Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøp en som har byttet de meste slitedelene, km stand lyver ofte på standen av bil.

Er som sagt før her, luke, dører og tanklokk som ruster.

På bensinmotorene er det noen ting som må sjekkes.

Radiator

Termostathus

vannpumpe

ekspansjonstank

ALLE vannslangene!

så lenge denne motoren ikke har vannlekasje, så holder de veldig lenge, min 528 har rulla 290 000 km.

og den er like god fortsatt.

Ellers er det Kasterstag og foringer som er utsatt forran.

Bak er det travvers foringene som må sjekkes.

Skrevet

hadde eg vert deg ville eg prøvd og funnet meg ein 2001 - 2003 mod 525d eller 530d og med m- sportspakke :) både 520 - 523 blir late i e39 etter min meining, brukar mykje meir bensin en det smaker. 528en er tørst. med dagens bensin prisar hadde eg godt for 525d eller 530d der har du sikkelig moment fra bunn av :) og er rimelige i forbruket, kan også sjekke panser for rust og dørkantar og inni mellom fangar og baksjerm, har sett en del som har rusta inni der.

Skrevet

En 520i er ikke lat med manuell kasse. Den fungerer helt fint, uten å være noen racer. Tror folk forventer mirakler av denne motoren, fordi det er en sekser. Det er tross alt kun en toliter i en 1500kg tung bil.

520i blir litt masete med automat, da kassen stjeler litt hester, og motoren er litt spiss i karakteren. Dermed ligger kassen og sjalter masse. Automatkassene i seg selv er bra da, men bør ha fått en flushing/oljeskift før den runder 200k km, uansett motortype.

Det er riktig at 523i er merkbart friskere enn 520i. 523i går faktisk ganske så brukbart. Så brukbart at det ikke er kjempeforskjell opp til 528i. Sistnevnte er imidlertid den som funker best med automat. Logisk nok.

Forbruksmessig er det liten forskjell mellom 520i, 523i og 528i.

Typiske feil er rust, div elektronikk og foringer/kuler i understell.

Totalt sett er E39 en god bil, med kjempekomfort. Masse bil for pengene hvis du finner et velholdt eksemplar. Gå gjerne for en facelift hvis budsjettet tillater det. Diesel kjøper du kun hvis du er glad i denslags. Mitt inntrykk er at de er priset såpass høyt at man kan få mange liter bensin for differansen til en bensinbil med tilsvarende ytelse.

Skrevet

Jeg har en 523 i med automat. Kjøpt av en eldre lege og den er like tight å fin som om den var ny:-)

96 modell for bare 70 tusen:-)

Fantastisk bil for så lite penger:-)

Tenker du å kjøpe diesel pga forbruket, tjener du ikke dette igjen før du har brukt bilen rundt 10 år...

Bensinmotoren er det beste valget om du ikke skal trekke noe da!

Skrevet
En 520i er ikke lat med manuell kasse. Den fungerer helt fint, uten å være noen racer. Tror folk forventer mirakler av denne motoren, fordi det er en sekser. Det er tross alt kun en toliter i en 1500kg tung bil.

520i blir litt masete med automat, da kassen stjeler litt hester, og motoren er litt spiss i karakteren. Dermed ligger kassen og sjalter masse. Automatkassene i seg selv er bra da, men bør ha fått en flushing/oljeskift før den runder 200k km, uansett motortype.

Det er riktig at 523i er merkbart friskere enn 520i. 523i går faktisk ganske så brukbart. Så brukbart at det ikke er kjempeforskjell opp til 528i. Sistnevnte er imidlertid den som funker best med automat. Logisk nok.

Totalt sett er E39 en god bil, med kjempekomfort. Masse bil for pengene hvis du finner et velholdt eksemplar. Gå gjerne for en facelift hvis budsjettet tillater det. Diesel kjøper du kun hvis du er glad i denslags. Mitt inntrykk er at de er priset såpass høyt at man kan få mange liter bensin for differansen til en bensinbil med tilsvarende ytelse.

målingene 0-100 km/t sier mye om oppfattningen av de forskjellige motor/girtypene, tår påstå at det er ganske stor forskjell.

