Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten at jeg har sett innslaget du henviser til så er det både ja og nei. For folk som ikke vet forskjellen på med eller uten pigg vil i noen tilfeller tro at piggene gjør underverk i forhold til dekk uten pigg. Samme som enkelte med SUV... tror at bilen stopper raskere siden de har 4-hjulstrekk og kommer seg bra FREM.

Enig med deg ang. salting ja... gjør ofte vondt verre! Har selv fått noen aha-opplevelser på tilsynelatende tørre og isfrie veier! Heldigvis har det ikke vært noe nesten ulykker, men kunne fort blitt det.

Skrevet

For å si det slik.. for 30 år siden fantes det ikke veisalt. Da hadde alle piggdekk og kjørte på skikkelige vinterveier. Nå er alt bare en jævla stor vits, på alle plan.

Piggdekk og svevestøv er et syltynt argument opp imot fordelene ved pigg.

Skrevet

Falsk trygghet ja!

Har man piggfritt, kjører man som oftest med litt roligere!

Slipper både piggdekkgebyr som er på noen plasser, samt at i norges land med SÅ mye snøv, så er det litt tull ;p

Skrevet
For å si det slik.. for 30 år siden fantes det ikke veisalt. Da hadde alle piggdekk og kjørte på skikkelige vinterveier. Nå er alt bare en jævla stor vits, på alle plan.

Det er også blitt nesten dobbelt så mange kjøretøyer i Norge siden 1980 (på nesten samme veinett), og det påvirker i stor grad trafikkbildet, spesielt på vinteren.

Skrevet

Jeg kjører først og fremst etter dekkets egenskaper og veiforhold, og ikke hva slags type dekk det er.

Tror vi egentlig har større problemer på veiene med privatbilister som tror at helårsdekk eksisterer i praksis i Norge, det vil jeg heller kalle falsk trygghet!

En lastebilsjåfør bør være erfaren nok til håndtere redskapen sin i tråd med gjeldende forutsetninger, og ikke bli overrasket over dekkets egenskaper.

At skikkelig piggdekk utgjør en ekstra sikkerhet for dem i Nord-Norge, igjen så lenge de kjører i tråd med forutsetningene, er dog en sak hvor de har min fulle støtte.

Skrevet

Det er også blitt nesten dobbelt så mange kjøretøyer i Norge siden 1980 (på nesten samme veinett), og det påvirker i stor grad trafikkbildet, spesielt på vinteren.

Selvfølgelig, men det overskygger ikke at det hadde vært tryggere med skikkelige vinterveier og piggdekk over hele fjøla.

Salt og higen etter å lage veiene helt bare sammens med hyppig utvikling av biler som krever mindre og mindre av sjåføren er en farlig utvikling, som man helt sikkert vil se enda en grensesprenging på i vinteren som kommer. Det er mye bedre at alle blir tvunget over til å kjøre etter forholdene, isteden for å holde 90 gjennom svingen de trodde var bar som resten av veien, og piggfrie dekk. Da er det over og ut.

Vinterveier med hardpakket snø er noe av det aller harmoniske man kan kjøre på, og det er forutsigbart så det holder. Selv kjører jeg mye fortere på sånt føre automatisk, fordi jeg vet hva som er under hjulene, og eventuelle problemer vil forplante seg i bilen i god tid til å reagere. Det samme kan ikke sies om asfalt som plutselig blir til is.

Skrevet

Jeg er iallfall veldig fornøyd med piggfri, har hatt pigger på nummer to bilen men det var en Audi 100 uten antispinn og antiskrens så da var det på en måte greit! Men ellers så er det kun piggfri som gjelder for meg, har hatt det på alle bruksbilene jeg har hatt i allfall :) Orker ikke den støyen med pigger, særlig siden 98% av vinteren her på sørlandet består av bare og tørre veier!

Skrevet
Det er også blitt nesten dobbelt så mange kjøretøyer i Norge siden 1980 (på nesten samme veinett)' date=' og det påvirker i stor grad trafikkbildet, spesielt på vinteren.[/quote']

Selvfølgelig, men det overskygger ikke at det hadde vært tryggere med skikkelige vinterveier og piggdekk over hele fjøla..

Problemet er at i mye av det som regnes som sentrale strøk er veinettet underdimensjonert, slik at dersom man skal kjøre etter forholdene og senke hastigheten og holde bedre avstand til forankjørende, klarer ikke veinettet å ta unna trafikkmengden.

Derfor blir det nok fortsatt saltlake og svart asfalt. :roll:

Skrevet
Orker ikke den støyen med pigger, særlig siden 98% av vinteren her på sørlandet består av bare og tørre veier!

Det interessante er at du som kjører Audi og BMW ikke orker piggstøyen, mens eiere av biler som er langt mer plaget av dekkstøy - som Toyota Corolla eller Hyundai Matiz - ofte ser ut til ikke å kunne tenke seg annet enn pigger. :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...