Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg kolliderte på vei over Hemsedalsfjellet på mandag.

En luring skulle kjøre forbi noen trailere og kom over i kjørebanen min. Heldigvis klarte jeg å styre unna han delvis så vi traff hverandre på sidene av bilen. Heldigvis gikk det bra med alle og at vi unngikk front mot front er nok grunnen til det. Bilene blir nok kondemnerte da skadene er nokså store i forhold til verdien av bilen.

På skademeldingen skrev vi og han ganske greit at det var hans feil osv som det såklart også er + beskrivelse av hendelsesforløp osv. Så alt ansvar er på han.

Hvordan blir skadeoppgjøret når vi begge har delkasko? Kan jeg vente meg et tilbud fra andre forsikringsfirmaet med listepris på bilen osv?

Ellers ingen opplevelse jeg ønsker noen da det ikke var noe kos med kollisjonsputene som eksploderte, biler og trailere + den ekle kruttrøyken som kommer av patronene i kollisjonsputene.

Men en volvo v40 fra 1998 var heldigvis trygg nok for oss og han andre skal være veldig glad da han kjørte uten bilbelte, ikke hadde kollisjonsputer i sin mercedes fra 91.

Ikke alle 58 åringer som kjører helt lurt i dag heller.

Skrevet

Spiller ingen rolle for deg hva slags forsikring du har siden det er hans skyld (evt. bortsett fra leiebilmuligheter). Du får utbetalt bilens beregnede verdi, normalt funnet av en takstmann som ser på bilen, av hans selskap. Han får ikke noe igjen for skadene på sin bil siden han har delkasko, og synes ikke han fortjener bedre heller med en slik forbikjøring og kjøring uten belte. Viser tydelig mangel på konsekvensforståelse, og burde vel egentlig vært anmeldt? Var politiet på stedet?

Uansett bra det gikk såpass bra, og klapp på skulderen til deg for å avverge en stygg ulykke! Har vært i tilsvarende situasjon selv, bare jeg ble forbikjørt og det var bredt nok for 3 biler når jeg og møtende bil la oss på veiskulderen. Ikke gøy situasjon!

Skrevet

Dette var 5 mil fra Gol, så politiet var for langt unna til å være vits i å ringe de. Ingen personskader heldigvis og vikingbilene kom etter 40 minutt. For kaldt å vente på onkel politi. Viking spurte om noen hadde ringt politiet, men det ble ikke gjort. vi var egentlig for opptatt med å sjekke at alle var i orden, at skademeldingen ble skrevet korrekt osv til at vi tenkte tanken.

Han som kjørte forbi la ikke merke til en liten bakketopp som jeg befant meg bakom så veien så fri ut for han. Det var ikke så mye beregna fra min side å svinge ut til høgre, eneste plassen det var rom for bilen.

Skrevet
Spiller ingen rolle for deg hva slags forsikring du har siden det er hans skyld (evt. bortsett fra leiebilmuligheter).

Det er en faktor til som skiller delkasko fra full kasko. Siden du nå kun har delkasko må du gå billøs og vente en stund på at skyldsspørsmålet og saken skal bli ferdigbehandlet hos hans forsikringsselskap. Hadde du hatt full kasko ville ditt forsikringsselskap betalt ut erstatningen med en gang og tatt skyldspørsmålet og erstatningskravet med motparten sitt forsikringsselskap i ettertid. Jeg gikk nesten 2 måneder ifjor og ventet på at motpartens forsikringsselskap skulle ferdigbehandle saken, og godta skyldspørsmålet før jeg fikk utbetalt noe pga. delkasko :/

Skrevet

Får håpe det går raskere med oss. Burde det siden motpart skrev også på skademeldingen at det var hans feil.

Får ringe Viking på Gol i morgen og dobbelsjekke hvordan det ligger ann med bilen som står der.

Evt om noen fra IF har vært å sett på den.

Skrevet

Flott gjort av deg å få til unnamanøver! De er sånne førere som deg som sørger for at statistikken ikke ser ennå verre ut. Men det viktigste er tross alt at det ikke ble personskader.

Er du forresten helt sikker på at ingen av dere fikk noen skader? I den senere tid er det blitt mer og mer vanlig å tilkalle politiet dersom man er i tvil om det kan oppstå senskader som følge av uhellet/kollisjonen (da har jo politiet vært tilstede). Det er særlig nakke-/ryggskader som kan komme på et senere tidspunkt.

Men en annen sak er at om den andre bilføreren skriver under på at det er hans feil aldri så mye så er faktisk ikke hans forsikringsselskap pliktig til å ta hensyn til dette. Det er nemlig forsikringsselskapene som avgjør skyldspørsmålet. Det kan derfor være greit å be ditt selskap ta kontakt med hans forsikringsselskap for å høre om de i det hele tatt har en annen oppfatning om dette. Jeg har selv opplevd at motpartens selskap prøver å vri og vrenge for å prøve å få til skylddeling...også i tilfellet hvor motparten kjørte inni bilen min bakfra..jeg mistenker årsaken å være at begge bilene hadde samme forsikringsselskap og da virker det nesten som om det er "greit" å få til bonustap på begge bilførerne...Jeg ble selvfølgelig litt "ampère" og de skjønte raskt at jeg aldri noensinne vllle godta skylddeling, men kjøre saken inn i klagenemnda. Da ordnet det seg.

Lykke til med skadeoppgjøret og husk at det kan være lurt å finne andre tilsvarende biler til salgs nå for å sammenligne med det tilbudet du får ifm oppgjøret. Du er nemlig ikke pliktig til å akseptere ethvert tilbud :)

Skrevet

Venter fortsatt på at IF skal få ut fingeren.

Gjensidige har jeg sendt 2 eposter til nå på 2 uker og fortsatt ikke svar. Fikk brev i posten med info at de hadde sendt over til andre forsikringsselskapet saken og at jeg blir informert om saksgangen.

Får prøve de 14 valga på 3100 og komme meg til rett person en gang til for kanskje å få svar på de spørsmålene jeg har.

Et bilde av den stakkars volvoen.

Klarte som sagt nesten å unngå hverandre. Bare blinklyset fremme som gikk

mtill6tqqc7x84ccmf9v.jpg

Skrevet
En gps med sugekoppfot som var montert. Denne dundra opp i ruta når airbagen på passasjersiden slo ut.

Dette kan jo være et tips til andre. Ikke ha en masse greier rundt airbaggen.

Godt det gikk med dere. Vet ikke hvor mange ganger jeg nesten kunne føle speilet til den andre bilen grunnet smale veier og høy fart.

Folk som ikke bruker belter synes jeg ikke synd på så lenge dem ikke kommer dundrende ut av frontruta og inn i min... :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...