Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Slik jeg ser det på delefilmen på gs, så har webasto egen pumpe, og så sitter det en pumpe på bilens kjølesystem.

Er vel den på bilens system som er gåen vil jeg tro?

Kan ikke si at jeg merker noe til det, bortset fra ustabil varme fra webasto inn i kupeen.. En dag er det godt og varmt, annen dag er det litt kjøligere.. Muligens pumpa som funker av og til? :)

Var vertfall fryktelig dyr på GS! :shock:

Men er det sikkert at denne sitter under innsuget? Gamlingen sier han har ei på rammevangen.. Skal sjekke dette i dag, og se om jeg ser den på samme plass som han har sin :)

Skrevet

Finner ut i TIS at det finnes en "auxillary water pump" som muligens er montert under luftfilterboksen på bensinutgaver. Antar det er på samme plass på diesel biler, altså da under deksel som er mellom frontlykten og hjulbue på venstresiden.

Jeg har ikke sett denne pumpen, men jeg mener at noen her inne på forumet engang byttet denne pumpen. Trodde først det var Odd-M som hadde gjort dette, men husker nok feil.

Skrevet

Hm, får kikke og undersøke, ble ikke gjort i dag likavel :lol:

Får kikke og se når jeg får tid, skal komme tilbake med resultater av hva jeg finner ut :)

Skrevet

Hvis det er noe hjelp så har den som ble skiftet hos meg delenummer 64118374994 hos GS. Jeg er 95% sikker på at det er denne pumpen vi snakker om.

Hos meg startet den hver gang de slo på den med en skiftenøkkel.

NR 6 på bilde her:

illeqtgepevr7xw5nmu2.gif

Skrevet
Hvis det er noe hjelp så har den som ble skiftet hos meg delenummer 64118374994 hos GS. Jeg er 95% sikker på at det er denne pumpen vi snakker om.

Hos meg startet den hver gang de slo på den med en skiftenøkkel.

NR 6 på bilde her:

illeqtgepevr7xw5nmu2.gif

Tenker det er den ja :)

Har en mistanke om at min og driver og starter av og til.. Siden varmen i kupeen varierer hver dag liksom :) Var ikke den helvetes dyr? 3500,- eller noe? :lol:

Godt vi har ebay.de :mrgreen:

Skrevet

Neida, den koster bare 4029,- hos GS :)

Men det var altså HPI som hadde fått denne byttet.

Det var ihvertfall den pumpen jeg snakket om. Det er ikke alle e39 som ha denne pumpen, men hvorfor det, vet jeg ikke.

Skrevet

Den var ikke spesielt billig nei :) men det er det vel ikke noe som er til disse bilene.

Det er kjempebiler for oss som er ute etter max kjøreglede, de som er ute etter lavest mulig bilbudsjett så bør de styre unna 10 år gamle E39 som er trilla +/- 200.000km for da dukker opp forskjellig som er utslitt.

Har en max uflaks og får et turbohavari og en havarert automatkasse på toppen kan det bli en skrekkelig dyr bil :)

Men kjøregleden er upåklagelig så det blir nok en bimmer til etter denne :D

Skrevet
Den var ikke spesielt billig nei :) men det er det vel ikke noe som er til disse bilene.

Det er kjempebiler for oss som er ute etter max kjøreglede, de som er ute etter lavest mulig bilbudsjett så bør de styre unna 10 år gamle E39 som er trilla +/- 200.000km for da dukker opp forskjellig som er utslitt.

Har en max uflaks og får et turbohavari og en havarert automatkasse på toppen kan det bli en skrekkelig dyr bil :)

Men kjøregleden er upåklagelig så det blir nok en bimmer til etter denne :D

Neida, ikke vist du vet hvor du skal handle :wink:

Automatkasse er helder ikke så dyrt som folk tror.. Hvor mye mener du det koster og få tak i ei brukt? :)

Skrevet

Vet ikke hva det koster med ei brukt men du kan sikkert få tak i ei billig siden du spør slik :D

Tror kanskje ikke jeg hadde satt i ei brukt kasse etter et havari, det er jo litt skruing å bytte kasse og en vet jo ikke hvilken levetid ei brukt kasse får.

Jeg hadde nok overhalt den jeg har, jeg sjekket litt angående overhaling og det ble gjort litt forbedringer av de kjente svakhetene ved overhaling slik at kassen skulle tåle kreftene bedre, bl.a ble oljetrykket øket noe.

Får bruke hue og ta jevnlig oljeskift/flushing og satse på at kassen overlever.

Skrevet
Vet ikke hva det koster med ei brukt men du kan sikkert få tak i ei billig siden du spør slik :D

Tror kanskje ikke jeg hadde satt i ei brukt kasse etter et havari, det er jo litt skruing å bytte kasse og en vet jo ikke hvilken levetid ei brukt kasse får.

Jeg hadde nok overhalt den jeg har, jeg sjekket litt angående overhaling og det ble gjort litt forbedringer av de kjente svakhetene ved overhaling slik at kassen skulle tåle kreftene bedre, bl.a ble oljetrykket øket noe.

Får bruke hue og ta jevnlig oljeskift/flushing og satse på at kassen overlever.

Måtte vært en kasse med lav km i så fall :)

Har selv kikka etter folk som kan overhale/forsterke, men har ikke funnet noe. Kom over en på ebay.de som overhalte.

Men er det noen som kan forsterke på en sånn måte at dem tåler for eksempel en chippa motor? :)

Når vi først er inne på tema liksom.. hehe

Skrevet

Jeg sjekka både hos Rats og Automatservice i Bergen og begge disse overhaler og forbedrer. Husker ikke detaljene lenger men de forbedret de kjente svakhetene, det var bl.a noe med ventilhusene og så øket de linjetrykket. En annen av "problemene" med disse kassene er det "sværet aktive lock up systemet" Tror det var dette som tærte mye på ventilhusene.

Jeg spurte også om de tålte høyere moment etter dette men fikk vel et ganske avvisende svar om det, disse 5L40E kassene fra GM er nok ikke verdens beste. Forbedringene ble vel helst gjort for å takle bedre de kreftene som allerede er der :D men det betyr vel at kassen er blitt litt sterkere enn den var vil jeg tro.

Skrevet

Ja det så bra ut, Z benevnelsen betyr vel at det er Getrag kasser? Jeg spurte på mail spesifikt om 5L40E kassen (A5S360R og A5S390R) som er GM kassen som står i bl.a 530Da E39 og det var i den forbindelse jeg fikk de svarene jeg postet lenger oppe her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...