kenmyh Skrevet Oktober 11, 2010 Share Skrevet Oktober 11, 2010 Hey! Det har seg slik at jeg skulle sette bilen min til 4-hjulskontroll, siden jeg vil godkjenne senken i vognkortet. Og jeg var da så dum og velge et billig verksted i Lillestrøm. Disse var vel ikke det smarteste valget, da ikke klarte å fullføre jobben før 3. gangen de hadde bilen... I løpet av disse 3 gangene, klarte de å knekke noen bolter på bakstillinga, som jeg dro inn til GS for å kjøpe nye i håp om at bilen skulle bli ferdig den dagen (og da skal det sies at bilen allerede hadde stått der i 2 dager, uten at de hadde gjort noe som helst forsøk på å fikse dette selv!!). Og jeg var innom hver dag, mens de hadde bilen og hørte hvordan det lå an... Og i dag, når bilen endelig(!) ble ferdig, fikk jeg fakturan.. På den hadde de fakturert for ALLE timene de hadde brukt på bilen, til og med de som de brukte på å knekke, borre ut og sette i nye bolter.. Så den totale summen på fakturen var på rundt 7000 kr, og fyren jeg snakka med sa at detta ikke skulle koste meg mer enn max 16-1700 kr. Så etter litt pruting, og snakking, fikk jeg senka prisen til ca. halvparten (3500 kr ca). Men spørsmålet er da, er det riktig at de skal ta fakturert for hele jobben?! Det er jo dems feil at de klarer og knekke bolter etc.. Så hva syns dere? Kenneth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Oktober 11, 2010 Share Skrevet Oktober 11, 2010 Nei det er ikke riktig. Jeg kan ikke garantere dette, men et vært verksted med respekt for seg sjøl tar ikke betalt for å rette opp egne feil! Bare stå på krava... Minner meg om en episode på et verksted i Strømmen....... Hvor de feilsøkte på bilen, og kappa dermed av eksosen min, og ikke klarte sveise den sammen igjen, og fakturerete med for tiden de hadde brukt på å ramponere bilen min... Par hissige minutter senere slapp jeg unna med å betale en time.. 700 kr... for de hadde jo tross alt feilsøkt på bilen en time FØR de begynte kappe.... Mye huer ute å går Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Oktober 11, 2010 Share Skrevet Oktober 11, 2010 Tja. Det er ett litt vanskelig tema akkuratt det der. Det kan være mange grunner til at bolten knakk, du skal jo ikke måtte betale for at en mekanikker hadde ett svakt øyeblikk og tok i for mye ved stramming, men verksted skal jo ikke måtte gi ut gratistimer om en bolt på din bil er ihjelrustet og ryker så fort man løsner på den... Selv har jeg alltid gjort det klart og tydelig for det verksted jeg bruker om at jeg vil ha en fastpris, og om det blir det minste avvik så vil jeg at de skal ringe slik at jeg kan ta beslutningen om de skal gjøre noe mer eller ikke osv... Nei det er ikke riktig. Jeg kan ikke garantere dette, men et vært verksted med respekt for seg sjøl tar ikke betalt for å rette opp egne feil! Om bolten var f.eks rustet fast, hvorfor skal verksted betale for at den da knekker? Mange bolter som blir løsnet på 4 hjulskontroll er bolter som ikke har blitt rørt på lenge, og det er ikke så uvanlig at bolter er ihjelrustet i gjenger osv, det er umulig å vite på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Oktober 11, 2010 Share Skrevet Oktober 11, 2010 Når det gjelder hjulstillingskontroll må man ofte opp med bolter som er fastrustet pga. salt og tidens tann. Pga. dette hender det seg at de knekker. Uhellet til verkstedet kan derfor ha hendt hvem som helst. Allikevel synes jeg prisen for utbedring var meget drøy, da et verksted ikke skal måtte bruke 4 timer på å borre ut no knekte bolter. 3500 kan være en grei pris dersom det har vært mye prakk. Verkstedet burde dog ha informert deg på forhånd om at prisen kan bli høyere dersom det skulle vise seg at mye deler i forstillingen er fastrustet slik at en må prakkes mer enn det som er forespeilet i pristilbudet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenmyh Skrevet Oktober 11, 2010 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2010 Greia er også at de ikke sa NOE som helst om at det kom til å bli dyrere for meg. Ikke et kløyva ord, før jeg skulle dra. Jeg regna med, siden de ikke sa noe at de fiksa det på egen regning.. Men så feil kan man ta. Og ja, det skal sies at bolten hadde rusta, men det hadde alle boltene på forstillinga mi også. De klarte jeg FINT å løsne uten å knekke noen, for ikke så altfor lenge sia. Så hadde de brukt litt mer tid og litt mindre makt, burde de klart det... