Fuzzy Skrevet Desember 16, 2010 Share Skrevet Desember 16, 2010 Hvor fort burde motoren komme opp på riktig temperatur? 2000 Mod 320 DAT. Har akkurat kjøørt en tur; bilen var kald når jeg startet og det er -7 grader ute. Det tok ganske nøyaktig ei mil før temperaturnåla stod rett opp slik den skal. De første tre kilometerne er stort sett nedover, så ca 5 kilometer helt flatt med rolig 60-70km/t før jeg fikk en stigning på ett par kilometer igjen. Da var den helt varm. Snudde og med tomgangskjøring nedoverbakke i ca 60 gikk motortempen litt ned igjen, men tok seg opp straks bilen igjen trengte motorkraft. Byttet termostat (den foran på motoren) for ca 2 år siden og synes vel bilen har vært slik siden. Før tok det lengre tid og den klarte ikke å holde temperaturen i det heltatt om jeg slapp gassen. Skal bytte vannpumpe de nærmeste dagene, og tenkte også på å bytte termostatten på EGR-ventilen samtidig i håp om denne kan ha noen innvirkning. Sitter vel også en termostat i selve radiatoren/ekspansjonstanken på disse bilene? Kan det være noe poeng å bytte denne? Burde jeg bytte termostaten i motorfronten igjen samtidig som jeg bytter vannpumpe (fort gjort når jeg først er der å skrur) eller synes dere dette virker normalt på en dieselgjerrig bil med rolig kjøring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bellen Skrevet Desember 17, 2010 Share Skrevet Desember 17, 2010 Sjønner ikkje heilt problemet ditt, synest du at bilen blir for fort varm? Etter ei mil burde bilen absolutt ha nådt driftstemperaturen sin. Det er også skånsomt for motor og miljø at den oppnår raskt driftstemperatur. Det er da ikkje noko kjekt å sitte i fleire kilometer i ein bil og vente på at det starter å blåse varmluft i luftanlegget, Din motor har også muligens innmontert eit varmeelement i kjølevannskretsen som drives av batteriet som gjer at motoren får opp temperaturen raskere om det er kaldt. Enn skal ikkje merke nevneverdig på motoren at den blir seinere varm på vinteren enn på sommaren, da det ved oppstart ikkje sirkulerer noko vann igjennom radiatoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 17, 2010 Share Skrevet Desember 17, 2010 Mener at M47 motoren ikke har ekstra varmeelement, men den kan ha en webasto ovn som hjelper til med oppvarming under kjøring/motor igang. Det høres uansett ut som din motor oppnår korrekt temperatur relativt kjapt, men om du har webasto ovn så tror jeg det går litt sakte. Hvorfor skal du bytte vannpumpe? Du trenger ikke bytte termostaten utifra det du beskriver her, vil jeg tro. Husk at du har 2 termostater på motoren din, den ene går til selve motoren og den andre går til EGR kjøleren. Ref nr 5 og 8 på bildet. http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/T ... hermostat/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Desember 17, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2010 Bellen: Min bekymring er at jeg synes det tar lang tid før motoren blir varm. Har en Volvo V702.5T AWD også (bensin) og denne blir varm på en brøkdel av tiden, med en 3x i forbruk riktignok. Ligger trolig noe i det siste, men tenkte likevel å hlre. Otis: Bytter vannpumpe fordi den lekker. Har lekket en stund, så det begynner å bli på tide. Byttet termostaten i motorfronten over vannpumpa (nr 5 på link over) for to år siden fordi den "aldri" ble varm, og den ble da mye bedre. Når jeg skal bytte vannpumpa bytter jeg også termostaten på EGR-ventilen slik at jeg vet begge disse er reltativt nye (regner med at den på EGR er 10 år nå, så den begynner vel uansett å bli litt slapp i fjæra...). Mener at bilen også har en termostat i mellom radiator/ekspansjonstank (nr 4 på link: http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/T ... c_gearbox/ ) Noen som kjenner funksjonen til denne? En annen ting er at det står 140 på lokket til ekspansjonstanken min? Nr 7 på bilde: http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/T ... c_gearbox/ sier at min bil skal ha radiatorlikk på 2.0 bar (ikke 1.4 som manuell har). Hva kan grunnen til at noen har byttet fra 2 til 1.4 bar lokk være? Bør jeg skaffe ett 2 bar lokk eller er det tilnærmet uvesentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Desember 17, 2010 Share Skrevet Desember 17, 2010 Helt normalt at en dieselbil tar lengre tid for å bli varm enn en bensiner og 1 mil for oppvarming høres også helt normalt ut. Jeg ville imidlertid ha vært mer bekymret for at temperaturen synker så mye når motoren ikke belastes. Den skal holde bra på varmen når den først har fått opp dampen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Desember 17, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2010 Som sagt så droppet temperaturnåla bittelitt. Kjørte opp ett bratt boligfelt og på vei ned igjen så jeg at nåla droppet litt (bevedet seg ca 1-2 millimeter til venstre), ca 5 minutter trilling i nedoverbakke i -7 grader; det kjøler jo bra, samtidig som at motoren bruker fint lite diesel når bilen triller av seg selv. Under normal landeveiskjøring dropper ikke temperaturen i nedoverbakker da motoren stort sett trengs for å holde farten oppe uansett. Med termostaten jeg byttet for ca to år siden droppet motoren temp i nedoverbakker under vanlig kjøring også, selv i varmegrader... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Desember 17, 2010 Share Skrevet Desember 17, 2010 Synes det høres normalt ut, i allefall ikke noe jeg ville ha bekymret meg over. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bellen Skrevet Desember 17, 2010 Share Skrevet Desember 17, 2010 Bellen: Min bekymring er at jeg synes det tar lang tid før motoren blir varm. Har en Volvo V702.5T AWD også (bensin) og denne blir varm på en brøkdel av tiden, med en 3x i forbruk riktignok. Ligger trolig noe i det siste, men tenkte likevel å hlre.................. Aha.. da skjønner eg. Hørtes ut som om du mente at bilen blei for fort varm. Men tror ikkje her er noko å bekymre seg for. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 17, 2010 Share Skrevet Desember 17, 2010 Jeg holder med Odd-M, høres helt normalt ut. Ang det at tempen faller litt i nedover bakker så er det "vanlig" om motoren akkurat nådde 75 grader, som gjør at nåla er rett opp, da skal det ikke mer enn 1 grad kaldere motor så faller nåla 1 mm. Men når motoren er helt skikkelig varm, 80-85 grader på x20d motoren så faller ikke nåla i det hele tatt, nesten uansett hvor lang bakken er. Når det gjelder det der med termostaten som er i radiatoren så har ikke jeg noen peiling på denne, ei heller radiator lokket. Men om du skal ha et lokk som tåler 2 bar så er det greit å montere det, du får bedre kjøling når motoren er/blir veldig varm, sikkert fra 100 grader og opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Desember 17, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2010 Takker for svar; har vannpumpe (uorginal Koed) og EGR-termostat liggende så da bytter jeg dette nå (i nær fremtid når jeg gidder+har tid) så får jeg se Dropper å bytte selve motor-termostaten siden denne ikke er kjøpt inn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Desember 17, 2010 Share Skrevet Desember 17, 2010 Jeg har en M57 motor (3 liter) og den bruker også nærmere 1 mil på å komme opp i skikkelig temperatur nå i kulda og det er med Webasto. Går ganske fort opp til 50-60 grader så litt tregere opp til 75 grader så enda tregere de siste 10 gradene opp til 85 som er max hos meg. Dette er på flat mark i 60-sone. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå