Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Takk, jeg kan jo ikke gi opp nå.. Jeg ser jo omtrent målstreken...

Kan aldri tenke meg at denne ikke blir godkjent som Alpina B7-Turbo selv om karroseriet er 518.

Hos BT i Haugesund er de faktisk ganske oppegående, og da spesielt en som heter Arne Bakkevik.

Han er også med i SFRO-gruppa for ombygging av biler, og han har hjelp meg med å finne domumentasjon på bla. bremser.

Dvs. at jeg kan vise til en lik min som er forhåndsgodkjent med samme bremsene bare ved å bruke et saksnr.

Og kjenner jeg deg rett, Ivar, så har bøttevis med dokumentasjon som kan vises frem.

Og det er heller ikke et hinsides turbo-prosjekt, det er i realiteten "bare" et karroseribytte.

Er Alpina B7-TURBO'n helsveist el. som gjør karosseriet mye stivere enn en 518?

Guud løkk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Alpina B7-TURBO'n helsveist el. som gjør karosseriet mye stivere enn en 518?

Guud løkk :D

Skyt meg om jeg tar feil , men slik jeg har forstått det så bygde Alpina bilene sine på org 535 karosseri, ergo, ingen forskjell fra ett 518 karosseri :D

Mvh

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pratet med Arne Bakkevik og han er en meget hyggelig person. Men han sa også til meg både muntlig og skriftlig at vekta kan ikke overskride det som står i vognkortet på den bilen som blir bygd på.

Men jeg ønsker deg lykke til i neste måned pedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg kan jo ikke gi opp nå.. Jeg ser jo omtrent målstreken...

Kan aldri tenke meg at denne ikke blir godkjent som Alpina B7-Turbo selv om karroseriet er 518.

Hos BT i Haugesund er de faktisk ganske oppegående, og da spesielt en som heter Arne Bakkevik.

Han er også med i SFRO-gruppa for ombygging av biler, og han har hjelp meg med å finne domumentasjon på bla. bremser.

Dvs. at jeg kan vise til en lik min som er forhåndsgodkjent med samme bremsene bare ved å bruke et saksnr.

Og kjenner jeg deg rett, Ivar, så har bøttevis med dokumentasjon som kan vises frem.

Og det er heller ikke et hinsides turbo-prosjekt, det er i realiteten "bare" et karroseribytte.

Er Alpina B7-TURBO'n helsveist el. som gjør karosseriet mye stivere enn en 518?

Guud løkk :D

Har di andre regler enn andre trafikkstasjoner di da?.?

Problemet er ligger vell ikke hos bt.Di må forholde seg til bilfabrikanten når det gjelder dette.bmw må godkjenne vekt endringen. Att di ikke gjør det er helt høl i hode men det har ikke skjedd enda etter det jeg vet.

Men att det på en eller annen måte kan løses håper jeg og. For di praktiserer ikke likt rundt om. Jeg er bare realist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pratet med Arne Bakkevik og han er en meget hyggelig person. Men han sa også til meg både muntlig og skriftlig at vekta kan ikke overskride det som står i vognkortet på den bilen som blir bygd på.

Men jeg ønsker deg lykke til i neste måned pedi.

Dette har jeg fårt skriftlig og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy Moly!!

Her var det jaggu kommet mange kommentarer mens jeg har vært på jobb og spist middag!! :shock:

Jeg får svare etter beste evne :wink:

Lykke ti! med godkjenningen! Håper det her går i orden. Vet det der kan være litt vrient i norge, men ordner seg helt sikkert! Gjør det ikke det, så er jo denne tråden et godt bevis på at systemet er helt på trynet i Norge (for de som ikke visste dette fra før), hvor man ser at biler som er så godt som nye ikke blir godkjent av en eller annen mongo grunn, mens andre rusthauger av noen gamle vrak får gå på veien videre uten problemer bare fordi produsenten så det var greit for 35 år siden..

Dessuten, om det er slik at det ikke går seg til, så har du alltids en kjøper på bilen her i Sverige=)

Thomas, jeg kan ikke si meg annet enn enig her....

Lykke til med godkjenningen. Dette går så fint så :)

Takk, satser på det!

Dette går nok bra :) BT i Haugesund er jo kjent for å være greie med godkjenning

Mjaaa.... De har nå iallefall vært mindre firkantet og gjerne åpnet for dialog om ikke annet...

Good luck,dørstegsmila er ofte verst,nå er du komt over den!..:)

Jeg har hatt en rar følelse i meg i hele dag, etter at telefonene var tatt... Nå er det jaggu alvor...

Masse lykke til, har trua, blir spennende å følge med!! :)
Lykke til, ordner seg dette. :-)

Takk, setter pris på det!

Har ett godt inntrykk av BT Haugesund, virker som de bruker litt håve og litt boka.. Imponernde arbeid Ivar.

Thanx pal! Så du husket jaggu etter alle desse årene at jeg digger gode gamle "Ingenting" ?? Det hadde jeg ikke trudd du husket :) Satser på at de iallefall er åpne for at dette skal kunne gå seg til, for da er jeg kommet langt....

