Gå til innhold

Kjøretøy med høy tilhengervekt


Gislius
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du må iallfall ha noe Amerikansk, nytter ikke med over 3 tonn hengervekt når bilen ikke har mer enn 160 hk fra en firesylindra diesel. Man må ikke glemme at det faktisk skal gå ann å kjøre med hengern også at det kommer motbakker og vinterføre. Tenker da på japsetraktorer som Pajero, Navara/Pathfinder, Isusu d-max og Land Cruiser. Vile nok kikka på Ford Excursion, Dodge RAM, Chevy Suburban/Tahoe, Ford F-serie eller mitt personlige valg til slik bruk, en 04-05 Chevy Silverado 6,6 Duramax diesel. På grønne skilt ligger de på rundt 250 000,- og som lett lastebil rundt 180-200 000 ,- for ett greit eksemplar :) Også må man ikke glemme at man da får Skinn, Bose anlegg, crisecontroll, el seter, AC osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et BMW forum er det jo viktig og ikke glemme x5.

Den får man med forhøyet tilhengervekt, 3500kg

Sant nok men å dra tungt med automatkasse som ikke er beregnet for det, er ikke det litt skummelt da? :?

Er vel en grunn til at biler med det formålet ofte har lavserie eller "hengerprogram" på automat kassa (i allfall US biler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må iallfall ha noe Amerikansk, nytter ikke med over 3 tonn hengervekt når bilen ikke har mer enn 160 hk fra en firesylindra diesel. Man må ikke glemme at det faktisk skal gå ann å kjøre med hengern også at det kommer motbakker og vinterføre. Tenker da på japsetraktorer som Pajero, Navara/Pathfinder, Isusu d-max og Land Cruiser. Vile nok kikka på Ford Excursion, Dodge RAM, Chevy Suburban/Tahoe, Ford F-serie eller mitt personlige valg til slik bruk, en 04-05 Chevy Silverado 6,6 Duramax diesel. På grønne skilt ligger de på rundt 250 000,- og som lett lastebil rundt 180-200 000 ,- for ett greit eksemplar :) Også må man ikke glemme at man da får Skinn, Bose anlegg, crisecontroll, el seter, AC osv

Du får jo Land Cruiser med V8 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et BMW forum er det jo viktig og ikke glemme x5.

Den får man med forhøyet tilhengervekt, 3500kg

Sant nok men å dra tungt med automatkasse som ikke er beregnet for det, er ikke det litt skummelt da? :?

Er vel en grunn til at biler med det formålet ofte har lavserie eller "hengerprogram" på automat kassa (i allfall US biler)

Jeg dro noen båter helt opp mot vekta, med 3,0 sd 286+ og nærmere 700 nm, da jobba ikke dette veldig tungt gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en Chevrolet Silverado Duramax med 3500kg som forøvrig er max på B(personbil), denne bilen drar 5700kg som lett lastebil.

Forbruket ligger på rundt 1,1-1,3 på landevei med last bakpå. Med en chip har du over 1000nm :)

edit: Rører du gasspedalen er forbruket høyere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
kilde: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... lasse+B%29

kan ta min bil som eksempel. e34 525i m50

egenvekt er 1470, inkl fører er da 1545kg, tillatt totalvekt er 1995kg.

tillatt hengervekt er 1500kg. (1500+1995=3495)

dvs jeg kan dra en henger som har tillatt totalvekt 1500kg på b lappen,

så har igrunn ikke behov for be med den bilen sånn sett.

Interessant eksempel, som faktisk er feil. :wink:

Her er hva som gjelder med klasse b:

Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren.

Dvs. maks tillatt totalvekt på henger er 1505 kg (lavest av 1505 kg og 1545 kg gjelder).

Men bilen kan bare dra maks 1500 kg aktuell tilhengervekt.

Dette betyr at hengerens tillatte totalvekt må ikke være over 1505 kg, og hengerens egenvekt eller hengeren med last må ikke overstige 1500 kg. :)

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... 8Lbi0Ra3r0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kilde: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... lasse+B%29

kan ta min bil som eksempel. e34 525i m50

egenvekt er 1470, inkl fører er da 1545kg, tillatt totalvekt er 1995kg.

tillatt hengervekt er 1500kg. (1500+1995=3495)

dvs jeg kan dra en henger som har tillatt totalvekt 1500kg på b lappen,

så har igrunn ikke behov for be med den bilen sånn sett.

Interessant eksempel, som faktisk er feil. :wink:

Her er hva som gjelder med klasse b:

Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren.

Dvs. maks tillatt totalvekt på henger er 1505 kg (lavest av 1505 kg og 1545 kg gjelder).

Men bilen kan bare dra maks 1500 kg aktuell tilhengervekt.

Dette betyr at hengerens tillatte totalvekt må ikke være over 1505 kg, og hengerens egenvekt eller hengeren med last må ikke overstige 1500 kg. :)

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... 8Lbi0Ra3r0

så du kverulerer for 5kg :P

grunnen til at jeg skrev 1500kg er at det er en "standard" tilhengerstørrelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
På et BMW forum er det jo viktig og ikke glemme x5.

Den får man med forhøyet tilhengervekt, 3500kg

Jeg vurderer x5, Hvordan kan jeg få forhøyet hengervekten på denne?

Tilhengervekten på den jeg ser på er 2300

Det er da en x5 med 4,4l bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...