomi sett i forhold til kraft. Dette gir meg dagligdags kjøreglede! :D

Kan også nevne at jeg har prøvd dieselbilen min på bane med serdeles dårlig resultat.

Frister ikke til gjentakelse i det hele tatt.

Skrevet
Trådstarter ønsket en begrunnelse for ditt valg....

Edit: Flott bil du har foresten! Hadde faktisk en prøvetur i den der for noen år siden rett etter den kom fra Tyskland. :wink:

Har ikke så mye begrunnelse men. Har kjørt mye diverse e46 siste 9 år. Liker og kjøre "litt" aktivt på landeveien. Da mener jeg M54b22 passer mye bedre til det en M47TUD20. Samtidig fungerer den bra i byen med bundraget sitt og trekker fra lavt turtall. Men selfølgelig ikke like bra bunndrag som diesel. Man må ikke glemme 6´er lyden som forsterker kjøreopplevelsen flere hakk. Men til vanlig bykjøring fungerer dieslen best. Så da spørs det egentlig hva man foretrekker. Alt i alt synes jeg M54B22 er den bedre motor.

Takk for det. Den er til salgs, mest sannsynlig solgt nå. Blir litt trist for det har vært en fantastisk bil å kjøre og eie. M54B25 synes jeg er betraklig bedre enn M54b22 motoren, føles mye raskere selv om det på papiret bare er 1 sek. fra 0-100.

Skrevet

Delvis enig. Lyden kan ikke sammenlignes. Til aktiv kjøring er bensin motoren best, men til gubbekjøring er diesel best. :wink:

Litt OT men, bilen din var jo nesten ny når F fikk den importert. Skal si deg jeg synes den var flott. WOW, en nesten ny 325Ci Club Sport! :o Meget flott den dag i dag.

Skrevet

Fredrik er absolutt inne på hvorfor jeg foretrekker bensinmotoren; uansett hvor mye bunndrag det er i en relativt liten 4 sylindret motor kommer de ikke i nærheten av å trekke rent fra 500 til over 6000 o/min, og det uten at en vibrasjon merkes. En tilsvarende diesel er bortimot ubrukelig utenfor akkurat sitt lille blunk av et effektområde og det opplever jeg som langt mindre harmonisk og elegant, samt mer slitsomt.

Når jeg i min bil med manuell kasse både har mulighet til å rusle av gårde i 5 gir fra 10 km/t til maks lovlig hastighet uten et kny og gire litt aktivt på en svingete landevei for å oppleve et drag og en lyd som absolutt evner å få frem smilet og følelsen av det lille ekstra.

Forøvrig er den også så fleksibel at de fleste forbikjøringer smertefritt utføres i 4.-5. gir på landeveien.

Hvis man skal ha en snusfornuftig a til b bil med diesel, hvorfor se på en 3-serie i det helle tatt da? Er jo ikke akkurat en bil for gubbekjøring.. Hadde heller sett på 5-serie da.

Skrevet

Vel, innlegget mitt om gubbekjøring satte jeg helt på spissen. Jeg mener diesel motoren er det absolutt beste valget, aktiv eller ikke aktiv kjørestil. På M54B22 skjer det nesten ikke noe, niks, nada på lavere turtall. Kjenner frusterasjonen komme bare av tanken på å kjøre med en slik motor.

Diesel motoren fungerer ikke over et vidt område, men den fungerer i det området du trenger kraft.

Skrevet

Tusen takk for alle kommentarene i denne tåden. Jeg setter pris på at alle forteller hva de syntes, sånn at jeg har mer

og gå på for bestemme meg for bil. Jeg har kjørt 320 D og syntes denne var like god og kjøre, selv om 6'er lyden og

følelsen av bensinmotor gjør at det blir mer morsomt. Økonomisk sett trenger man ikke være rakettforsker for og se at

det lønner seg og velge diesel motoren! :) jeg skal lese grundig igjennom dette i denne tråden før jeg bestemmer meg

100% i morgen. Tar alt som blir skrevet her og veier opp mot egene prøvekjøringer og bestemmer meg i morgen, da jeg

er litt mer ederu :P hehe. Lover og komme tilbake med info om hva jeg har valgt og bilder :)

Skrevet

BTW er 199 00 en rimlig pris for en 320i, 04 mod, 115 000 km som er strøken både utvendig og innvendig (ikke NOE og klage på!)??

Selv om den ikke har xenon.. Eneste jeg må prøve å jobbe inn i kontrakten er jo at han må skrive under på at hvis det er noe alvorlig

feil på en naftest (motor, o.l) så må han fikse dette? siden han ville ikke skrive under en kontrakt med slik text pga jeg har pruta fra

211000 inkl reg til 199 000 inkl reg som jeg mener er mer lik markedsverdi. Hva syntes dere? se helst bort i fra prutinga som er gjort. :)

i og med at man kan ikke si at en pris er bra bare fordi man har pruta 12 hehe. kan jo være overprisa i utgangspunktet.

Skrevet
Er det en original M-Sport bil?

Ja. Orgianl M sport, innvendig og utvendig med sportsunderstell, 17" m felger. (dette er 320i'en vi snakker om nå!! :) )

Felgene skal bort og brukes som vinterfelger uansett da! hehe.

Skrevet
Vel, innlegget mitt om gubbekjøring satte jeg helt på spissen. Jeg mener diesel motoren er det absolutt beste valget, aktiv eller ikke aktiv kjørestil. På M54B22 skjer det nesten ikke noe, niks, nada på lavere turtall. Kjenner frusterasjonen komme bare av tanken på å kjøre med en slik motor.

Diesel motoren fungerer ikke over et vidt område, men den fungerer i det området du trenger kraft.

Siste dieselbilen jeg kjørte litt var min svigermor sin 06 Passat med 2.0 tdi med 140 hk som jeg lånte en uke som flyttebil for kort tid siden og med den opplevde jeg gang på gang at når jeg glemte meg og holdt samme gir som jeg ville i min bil f.eks. inn i en rundkjøring så dro det ikke fremover i nærheten av hva jeg er vant til med det resultat at jeg var på kanten til å skape tvilsomme situasjoner. I tillegg kubbet den mye lettere og jeg måtte slure veldig ved løsing i motbakke med henger for å kunne ha så høyt turtall at den klarte å produsere nok krefter til å dra av gårde.

Har tidligere og kjørt flere nyere bmw dieseler, samt mange andre biler med diesel. Skulle jeg først sett etter diesel hadde det nok blitt en E39 530da, men ønsker hverken diesel eller automat i dag..

Skrevet

Jeg sto i samme dilemma som deg, 04' 320ci eller 320cd, endte med min 320d nummer 2 som jeg henter om 2 uker :) Rett og slett pga. den er mye mer økonomisk å kjøre, og jeg synes den går utrolig godt! Eneste jeg savner er den gode motorlyden fra 6-ern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...