Gå til innhold

BMW E46 M3


 Share

Anbefalte innlegg

En jobb en kompis og jeg gjorde sammen:

size="7"]BMW M3 E46 - Carbonswartz 2004 mod

forside3.jpg

Denne tråden er skrevet ut i fra et nybegynner perspektiv av noen litt spesielle grunner. Deler av denne tråden vil etterhvert havne på glanset papir, men pga noen trange deadlines, så er den ute til DCN folket aller aller først:-)

Etter en god poleringsrunde så ser bilen flott og blank ut i sol såvell som i overskyet vær, og du er kjempestolt over egen innsats. Gleden kan dog bli kortvarig om du ikke er påpasselig med å vaske bilen på riktig måte. Husholdningsmidler som Zalo, grønnsåpe, Klorin, stålull, kjøkkensvamp, papir o.l. er ikke bra å bruke på bil. Bruk av nevnte midler kan få bilen til å se ser ren ut, men du fjerner fettstoffene og "fuktigheten" som ligger i lakken, og som beskytter den mot ytre påvirkninger som sol, sur nedbør, trafikkstøv osv. Resultatet av dette er at lakken blir tørr og livløs over tid.

Vanlig bilsvamp og pusseskinn er heller ikke å foretrekke på bilens, da ulempen med vanlig bilsvamp er at sandkorn ikke har noe sted å gjøre av seg i svampens ferd rundt på lakken. Isteden for å "trekke" inn i svampen, så blir sandkornene liggende mellom lakken og svampen og er nesten garanter til å lage vaskeriper. Pusseskinnet som veldig mange bruker til å tørke med har en veldig flat struktur, noe som gjør at eventuelle sandkorn IKKE legger seg i porene, men gjerne blir med en runde rundt på lakken.

Vaskehanske er som regel den trygge og også billige veien å gå. Disse er som regel laget av enten mikrofiber, chenile eller lammeull og alle 3 typene er fine å bruke, da dette går mest på personlige preferanser hva man liker.

Fordelen med vaskehanske er at sandkorn og skitt legger seg inn bak fibrene og man lager minimalt med vaskeriper, samt at man kan legge den i vaskemaskinen når man kommer inn og vaske den så er den så god som ny. Mikrofiber håndkle opererer på samme måte som en vaskehanske, sandkorn legger seg også inn bak fibrene og riper ikke når du tørker over bilen.

Riktig vaskeutstyr er en billig investering i bilens lakk og utseende.

Dette var litt kort intro rundt temaet vask, og her kommer fortsettelsen med bilder:

DSC_0006.jpg

Som dere alle ser så dreier det seg her om en BMW 3-serie, og ikke en vanlig 3-serie, men værstingen i denne serien, nemlig M3. Bilen er en 2004 modell med 80' km på telleren. Motoren yter 343 hk fra fabrikk og er en real kjøremaskin. Brynjar fikk gleden av å kjøre denne til Ås, og det ble dessverre ingen tur på Bernhard, men pytt pytt..

DSC_0008.jpg

Bilen var preget av å ha kjørt på norske vinterveier, så her var det en god miks av både, veisalt, veistøv, møkk, piggdekkstøv og asfaltprikker. Det som er viktig da, er å få til en så skånsom vaske som mulig, samt at vaskemidlene ikke bør være for hard mot beskyttelsen, les voks eller sealer:

DSC_0015.jpg

DSC_0017.jpg

DSC_0019.jpg

DSC_0020.jpg

DSC_0021.jpg

DSC_0028.jpg

DSC_0029.jpg

DSC_0030.jpg

DSC_0031.jpg

DSC_0035.jpg

DSC_0044.jpg

DSC_0046.jpg

Vask:

For å få gått grundig til verks så valgte vi å skru av skiltplater og skiltholdere for å få vasket godt på baksiden av skilt og holder. Fordelen med dette er at da slipper man at møkk og sand renner ned på støtfanger og frontspoiler etter at man har vasket, og skal begynne å tørke:

DSC_0062.jpg

DSC_0074.jpg

DSC_0077.jpg

DSC_0086.jpg

Her er utstyret vi brukte til vask: Endel forskjellig børster til felgene, diverse avfettinger, såpe, felgrens og motorvask. Produktene vi brukte på denne bilen kommer i konsentrert form så vi må blande de ut selv. Fordelen med dette, er at man da da kan bestemme selv hvor god renseeffekt man trenger. Flaskene er merket opp med blandingsforhold, så det byr ikke på noe problem å blande riktig. Har man flasker som ikke viser blandingsforhold, så er det bare å bruke ett vanlig målebeger:

