Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen!

Tar oppgjen denne tråden, da det har skjedd noe nytt.

Husker ikke om jeg nevte at jeg prøvde og ta diagnose, men apparatet klarte ikke å koble til, kom bare error når man prøvde og koble til PDC boksen.

Men nå, virker ikke pdc i det hele tatt, når jeg slår den på, piper den solid tone en liten stond, så slutter den, samtidig som lampa på knappen lyser, og dette tyder jo på at noe er feil. :)

Nå er alle sensorer byttet til nye, bortsett fra de to i senter bak. Disse fungerte strålende før systemet kuttet helt ut.

Men hva kan være grunnen til at jeg ikke får koblet til PDC boksen og tatt diagnose?

Har en slik usb ibus greie også, som jeg kan teste pdc med, dette funker ikke på min, men funker på gamlingen sin bil..

Kan det være lønt og ta ut kontakten på boksen en stund, og sette inn igjen? Ta strømmen med andre ord..

Eller kan det være så enkelt at PDC boksen er gåen og må byttes? :) Har funnet mange slike på ebay.de, til en hyggelig pris :)

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det kan være defekt PDC styreenhet ja, men anbefaler deg å kontrollere ledningsnett og sjekke for eir i stikk både på pdc sensorer og på styreenheten før du kjøper ny styreenhet. Husk at denne må kodes til bilen :)

Skrevet
Det kan være defekt PDC styreenhet ja, men anbefaler deg å kontrollere ledningsnett og sjekke for eir i stikk både på pdc sensorer og på styreenheten før du kjøper ny styreenhet. Husk at denne må kodes til bilen :)

Takk for svar! :-)

Alle kontakter har vært fine på sensorene, 2 jeg ikke har sjekket.

Tviler nesten på at det er tull med ledninger, men skal prøve å koble fra boksen, og sjekke koblinger, og se hva somskjer etterpå. TiPper at boksa er gåen, da den haroppført seg litt rart og uten om det vanlige, og siden diagnosen ikke kunne koble til :-)

Hva tar dem for å kode slikt? Varierer kansje også :-)

Skrevet

Man MÅ ikke kode om PDC styreenheten for at den skal virke hvis man bytter den. Men det anbefales at man gjør det, for å forsikre seg om at den fungerer optimalt. Det går ann å bytte for å prøve :wink:

Skrevet
Man MÅ ikke kode om PDC styreenheten for at den skal virke hvis man bytter den. Men det anbefales at man gjør det, for å forsikre seg om at den fungerer optimalt. Det går ann å bytte for å prøve :wink:

Ah, ok.

Får se om jeg skal prøve med diagnose en gang til etter at den nå oppfører seg annledes en før :-)

• 2 weeks later...
Skrevet

Hei igjen!

Måtte ut med forsterkeren for og nullstille webastoen her en dag, og da kikka jeg på PDC boksa i samme slengen.

Var en del irr og dritt i to av kontaktene, og når jeg tok ut eine kontakta, var en av pinnene knekt, og sto igjen i kontakta (Dette skjedde kanskje da).

Så var ikke helt friskt der. Spraya elektrorens et par ganger og blåste reint med trykkluft både på boksen og i kontaktene.

Tenkte jeg skulle prøve og lodde ei ledning på den pinnen som er knekt, og ta den ut av boksen og lure den inn på baksiden i kontakten for og se om noe forandrer seg..

Vist ikke så tror jeg at jeg prøver med en ny boks.

Hva tror dere? :)

Skrevet

Kjør på med lodding om du får det til. Det er såpass enkelt å komme til også der bak, så du har ingenting å tape. Enkelt å åpne kontaktene også.

• 3 months later...
Skrevet

Hei hei,

I dag fikk jeg ny GM3 modul, med samme delenummer som den gamle, og ny PDC boks, mes samme nummer.

Etter jeg bytta boksa, så funker den fint! :D Nå kan jeg ikke lenger skru den på med tenning av. Og den kommer på når den går i Revers :)

MEN, det er selvfølgelig et MEN her.....!

Nå har 2 av sensorene slutta å virke, ene av dem bytta jeg for en stund siden.

Det er den ytterste, på førersiden, og den innerste på passaskjersiden, dem er helt død, ikke lyd i det hele tatt.

Jeg kobla på en splitter ny sensor, som aldri har vært brukt, og den funka ikke den heller (Kobla den til i kontakta til en av dem som er helt død).

Alt har virka strøkent før, selv om jeg kunne skru på pdc uavhengig av tenninga, alle sensorer bak har funka knas. Men etter jeg tok ut boksa første gang og oppdaga at kontakta var dårlig, og ene pinnen knakk (i den svarte kontakta). Etter dette begynte den og pipe i 3 sek hver gang jeg slo på bryteren, og den reagerte ikke på vegger osv.

Dette gjør den fortsatt, selv med ny boks, altså piper 3 sek, og knappen blinker.

Men sensorene fremme tikker, og 2 bake tikker, dem to som nå ikke funker er helt døde.

Noen som har en ide på hva som kan ha skjedd nå? Har tenkt på ledningsbrudd, men litt rart at det skal dukke opp sånn plutselig da :? Får man kjøpt bare ledningsnettet bak, og er det enkelt og bytte? :) (I tilfelle dette må til altså).

Tips mottas med stor takk! Er vertfall glad at den funker i reversen nå! :D

EDIT:

Var ute og ohma ledninga til den sensoren helt til venstre (førersiden), der var det brudd i den gule/hvite ledningen gitt :? Fattern har googla litt og funnet ut at er det brudd, så fårekommer dette oftest på den sensoren lengst vekk fra boksen, ergo, den samme som er gåen hos meg.

Så da er spørsmålet, hvor mye styr er det og bytte ledningsnettet bak? Og hva koster det? :|

Fredrik

Skrevet

Det ser ut som det er bak du har problemer?

Iåsfall vil jeg tro at du har problemer med at en ledning eller flere har blitt kuttet av, om støtfangeren har vært demontert en gang før. Det var slik på min ihvertfall. Der var ledningen til den på venstresiden bak, klippet av, pga feil montering av støtfangeren. Tok en ny cat.5 kabel til nettverk og brukte 2 ledere fra den og loddet sammen med den gode delen av kabelen. Funker fint ennå, ca 2 år etter fiks. Brukte såklart krympestrømpe og elektro teip for å få det tett.

Skrevet
Det ser ut som det er bak du har problemer?

Iåsfall vil jeg tro at du har problemer med at en ledning eller flere har blitt kuttet av, om støtfangeren har vært demontert en gang før. Det var slik på min ihvertfall. Der var ledningen til den på venstresiden bak, klippet av, pga feil montering av støtfangeren. Tok en ny cat.5 kabel til nettverk og brukte 2 ledere fra den og loddet sammen med den gode delen av kabelen. Funker fint ennå, ca 2 år etter fiks. Brukte såklart krympestrømpe og elektro teip for å få det tett.

Er bak ja! :)

Vel jeg har ikke hatt den av selv, men var på tectylering i februar i fjord, rett etter jeg kom fra tyskland med den. Men dem funket fint etter det selv om jeg kunne slå dem av og på med tenning av.

Helt til jeg kobla fra boksen.

Ja fattern sa også at jeg kunne legge ei ny ledning, er vel kanskje det greieste :) men hvordan er det og få opp noe ledning mellom fangeren?

Regner med der er ganske trangt.. Klarte å bytte en sensor i senter bak på fattern sin bil, uten å demontere noe, fikk pressa hånda opp i mellom deksla under, mens han bretta ut støtfangeren (ikke m-tech), funket kjempe fint :)

Mon tro om dette er mulig/lettere på m-tech fanger? :)

Fredrik

Skrevet

Jeg aner ikke hva som er lettest, men å ta av fanger er ikke så vanskelig. (ikke M fanger)

Min sensor virket fint, men til slutt ble det ødelagt. Når jeg demonterte å sjekke kabelen var den rustet i stykker, kanskje 70 cm av kabelen. Rart at det virket i det hele tatt.

Skrevet
Jeg aner ikke hva som er lettest, men å ta av fanger er ikke så vanskelig. (ikke M fanger)

Min sensor virket fint, men til slutt ble det ødelagt. Når jeg demonterte å sjekke kabelen var den rustet i stykker, kanskje 70 cm av kabelen. Rart at det virket i det hele tatt.

Da har jeg tatt en kikk!

Trykte bare hånda mellom fangeren og kaross, klarte og løse ut alle sensorer og fikk ned hele ledningsnettet :) noe av det første jeg så var kabler som hadde blitt kle t en gang, og mye irr på den gule/hvite ledninga jeg ikke fikk kontakt i :) klipte reint og skøyta med en kabelsko og krympestrømpe. Den andre kabelen var det ikke brudd i, bytta sensoren så funka det gitt! :D

Så nå er alt i skjønneste orden! Og jeg kom meg inn på CKM og tatt en kikk, samt forandra et par innstillinger :)

Og nå slokner systemet etter kjøring og :)

Men når jeg setter den i revers, så kommer det et kort pip, er dette normalt, som en beskjed om at systemet er aktivert? :)

Fredrik

Skrevet

Jeg har ikke et kort pip ved aktivering eller revers. Den bare aktiverer seg.

Flott at du fikk det til! Det var mao samme problem som jeg hadde :D Dårlige greier av de som monterer da.

Skrevet
Jeg har ikke et kort pip ved aktivering eller revers. Den bare aktiverer seg.

Flott at du fikk det til! Det var mao samme problem som jeg hadde :D Dårlige greier av de som monterer da.

Ja var dårlige greier :) kjekt at det virker som det skal vertfall!

Men den pipelyden, er ikke det noe som kan aktiveres/deaktiveres?

Kom meg endelig inn på CKM, syns og huske at der var en mulighet eller? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...