Imponerende jobb alt du har gjort med denne. Virkelig. Men jeg må si jeg ikke fatter att du bygde på en 518. Fikk ikke med meg det før nå. Lettere og finne rustfri karros det fårstår jeg, men når man kkke får den godkjent så er det vel bedre og sveise inn litt nytt blekk i en bil med m30 org vell.får du godkjent denne (noe jeg håper du gjør:)

Takk Jørgen, setter pris på at du roser mitt arbeid!

Jeg bygde bevisst på 518, av 2 rene grunner. Mindre rust, og de månedene jeg saumfarte nettet etter en rustfri kaross - var dette den eneste som dukket opp. Og selger hevdet på sin hals at dette måtte være det beste karosseriet i Norges langstrakte land. Hadde jeg visst det jeg vet nå, skulle jeg satt på ham sementskoa som jeg har her dedikert ham - og parkert ham på samme plass som jeg ønsker alle S14- og M10-motorer....

Husk også at når jeg kjøpte denne bilen, så var det åpning for å fjerne sitteplasser uten problem... Den nye regelen er kommet i etterkant.

men hvorfor skal di godkjenne din bil når alle andre får beskjeden om att det stopper pga akurat vekt?

Tja si det... Ikke fordi at jeg er eplekjekk og tror at jeg selv er et unikum iallefall... Det det bunner i for min del er en evig optimisme. Jeg har vært så lenge i dette gamet nå og sett så mye forskjellig skje rundtom, at jeg fremdeles hevder at seriøsitet, grundighet og noen få andre faktorer hjelper tilslutt på i mange tilfeller.

Jeg har ingen formening om at jeg skal få dette til, ei heller tror jeg at jeg skal kunne flyte gjennom BT-godkjenning pga kjennskap og vennskap. MEN... BT kjenner til meg, det er jo ikke første gang jeg svinger innom der. Og de vet når jeg kommer inn døren der, hva det står på capsen min - og hva bilmerke som er preget på bilnøkkelen min.

Så jeg har en drøm om at etter 3 besøk hos BT så skal jeg ha klart å overbevise BT nok til å gi meg hvite skilt med de godkjenningene jeg vil ha. Det er nå iallefall målet.

Blir vel litt forskjell på å bygge om til Alpina-spec, kontra M535 eller andre varianter.

Ingen av oss som veit om han får det godkjent eller ikke, uansett hvor mye det står på det vide internett.

Vi får vente å se. Jeg har trua, Ivar! :)

Ja, det er helste mye værre å få godkjent Alpina enn M535i, desverre. Men setter pris på at du har trua, for det har jeg også... Foreløpig.

Slapp av og gled deg istedet, Ivar! ;) Kvalitetsarbeid og dyktighet lønner seg alltid! :) God helg, også!
Lykke til <3<3<3<3

Takk, setter umåtelig pris på det...!

Kan aldri tenke meg at denne ikke blir godkjent som Alpina B7-Turbo selv om karroseriet er 518.

Hos BT i Haugesund er de faktisk ganske oppegående, og da spesielt en som heter Arne Bakkevik.

Han er også med i SFRO-gruppa for ombygging av biler, og han har hjelp meg med å finne domumentasjon på bla. bremser.

Dvs. at jeg kan vise til en lik min som er forhåndsgodkjent med samme bremsene bare ved å bruke et saksnr.

Og kjenner jeg deg rett, Ivar, så har du bøttevis med dokumentasjon som kan vises frem.

Og det er heller ikke et hinsides turbo-prosjekt, det er i realiteten "bare" et karroseribytte.

Er Alpina B7-TURBO'n helsveist el. som gjør karosseriet mye stivere enn en 518?

Guud løkk :D

Arne, du har nok rett igjen.. Tror ikke det er så mange som slår meg på dokumentasjon på gamle E28-Alpinaer her på Haugalandet, nei ;)

Jeg måtte jo bestille time via sentralbord-skitt, så jeg har nå bedt om å få Bakkevig - så vi får se hvordan det utarter seg. Bakkevig er vel forøvrig leder i den ombyggingsgruppa, er han ikke det da?

Ja, det er på en måte bare et karossbytte - og det ser jeg på som en fordel. Alpina-chassiet fra min donor hadde bare et standard 535i chassis. No more, no less.

Men det beste av alt her, "Unge" Haaland - er jo at jeg trur faktisk du har trua på meg her. Og det er morro, Opelgutt som du er!!

Skyt meg om jeg tar feil , men slik jeg har forstått det så bygde Alpina bilene sine på org 535 karosseri, ergo, ingen forskjell fra ett 518 karosseri :D

Mvh

Håkon

Håkon. Alpina bygget de fleste bilene sine på 528i og 535i. Det hevdes at de fleste TurboKat'ene ble bygget på M5, eneste jeg med sikkerhet har klart å få bekreftet er at min (som er #002 av #042 produserte) er bygget på en 535i, med ettermontert AC hos Alpina (noen måneder etter salget faktisk).

Men flere biler som fakta talt er nummererte, er biler som er bygget på alt fra 518 til 535i - kunder som har kommet inn med sin bil for ombygging.