DSC_0098.jpg

Har blander Brynjar opp Swissvax Wheel som er felgrensen vi brukte for anledningen:

DSC_0106.jpg

Denne ble blandet 1/1 denne gangen, selv om vi ikke brukte målemerkene på siden helt slavisk:

DSC_0113.jpg

Vann tilføres (legg også merke til den søte lille trakten):

DSC_0122.jpg

og han fyller helt opp:

DSC_0124.jpg

Såpen vi brukte nå var Swissvax Car Bath. Denne lukter nydelig kokos og man får mest lyst til å dusje i den selv. Blandet 1 velfylt kork med 18 l vann, det anbefales å bruke litt mer for litt bedre glid i vaskehansken:

DSC_0157.jpg

DSC_0159.jpg

Her velger vi å bruke en "toppet" kork:

DSC_0164.jpg

Blandes godt med vann for å få løst det skikkelig opp:

DSC_0169.jpg

Så var det tid for å rense felgene, alle 4 felgene fikk en god dose med Swissvax Wheel:

DSC_0219.jpg

Kriker og kroker er viktig å få med seg:

DSC_0221.jpg

Denne felgrensen er viktig å la få stå litt, slik at "kjemien" får jobbet med å løse opp skiten:

DSC_0246.jpg

Dekkene fikk også litt, dekkene er like viktig å vaske som felgene, man får en skikkelig overraskelse når man ser at møkka pumper ut av dekksidene. Samt det danner ett godt grunnlag for å gi dekkfornyer godt feste og holdbarhet:

DSC_0259.jpg

Utendørs fotostudio:

DSC_0264.jpg

"Såså, alle skal få":

DSC_0271.jpg

Avfetting:

Så var det tid for avfetting av karrosseriet. Her bruker vi en avfetting fra Scholl Concepts som heter Rapid 9000. Denne kommer også i konsentrat, så vi har blandet ut denne 1 del avfetting og 3 deler vann, altså 1/3. Denne avfettingen er alkalisk og er ikke så effektiv mot asfaltprikker, men meget effektiv mot skitt og trafikkfilm.

Her er det hovedsaklig hjulbuene som blir dusjet, men dekkene får en liten dusj i samme slengen:

DSC_0289.jpg

Man begynner nedenfra og oppover, dette for å unngå at avfettingen skal renne nedover på tørre paneler og tørke inn for så å lage merker i lakken:

DSC_0294.jpg

På vinterstid holder det oftest på en bil med god beskyttelse, voks/sealer å bruke avfetting på de nederste panelene:

DSC_0297-1.jpg

Kan også være en fordel å investere i en lavtrykkspumpekanne for å unngå å bli veldig sliten i fingrene:

DSC_0312-1.jpg

La avfettingen "jobbe" mellom 3 og 5 minutter:

DSC_0333.jpg

Avspyling:

Begynn nederst, av tidligere nevnte årsak, men også fordi du ønsker å kontinuerlig ha høytrykk der hvor ligger avfetting. Jobb deg gjerne fra forfra og bakover med en vinkel på ca 45 grader mot lakken.

Høytrykksvaskeren vi bruker her er en Foma 747, som er en veldig god spyler til en fornuftig penge. Det følger også med 2 ekstra lanser, en turbolanse som ikke egner seg til bruk på bil, samt en underspylingslanse som er ypperlig til under bilen og inne i hjulhus:

DSC_0338.jpg

DSC_0348.jpg

DSC_0365.jpg

DSC_0368.jpg

DSC_0412.jpg

DSC_0416.jpg

Her bruker vi underspylingslansen for å få rengjort så godt som mulig:

DSC_0458.jpg

DSC_0464.jpg

Avfetting Crack 9000:

DSC_0622.jpg

Prickbort er en petroleumsbasert avfetting som tar asfaltprikkene og samtidig er skånsom mot beskyttelsen som ligger på lakken. Dette er en fin avfetting spesielt før man skal polere:

DSC_0629.jpg

Skumlanse:

Dette er et kjekt verktøy for å få mye skum ut i fra lite såpe. Fordelen er at dette er med på å løse opp en del av skiten som sitter fast på bilen, da sammen med avfetting og gjør håndvasken etterpå til en lek.

