Gå til innhold

VG: Ulovlig å kjøre med tåkelys sammens med nærlys i mørket

largund
 Share

Anbefalte innlegg

:x Dette er jo bare idiotisk,dummere tråd enn dette skal en leite lenge etter.Om noen her inne på forumet bruker tåkelys ink meg selv,skal trådstarter og alle dere andre som mener dette er en stor synd DRITE en lang i.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

...ta dere ein tur ut i mørket, kjør på ein hovudvei der det ikkje er gatelamper, og så kommer det ein bil imot med kjørelys og tåkelys - man ser berre ein "vegg med lys" komme mot seg. Farlig, irriterende og ulovlig.

Punktum i denne tråden, for min del :)

Dette ser jeg HVER dag. Bor på en øde øy, der det er langt mellom hver gatelys-strekning. Vi er også plaget med storvilt her, så jeg kjører alltid med tåkelys, fordi da ser jeg enda litt bedre ut til sidene også. Mange flere gjør det samme som meg, kommer i mot med kjørelys og langlys, samt tåkelykter. Når de dimmer ned har jeg absolutt ingen problemer med å se veien, fordi jeg konsentrerer meg om min egen veibane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det rart landet går under.. med folk som danielMK som mener lovlig er synonymt med fornuftig, det er jo ikke rart at nordmenn kapitulerte under andre verdenskrig når befolkningen består av regelryttere totalt tomme for fornuft

Øy, litt mer presis i historieframstillingen her, takk!

Norge hadde rødgrønt styre gjennom 30-tallet, og regjeringen i Oslo var såre tilfreds med seg selv, og at alt den gjorde var rett og at det ville være fred og velstand i all framtid.

Da tyskerne angrep i 1940, hadde Forsvaret ikke engang kikkerter som var gode nok til å se den angripende fienden. Stortingspresident Hambro måtte derfor arrangere eksil for kongehus og regjering, og for en stor gruppe nordmenn fortsatte motstandskampen i alle fem år.

Gode nordmenn kapitulerer aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ta dere ein tur ut i mørket, kjør på ein hovudvei der det ikkje er gatelamper, og så kommer det ein bil imot med kjørelys og tåkelys - man ser berre ein "vegg med lys" komme mot seg. Farlig, irriterende og ulovlig.

Dette ser jeg HVER dag. Bor på en øde øy, der det er langt mellom hver gatelys-strekning. Vi er også plaget med storvilt her, så jeg kjører alltid med tåkelys, fordi da ser jeg enda litt bedre ut til sidene også. Mange flere gjør det samme som meg, kommer i mot med kjørelys og langlys, samt tåkelykter. Når de dimmer ned har jeg absolutt ingen problemer med å se veien, fordi jeg konsentrerer meg om min egen veibane.

1+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Fredrik90, fordi eg kjørte ikkje med ulovlig lys, og prøvde berre å varsle deg om at du kjørte med feil lys.

Men hallo folkens? Om dere vil kjøre med ulovlig lys, så gjer det da vel :P

Så får dere tåle å få langlysene mine i trynet da ? [-X

Ja for unødvendig bruk av lyshorn er jo veldig lovlig da! Nå må du faen meg bruke hue ditt litt!

Men for all del, bare kjør rundt å blink på alle som kjører med nær og tåkelys! Blir kult når du møter en som er likesinnet til meg med fire 1000 metere i fronten som du får i fleisen, så du sitter å ser stjerner i 5 minutter etterpå. Jaggu godt jeg har andre ting å tenke på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel heller ingen plikt til å dimme ned, dersom man mener en selv ikke har nok sikt?

Det er ulovlig å kjøre med lys som blender andre kjørende.. og det står i loven, det er ikke noe jeg bare sier eller er en norm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel heller ingen plikt til å dimme ned, dersom man mener en selv ikke har nok sikt?

Det er ulovlig å kjøre med lys som blender andre kjørende.. og det står i loven, det er ikke noe jeg bare sier eller er en norm.

Mener å huske at man ikke hadde plikt til å dimme ned, men mulig jeg husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at man ikke hadde plikt til å dimme ned, men mulig jeg husker feil.

Du husker feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har blitt mer bevisst på det å ikke kombinere nær + tåke.. MEN, xenon av alle slag, originalt eller ettermontert, blender LANGT MER enn de skarve svake tåkelysa på opelen min gjør.. BASTA!

de kan være så mye selvjusterende og hva enn som de vil, xenon blender noe forferdelig uansett! Mener igrunn at xenon i nær burde vert forbudt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter også konsekvent på fjernlys mot folk som kommer mot meg med tåkelys og nærlys sammen.

Blinker en lang gang først, blinker med mine egne grøftelys, og så med fjernlyset igjen. Har faktisk vært et par som har forstått hva jeg har "klaget" på..

De som derimot blender tilbake når det er DE som kjører med ulovlig/feil lys burde imho få en real omgang juling. PS! Det kan også være at de ikke skjønte hvorfor du blinket på dem, men da burde de virkelig vurdere å la bilen stå om man ikke vet hvordan sin egen bil funker.

Og ja, jeg har ettermontert xenon i fjernlysene ;) INGEN som har blinket på meg for at de har blitt blendet enda.. Vurderer også i nærlysene (har linser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Mener igrunn at xenon i nær burde vert forbudt!

Er ikke det org i noen av de nye bilene montro? :-k Mener det er det i pappas xc90

Jo det er xenon i nye biler, så fremst de har automatisk lysregulering for å unngå blending.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Mener igrunn at xenon i nær burde vert forbudt!

Er ikke det org i noen av de nye bilene montro? :-k Mener det er det i pappas xc90

Jo det er xenon i nye biler, så fremst de har automatisk lysregulering for å unngå blending.:)

For å unngå blending ved tung lasting bak ja?

Er ikke sikker på denne, men vil tro at dersom man justerer lyktene sine etter man monterer xenon, så blir ingen blendet med mindre man laster MASSE tungt baki.

Jeg selv er MEGET påpasselig med å slå av fjernlysene mine så fort som mulig (Gjerne litt for tidlig) slik at andre ikke skal bli blendet. Kommer det da en tulling imot med grøftelys og nærlys på, slår jeg de på igjen GANSKE fort i håpet om at vedkommende blir delvis blendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg ikke at folk kjører med nær og grøftelys, det som derimot virkelig irriterer meg,er alle dem som ikke ser forskjell på "kun grøftelys" og "tåkelys"-knappene, så de har det sinnssvake tåkebaklyset på - da er det nemlig veldig vanskelig å se bremselysene deres på enkelte biler.

En annen ting som pisses me off, er sånne apekatter som skal "varsle" om du f.eks har ei gåen pære i nærlysene dine ved å flashe fullt fjernlys i trynet på deg!

Høyre nærlyspæra mi røyk igår,har ikke fått fixa en ny enda,da det er helg,men på vei over en ganske mørk "skog-strekning" var det en fjott i en japsedriter som sjokkblenda meg TRE ganger for å fortelle meg noe jeg visste fra før!!

Han fikk fjernlyset mitt i retur og jeg kjente jeg ble litt amper.

Hadde jeg kjørt uten lys,hadde jeg akseptert et "varsel" om jeg var en retard av en bilist og kanskje hadde glemt å skru på lyset, men å få fjernlysflash for ett manglende lys er så jævlig potetbonde-norsk at jeg gir meg ende over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...