Gå til innhold

Bakovervendte barneseter i E61

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har også besafe izi combi i bilen til fruen. Setet er relativt stort ja, men i bilen til samboeren er det ganske bra plass synes jeg. Honda CR-V.

Kan godt ha en voksen person i passasjersetet forran, uten at det blir ubehagelig trangt.

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 1 year later...
Skrevet

Litt smågammel tråd, men dumt å starte en ny når denne passet veldig bra. :)

Vi må snart opp til neste hakk barnesete, og vurderer veldig sterkt Britax Multi-tech som jeg ser flere her har. Ettersom tråden er over et år gammel, hvordan har dette setet vært i bruk?

Det forankringsopplegget som må festes i stolen foran, hvordan fester dere dette i e61?

Skrevet

Får prøve på en oppdatering jeg også. Vår minste er i ferd med å vokse fra sin babystol og det føles på mange måter riktig at hun får overta Izi Combien til storebror på straks 2 år.

Av plasshensyn vurderer jeg å kjøpe neste størrelse stol, som ironisk nok er mye mindre, men det er nok ganske tidlig. Vektmessig er han inne på den type 15+ kg men der føles for tidlig å la han sitte i vanlig 3-punkt sele.

På den andre siden så vil en ny stol i denne mellomstørrelsen kun være en mellomløsning et halvt år eller litt mer, så det føles som å kaste 4 tusen rett ut av vinduet. Egentlig prøver jeg å rettferdiggjøre for meg selv at det er riktig å være litt kjip og hoppe rett opp på stor stol for vår eldste.

Skrevet

Jeg mener man ikke er "kjip" fordi om man også tenker økonomi i det hele. Hele dette barnestol-opplegget har blitt blåst ut av proporsjoner synes jeg, der man må ha det siste med rakettmotorer og gud-vet-hva montert.

Jeg har lest litt inne på slike baby- og mammaforumer når jeg har lett etter info på barnestoler, og lagt merke til at om noen prøver seg på noe annet enn det som er "akseptert" der inne får de typiske kommentarer som "dere får gjøre hva dere vil, men vi bryr oss om sikkerheten til barna våre vi" og lignende. Da er det for mange vanskelig å velge noe annet.

En annen ting er testene, jeg leste på Forbrukerrådet (eller var det ombudet?) sine sider ang. den Britax-stolen, der denne fikk to forskjellige konklusjoner i to forskjellige tester presentert på siden. Den fikk heller ikke noen god karakter, men etter litt lesing var dette grunnet vanskelig montering. Forsåvidt greit nok, men synes det blir feil å kalle en stol "dårlig til middels" basert på dette. Det høres jo ut som om stolen bare er søppel.

Skrevet

Jeg er enig. Min generasjon har vokst opp med en isoporpute under ræva. Mine foreldre lå like godt i hattehylla eller sammen med koffertene i bagasjerommet på ferieturen. Nå har det skjedd ting med sikkerhet generellt siden 50-tallet og det er nok til det bedre. Men av og til savner jeg også litt proporsjoner. Når det blir problematisk med tanke på plass i de største stasjonsvognene så føler jeg at det nærmer seg en grense.

Skrevet

Hei,

Vi skal til og kjøpe barnesete nå, har kikka på et som heter Maxi cosi cabriofix.

Noen som vet om dette er et stort sete?

Det som var greit med dette er at basen passer til et sete som er "neste steg" så man slipper og kjøpe ny base etter ungen er 1+ år eller noe slikt.

Vil selvfølgelig prøve og finne et bra sete, som samtidig ivaretar vertfall litt av komforen i passaskjersetet forran, så man ikke må sitte helt frem i frontruta.

Nå har ikke jeg E61 da, men vet heller ikke hvordan E39 forholder seg til barnestoler, om den har dårligere plass en andre biler? Jeg har isofix foresten. :)

Hilsen Fredrik

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med setet du nevner, da vi har et annet. Uansett, jeg ville ikke hengt meg så mye opp i basen, da dette er noe som er veldig greit frem til ungen blir 6-8mnd, da man bærer barnet i setet. Etter dette blir barnet somregel såpass tungt, samt at de ikke vil ligge nedi der, så da tar man stort sett bare barnet utav setet og med seg. Når barnet blir såpass stort at det er moden for et større sete, er det veldig sjeldent en har behov for å dra setet utav bilen.