Legg ca 1 cm med såpe i bunnen av beholderen, fyll opp med vann og "fyr løs":

DSC_0202.jpg

Her skumlegges bilen:

DSC_0637.jpg

Hele bilen er godt skumlagt:

DSC_0669.jpg

Skummet jobber. Nå er det bare å ta deg en runde rundt bilen, dra inn noen skikkelige magedrag og drøm deg bort i Swissvax såpens magiske duft:

DSC_0671.jpg

DSC_0679.jpg

DSC_0690.jpg

DSC_0694.jpg

Påfyllingslokk er viktig å vaske:

DSC_0701.jpg

DSC_0703.jpg

Felgene får seg en runde med Swissvax Wheel Brush. Dette gjøres for å få vekk eventuell skitt og bremsestøv som ikke gikk vekk når vi brukte felgrens tidligere:

DSC_0710.jpg

Her brukes det EZ Wheel Brush som har fibre langs med hele børsten for å kunne vaske imellom eiker og bak eikene, samt i felgbanen. Fremgangsmåten er uhyre enkel. Sett felgbørsten inn der du trenger å vaske og skrubb frem og tilbake. Denne kosten har gummibeskyttelse på tuppen, så du er garantert å ikke skade felgen:

DSC_0750.jpg

Two-bucket method:

Til vask av bilen bruker vi 2 bøtter, en med rent vann og en med såpe. Den med rent vann skyller vi vaskehansken i etter at vi har vasket panelet på bilen, og dypper den etterpå i bøtten med såpevann. Dette gjøres for å hele tiden ha så rent vann som mulig i vaskehansken, samt vi bruker "Gritguard" i bunnen:

DSC_0759.jpg

Dette er en "Gritguard som gjør at skitt som ligger i bøtten ikke blir med opp igjen i vaskehansken, og dermed gir en mer skånsom vask:

DSC_0171.jpg

Verdens største vaskehanske, "DoDo Wookie Fist." En skikkelig Ulv som drar med flere liter med vann i slengen:

DSC_0802.jpg

Her er det en fordel å vaske "Top-Down," siden bilen stort sett er renest på de øverste panelene:

DSC_0804.jpg

Først i skyllebøtten med rent vann:

DSC_0778.jpg

Så i såpevann:

DSC_0779.jpg

Dørkarmer må ikke glemmes:

DSC_0808.jpg

ei dørhengsler:

DSC_0811.jpg

Når du tror du er ferdig å vaske, sjekk resultatet ved å kjenne at nederste panel er glatte som glass:

DSC_0845.jpg

Motorvask:

Motorvask er noe veldig mange kvier seg for å gjøre, i frykt for at motoren skal stoppe og at verkstedsutgifter som følge av dette skal påbeløpe. Motorvask trenger ikke å være noe "farlig" så lenge man tar noen enkle forhåndsregler:

1. Dekk til utsatte elektriske komponenter, kontakter og evt åpne luftfilter:

- Nye biler: Er stort sett veldig "kapslet" inn og beskyttet fra fabrikk. Dekk til dynamo og evt styringsbokser til hydraulikk, da pakninger til disse ikke nødvendigvis er helt tette.

- Eldre biler: Dekk til fordelerlokk, coil, rotor og dynamo er også områder som er smart å dekke til.

3. "Gladpack" eller plastposer eller det du måtte ha for hånden fungerer.

4. Legg på avfetting/motorvask. La dette virke i noen minutter.

5. Spyl av.

6. Vask med en kost/vaskehanske på vanlig måte.

7. Spyl av.

8. Start motor og la denne komme opp i tilnærmet driftstemperatur.

9. Om du har tilgang til trykkluft eller andre "blåsemidler" bruk dette for å fjerne overskydende vann i blandt annet plugghetter og elektriske kontakter.

Swissvax Engine konsentrat:

DSC_0138.jpg

DSC_0140.jpg

Denne også i 1:1 :

DSC_0148.jpg

Her har vi brukt vannbestandig tape for å dekke til el.kontakter:

DSC_0477.jpg

DSC_0479.jpg

SW Engine legges på:

DSC_0491.jpg

Helt uproblematisk å legge dette på plastdetaljer også:

DSC_0499.jpg

Husk også undersiden av panser når du først holder på:

DSC_0520.jpg

Spyl av:

DSC_0522.jpg

Her legger vi skum, selv om dette ikke er nødvendig:

DSC_0546.jpg

Mye skum:

DSC_0553.jpg

Her bruker vi en myk børste som er laget av Villsvinshår. Denne er like bra til motor som til felger. Bruk egen bøtte til dette:

DSC_0554.jpg

DSC_0557.jpg

DSC_0559.jpg

DSC_0560.jpg

Skyll kosten regelmessig:

DSC_0582-1.jpg

Viktig å få med kriker og kroker:

