Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes bil på rundt 180-200 Hestekrefter går godt, liker særlig å kjøre BMW med dens turtallskarakteristikk :) En bil jeg og synes er svært underholdene og kjøre er Opel Senator med 3 liter og automat! En morsom bil på en helt annen måte enn BMW og Mercedes, momentet den har på bunn og dens høye utveksling gjør den til en Autobahn maskin til de grader :)

Prøvde ut dette her litt, og 170 km/t i Senatoren med lock-up og 4. gir lå på svimlende 3000rpm. La inn sport og kickdown fra 120 km/t, da leggern inn andre gir og bare drar og drar og drar helt til den når 206km/t og legger inn 4. gir, turtallet synker noe vannvittig og bilen satte seg i ræva :P

Er sikkert gøy å spinne og herje, men det har jeg ikke tid til, med herjekjøring kreves det hyppig med skruing :P

Jeg var i Halden og kikka på en E34 520i med en kompis, bilen hadde nok sett sine bedre dager, stygg som juling, teipede dørtrekk og det var ikke måte på. Selger sa at den gikk no grønnjævlig, jeg synes den var ihjelkjørt og lat.

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Noen sier at man skal feste en "Post it" på innsiden av frontruta så skal passasjeren prøve å ta den ned mens bilen er under full akslerasjon! Klarer han å ta ned lappen er ikke bilen sprek nok, og de klarte akkurat å ta ned lappen fra frontruta på en Z4M under fullt på drag!

Jeg synes det er litt mer inviduelt hvordan man måler hvor sprek bil man har! Min Orginale Passat 1,8T synes jeg var sprek da jeg hadde den, men det var fordi jeg hadde nettopp fått lappen(og tildels for at jeg kjørte i fra en 728I) En kompis har 00 MB CL500 (ja han er ikke mer en 20 år) som går som ett uvær synes jeg, likevel henger en E60 530d godt på!

Noen ganger så kan en bil som gjør 0-100 km på 9.0 sekunder være sprek synes jeg! Som min svorgers Chevrolet Tahoe, sprekt til en bil som veier 2,5 tonn å være!

Skrevet

Men som du sier at en 530d holder greit følge. Samme jeg opplevde med min. En chippa E90 320d som holdt bra følge en stund. Kjørte på veier med lav hastighet for det meste og hvis jeg brukte 2. gear fra 40 km/t, så har jeg vel 2500 rpm, altså det drar ikke så fryktelig bra. Dieselen går jo mye bedre i det området (hvis jeg ikke bruker 1. gir). Men da vi kom opp på ca. 80, så dro jeg greit ifra i tillegg må dieselpurka skifte gir og jeg kan dra videre til 100, og deretter og oppover drar jeg fra. Men diesel føles mer sprekt og er mye bedre til norske veier og lover. Derimot på Autobahn i Tyskland, så er det dritmorsomt med en slik type motor som jeg har f.eks :)

Skrevet

Sub 6 sekunder på 0-100 øvelsen = Begynner å gå godt. Man blir jo vant med kreftene, uansett bil... Har sett folk sitte i en stakkars 325 og bli helt fra seg fordi det går så unna, og også folk som kaller alt som har mindre enn 500 hk for tregt. Jeg sa dette for 5-6 år siden: "I dag har man ikke ordentlig rask bil før man har 500 hk, virker det som" og den grensa ser ut til å ha flytta seg til 600 hk i dag. Ikke så rart, da man får stasjonsvogner med 580 hk om dagen, rett fra butikken ;) ;)

Kommer 100% ann på hva du er vant med. Og veldig ann på type bil. Har sittet på Jaguar XJR (ca 1800 kg, 400 hk, V8 m/ kompressor) hvor farten absolutt ikke føltes og motorlyden var nesten fraværende. Vi gjorde 0-80 sprinter og 80-140 et par gangen. Ingenting merkes eller føles, selv om speedonåla bare flyter seg mektig frem uten å miste pusten (i den farta jeg var i bilen hvertfall)...

For min egen del er ca 300 hk og rundt 1400 kg grensa "Nå ble jeg litt skremt her..!" (Honda NSX) :D Men har også sittet på med gutter som driver med racing som har klarte å skremme driten ut av meg med 200 hk i Nissan 200SXer...

Skrevet

Syns også det var veldig arti å kjøre fra biler med større motor på bmw treffet på våler i september. Kjørte fra 650i(måtte ta den på en innbremsing fordi den dro so sykt fra på strekkene:P), m3 e36, e30 med veltebur og gateslics. Stor kosa meg på våler sjøl om jeg hadde liten motor i forhold til mange andre. Syns ikkje 170 hk på nesten 1500 kg går noe spesielt godt. Greit nok til hverdagsbruk:)

Skrevet
synes faktisk at 740n går ganske godt til tross for at den er såpass tung. den har et deilig bunndrag og langkjøring er digg, ligger totalt uanstrengt :D 286hk, 420nm, 0-100 på 6,7.

dette med automat..

men skal sies at dette er det største jeg har prøvd dog.. dere synes kanskje det er dritt

Me 2 :applause:

540iAT, med samme spec som din 7'er - grom stasjonsvogn som kjører fra det meste på veien 8)

///P

Skrevet

jeg syns min gamle escort mk2 med 100hk gikk bra.. veier 880 kg.. nå bygger jeg motor med 170 hk så tror det kan bli bra :D

bmw'n med 218hk er ikke så spesielt imponerendes.. e28'n må nok hvertfall ha 400 hjulhk før den skal virke spesielt bra for min del...

