Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Test

Klikk.no har testet 523i mot 520d, på en måte en spennende test, men jeg stusser litt på er dette med akselerasjons test i bestemt gir på en bil med automat, hvor relevant er det? For min del når jeg kjører med automat så er det høyrefoten som bestemmer giret og hvor fort det skal gå.

Eneste som gjør at jeg kanskje ville ha valgt 520d er prisen. 523 har jo mye bedre lyd, dreiemoment er ikke interresant med automat, ytelsen er bedre på kickdown som vil være relevant i de tilfeller du trenger å øke farten fort.

Annen håndsverdi vil jeg vel også tro blir omtrent det samme, 6er bensin vil alltid være entusiastenes valg.

Skrevet

Skulle jeg valgt en F11 nå, ville jeg nok kjøpt 520d med automat, det er en helt nydelig motor å kjøre med, som jeg synes har krefter nok i haugevis til vanlig kjøring.

Lyden på en slik er altfor dempet til at man får noe ut av 523en uansett :)

Jeg vil nok tro annenhåndsverdien er litt større på 520d, det vil nok bli mer og mer ettertraktet med diesel på nyere biler (kun min egen observering og konklusjon).

Skrevet

Enig, Mikael-B.

BMW har gjort en fabelaktig jobb å dempe støy/lydnivå i F10/F11.

Jeg har testet F10 525d, F10 523i og F11 520d.

Jeg gikk for F11 520d...

Lyden betyr ingenting lengre, da du ikke hører motordur på rekkefireren før over 3k omdrininger. Da høres det til gjengjeld ut som en bensiner.....

Jeg trodde 523 og 525 skulle gi meg "sekser-gleden" som jeg har i min E61, men - F11 må nok ha en V8'r for at du skal få motorlydglede.. :-)

Blir spennende å se hvordan nye M5 blir med V8'r..

Selfølgelig bare min beskjedne mening...

Tips.. den nye 8-trinns-kassen til BMW er bare helt fantastisk etter min mening.

Go for it !

Skrevet

Jeg ville nok også valgt en 520d om valget sto mellom det og en 523i, har ikke prøvd 520d da den ikke hadde kommet når jeg bestemte meg for ny bil, men prøvde en 523i som jeg ble litt skuffet over motor kraften på, trodde den skulle gå litt bedre med tanke på at det er 204 hk i den, måtte ha høyt turtall for at det skulle skje noe....!!!!

Skrevet

Jeg har kjørt begge to, både F10 520d og 523I og for meg så blir 520en med 163 hester noe tam altså! Mulig det er litt mer sprut i 184 hestern men bortsett fra den så synes jeg nesten E60 utgaven av 520d virket kjappere!

Min neste bil blir nok etter alt å dømme en F10 og da vil jeg satse på 523I etter som jeg er er glad i bensin og at den er billigere enn 525d som også er et alternativ! Firesylindra diesel i en 5-serie er uaktuelt for meg!

Skrevet

Skulle jeg handlet ny 5 serie idag, så hadde jeg nok havnet på en 520d ja. Men det har jeg ikke tenkt å gjøre. :)

Jeg tipper at om 3 år vil bruktprisen på 520d og 523i være rimelig lik, dvs at 523i vil ha et vesentlig høyere verditap de første årene. Da blir valget enkelt, og noen hundrelapper ekstra per måned i drivstoffutgifter skal betales med glede.

Satser nok på en 523ia med EDC og litt annet småsnacks til 400' lapper om noen få år.

Skrevet
Skulle jeg handlet ny 5 serie idag, så hadde jeg nok havnet på en 520d ja. Men det har jeg ikke tenkt å gjøre. :)

Jeg tipper at om 3 år vil bruktprisen på 520d og 523i være rimelig lik, dvs at 523i vil ha et vesentlig høyere verditap de første årene. Da blir valget enkelt, og noen hundrelapper ekstra per måned i drivstoffutgifter skal betales med glede.

Satser nok på en 523ia med EDC og litt annet småsnacks til 400' lapper om noen få år.

Akkurat samme tankegang som meg! Venter noen år til de kommer i et greit prisleie så slår jeg til :wink: Jeg betaler også noen hundrelapper ekstra i månden i bensinutgifter med største glede for en 523i kontra 520d! Samme som med A6en jeg har nå, kunne valgt 2,0 TDI som koster omtrent det samme som 2,4 men har fire sylindre og færre hester! Og siden jeg da er så glad i bensin så var valget enkelt og falt på 2,4 litern med myk nydelig gange, fint lydbilde og bedre effekt :)

Men det er klart at hvis min økonomiske situasjon skulle forbedre seg i de nærmeste åra så holder jeg selvsagt døra åpen for 525d eller faktisk 530d også :wink:

Skrevet

Jeg har kjørt både F10 523iA og F10 520dA, begge med standard automatkasse. 520d syntes jeg faktisk virket litt masete i kombinasjon med 8 gir. Det ble giring opp og ned omtrent kontinuerlig, men det skal også sies at bilen var spell ny og at kassa må læres inn. Foruten om det følte jeg at 523i passet bedre til girkassen og det er jo ikke til å stikke under en stol at høyere turtall er et sentralt ord for å ha maksimalt med krefter. 520d bør på bakgrunn av min opplevelse ha 184-hesters versjonen.

Skrevet

Har sportsautomaten på min 525da og synes den passer perfekt til motoren!

Mulig det var på grunn av at den 523i'n var helt ny når jeg prøvde den at jeg syntes den gikk så jævlig dårlig!! Min 525d går utrolig mye bedre en den 523'n jeg prøvde! Så skulle jeg hatt bensin hadde jeg kjøpt minimum en 528i...

Skrevet
Mulig det var på grunn av at den 523i'n var helt ny når jeg prøvde den at jeg syntes den gikk så jævlig dårlig!! Min 525d går utrolig mye bedre en den 523'n jeg prøvde! Så skulle jeg hatt bensin hadde jeg kjøpt minimum en 528i...

Hehehe! :lol: Selvfløgelig så synes du 523i går mye dårligere en 525d, du har jo en slik selv og alt annet ville jo vært en selvmotsigelse! 523I og 525d går 0 til 100 på henholdsvis 7,9 og 7,5 sekunder så å si at 523en er jævlig mye dauere er vel å ta litt hardt i! Men 523I tok ikke pusten fra meg heller når det gjalt akslerasjon, føles som man fortsatt er godt oppe på 8 tallet på 0 til 100!

Men jeg skjønner tankegangen din, jeg selv som kjører A6 synes jeg min 2,4 liter går MYE bedre enn 2,0T utgaven selv om forskjellene er veldig små :wink:

Skrevet

det jeg tror var med den 523'n jeg prøvde er at den sikkert går litt bedre etter hvert, hadde jo bare gått ca 200 kilometer da jeg prøvde den! en grunn til er vel at de 4 siste bilene jeg har hatt har vært diesel biler så er vel ikke så vant med høye turtall lengre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...