DSC_0562.jpg

DSC_0572.jpg

DSC_0574.jpg

Bruk også muligheten til å skrubbe dempematten. Denne kan også tas med rensemaskin om du har det tilgjengelig:

DSC_0578.jpg

Motorrom ferdig vasket:

DSC_0585.jpg

Når du skal bruke høytrykkspyler i motorrom er det viktig å holde litt mer avstand enn til lakken, samt bruke full åpning på spyledysen:

DSC_0592.jpg

Hold lansen i bevegelse når du spyler. Når du er ferdig å spyle tar du av det du har dekt til:

DSC_0593.jpg

Start så motoren:

DSC_0603.jpg

Hold litt turtall på gassen for å få motoren opp i driftstemperatur igjen. Dette vil gjøre at mesteparten av vannet i motorrommet tørker av seg selv(lukk panser):

DSC_0614.jpg

Etter noen minutter har du tilnærmet driftstemperatur:

DSC_0618.jpg

Da tørker du motoren med enten trykkluft eller annet egnet blåseverktøy. Har du ikke dette, kan du tørke med en klut:

DSC_0881-1.jpg

Tørk:

DSC_0864.jpg

Her bruker vi en "biltørker" som blåser ca 500l/minutt. Denne er veldig effektiv på blandt annet felger, speilhus og pyntelister:

DSC_0897.jpg

På de store flatene er det beste tørkemiddel noen skikkelige tørkehåndklær til bil:

DSC_0906.jpg

CLAY

Clay er en svært viktig behandling før man starter på poleringen. Dette er en spesiell leire-/kitt klump som fjerner nupper og skit, som ikke du har fått vekk under avfetting og vaskesteget. Nesten uansett hvor mye du vasker bilen, så vil det på en ubehandlet lakk sitte noe skit igjen desverre.

Hvis man velger å hoppe over dette steget, ja da kan du i værste fall risikere å dra med deg skit på rundtur i lakken, som igjen kan føre til at man gjør vondt værre ved polering.

Clay har en "klistrende" effekt som drar med seg ulumskheter som ikke hører hjemme på lakken og man får "verktøyet" i utgavene: mild, medium og aggresiv. Lakkens tilstand og hva om du skal polere eller kun vokse bestemmer hvilken type du nytter.

Dette er et steg du absolutt ikke bør hoppe over i klargjøringen før polering, da det legger grunnlaget for en perfekt finish, og som også vil spare deg tid på sikt

Swissvax Paint Rubber set:

Bilde968.jpg

Dette settet inneholder en flaske med Quick Finish, som smører clayen når du drar clayen langs lakken og Clay. Clay er ikke noe du bruker opp på en bil, så lenge du sørger for å holde den unna bakken:

Bilde973.jpg

2 Clay faktisk :D :

Bilde975.jpg

Kna clay'en og hvis du synest den er tung å kna så hjelper det å la den ligge i en bøtte med varmt vann. Alternativt, om du har to clay, så har du den ene i bøtte med varmt mens du jobber med den andre og bytter underveis:

Bilde979.jpg

Du er ferdig å kna når clayen kjennes myk ut og du har en nogenlunde rund ball:

Bilde978.jpg

Så drar du bare clayen ut til den blir flat og passer godt i hånden(kan også om ønskelig deles opp i mindre biter):

Bilde982.jpg

Noe slikt:

Bilde986.jpg

Finn så frem Quick Finish'en og spray godt på panelet og også på clayen:

Bilde989.jpg

Dra clayen i rette bevegelser med lite trykk. Der hvor du kjenner/hører at det er urenheter i lakken kan man trykke noe hardere for å få dette med om ikke det går av med en gang. Bare vær obs på at dette kan føre til at noe av clayen "smitter" av på lakken.. Dette kalles for "marring," og fjernes enkelt med bruk av Cleaner fluid eller ved vanlig maskinpolering:

Bilde991.jpg

Når du har clayet et panel er det viktig å sjekke at det ikke har satt seg for mye skit i clayen. Større forurensninger og prikker går an å plukke ut, men det enkleste er rett å slett å kna frem en ny og ren side, noe som du kan gjøre mange mange ganger på en clay, så lenge du har vasket skikkelig på forhånd:

Bilde992.jpg

Slik så clayen ut etter en forskjerm:

Bilde993-1.jpg

Litt nærmere.. Denne får være med litt lenger før ny side knas frem:

Bilde993.jpg

Som tidligere nevnt, så er smøring veldig viktig:

Bilde1001.jpg

Ikke jobb på for store områder i gangen og her deles panseret opp i 5-6 clayedeler:

Bilde1002.jpg

Spray på smøremiddel, clay i rette bevegelser, kjenn med håndet at lakken kjennes som glass og tørk av clay-lube.

