Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337

Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg lest de 2 siste sidene i tråden, men har ikke m30 et "kjent" problem med bakveggen på oljepumpene? Vet at Robbz på PPF fikk lagd en cnc-maskinert bakvegg til pumpa på sin m30, og den hadde sjukt mye bedre oljetrykk enn det son er vanlig på m30. Har fy sjekka åssen det er med klaring i oljepumpa i forhold til bakveggen?

Var inne på PPF-forumet, men den tråden til Robbz var jo på 191 sider "bare"...

Så hva han har gjort med den, får så bare være... Orker ikke å saumfare de sidene...

jeg har ei pumpe liggendes om du trenger =)

Brukt, eller ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter bare i spenning nå på specs fra GSS, for å se hvor gale det er med oljepumpa mi. Om det er noe gale i det hele tatt med den... [-o<

Her er det jeg finner av info i boka. Boka er til e12 525 (m30), og jeg det er samme delenr som på e28 på nesten alt inkl. innmaten i pumpa.

Alt unntatt de tre siste linjene omhandler oljepumpa regner jeg med:

w4w5uth4qqo3ybz8u3vf.jpg

uejeburca09fycrfruod.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ei slik høytrykkspumpe, med 7 bar på tomgang ? :lol:

jaha?

:wink:

ble du noe klokere på det jeg sendte deg?

Joda, litt så...Takk skal du ha. Sender deg en PM etterpå..

Her er det jeg finner av info i boka. Boka er til e12 525 (m30), og jeg det er samme delenr som på e28 på nesten alt inkl. innmaten i pumpa.

Alt unntatt de tre siste linjene omhandler oljepumpa regner jeg med

Takk for det, Glenn Simon.

Har vært ute nå og målt litt. Desverre har jeg bare bladføler med følgende mål: 0.05, 0.10, 0.15, 0.20 osv..

Så derav følgende måling:

Inner/ytter rotor:

Toleranse: 0.12-0.30. Målte 0.15+.. Fikk ikke inn 0.20. Så den er ca ok.

Ytter rotor/hus:

Toleranse: 0.5-0.091. Målte 0.10+... Fikk ikke inn 0.15, men var litt romslig. Gjetter på 0.12 ellerno..

Tetteflate/hus:

Toleranse: 0.1 +/- 0.025. Målte 0.10+ Fikk ikke inn 0.15 her heller, men ser at pakningen har litt slitasje også.

Konklusjon: Det er 2 mål som er over toleranse, og spec tilsier bytting av deler.

MEN... Kan dette være nok til at jeg har såpass lite oljetrykk som jeg har? Synes det virker litt usannsynlig, men toleransemål er jo til for en grunn...

Klaringene på lagrene var innenfor toleranse, så jeg håper jo at jeg ikke mister (for mye) trykk der. Jeg hadde på Castrol Edge 10w/40 helsyntetisk olje. Snakka med en kar i dag, og han anbefalte meg å droppe helsyntetisk - og heller gå for 10w/60 delsyntetisk. Han kjører turbobil selv - hardt! Så hans erfaring var at delsyntetisk funket best for turboen sin. (Men det skal være sagt, vi diskuterte ikke oljetrykk - kun olje vs turbo).

Ser forresten at huset på oljepumpa er stemplet 1995, så den har jo vært byttet en gang før...

Noen tanker om de måla jeg har tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg venter på noen gode svar, så vil jeg dele en historie som jeg fant på et amerikansk forum.

Rart hvor lett det er å kjenne seg igjen her:

Scene : Garage

The main character is laying under his car busily working away.

"She" enters, stands at door to house, hands on hips, rolls her eyes wearily.

She: It's 11:30 pm I'm tired and ready for bed. What are you doing?

He: Yeah, I'll be done in a few minutes.

She: (after s short pause, in a demanding tone) What are you doing?

He: Just polishing my pulley's

She (Irritatedly) I know what a pulley is you smart ass! I asked you a civil question why can't I get a decent answer?

He: I am polishing my pulleys, Moosehead said it's a good idea.

She: You've been drinking Moose head and it told you to polish your pulleys?

