Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Der var påsken over, og det ble endelig noen timer i garasjen.

Første bud er jo å smelle de nye lagrene i, 1 sett med blå merking, og 2 sett med rød merking.

IMG_1270.jpg

De nye tennpluggene er jo også ankommet som dere ser, så de må jo også i.

Her er de gamle "synderene" - eller egentlig ikke, de holder jo toleransemålet...

IMG_1272.jpg

Her er lageret som hadde mest "slitasje":

IMG_1273.jpg

De nye lagrene smatt lett i, og kontrollerte selvsagt de nye klaringene - som nå er rundt 3 hundredeler. Finfint!

Alt på plass (foruten oljepumpe, jada.... ;) ) :

IMG_1274.jpg

Nye tennplugger, til heroinpris:

IMG_1271.jpg

MEN hva i huleste????

IMG_1277.jpg

Dette har jeg aldri sett før, og trodde først at den første jeg åpnet var ødelagt... Godt at jeg kjøpte 8 stk, tenkte jeg med meg selv. Men de skulle jaggu være slik...

Så oppstart. Litt uggen og pjusken, men gikk nå på 4-5 sylindre - med oljetrykk på 1.8 bar kald tomgang, og over 4 bar på litt rusing.

Plutselig så stoppa driten helt... Damn, ville ikke starte igjen...

Ehhh.... Joda.... Etter å først "ingentingforstå", så... :oops::oops:

Bensin er saker.... :?

IMG_1278.jpg

Da startet den på alle seks sylindre umiddelbart, og gikk seg god og varm. Men oljetrykket er som før på varm motor: 0,4-0,5 bar tomgang, 1.8 bar på 2000 omdr og litt over 2 bar på ca 4000 omdr.

Alt for lite, og tilbake til tegnebordet.... Igjen...

Så jeg får se om jeg gidder å ta turen ut i garasjen i kveld etter at ungene er lagt, og skru av toppdekselet. Har en plan om å kikke grundig der, samt å kinne oljetrykk mens jeg inspiserer toppen - for å se om det er noen "lekkasjer" som stjeler oljetrykket.

That's it for today folks! Ikke no morro, ikkeno fremgang. Life's a bitch, then you marry one. Var det ikke slik det var?

Skulle jeg finne ut noe mere, så kommer det ny update...

Over og ut fra Retrogarasjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedtur.. :(

Egentlig ikke, jeg regnet jo faktisk ikke med at det skulle kunne slippe ut sååå mye oljetrykk på rammelager som er innenfor toleransene. Men var spent på om det var noen merkbar forskjell etter å ha knepet inn på klaringene.

Noe det ikke var.

Nei, det er nok i toppen det ligger.

Det som er litt rart, er at det tar så utrolig "lang" tid å bygge opp trykk ved kun å kinne motor. Sko nesten trodd at det var et "reservoar" jeg måtte fylle først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅTTE bare ut å myse litt i kveld og.....

Først av alt så ville jeg se i toppen.

IMG_1279.jpg

Her var alt på plass, og ingenting unormalt å se.

Så da var det jo å få litt olje i systemet. For å forenkle det litt når en står alene, så setter jeg en jumper mellom pin 14 og 11 i diagnosestikket. Da kjører en kun startmotor uten å aktivere noe annet.

IMG_1280.jpg

Men ingenting unormalt der heller, ingen "lekkasjer" som jeg kunne se fra verken vippearmer eller opplagringer til kammen. Skruene sto på plass i vippearmsbroene (fikk kun sjekket forkant da..). Så ikke vet jeg.

Neste tanke var at selve huset til oljefilteret kunne være et problem? Først ut var å ta av slangene til oljekjøleren.

IMG_1281.jpg

Når de var av, så dro jeg rundt motoren - og ganske kjapt kom det olje ut fittingsen lengst vekk fra blokka. Den går direkte ned i kammeret. Så der er det iallefall "trykk". Med et lite håp så plugget jeg den, og prøvde på ny....

IMG_1282.jpg

Men alt er likt. Ikke høyere trykk ved kinning, ei heller kom trykket raskere.

Så NÅ begynner jeg å gå litt tom for ideer... EN ELLER ANNEN PLASS FORSVINNER TRYKKET!!!

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å surre i gamle saker så tok jeg meg friheten til å søke litt på et amerikansk forum, M30 ( det er m30 i denne, eller er jeg virkelig på bærtur? ) er rimelig populært i statene. Av interressante tråder er det vel disse som kom opp:

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... l+pressure

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... l+pressure

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... l+pressure

Vet ikke om dette er til hjelp, men ser at mange snakker om at oljefilterhuset "gets clogged and wont drain properly". Ditt ser jo helt nytt ut, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borret ikke du op oljegalleriet til kamakslen/vipperne? det kan ikke vare det som stjeler oljetrykk?