Ikke dropp dette steget, da det med litt trening kun tar et kvarter og gjør resten av jobben betraktelig lettere:

Bilde1007.jpg

Inspeksjon:

Før man begynner å polere en bil er det viktig å evaluere lakkens tilstand. Det vi ser etter er dypere riper, matte felter, etsemerker fra f.eks fuglemøkk og væsker fra trær. Det er viktig å gjøre dette under riktig belysning og aller helst ute i solen. Led-lykt og halogen lamper fungerer også bra:

Bilde1008.jpg

Bilde1010.jpg

Bilde1012.jpg

Bilde1019.jpg

Bilde1022.jpg

Bilde1024.jpg

Bilde1026.jpg

Bilde1036.jpg

"Random Deep Scratches" på tak:

Bilde1038.jpg

PTG / Paint Detective - måling av lakktykkelse:

På billakk vil du erfare at tykkelsen på paneler vil variere til en hvis grad. Det er et faktum at så lenge lakkeringsprosessen aldri er helt lik, så vil også tykkelsen variere noe fra panel til panel. Det er også et faktum at aluminium, glassfiber og karbonfiber-paneler har noe tynnere lakk pga forskjellene i korrosjonsbeskyttelse.

Det vi er på utkikk etter, er forskjeller på panelene. På en fabrikk-lakkert bil som aldri har vært reparert, burde variasjonene være relativt små. På biler som har vært omlakkert, vil du tidvis oppdage å få ekstremt høye verdier. Omlakkerte områder hvor det er "unormale" verdier er plasser man bør vise ekstra aktsomhet ved bruk av roterende maskin.

Bilde1039.jpg

De to første målingene er tatt fra panseret som eier har fått omlakkert. Dette er ikke unormale verdier på et omlakkert panel og vår konklusjon er i alle fall ut i fra alle målingene som ble tatt, så er mest sannsynligvis panser bare blitt omlakkert en gang. Lakkerer har antatt mattet ned originallakken, for så å sprøyte et tilsvarende base-/klarlakk over det gamle. Vi kunne ikke finne områder hvor det var blitt brukt sparkel(dvs svært høye verdier):

Bilde1041.jpg

Førerdør, under midtlist:

Bilde1042.jpg

Førerdør, under midtlist:

Bilde1043.jpg

Førerdør, over midtlist:

Bilde1044.jpg

Foran bakskjerm førerside, nedre panel:

Bilde1047.jpg

Foran bakskjerm førerside, øvre panel:

Bilde1048.jpg

Bagasjelokk:

Bilde1051.jpg

Bagsjelokk:

Bilde1052.jpg

Bagasjelokk kant:

Bilde1053.jpg

Tverrstolpe:

Bilde1057.jpg

Tverrstolpe:

Bilde1058.jpg

Foran bakskjerm passasjerside, nedre panel:

Bilde1061.jpg

Foran bakskjerm passasjerside, nedre panel:

Bilde1062.jpg

Passasjerdør, under midtlist:

Bilde1066.jpg

Passasjerdør, under midtlist:

Bilde1070.jpg

Hjul må av:

DSC_0914.jpg

DSC_0919.jpg

DSC_0931.jpg

Deler må også av:

Bilde940.jpg

Klips som holder dem på plass:

Bilde946.jpg

Bilde950.jpg

Bilde951.jpg

Kork fra noen Megs flasker for å hindre at spylervæske skal renne ut:

Bilde953.jpg

Produkter som skal brukes:

Bilde956.jpg

Bilde958.jpg

Bilde959.jpg

Bilde960.jpg

Bilde962.jpg

Bilde964.jpg

Eier hadde bestilt seg en Entry pakke:-)

Bilde963.jpg

Maskinpolering:

Bilde957.jpg

Hensikten med maskinpolering er veldig enkel. Vi ønsker å "fjerne" en hvis prosent av klarlakken ved å slipe denne ned slik at riper og vaskestriper blir jevnet ut og aller helst fjernet helt. Det er viktig å ikke fjerne mer enn det som er sunt for lakken, noe som en god evaluering og gjerne en lakkdybde-måling vil kunne gi gode indikasjoner på hva er.

Det å skulle lære seg maskinpolering er ikke gjort i en håndvending, men med noe utstyr, pågangsmot og masse øving, så vil man etterhvert mestre teknikker som gjør at bilen din blir den blankeste doningen i nabolaget.