520ia : 11.2 sec

520i : 10.2 sec

523ia : 9.6 sec

523i : 8.5 sec

528ia : 8.8 sec

528i : 7.2 sec

ref: Carfolio.com

Skrevet

målingene 0-100 km/t sier mye om oppfattningen av de forskjellige motor/girtypene, tår påstå at det er ganske stor forskjell.

520ia : 11.2 sec

520i : 10.2 sec

523ia : 9.6 sec

523i : 8.5 sec

528ia : 8.8 sec

528i : 7.2 sec

ref: Carfolio.com

En ting er tall for 0-100km/t. Noe annet er hvordan bilene oppleves i praksis. Jeg har selv kjørt 520i, 520ia, 523i, 528i og 528ia. (Og selvsagt min egen 525i, men det er nå en annen sak).

523i ligger langt nærmere 528i enn 520i i praktisk ytelse. Så er det også en 2,5 liter som angivelig yter ca 10hk mer enn oppgitt. 528i er selvsagt best på alle måter. Med toppeffekt allerede på 5500omdr, og ganske flat momentkurve, så gir den god limofølelse i E39 sammen med automat., Men ingen av de 2 andre er noe dårlige alternativer av den grunn.

Personlig sverger jeg forresten til manuell kasse uansett motor.

Skrevet

Dette viser vel bare at det er stor forskjell på hvordan folk opplever kreftene.

Og det er hver enkelts mening om hvor bra dem syns den går :)

Har aldri kjørt noen Bmw e39 med bensinmotor selv, så jeg kan ikke uttale meg om det. Men man ser jo på talla at 520 ikke er like rask.

Personlig ville jeg satset på 523 og oppover, da jeg tror 520 ville blitt for slapt for min del :)

Selv har jeg en 530dat 2003 modell, med m-tech både her og der.

Kan ikke si annet en at dette er en HERLIG bil! Selv med utslitte støtdempere :lol: Skal bytte før sommeren, og gleder meg som en unge!

Bilen, girkassa og draget er rett og slett vidunderlig [-o<

Skrevet

Tror du blir fornøyd med en E39 uansett hvilken motor du velger, jeg har ahtt min 523ia i et havt år nå og jeg liker bilen bedre og bedre

Skrevet
Ikke tenk på annet en automat. I alle fall om du bruker den til bykjøring o.l. Tror jeg ville gått for noe større en to literen. Sjekklisten som ligger på http://www.autopower.se er rimelig bra.

Supertypisk feil er at airbaglampen lyser.

Og det er som regel matta i passaskjersetet som er brudd i :mrgreen:

Skrevet
Dette viser vel bare at det er stor forskjell på hvordan folk opplever kreftene.

Har aldri kjørt noen Bmw e39 med bensinmotor selv, så jeg kan ikke uttale meg om det. Men man ser jo på talla at 520 ikke er like rask.

Personlig ville jeg satset på 523 og oppover, da jeg tror 520 ville blitt for slapt for min del :)

Kan ikke si annet en at dette er en HERLIG bil! Selv med utslitte støtdempere :lol: Skal bytte før sommeren, og gleder meg som en unge!

Helt enig :) har også en... Ingen tvil om at 5-serien har vært toppe biler i all tid, når man en gang skal oppgradere til E61 må det bli 535DAT :)

Skrevet

Helt enig :) har også en... Ingen tvil om at 5-serien har vært toppe biler i all tid, når man en gang skal oppgradere til E61 må det bli 535DAT :)

Som jeg skulle sagt det selv!

Har akkurat samme planen :mrgreen:

Da 07 eller nyere, for å få med facelift 8)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...