Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte på noe her om dagen. Si at en kamerat har klart å pådra seg en skade på en eller annen måte i bilen din.. Dette gjør at du må kjøre kameraten din til sykehuset fort! Eller evt. en annen akutt situasjon.. Har man da lov til å bryte fartsgrensen? I en slik situasjon ville jeg nok helt klart gjort det uansett.. Men jeg lurer bare på om det finnes noe regler for dette?

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er ikke lov,men du vil ikke bli straffet heller. Vel og merke såfremt du ikke er en fare for andre i trafikken.

Skulle en sånn situasjon oppstå,ringer du bare 113 mens du kjører og forklarer hva som skjer,så kommer politi og ambulanse og hjelper deg i den rekkefølgen de kan.

Skrevet

mener å ha hørt at man har lov så lenge man melder det inne eller noe jeg men.. skal ikke si det for sikkert ass. kjipt å melde seg, og så sender de deg ei regning liksom.. . :P

Skrevet

Jo. for eks. ved alvorlig skade der sykebil kan være for langt unna, så kan du ringe politiet og forklare situasjonen. De møter deg da en plass og så eskorter deg. Hvis det er muligt så klart. Vet om flere som har gjort dette for eks nærmeste nabo da kona skulle føde. Da var ambulansen i kommunen her opptatt, så han måtte kjøre til sykehuset selv, underveis hadde han kontakt med både politi og AMK på samme tråd og nei han kjørte så klart ikke i fartsgrensen da, men de sa han måtte ta på nødblinken. Politiet møtte han ett sted og eskortet han til sykehuset senere i full fart.

Skrevet

For mange år siden var jeg på en fest hvor en person ble alvorlig syk, en kompis kjørte henne til sykehuset med ganske god promille og politiet ble kontaktet pga førerens promille, politiet ville beslaglegge førerkort men legen sa da at hadde han ikke kjørt så ville vedkommende ha omkommet, saken endte med en klapp på skuldra og beskjed om å ikke kjøre tilbake til festen selv...dette var før alle fikk mobiltelefon hehe

Skrevet

"Jeg tenkte på noe her om dagen. Si at en kamerat har klart å pådra seg en skade på en eller annen måte i bilen din.. Dette gjør at du må kjøre kameraten din til sykehuset fort!"

Driver du og planlegger noe næsty du,eller? ;)

Skrevet

En kompis av meg ble tatt i fotoboks på vei til sykehus med sin gravide samboer. Han forklarte politiet hva som hadde skjedd og slapp bot/prikker.

Skrevet

Far min gjorde noe slikt engang for noen år siden, Onkel kollapset på grunn av problemer med hjertet mens de to var ute i skogen å hogde ved. Fattern ringte politiet å sa det at vi er på vei mot sykehuset, som var ca 30-35min ifra, og at det var uten tvil at det var knapt med tid. Han ble møtt på halveien +- av en politibil som la seg bak ham med blålys og fulle sirener.

Han måtte igjennom ett uformelt avhør på sykehuset, men det var ikke snakk om noen straffeforfølgelse når han fortalte at han hadde ligget både 30 og 40km over fartsgrensen på ett par steder på veien.

Det har nok litt med sunn fornuft å gjøre også. Har du 80-100 km igjennom byen så tror jeg nok man vil få en reaksjon, men om man viser sunn fornuft i slike tilfeller så blir det nok neppe noen problem ut av det...

Skrevet

En slik episode ble tatt opp på VG en gang, hvor vannet til ei dame gikk og mannen hennes måtte kjøre fort som faen for å rekke fram. Han ble tatt i 135 (eller noe sånt) på 80 sona. Slapp bot, bråk og ei forbanna frue.

Så ja, i noen tilfeller er det lov.

Skrevet

Så lenge det bevises at det er liv og død tilfelle i etterkant kan du i praksis kjøre så fort du vil. En kompis av meg kjørte sin bror til sykehus 6 mil da han saget seg i armen og blødde som ei sil. Hadde vært i nesten tre ganger fartsgrensen flere steder, og han fikk førerkortinndragelse fordi det ikke var liv og død tilfelle, ennå de mente det var det. Bror hans var iallefall bevisstløs da de kom til sykehuset pga blodtap. Skikkelig ergerlig da ambulansen var milevis unna. Men det ble iallefall et helvetes rablader med advokater og støtteerklæringer i etterkant. Han fikk noe redusert straff i lagmannsretten mener jeg det var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...