Gå til innhold

VG: Ulovlig å kjøre med tåkelys sammens med nærlys i mørket

largund
 Share

Anbefalte innlegg

Gamlinga får enten flytte til sverige der soting av frontrute er lov, eller så får de kjøre med solbriller !

eneste gangen jeg skrur av grøftelys er når politiet er i nærheten :D

Feiging... Tøff når politiet ikke er i nærheten.. HAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAH.. For ei pingle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Flasher alle med feil lysbruk jeg, er aldri mer enn et par km til nærmeste bensinstasjon der de har lyspærer.

skalleknarkene som kjører rundt i mørket med nærlys og spredere (gjerne feiljusterte med uorginale xenon) som blender seg selv og alle andre fortjener et jævlig irriterende blink tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlinga får enten flytte til sverige der soting av frontrute er lov, eller så får de kjøre med solbriller !

Feiging... Tøff når politiet ikke er i nærheten.. HAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAH.. For ei pingle..

haha, hvor gammel er du?

Hvem er det som ikke vil slippe unna ei bot på 2k da ? hvis man ser en politibil 200m foran seg, da skrur man over. Hvertfall her jeg bor er politiet ivrig på lysbruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars menneske, ikke overraskende at du kjører e30 m3, det er vel normal oppførsel blant det spesielle miljøet der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars menneske, ikke overraskende at du kjører e30 m3, det er vel normal oppførsel blant det spesielle miljøet der..

Haha, må ikke blande andre inn i dette nå da, Anders. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir forbanna når eg møter biler med grøftelysa tent etter mørkets frembrudd,spesielt på regnvåt asfalt,fordi de blender.

Fristendes å knuse lyktene med dekkspaken,men de som bruker grøftelysa er som regel såpass tilbakestående at de sikkert ikke hadde skjønt tegninga uansett :roll:

Nok av de med feiljusterte lys og/eller ettermonterte xenon som blender,så trenger ikke idioter som tror grøftelys gjør til at de ser bedre. De få meterene en ser bedre rett foran bilen hjelper lite når du har såpass høy hastighet at en ikke rekker reagere uansett.

Virker mest blendende når eg kjører trailer,sannsynligvis pga vinkelen opp til hytta fra møtende biler. Kansje derfor mange har ulike oppfatninger av blendings-effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke opplevd at tåkelys kan være blendende..

Men klart.. de som irriterer seg over det, de stirrer jo gjerne rett på tåkelysene også, fordi de irriterer seg over bruken av det. Med BMWen kjører jeg med Angeleyes og tåkelys på dagen. Vanlig nærlys på kvelden(uten tåke). Grunnen er at jeg ikke får noe bedre synsfelt med tåkelysene på BMWen. På Focusen familien har derimot, hjelper tåkelysene fælt ut til sidene, og noe rett foran bilen (Nei, de er ikke stilt opp, så ingen blir blendet!). Så med Focusen kjører jeg ofte med de på, dersom jeg føler det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stirrer ikke rett på nei,men merker godt at det er en kraftigere lyskilde. Og det er ikke nødvendigvis at de lyser opp,men at lyset reflekteres fra asfalten og opp da de er plassert såpass nær bakken.Enkelte fungerer jo også som spredere,gamle Mercedeser er jo artige sådan... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest alt her, ledd litt og vridd meg i irritasjon...

Jeg må si det at jeg personlig er en av dem som bruker tåkelys OFTE. Og det finnes faktisk tider der det kan lønne seg og bruke nær og tåke. Sist forgje uke var jeg ute og kjørte, og da er jeg jævla glad jeg hadde klart og sette på tåkelyset sammen med nær, siden grøfta var veldig nær bilen med diverse lastebiler i motsatt kjørefelt (tullinger! :evil: )

Men jeg må også si at jeg sjeldent har problemer med folk som bruker tåke+nær, er det noe de vil gjøre, så la dem gjøre det? Det er da ikke så jævlig.. bare se BORT i fra lysa? :)

Så du kjørte i 10-15km/t da? Noe fortere enn det og du har allerede truffet det når du ser det i tåkelysa.