Jeg har pratet med Arne Bakkevik og han er en meget hyggelig person. Men han sa også til meg både muntlig og skriftlig at vekta kan ikke overskride det som står i vognkortet på den bilen som blir bygd på.

Men jeg ønsker deg lykke til i neste måned pedi.

Takk, du er en av rimelig mange som har fått avslag av han vedrørende vekter ja. Derfor er det nesten bare en utfordring i seg selv å "knekke" den umulige "koden" - den evinnelige "Bakkevig, the no weight-changer"... :lol::lol:

Har di andre regler enn andre trafikkstasjoner di da?.?

Problemet er ligger vell ikke hos bt.Di må forholde seg til bilfabrikanten når det gjelder dette.bmw må godkjenne vekt endringen. Att di ikke gjør det er helt høl i hode men det har ikke skjedd enda etter det jeg vet.

Men att det på en eller annen måte kan løses håper jeg og. For di praktiserer ikke likt rundt om. Jeg er bare realist :)

Tro meg Jørgen. Jeg er realist. Virkelig. Jeg er smertelig bevisst på at jeg kan gå på tidenes kjempesmell her, for de har ikke andre andre regler her enn andre plasser.

Men som jeg sa innledningsvis, jeg har sett så mye rart opp gjennom tidene - at jeg mener bastant på at det finnes smutthull selv i det minste fingelbøl...

Bmw godkjenner det, så lenge den blir bygd om fra en med 6 syl fra før av,

518-535 vil ikke bmw dokumentere, men er jo bare å få vekta lav nok på bilen så er ikke dette noe problem, er alltid noe ekstra som kan fjernes :)

Men jeg har ingen 6er originalt i min - og mange ting som er for tunge. Så oddsene er ikke på min side. Mitt beste kort er nok meg selv, jeg må nok ta meg fri fra jobb den dagen ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dette går veien ja.:) var ikke meningen og fremstå som en bessevisser altså:) er bare synd om en slik fin bil skal gå på prøveskilter. Gleder meg til og se hva du får til:)

Jørgen, jeg tar deg ikke for å være en besserwisser - har jeg aldri gjort, jeg håper bare ikke at du tar meg for å være det heller - siden jeg fortsatt har trua på at jeg kan få det til...

Jeg står ikke å føler meg som en taper på E30Meet (eller andre treff for den del) til sommeren, hvis jeg står der med røde skilt liksom. Det er bare det at det er litt mer morro med hvite... :)

Den som intet våger, intet vinner... Jeg kan jo ikke bygge alt over på et annet chassis nå, uten å kjempe for det jeg har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Det slo meg plutselig, jeg er 98% sikker på at det er en 518 på forumet her som er solgt ny og brukt ganske lenge, etpar år ellerno, og så kjørt til Alpina og blitt ombygd til fullblods og godkjent som dette.

Lenge siden jeg leste om den så husker ikke alle detaljene helt. Mener den er beige og det kan være en E12.

Vært greit å hatt det regnr å referere til når du skal i ilden hvis jeg husker rett, så nå er det nok på sin plass å tråle bimmers folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dette går veien ja.:) var ikke meningen og fremstå som en bessevisser altså:) er bare synd om en slik fin bil skal gå på prøveskilter. Gleder meg til og se hva du får til:)

Jørgen, jeg tar deg ikke for å være en besserwisser - har jeg aldri gjort, jeg håper bare ikke at du tar meg for å være det heller - siden jeg fortsatt har trua på at jeg kan få det til...

Jeg står ikke å føler meg som en taper på E30Meet (eller andre treff for den del) til sommeren, hvis jeg står der med røde skilt liksom. Det er bare det at det er litt mer morro med hvite... :)

Den som intet våger, intet vinner... Jeg kan jo ikke bygge alt over på et annet chassis nå, uten å kjempe for det jeg har...

Tar ikke deg for og være det nei. Tar deg for og være en som står på og ikke gir seg. Og det står de respekt av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært litt over middels interessert i alpina, og gjort en alpina på samme måte som pedi (men laaangt fra så nøye og gjennomført tror jeg). Det har ført med seg svært mye lesing om alpina, men da spesielt e12... E12 B8 er så vidt meg bekjent den siste bilen som ble levert inn for ombygging etter å ha vært i privat eie. Utover dette er alle biler fra alpina gått direkte fra bmw til alpina for så å havne hos kjøper. Samme gjelder e12 b7 og b7s og senere modeller. Jeg er rimelig sikker på dette (i allefall e12). Men jeg har likevel lært meg å være åpen for og akseptere at jeg tar feil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar nok feil der GSS. Bare for å ta ett konkret eksempel: jeg har eid en E30 C1 2.3 som ble ombygget som "brukt", men med Alpina-status. Dette vet jeg er korrekt, for jeg hadde alle papirene på hele greia. Tok en kopi av de, men tror de forsvant i noe flyttesjau for 13-15 år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne feil. Det var interessant, aldri hørt om dette. Nå er det ikke dette denne tråden skal handle om, men det kunne vært interessant å vite mer om slike utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...