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Oktober 11, 2010 Share Skrevet Oktober 11, 2010 Sorry, jeg leste de hadde dratt rundt huet jeg av en eller annen grunn.. Men ja, det er greit å informere kundene da om prisendring. Dersom man har blitt forespeilet 1500 og ting blir 7000 så er det uaktuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gkw89 Skrevet Oktober 11, 2010 Share Skrevet Oktober 11, 2010 er som det blir sagt lenger opp... de kan jo ikke noe for fastrusta bolter.. men de burde kanskje sagt i fra om det så rustent ut.. har selv jobba på verksted og det er sånn som skjer... men for all del.. 7000 er for drøyt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Oktober 11, 2010 Share Skrevet Oktober 11, 2010 Juridisk kan du lese litt om her: http://forbrukerportalen.no/klageveiled ... /klageview Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Oktober 12, 2010 Share Skrevet Oktober 12, 2010 Så lenge du ikke fikk beskjed om at det ville koste mer, så hadde jeg ikke betalt en krone mer, en hva en vanlig kontroll hadde kostet. hadde de ringt og sakt ifra, og spørt om du vil fikse bolten selv, eller om vi skal ta den. så hadde det vært noe annet. hadde samme greia selv. fikk regning på 5 tusen skulle være 1500 kom ingen vei ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Oktober 12, 2010 Share Skrevet Oktober 12, 2010 de løsna vel på bolter som ikke har noe med hjulstillingen i bakstillingen og gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet Oktober 12, 2010 Share Skrevet Oktober 12, 2010 Hadde AKKURAT samme opplegget hos et jalla verksted i Bodø på en Audi. Der endte regninga på 3 ganger mer enn hva vi hadde antatt. De ringte ikke og sa i fra om at de ville bruke mer tid. For disse pengene kunne jeg byttet ut stagene i stedet for at de skulle bruke 5 timer på å få dem løs. Så er et tips er å be verkstedet ringe hvis de overskriver den normale prisen. Men vi endte opp med å betale regninga, så de nissene fikk seg godt betalt. De brukte i tillegg to dager på dette, selv etter at de lovte de skulle være ferdig samme dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Oktober 12, 2010 Share Skrevet Oktober 12, 2010 Har opplevd at bilen kommer tilbake fra hjulstillingskontroll med helt feil hjulstilling (var min mor sin bil som jeg hjalp henne med). Fant ut dette da jeg så de nye vinterhjulene var utslitt etter en vinter. Tok bilen tilbake til verkstedet for en sjekk, men de mente alt var fint og det kun var min mor som kjørte for hardt i svingene. Tok deretter bilen til en kamerat av meg som er mekaniker og han justerte spissingen ganske betydelig. Innimellom var bilen innom noen som skulle legge på nye dekk på sommerfelgene (var pga. skeivslitte sommerdekk at bilen var på hjulstilling i utgangspunktet før den fikk på nye vinterdekk), og han mente det var styreledd, bærearm og feilmonterte fjærer som var årsaken til at hjulstillingen ble feil. Var ikke noe galt med styreleddene, men bærearm ble byttet. Kan ha trodd at styreledd var gåen pga. litt slakk i tannstang. Har en følelse av at om jeg hadde fått enda en mekaniker til å se på den hadde det blitt funnet noe annet igjen. Konklusjonen er at det er mye rart ute og går i denne bransjen, og at jeg selv stoler mest på en god kamerat og flink mekaniker som hjelper meg til vennepris. Vet og av erfaring som tidligere PC-reparatør/problemløser at det noen ganger er vanskelig å få en kunde til å forstå i ettertid hva som er brukerfeil og hva som er feil på utstyret, eller feil gjort av reparatør, så derfor var det alltid veldig viktig å forespeile kunden på forhånd hva som trolig var årsak til problemet og hva utfallet kunne bli. ALtså en slik dialog verkstedt skulle hatt med trådstarter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet Oktober 12, 2010 Share Skrevet Oktober 12, 2010 ^^ Jeg skal ikke si for mye her, men man vet jo hvilke typer som ofte blir mekanikere.. (Ja, jeg vet og at det er flinke og dyktige mekanikere der ute, men det er jo noe man ikke kan unngå å legge merke til) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Oktober 12, 2010 Share Skrevet Oktober 12, 2010 ^^ Jeg skal ikke si for mye her, men man vet jo hvilke typer som ofte blir mekanikere.. (Ja, jeg vet og at det er flinke og dyktige mekanikere der ute, men det er jo noe man ikke kan unngå å legge merke til) haha den likte jeg, er bare å ta seg en tur ned på meklinja på videregående, så skjønner man fort tegninga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
journey Skrevet Oktober 12, 2010 Share Skrevet Oktober 12, 2010 Opplevde det samme da jeg hadde 4 hjulskontroll i sommer. Men verkstedet TRAKK AV 500,- på avtalt pris, fordi jeg måtte vente en extra dag uten bil. Ja, de tapte penger men vant en kunde som aldri kommer til å bruke noe annet verksted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå