Gå til innhold

ADVARSEL nye BMW Diesel motorer!


Nitroflux
 Share

Anbefalte innlegg

Storm i vannglass. Men tanke på hvor mange biler som triller med disse motorene, så har man ikke hørt om mange tilfeller med slik feil. Triller masse 520d'er som Taxi i Tromsø, og flere av disse har passert godt og vell 200 000km uten problemer.

Skjønner godt at BMW Norge ikke vil ta kostnaden utover fabrikk garanti på en bruktimportert bil, som de ikke har noe med å gjøre.

Så du mener at det er greit at bmw ikke betaler så lenge det er en import bil. det er da samme produsent.

bmw har ett ansvar her mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hovedservicene i service hefte er fulgt bør man få dette dekt, jeg trodde nesten det var en rett, å få dekt dette på reklamasjons retten, det er tross alt bmw selv som setter intervallene på oljeskift.

opel har forresten 30000 eller 1 år.

samma om bilen er import fra huruganda er det samme produsent og man kan forvente at ved kjø av så dyr bil skal motoren holde lengre enn 100k, forhør deg me noen som har peiling, forbruker rådet eller lignende.

forutsett at hoved servicene er fulgt da

Ja hvis man har reklamasjonsrett så har man sannsynligvis rett på å få dekt dette. Problemet her er at det er en importbil og man har derfor ingen reklamasjonsrett. Hvis garantien da har gått ut så kan du ikke kreve at BMW Norge skal gjøre noe som helst for deg.

Hva BMW Norge burde gjøre for å ikke sverte merke for mye er en annen sak. Men husk at de ikke har hatt noe fortjeneste på bilen når den er bruktimportert, så det er kanskje derfor de ikke er så interesert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om BMW norge ikke har hatt fortjeneste på bilen så har jo BMW hatt fortjeneste på den.

Jeg ser det som en selvfølge at dersom du kjøper en vare en plass så skal du ha samme garantibetingelser uansett hvor du er.

På samme måte som hvis jeg er på ferie 500km vekke og kjøper en mobiltlf på Lefdal.

Når jeg kommer hjem igjen og den ikke virker så reiser jeg til nærmeste Lefdal butikk og forventer å ha de samme garantibetingelsene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar helt feil så har du vel samme garantibetingelser uansett om bilen er kjøpt i Norge eller bruktimportert.

MEN her har garantitiden gått ut! Da er det andre betingelser som gjelder. BMW har ingen ting med reklamasjonsretten vi har i norge. Det er noe "staten Norge" har bestemt at norske forbrukere skal ha krav på når du kjøper et produkt fra en norsk forhandler...

Når det er sagt så er det ikke lagt ut nok info om denne saken til at jeg vil mene noe om hvordan BMW Norge/BMW generelt burde behandle den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det er for lite info.

Men uansett om bilen er importert, garantitid er gått ut eller ei..

Så lenge service er fulgt og eier har gjort normal vedlikehold i forhold til BMW's betingelser så er 2 år/100 000km altfor tidlig motorhavari og noe BMW burde ha dekket uten å nesten stille spørsmål engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min 318d(136hk) fikk ny motor/clutch/svinghjul på ca120000km.grunnen var at motor gikk veldig styg(vibrasjoner)t og bmw greide ikke å finne grunnen.derfor ble clutch/svinghjul byttet først og deretter hele motoren. men at bytte skulle bli 120000kr høres rart ut da motoren kostet 49000.

bilen min er dog norsk solgt og bmw dekket alt. bilen var litt over 2 år når dette skjedde..

har forøvrig en kamerat med en 116 der registret har gått til h.. 2 ganger . første gang fikset bmw det men andre gangen det skjedde måtte han bla opp for ny motor selv. andre gang det skjedde var bilen gått 90000km og bilen var 5 år og 5 dager. bilen var forøvrig også norsksolgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å kjøre en moderne diesel i Norge er, som Aroid er inne på, at mange bruker de feil og at de dermed aldri blir varme. Dette går ikke minst utover partikkerfilter.

Folk kjører og vedlikeholder sin moderne diesel akkurat likt som de gjorde med sin gamle 1,6 bensin. Det holder bare ikke i lengda.

@Fixfax: Opel har/hadde faktisk 2 år/50000 km på noen modeller. Disse har det selvfølgelig vært endel havarier på... (turbo osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men BMW burde jo kjønne at ikke alle land har store veier som tyskalnd, og vi i dette landet har helt elendige veier samt at det blir mye småkjøring.

så at en forbruker må tilrettelegge seg etter hvordan man kjører i tyskalnd er bak mål.... dette burde heller bmw finne en løsning på.

det blir jo helt idiotisk at man skal langkjøre bare selv om feks butikken ligger noen km unna. enn å si nei vent, nå som jeg har kjørt så lite må jeg ta meg en tur på mottorveien, fordi ellers gårbilen til helvete om jeg småkjører slik jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det gjelder da altså muligens alle diesel motorer?

Rart at man ikke har hørt noe om dette via andre internett forum eller sider, media?

Dette er kun spekulasjoner fra min side selvfølgelig.....

Nettopp... og i tillegg er du selv part i en sak mot BMW der det åpenbart er uenighet vedr. hvorvidt BMW har garantiforpliktelser overfor din bil eller ikke. Ditt første innlegg samt trådens overskrift er derfor tendensiøst i all sin form, men jeg forstår faktisk hvorfor du lufter dine frustrasjoner.

Problemet er at det ganske sikkert er temmelig fånyttes å skrive slike tråder i et forum som dette. Det er tross alt lite vi rent konkret kan gjøre med situasjonen. Hvis du mener at du har en god sak bør du kontakte NAF/KNA og/eller forbrukerrådet. Hvis de mener at du har en sak er saken først og fremst av juridisk art... ikke teknisk. Ergo bør det således heller ikke være juridisk vanskelig å finne ut om du kan kreve at BMW dekker motorskadene eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw har levert ett produkt som ikke svarer til det man kan forvente i forhold til pris, dermed mener jeg og tro at bmw blir pent nødt til og rydde opp.

om det er bmw norge eller bmw tyskland eller andre aner jeg ikke.

det dere sier er at et produkt som er solgt i tyskland er dårligere enn samme produkt som er solgt i norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå man skulle kunne stille forventninger om at motoren, som er hjerte i bilen skal holde litt mer enn to år. Uansett hvor man setter skyldspørsmål, er dette noe BMW er nødt til og ta tak i. Om det er så enkelt som at kjeden må få faste byttesykluser som reim eller noe lettere.. Etter å ha lest tråden, får jeg et inntrykk av at dagens diesel motorer er dårligere en gårsdagens. Noe som er forunderlig når teknologien går framover, og dem egentlig skulle vært bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw har levert ett produkt som ikke svarer til det man kan forvente i forhold til pris, dermed mener jeg og tro at bmw blir pent nødt til og rydde opp.

om det er bmw norge eller bmw tyskland eller andre aner jeg ikke.

det dere sier er at et produkt som er solgt i tyskland er dårligere enn samme produkt som er solgt i norge...

Lovteksten når det gjelder garanti og reklamasjonssaker rimelig tydelig og det er det vi må forholde oss til ikke hva vi mener at BMW burde gjøre. Selvfølgelig blir man skuffet og føler seg maktesløs når man f.eks opplever et motorhavari, men har man ikke en garanti så har man ikke det. Det er ikke uten grunn at privatleasing av biler nesten har tatt helt over på kontinentet. Med privatleasing av biler er garantisaker og verditap ikke et tema for kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...