Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Verdens beste sjåfør hadde ikke kommet seg fra Molde sentrum til Nordbyen på isføre uten en eneste pigg igjen i dekkene, så vil sette en finger på bedre vinterdekk!

Nordbyen? Dit kjørte jeg på 7 år gamle piggfrie dekk engang... :shock:

Pigg vs. piggfri er som regel ikke det virkelig kritiske momentet, det er langt viktigere at dekkene er gode (dvs. ikke for gamle).

Dessuten er det helt påkreved at hvis folk skal kjøre piggfritt, må minst 15-20% av bilene kjøre piggdekk for å unngå at veien blir helt polerte.

Tja, men forskjell på piggfrie dekk som har vært piggfritt fra innkjøp, enn piggdekk som over ei stund har blitt piggfritt ;)

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
I bakken opp til området hvor jeg bor, så er det et helvette hver vinter.. Aldri bakhjulstrekkere som blir ståendes.. :P

Egentlig er det ikke sikkert det beviser noe som helst. ;)

Eiere av bakhjulstrekkere er gjerne mer bilinteresserte enn snittet, og bilinteresserte er nok litt skarpere når det kommer til kjøreteknikk og motivasjon for å holde dekkutrustningen i orden. :)

Kjører en ny Ford Connect med helt nye piggfrie dekk, har måttet bruke både 2, 3 og 4 forsøk på å komme opp bakken, har funnet ut i min enda korte FWD karriere at det å bygge opp fart for å komme opp rundt svingen er meningsløst da man begynner og spinne og miste styring, slipper opp gassen til man får styring, får igjen riktig retning på bilen, men da har farta sunket drastisk som da fører til at jeg kommer halveis i bakken og blir ståendes.. Med Antispinn innkoblet slakker den så av på gassen at jeg blir ståendes i svingen og må bare rygge ned igjen.

En løsning er å rygge opp, men dette ser jeg som risky business da det er mye trafikk.

Så det at forhjustrekkere er så mye bedre på glatta får jeg ikke helt til å stemme, eneste jeg kanskje har merket noe til er at det er mye enklere å "jokke" seg ut av løs dyp snø.

Jeg ser en fordel ved RWD, men kanskje de som er mer usikre på bilkjøring(nå sier ikke jeg at jeg kan takle alle situasjoner som kan oppstå med RWD) merker at det er glatt ved å få en liten sleng her og der overalt, det er kanskje skremmende for mange og som kan få noen til å trekke en konklusjon om at FWD er mye bedre på glatte veier.

Jeg synes det er nyttig at en bil med RWD sklir litt med rumpa, for da får jeg tidlig et signal på at det virkelig er såpeglatt og avpasser farten med en gang etter forholdene.

Når det gjelder de som salter har jeg hørt noe om at de er pålagt om å salte en viss mengde salt iløpet av vinteren ved minusgrader, det gav meg egentlig svar på det jeg ofte lurer på om er forsvarlig når det saltes i 10 minusgrader og snø poleres til is fra biltrafikk.

Skrevet
Kjører en ny Ford Connect med helt nye piggfrie dekk, har måttet bruke både 2, 3 og 4 forsøk på å komme opp bakken, har funnet ut i min enda korte FWD karriere at det å bygge opp fart for å komme opp rundt svingen er meningsløst da man begynner og spinne og miste styring, slipper opp gassen til man får styring, får igjen riktig retning på bilen, men da har farta sunket drastisk som da fører til at jeg kommer halveis i bakken og blir ståendes.. Med Antispinn innkoblet slakker den så av på gassen at jeg blir ståendes i svingen og må bare rygge ned igjen.

Kan nesten ikke si at dine erfaringer med FWD samsvarer med mine. Med endel FWD-biler må man nesten gjøre flere feil samtidig for ikke å komme opp bakken. Imidlertid er hovedfordelen til framkommelighet med FWD direkte knyttet til vekt over drivhjulene. Har du mye utstyr/verktøy bak i Connecten din? :)

Skrevet

Den har full innredning fra Sortimo baki, 3 batteridriller, hilti, masse håndverktøy og diverse materiell som er ganske tungt per enhet. Kan si at den er rimelig full av utstyr :) byttelånte med en kollega sin som er nesten helt tom, helt lik bil. Den var nok noe bedre og gikk som et uvær, men var ikke mer enn såvidt jeg kom opp bakken!

Skrevet

Med endel last bak i en Connect, faller vel vekt over drivhjulene foran under 50% - og når oppoverbakken får vekten til å legge trykk på bakhjulene, er dette alt for lite.

Som arbeidsbil er ofte "håpløse" vinterbiler som f.eks. Hi-Ace egentlig ikke så dumme...

De som ofte er mest entusiastiske til FWD på vinterføre, baserer dette på erfaringer med biler som har opp til 62% av vekt over drivhjulene. Dette gir utmerket framkommelighet, men introduserer endel andre problemer når det gjelder kjøreegenskaper.

At heller ikke en tom Connect klarte å overbevise deg, får meg til å lure litt på hva Ford har funnet på. :?

Skrevet

Har kjøpt et par sett med kjetting på jobben som ligger klart om det trengs! Har til nå ikke trengt det da jeg har tatt rennafart på reversen, kjører enkelte ganger på steder som ikke her brøytet, og da er det kjekt med kjetting.

En liten rapport om veiene her omkring! Det har snødd ganske bra i et døgn nå, dessverre har de saltet greit nok at lufttempen er forholdsvis høy på rundt -3 grader, men bakken er mye kaldere. Det ligger bare laus snø på bakken og kjøresporene i veien er blankis. E36 316i har ingen problemer med å spinne ved å gi full gass i 3. gir fra 1700rpm...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...