Ellers kan jeg ikke si jeg irriterer meg over folk som kjører med tåkelys, så lenge det ikke er tåkelysene bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rompe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle som kjører med tåkelys har vel justert di helt ned. Det er jo selfølge. Det kan gjøres på E36-E39-E60 som jeg vet om. Jeg kjører selv med tåkelys irriterer meg ikke over andre heller, Men mine er justert ned, de lyser ikke rett frem og lyser heller ikke helt ned i våt asfalt som blender det vet jeg at de gjør når de ikke er stilt ned (vertfall med xenon) selv prøvd det på avstand og sett at det blender. Har testet for andre gang her hinn dagen, for at de skal blende møtende må jeg legge hodet helt ned på asfalten og se inni da blender det. Så juster! . Husker da jeg montere xenon, alle kompiser faen juster blender jo.

Her ser dere før justering, det lyser rett frem, blender.

xkexwy2f0u2i0kautepo.jpg

Her justert, ser at lyse ikke er i *water* blender ikke.

hqdwth2njpxn6jir8ywm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Det er forbudt, men akkurat det driter jeg syltynnt i! Så lenge bruk av nærlys og tåkelys/kurvelys gir meg bedre sikt så kjører jeg med det så mye jeg vil! i De politikontrollene jeg har blitt stoppet i så har ikke denne lysbruken blitt påpeket en eneste gang!

Hvilken bedring i sikt gir tåkelysene deg? Kjører du i maks 30 km/t? Vet du i det hele tatt hvor langt tåkelysene virker? Et tips: finn deg en veistrekning uten belysning. Først prøver du deg med bare tåkelys. Se hvor langt de lyser. Prøv å kjøre. Se hvor fort du klarer å kjøre. Prøv så med bare nærlysene. Se hvor langt de lyser. Prøv å kjøre. Switch inn tåkelysene også. Hvor mye mer kontroll har du når du kjører i 80 km/t med tåkelysene tent sammen med nærlysene?

Her er hvor mye tåkelys lyser opp:

797525.jpeg

Her er hvor mye nærlys lyser opp:

797526.jpeg

For ordens skyld: disse bildene er tatt fra samme posisjon, med samme kamera, med samme objektiv, samme fokuslengde, samme lukkertid, samme iso, samme blenderåpning, og naturligvis samme bil (en Audi A4 2007-modell).

Hvilket av lysene tror du vil føre til at du oppdager fotgjengeren 40 meter foran bilen? Eller elgen i skogkanten 40 meter foran deg? Tåkelys har absolutt null virkning utover de nærmeste 20 metrene. Derimot sprer tåkelys lyset i alle retninger. Når du møter en bil med tåkelys, vil disse lysene lyse deg rett i øynene helt til du har passert bilen. Det vil oppleves som et lite lysglimt og du vil være blendet de første øyeblikkene etter passering. En bil med bare nærlys vil ikke gi denne blendingen grunnet nærlysenes utforming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, hvor gammel er du?

Hvem er det som ikke vil slippe unna ei bot på 2k da ? hvis man ser en politibil 200m foran seg, da skrur man over. Hvertfall her jeg bor er politiet ivrig på lysbruken.

hehe er lite busta når du skru av lysa når du ser purken da...

ps grøftelys og park lys er for idioter.. så mange bra forklaringer her på hvorfor man ikke skal kjøre med det men nei da di forstår det forsatt ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som derimot blender tilbake når det er DE som kjører med ulovlig/feil lys burde imho få en real omgang juling

Å la meg møte deg! Så skal jeg frivillg stoppe på neste busslomme å vente på deg din jekkene lille drittunge! Etter hva jeg har erfart av deg i andre innlegg så skulle du faen ikke hatt lappen en gang ei heller hatt lov til å komme i nærheten av en bil

Fredrik, du kan stoppe på en busslomme for meg. Så skal jeg forklare deg hvordan man bruker lysbryterene i bilen. Hvordan tåkelys gjør at den sterke lyskylden rettforan bilen gjør at du også ser dårligere selv samtidig som du blender andre.

Fjern gutt du ass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...