He: Just a second almost done

She stands there for a moment shaking her head, anger glowing in her eyes. She abruptly turns, shuts off the garage lights, slams the house door shut.

Fade out: You hear the dead bolt on the house door click.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor finner du ut hvilke motstand de forskjellige sensorene skal ha? finnes det en slik tabell på nette?

Det meste av teknisk info har jeg liggende og på "harddisken" fra gammelt av. Men finnes selvsagt endel på nettet også, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært stille på tråden min noen dager. Hovedsaklig pga dette med lavt oljetrykk. Jeg skal ikke stikke under en stol at jeg havnet litt i kjelleren igjen, når det skulle bli slik.

Etter litt om og men, så kom det en pakke og to i posten fra GS (takk, Erik):

IMG_1226.jpg

Noen som tror meg, når jeg sier at jeg var LITT spent på denne tassen her???

IMG_1228.jpg

Tok selvsagt å åpnet pumpa, for å sjekke klaringene på hvordan en ny skal være. Greit nok at den pumpa jeg har kjøpt ny er overhalt, men klaringene var nesten akkurat like som i den gamle pumpen. Det var faktisk nesten bedre klaringer i gamlepumpa mi...

Så da ble bare det å montere sammen igjen, for å sjekke hva trykket er med den nye pumpa.

IMG_1230.jpg

Nå er iallefall motoren sammen, og bunnpanna er jo også reparert. Så det er litt deilig å ha et helt tett og tørt system, ingen lekkasjer...

Så... Oppstart.

Motor starter fint, men må justeres - går utrolig fett og lukter mye bensin. Har selvsagt sjekket termo-switch (brun, 73 ohm@21 grader) og tempføler (blå, 2343 ohm@21 grader) - så de er på stell. Oljetrykket på kald motor (21 grader) er overkant 2 bar, og ved å ruse den så passerer jeg 4 bar.

IMG_1232.jpg

Men ved varm motor ligger jeg fortsatt på mellom 0.5 til 0.7 bar på tomgang. Ved litt rusing, så snakker vi om 3 bar. Så jeg har hatt møte i eldrerådet (les: med meg selv), og konklusjonen er å la motor være as-is foreløpig, og la det være. Snakka med en annen eier av en B7 i USA, og han hadde ikke mere enn 3-3.5 bar ved kjøring på varm motor. Så derfor har jeg montert motorrommet bortimot ferdig. Venter på en pakke fra Tyskland med pluggene mine selvsagt, så luftfilterhus osv er ikke montert. Men gassvaier og diverse småstæsj er kommet på plass, blant annet ny viskosekopling til vifta.

IMG_1261.jpg

Dette gir status på motorrom slik:

IMG_1260.jpg

IMG_1262.jpg

Litt bedre ser det ut syns jeg.

Men fikk jo pakke fra KOED, med ny nivåføler til ekspansjonstank og senkeskåler til forstillinga. Så har lagt ved et bilde som viser forskjellen fra orginal og senkeversjon med 10mm senk. Genialt syns jeg.

IMG_1244.jpg

Men vær litt obs ved montering, senkeskålene må tilpasses, ellers så tar de i innerskjerm. Se bilde:

IMG_1245.jpg

Litt forskjell ja. Jeg tok bare den gummiringen og merket rundt, for så å kappe det vekk. Enkelt.

IMG_1246.jpg

Kappet bort, og gummiring på plass

IMG_1248.jpg

Så med litt lakk, så ser de ut som de er orginale fra fabrikk ;)

IMG_1253.jpg

Skålene montert, med nye tårnlager på plass. K-Mac'ene er nå demontert, og klar for levering til en eventuell kjøper. Løp å kjøp !!!

Men det er jo alltid et men. Ikke virker turteller, og heller ikke virker speedometer. Så nå var det å ta tak i det... Etter litt måling, sjekk og kontrollering, så viser det seg at SI-bordet er defekt. Saumfarte min og Pernezzes garasje etter E28 instrumenter, og etter å ha demontert en haug med instrumenter så viser det seg at det ikke finnes et eneste SI-bord som er i orden. Det er jo en svakhet, og jeg hadde bordet fullt opp av de ;)

IMG_1240.jpg

Pernezz, E34 Power og JAL_535i på besøk

IMG_1238.jpg

Pernezz brukte anledningen til å demontere sitt eget instrument, for å montere inn turteller i sitt 518 instrument.