Fordelen ved å bruke maskin, foruten det åpenlyste å unngå å dra på seg senebettenelse, er at man faktisk har mulighet til å fjerne riper (Random Deep Scratches) og swirls (vaskestriper) og ikke bare skjule dem ved bruk av produkter som fyller. Maskinpolering er ikke gjort unna på et par timer, med mindre man velger å ta panel for panel, noe som i for seg er helt ok å gjøre. Skal du ta en hel bil skikkelig er det anbefalt å sette av i alle fall et par dager.

Bilde934.jpg

Når man starter med maskinpolering vil man se at utstyrsbehovet øker betraktelig. Inngangssteget trenger ikke være spesielt dyrt, men etter som interessen øker, vil også behovet for denne tingen og den tingen absolutt øke. Som innenfor andre håndtverksyrker er valget av riktig utstyr viktig. Hvis dette er noe du tenker å gjøre mer enn en gang i året på din egen bil er det en fordel å innvistere i skikkelige maskiner og midler. Når dette er sagt, så hjelper det ikke å ha Rolls Royce utstyr hvis man ikke kan bruke det. Scandicshine og også Swissvax Norge arrangerer nybegynner kurs som tar for seg proffpolering gjennom alle steg. Ta kontakt med dem om dette er av interesse.

Når man virkelig lærer seg polering, så gir det en veldig tilfredsstillende følelse av å kunne ta vare på sine eiendeler på en forsvarlig måte.

En dusj med vann på ny pad:

Bilde1072.jpg

Når man starter å polere bør man alltid starte med den minst aggressive kombinasjonen. Her starter vi, ut i fra tidligere erfaringer, med en medium aggressiv kombinasjon som første test - Scholl S30 og orange scholl pad:

Bilde1073.jpg

På ny fersk pad er det greit å starte med litt ekstra produkt:

Bilde1075.jpg

Tapet opp et lite område for enkelt se forskjellene før/etter:

Bilde1081.jpg

Spredd på 600rpm en runde og så jobbet på 1500rpm 4-5 ganger over samme område:

Bilde1083.jpg

Bilde1085.jpg

Blankere, men fortsatt masse riper igjen..Må nok gå hardere til verks her:

Bilde1093.jpg

Scholl S03+ og gul pad. Spredd på 600rpm for deretter laaaang jobbetid på denne harde lakken:

Bilde1098.jpg

Ble absolutt bedre:

Bilde1102.jpg

Samme kombinasjon på andre siden:

Bilde1105.jpg

Her vises hologrammer/kjørespor etter S03 kombinasjonen i tilknytting til blitzen:

Bilde1112.jpg

DSC_0008.jpg

DSC_0010.jpg

Så ble det kjørt to runder med orange pad og S30:

DSC_0012.jpg

Ble ganske så smooth:

DSC_0013.jpg

Vi kan jo avsløre at vi brukte 4 timer hver på å polere fra listen og ned... Da var vi fornøyde:-) :

DSC_0014.jpg

100%:

DSC_0015.jpg

Litt igjen å ta igjen over listen:

DSC_0024.jpg

Nederste list ble tatt med Swissvax Ullpad og S03+. Dette for å ikke utsette de lakkerte plastdelene for alt for mye varme noe skumpads fort kan gjøre ved tung korrigering. Her var det ikke mulig å få til en 100% korrigering, men resultatet ble mye bedre i alle fall. Ble så polert med S30 og orange pad, og S40 med hvit Lake Country pad:

DSC_0027.jpg

DSC_0040.jpg

Bernhard kjørte samme kombinasjonen på andre siden og tøker og inspiserer her eget arbeid:

DSC_0047.jpg

Her bruker han 3M SunGun som er en lykt som er det nærmeste ekte sollys du kommer ved bruk av lykt.. Er mest brukt av lakkerere for å se fargeforskjeller på lakkerte deler, og også av detailer-entusiaster.:

DSC_0055.jpg

Tenkte å starte med karbon-diffuseren mens vi fortsatt hadde bilen på stylter.. Her var det en god del rester som ikke gikk vekk med clay, så sprayet på litt DuraGloss All Purpose Cleaner :

DSC_0070.jpg

Mellom nederste og øvre baksskjerm så det ut som det lå limrester i skjøten. Disse ville ikke vekk med APC så da ble 3M limfjerner funnet frem:

DSC_0074.jpg

Fant også et lite hakk i bakskjermen:

DSC_0075.jpg

APC på mikrofiberklut:

DSC_0078.jpg

Litt aktiv gnikking så var sølet vekk:

DSC_0079.jpg

Eksos shine:

Før diffuser skulle poleres fant Brynjar ut at det var greit å ta en shine av eksosen for å ha litt rene omgivelser når resten skulle poleres..

