Gå til innhold

Hvordan få ut radiatorviften på E39?

mY6
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har prøvd i evigheter på å få ut den jæv*a radiatorviften på min E39.

Hva er det magiske trikset for å klare å få den ut? Jeg klarer ikke å holde igjen vannpumpen fra å rotere.

Har prøvd med fastnøkkel, tang og skrujern. Men da knakk bare skrujernet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan starte med og nevne, at dette er links gjenger, altså motsatt vei for og løse. Jeg løste mi med en 32mm fastnøkkel, og ei tang.

Men det enkleste er og ha 2 32mm nøkler, den ene bør være ganske så smal så den ikke tar inn på mutteren på vifta, da mutteren på reimhjulet er ganske så smal..

Håper det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, det er links, så er må du vri motsatt.

På min trengte jeg ikke å holde igjen engang, satt i en 32mm fastnøkkel og kakket på den med mange små slag med en hammer.

Så var den løs :)

Bruker dette på alle jeg mekke på. kan av og til sitte litt, bare pass på at du ikke knuser noe med hammeren når du slår, jeg kuste en slagetilkobling på e46. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde klare å få den av om man er 2 personer med hver sin 32mm fastnøkkel og drar hver sin vei.

Du kan få til mye kraft på den måten.

Nå skal det sies at jeg aldri har hatt problemer med å få av viften, så jeg vet ikke hvor godt den egentlig kan sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
Man burde klare å få den av om man er 2 personer med hver sin 32mm fastnøkkel og drar hver sin vei.

Nå skal det sies at jeg aldri har hatt problemer med å få av viften, så jeg vet ikke hvor godt den egentlig kan sitte.

Hvor skal man holde igjen med den andre nøkkelen? Ettersom jeg kan se, er det kun plass til en fastnøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal man holde igjen med den andre nøkkelen? Ettersom jeg kan se, er det kun plass til en fastnøkkel.

Jeg tenkte da på en 4 sylinder diesel, der er det plass til 2 stk 32 mm nøkler.

Men Naitsirk linket til det korrekte produktet som passer godt på alle 6 sylinder motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stresset som faen me og få av viften på en e34 for noen helger siden.. og etter mange slag og varmeforsøk hadde vi halveis gitt opp.. i rein forbannelse satt jeg nøkkelen nedpå og bare dro til frem og tilbake så hele bilen glei grem og tilbake, men då kom an plutselig.. e jo en mulighet hvis du blir sur og oppgitt nok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...