Det gjorde jeg, på sylinder 1. Tok for sikkerhets skyld å tettet det hullet med en strips for å sjekke, men ingen forskjell...

Med fare for å surre i gamle saker så tok jeg meg friheten til å søke litt på et amerikansk forum, M30 ( det er m30 i denne, eller er jeg virkelig på bærtur? ) er rimelig populært i statene. Av interressante tråder er det vel disse som kom opp:

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... l+pressure

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... l+pressure

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... l+pressure

Vet ikke om dette er til hjelp, men ser at mange snakker om at oljefilterhuset "gets clogged and wont drain properly". Ditt ser jo helt nytt ut, dog.

Takk for at du kikket litt rundt om for meg, men dette gjelder for de oljefilterhusa til nyere M30, stående versjon.

Problemet med de er at ventilen der slipper oljen tilbake til motor, og for hver oppstart så må oljefilterhus fylles på nytt. Eier opplever da at oljelyset ikke slukker med en gang. Dette er et kjent problem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier! :?

Hadde noen ganger hvor jeg kinnet og det ikke ble særlig trykk hos meg heller.. 0,1-0,3 bar ca..

Virket nesten som om at den hadde problemer med å fylle opp systemet skikkelig i begynnelsen, fikk liksom bare trykk av og til og ikke særlig mye heller før problemet plutselig forsvant og jeg fikk rundtom 1bar hver gang jeg kinnet. Hadde fronten stående på bukker til å begynne med så pumpa måtte suge i oppoverbakke på en måte, men senket hjulene på bakken og da forsvant problemet. Er igrunn spent på hvordan oljetrykket oppfører seg i min også så snart jeg får litt temperatur på den, hadde nemlig problemer med for lavt oljetrykk før overhaling jeg også men den var det så mye rådebank/slakk i råden på at man kunne bruke råden til å lage klakkelyder med, for hånd.

Har du forsøkt å blinde oljeuttaket til turboen foresten?

Kan jo være at de som overhalte/bygde om den har gjort noe feil så trykket forsvinner der?

På min er oljeuttaket blindet foreløpig, trykkmålingen blir muligens litt lavere med turboen på plass.

Men pågangsmotet ditt skal du ha skryt for i allefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd å plugge turbotilførselen, for jeg hadde ingen plugg. Men nå har jeg funnet en, og skal prøve det i morgen kveld tenkte jeg...

Tenkte også å prøve på å bytte til et annet oljefilterhus/holder - bare for å eliminere den delen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en lang dag med ungene i dag, så ingen mekking. Men etter en telefonsamtale med Taxibjørn sent i kveld, der han snakka om fare for å ha montert feil pakning - måtte jeg bare ut å skru av oljefilterhuset/holderen for å sjekke hvilken pakning som sto i.

IMG_1283.jpg

IMG_1284.jpg

Såvidt jeg kan dømme, så står det rett pakning montert. Ei heller kan jeg helt se om den andre pakningen skulle ha vært bedre på noe vis. Hvis dere ser på tegningen under, så har jeg brukt pakning nummer 1, pakning nummer 2 er den alternative. Nummer 18 står ikke oppført engang, selv om jeg finner den i ETKen på 535i... Både pakning 1 og nummer 2 er oppført med oljekjøler-utgave...

Men www.realoem.com tilsier at pakning 2 skal brukes, hvis jeg tolker det rett... Sjekket forresten Alpina B9-motoren til Sammigun som står her hos meg, og der er pakning 1 montert... Og den har også oljekjøler....

MjI3X3A=.png

Noen som har noen tanker her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alt du har gjort og prøvd så tror jeg faktisk ikke at du har dårlig oljetrykk. Er nok bare en endeløs spøk fra deg :P

Men, husker ikke helt, du har prøvd med "mekanisk" trykkmåler ja?

Og forrsten, kan ikke forstå annet enn at du har riktig pakning der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alt du har gjort og prøvd så tror jeg faktisk ikke at du har dårlig oljetrykk. Er nok bare en endeløs spøk fra deg :P

Men, husker ikke helt, du har prøvd med "mekanisk" trykkmåler ja?

Og forresten, kan ikke forstå annet enn at du har riktig pakning der..

Spøketida er desverre over... Forstår jo ikke en dritt akkurat nå...

Og ja, jeg har et helt nytt manometer som bør stemme... (Det stemmer tilogmed i forhold sånn ca til den digitale Alpina-måleren...)

IMG_1232.jpg

(Just for the record, denne målinga er på kald motor, med litt turtall - IKKE varm ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spekulert en hel del på dette jeg også. Det fins jo ingen grunn til at du skal ha dårlig trykk..

Eneste mulige jeg kan tenke meg er tett kjøler, men det er sikkert bare pga at jeg ikke har fått med meg at du har sjekka den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...