Skrevet

En bil som går godt er etter mitt skjønn om den går godt i forhold til utgangspunktet den startet som.

Jeg har f.eks en 316 som går godt for å være 316 med 400 000km på klokka. Hvis noen spør så "går den enda godt".

En bil som går mye dårligere enn orginalt går _ikke_ godt.

Alt er egentlig relativt. Hva som går fælt og ikke kommer ann på hva man er vant med. For du kan _alltid_ finne noe som går 'fælere'.

Skrevet
Men som du sier at en 530d holder greit følge. Samme jeg opplevde med min. En chippa E90 320d som holdt bra følge en stund. Kjørte på veier med lav hastighet for det meste og hvis jeg brukte 2. gear fra 40 km/t, så har jeg vel 2500 rpm, altså det drar ikke så fryktelig bra. Dieselen går jo mye bedre i det området (hvis jeg ikke bruker 1. gir). Men da vi kom opp på ca. 80, så dro jeg greit ifra i tillegg må dieselpurka skifte gir og jeg kan dra videre til 100, og deretter og oppover drar jeg fra. Men diesel føles mer sprekt og er mye bedre til norske veier og lover. Derimot på Autobahn i Tyskland, så er det dritmorsomt med en slik type motor som jeg har f.eks :)

318d 8)

Skrevet

Når man passerer 300hk synes jeg det begynner å gå godt. Har både eid og kjørt litt av hvert etter jeg tok lappen og jeg husker min første bil gikk fælt som fersk 18 åring. Det var en BMW 320i E30 med 129 friske ponnier det ;) I forhold til mine kompisers Sierraer og Volvo 240 så var det jo en rakett :lol: Satt jo til og med å fantaserte om hvor fælt en 325i måtte gå i forhold og greier, hehe.

Første raske bilen jeg kjørte/eide var en Sierra Cosworth sedan som jeg sendte rett til trimming, den ga ca 300-320hk tenker jeg. Det var en fantastisk følelse å kjenne den rev seg løs i 2. gir, og draget var jo helt vilt ...synes jeg da iallefall :)

Også i senere tid har jeg kost meg med "moderat" effekt, eide en liten stund en Audi S4 2,7 BiTurbo med 265hk. Bilen veier 1620kg, men synes den gikk helt greit. Har også hatt en annen Cosworth, den med 383hk bremset på hjul. Og når jeg da leser om folk som synes 600 hjul-hk er daft, da kan du aldri ha kjørt bil med mye effekt! ;)

Skrevet

Første gang jeg satt på med en orginal Vectra 2000 4x4 (var 17 år da) syntes jeg den gikk helt sykt! Første E36 328i jeg satt på med gikk godt syntes jeg, men ble vant med mer fart etterhvert. Hverken E36 M3GT eller EVO 9 gikk fryktelig godt sist jeg satt på med noe av det. Så ja, det har med hva man er vant med...

Skrevet

Jeg må si meg enig med dem som mener at man ikke trenger 300hk + for å kjøre på bane.

745'n min hadde estimert effekt på 350hk/600nm eller noe i den duren, den bilen veier nesten 1700kg og jeg klarte 0-100 på ca 5,0-5,5 sekund, den spant seg lett løs med 245 dekk på asfalt. Den bilen syns jeg gikk utrolig godt i begynnelsen men siden jeg brukte den hver dag så ble jeg på en måte vant med effekten og det føltes etterhvert ikke så "rått" ut lengre.

Den bilen prøvde jeg på bane en gang og da klarte jeg å kjøre fra en og annen bil på strekkene, men når svingene kom så ble det MYE krenging og rumpa hadde veldig lett for å gå sidelengs uten noen særlig form for provosering. Med andre ord så tapte jeg veldig mye fart i svingene og måtte på nytt øke farten igjen når jeg kom ut av svingene. En stund senere prøvde jeg meg på samme bane med bruksbilen (Mx5'n) min, den har bare 115hk 1,6 liter 16v under panseret men til gjengjeld så veier den bare 960kg og er senket litt så den er stiv og krenger veldig lite. Med den så ble jeg frakjørt på strekkene, mens jeg i svingene kunne bremse senere og holde en god del mer fart gjennom svingene, dermed fikk jeg høyere utgangsfart og trengte mindre tid på å aksellerere hvis dere skjønner hva jeg skal frem til.

Det er jo bare å se på en del lotuser og slikt f.eks, de har jo ikke så fryktelig mye hk men likevel så klarer mange av dem veldig akseptable rundetider, selv mot biler som har langt mer hk. En liten og lett bil med "akkurat passe" antall hk/nm og responsvillig motor kjører mye raskere og jevnere rundt en bane enn en større og tyngre bil med 600hk ++ gjør, nettopp fordi at mange av "ekstrembilene" sliter med å få hestene ned i bakken og da hjelper det fint lite at det er mye hk. På den annen side så kommer det jo helt ann på hva man skal bruke bilene til, jeg for min del må si meg enig i at biler med 500hk + som river seg løs når "trykket" kommer er veldig morsomme greier, men det kommer jo at av jeg ikke er noe rundetid menneske.

Med det jeg nettopp skrev så mener jeg ikke at biler under 500hk går dårlig, det finnes det jo mange eksempler på med M-bilene f.eks. Hadde jeg hatt 200-250hk i Mx5'n min så hadde jeg nok følt at den også var litt rask siden den ikke veier så mye. Konklusjonen min blir derfor at vekt og understell har mye å si på hvor mye hk som skal til før noe "går godt"... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...