IMG_1239.jpg

JAL_535i ville også klå litt, han var en jævel på å løsne ribbe-kabelen fra SI og hovedkort, hehe...

IMG_1241.jpg

Kvelden tok slutt, og jeg sto tilslutt med et SI-bord som turteller og forbruksmåler som virket. Tok en runde på byen i går, og fant tilslutt et par nye Varta 1.2v Ni-Cad batterier som jeg kunne bruke til SI-bordet. Jeg måtte jo ha nye, for typisk problem med defekte batterier er inspeksjonslys som ikke vil bort og temp-måler som danser litt. For de som måtte ha interesse for det, så tok jeg noen bilder i denne sammenheng:

Cluster demontert:

IMG_1249.jpg

Hovedkort, med temp og tankmåler. Alle loddinger sjekket og rengjort.

IMG_1250.jpg

SI-bord ligger "skjult" under hovedkort

IMG_1237.jpg

For å få vekk hovedkort, må de to ribbe-ledningene koples fra:

IMG_1251.jpg

Med dette borte, ser en SI-bord med to 1.2v batterier.

IMG_1252.jpg

Mens jeg byttet tårnlagre på E28en, tilbydde Pernezz seg å ta fatt med loddebolten for meg:

IMG_1254.jpg

Her er det loddet inn 2 nye batterier:

IMG_1255.jpg

OK. Status er nå: turteller og forbruksmåler virker. Serviceindikatorene og tankmåler er nå på stell. Så nå mangler bare speedometer. Så derfor fant jeg ut at jeg ville kjøre en by-pass forbi SI-bord. Direkte fra C5 (blå kontakt bak på instrument) og inn til speedometer. Det er bare snakk om 3 ledninger som trengs for å få liv i speedometeret: 12v+, 12v- og speed input-signal. Så da fikk jeg Per Øivind til å lodde av kontaktene på SI-bordet, og bruke de på 3 ledninger istedet. Med dette isolerer jeg SI-bord fra instrument, og det gjør at med å bruke orginale pins (bare satt inn ovenfra istedenfor under) så kan instrumentet fortsatt demonteres uten å måtte lodde noe som helst.

IMG_1257.jpg

Her kommer ledningene opp til hovedkort:

IMG_1258.jpg

Når dette var utført, så var det å prøvemontere. La det være sagt, dagen før testet vi maaaange varianter. Jon Arnold fant kamera og koste seg tydeligvis med å ta bilde av undertegnede og Per Øivind ;)

IMG_1242.jpg

IMG_1243.jpg

Men... Virker driten nå da? Pernezz er jo den vanlige pessimisten, og bare rister på hodet. Vel... På plass i dashbord for prøving, inn med 3. gir og start opp:

IMG_1259.jpg

Oh yess! I'm happy, Pernezz mer enn sjokkert over sine egne loddekunster og alt er flott. Speedo, turteller, temp og tank er ok. Tilogmed servicelys etc lot seg nullstille som det skulle ifra motorrom. Good shit!

Nå har jeg tatt helg, og hadde bilen ute i friskluft for første gang på lenge !!! Så jeg tok et par stemningsbilder i formiddag, enjoy!

IMG_1264.jpg

IMG_1265.jpg

Begynner å nærme seg lakk nå....

Takk for følge som alltid, håper denne lille updaten var av litt interesse...

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka Bentleymanualen til min (m20) og der står det at oljetrykket skal ligge mellom 0,6 og 1,5 på tomgang, så det er vel ikke såå stor grunn til bekymring ang ditt. Min ligger dog på 5 på kald motor og i overkant av 1 på varm men, har du greit trykk på "kjøreturtall" mener iallefall jeg det er bare å peisa på.. :)

Forøvrig, bra og godt dokumenterte oppdateringer som alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...