Vi valgte forøvrig Brio Primo som vårt første sete, og treger ikke et sekund. Dette er et av de letteste og minste setene på markedet, i tillegg til at det scorer bra på tester. Det er også en god del rimeligere enn resten. Vi betalte 1199,- inkl. base på tilbud.

Skrevet
Jeg har ingen erfaring med setet du nevner, da vi har et annet. Uansett, jeg ville ikke hengt meg så mye opp i basen, da dette er noe som er veldig greit frem til ungen blir 6-8mnd, da man bærer barnet i setet. Etter dette blir barnet somregel såpass tungt, samt at de ikke vil ligge nedi der, så da tar man stort sett bare barnet utav setet og med seg. Når barnet blir såpass stort at det er moden for et større sete, er det veldig sjeldent en har behov for å dra setet utav bilen.

Vi valgte forøvrig Brio Primo som vårt første sete, og treger ikke et sekund. Dette er et av de letteste og minste setene på markedet, i tillegg til at det scorer bra på tester. Det er også en god del rimeligere enn resten. Vi betalte 1199,- inkl. base på tilbud.

Nå har ikke jeg satt meg så godt inn i dette, men høres rimelig ut at man ikke trenger og ta sete inn og ut ofte når ungen er eldre. Men det sete som er "neste trinn" blir jo og stå fast likavel, virket bare så ok at man da slipper og kjøpe basen, siden det passer på den samme liksom.. :)

Skrevet

Mange seter i neste størrelse har ikke base, de bare står rett i setet. Plutselig finner dere ut at dere vil ha et annet merke neste gang uten base, og da faller det argumentet litt i grus. :)

For all del, det er ok ingenting galt med setet, eller argumentet for den del, men jeg ville ikke vektlagt dette i jakten på barnestol.

Skrevet
Mange seter i neste størrelse har ikke base, de bare står rett i setet. Plutselig finner dere ut at dere vil ha et annet merke neste gang uten base, og da faller det argumentet litt i grus. :)

For all del, det er ok ingenting galt med setet, eller argumentet for den del, men jeg ville ikke vektlagt dette i jakten på barnestol.

Aha, jeg skjønner! Og du har et godt poeng! :)

Så jo lite og greit ut det du snakket om! Samboeren skulle se på det i kveld :lol:

Hu har ikke isofix i bilen hun har nå, men har vurdert og kjøpe ny. Men ikke bestemt seg enda. Og maxicosi kunne brukes på begge. :)

Men skal se på det du hadde også så får vi se :) Takk for tipset!

Fredrik

Skrevet

Vi brukte dette setet i e46-en uten isofix, så det går fint det. Det står riktignok noe stødigere med isofix.

• 3 months later...
Skrevet

Bumper spørsmålet mitt igjen jeg. Vi har nå kjøpt et Britax Max-Way, som i likhet med de fleste seter skal festes i gulvet/setet/skinnene etc. foran.

Jeg ønsker ikke å feste disse stroppene rundt passasjersetet, da man låser det fast, samt at det virker som en halvgod løsning. Å løse seteskinnene fra golvet å tre stroppene under disse kan være en løsning, men litt tungvindt om man skal fjerne de.

Fant disse på Biltema, og de heter faktisk barnestolfester:

39-399_m.jpg

...som igrunn vil være midt i blinken, men de ser litt "pinglete" ut. I bruksanvisningen til setet vises det noen som ser litt mer skikkelige ut, men jeg finner ikke slike løst noe sted.

Hva har dere andre gjort?

Skrevet

E61 har sokkel på setefestene på framstolene, dvs det er noen cm luft mellom skinnene og gulvet. Stroppene på vårt sete (Izi combi X3) har løkke i enden, så vi har bare tatt disse en runde rundt skinnen og gjennom løkkene. Det er ikke nødvendig å løsne skinnene fra gulvet, og du får framsetet helt bak (eller i hvetfall så langt at ryggen kolliderer med ryggen på barnesetet) uten at stroppene kommer i veien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...