Fra venstre 3M, Nanosvamp, Scholl Crack 9000 avfetting, Clay, SV Metal Polish, SV Mechanical Paint repair, Nonolutus MF svamp, MF tørkekluter, SV Cleaner fluid regular, børste og SV Autobahn:

DSC_0084.jpg

Først avfetting med Scholl Crack 9000:

DSC_0093.jpg

Diverse børster - 2 x Vikan, 1 x EZ:

DSC_0094.jpg

Vasket med såpevann og Nanolotus MF:

DSC_0100.jpg

Så var det å bruke en kost inni eksosstussen:

DSC_0116.jpg

Blir litt gris og skitt etter vask og avfetting, så det er helt klart en fordel å ha noe å legge under når du holder på:

DSC_0121.jpg

Så var det å teste med SV Mechanical paint repair for litt ekstra slipestryke. Denne er veldig fin å bruke utblandet 50/50 med cleaner fluid strong bak dørhåndtak og liknende plasser:

DSC_0122.jpg

Det var desverre ikke nok på eksosen, så Scholl S0 - veldig grovt slipemiddel ble funnet frem:

DSC_0125.jpg

Først jobbet inn for hånd med en applicator:

DSC_0126.jpg

Så en børste fra SV wheel cleaning kit, noe som virkelig gjorde susen:

DSC_0128.jpg

Så var det SV metal polish for å få "blingen" tilbake:

DSC_0129.jpg

Påført inni/utpå eksosstussene:

DSC_0130.jpg

Mothers powerball på drill:

DSC_0131.jpg

Fant ut at jeg også måtte gjøre samme behandlingen på bakre demper, siden denne er godt synlig og bare ville ødelegge synsinntrykket av den blanke eksosen:

DSC_0138.jpg

Metalpolish tørkes av:

DSC_0139.jpg

Her bruker vi en billig og veldig bra MF fra Nanolotus. Kan også brukes på lakk:

DSC_0140.jpg

Cleaner Fluid regular. Denne gjør at SV voksen får bedre heft i tillegg til å gjøre overflaten sykt blank:

DSC_0142.jpg

Avtørk:

DSC_0143.jpg

SV Autobahn voks. Er også en naturlig varmebestandig carnauba voks som er forsterket med PTFE (Teflon)

DSC_0146.jpg

Påført med hendene:

DSC_0149.jpg

Også bakre demper fikk Autobahn.. Alle skal få:

DSC_0151.jpg

Lot så voksen få stå på i 15 minutter før den ble tørket av:

DSC_0193.jpg

DSC_0200.jpg

DSC_0203.jpg

Polering fortsetter:

DSC_0152.jpg

Scholl ull 75mm og S03+:

DSC_0166.jpg

Påfyll av polish:

DSC_0167.jpg

Brukte Flex roterende uten håndtak for å komme skikkelig til:

DSC_0168.jpg

Nytter lite press og lar heller slipemiddel og ullen jobbe på ripene og swirls:

DSC_0169.jpg

Ble nødt til å finne frem en "hodepute" etterhvert for å avlaste nakken:

DSC_0171.jpg

Tørke av overflødig produkt:

DSC_0173.jpg

Så var det fangeren som ikke så spesielt pen ut:

DSC_0212.jpg

Her hadde vi ikke lyst til å kjøre på med for mye varme og siden ripene var såpass dype ble det heller våtsliping:

DSC_0215.jpg

Startet med 2000korning 10-15 rette drag med medium press:

DSC_0224.jpg

DSC_0228.jpg

Etterfulgt av 3000korning motsatt vei for å se om 2000 slipesporene ble visket ut:

DSC_0232.jpg

Så var det å polere vekk slipesporene med Scholl ull og S03+:

DSC_0233.jpg

Etter ull ble det en runde med S30 og orange pad:

DSC_0238.jpg

På tide å lage litt 50/50 bilder:

DSC_0274.jpg

Etter en god og lang runde med S03+ på gul pad, etterfulgt av orange og S30 så det slik ut:

DSC_0288.jpg

DSC_0290.jpg

Fylte to små steinsprang med riktig fargekode på denne fremskjermen.. Lakk levert fra Ødegaard lakk:

DSC_0395.jpg

Så vart det jaggu litt middag:-) Kokken Bernhard fyrte opp BBQ'en og 3 hamburgere pr pers ble flippet:

DSC_0399.jpg

Lars Øyvind kjedet seg så han tok en tur innom for å delta litt:

DSC_0409.jpg

Så var det å ta øvre del av dørene.. Her har det blitt kjørt med SV ullpad og S03+.. Merkene som vises er kjøresporene etter ullpad'en:

DSC_0419.jpg

La også igjen litt hologrammer denne kombinasjonen:

DSC_0420.jpg

Så ble området kjørt to runder med S30 og orange pad:

DSC_0427.jpg

DSC_0447.jpg

Bernhard hadde jobbet litt på H.fremskjerm og laget dette lille kunststykket:

DSC_0489.jpg

DSC_0506.jpg

DSC_0495.jpg

Hjulbuer:

1. Sørg for god tilgang og hjul av, er et must for å få gjort jobben skikkelig.

2. Legg på avfetting og la denne jobbe.

3. Spyl av.

4. Bruk børste for å fjerne resten av skiten. Bruk såpevann for å få glid.

5. Legg et godt lag med BareBones eller evt plastfornyer der hvor det er plast.

6. Sånn, da har du flotte og sorte hjulbuer igjen:-)

Her ligger det mye skit som også sitter godt fast:

DSC_0307.jpg

KCL avfetting sprayes på... R-I-I-I-I-K-E-L-I-G!!!:

DSC_0308.jpg

DSC_0320.jpg

DSC_0322.jpg

Skiten renner av:

DSC_0329.jpg

DSC_0328.jpg

Avspyling med rent vann.. Her kan man med fordel bruke varmt vann hvis man har tilgang til det i høytrykk eller lavtrykk:

DSC_0334.jpg

Så legges det et lag med Scholl Crack 9000:

DSC_0346.jpg

Som får jobbe i ca 3 minutt før det spyles av igjen:

DSC_0362.jpg

Bremse - kaliperne trenger også å rengjøres i blandt:

DSC_0369.jpg

Så var det å bruke en kost får å få resten av skiten til å løsne:

DSC_0373.jpg

Her har også "kyllingbeinet" blitt polert med SV Mechanical paint repair og demperen har fått et lag med Cleaner Fluid:

DSC_0614.jpg

Felgpolering:

Felger har blitt avfettet og fått en grundig vask.. Deretter har de blitt clayet og er nå klar til siste finish. SV Cleaner Fluid regular som følger med i Wheel kit:

DSC_0457.jpg

Jobbet inn i alle kriker og kroker med medfølgende pad:

DSC_0459.jpg

DSC_0465.jpg

Cleaner fluid skal ikke stå å herde på felgen så det blir tørket av med en gang:

DSC_0472.jpg

Cleaner Fluid tørkes av på baksiden:

DSC_0479.jpg

Så var det påføring av SV Autobahn felgvoks.. Denne gir en utrolig glød og "wetlook" når den får stå å herde etter den er tatt av:

DSC_0516.jpg

Her påført for hånd for å komme inn i alle kriker og kroker:

DSC_0513.jpg

Påført.. Lot voksen stå på i 10 minutter:

DSC_0473.jpg

Så var det å tørke av:

DSC_0525.jpg

Ser bra ut så langt:

DSC_0532.jpg

Pneu dekkfornyer er en vannbasert dekkfornøyer som gjør at dekkene får tilbake sin svarte farge og er også skånsom mot dekkene, med det menes at den ikke gjør dekkene brune over tid som andre petroliumsbaserte dekkfornyere gjør:

DSC_0555.jpg

Påført med børste.. Pneu kommer i Matt og Glossy utgave:

DSC_0546.jpg

Etter ca 5 minutt er det bare å finne frem en klut som ikke loer og tørke av overskydede produkt:

DSC_0570.jpg

Da er det bare å nyte de nye dekkene du har fått:

DSC_0574.jpg

DSC_0576.jpg

DSC_0577.jpg

DSC_0579.jpg

Så var det å sette hjulene tilbake på bilen igjen.. Mutrer skrudd inn for hånd for å unngå for mye kontakt med muttertrekker og den nyvoksede overflaten:

DSC_0594.jpg

DSC_0623.jpg

DSC_0629.jpg

Så var det bare å få bilen ned på bakken igjen:

DSC_0630.jpg

Polering fortsetter:

DSC_0645.jpg

Panser har vært omlakkert i senere tid noe hadde en viss innvirkning på poleringen.. Ble først testet med Orange scholl og roterende men det kjentes ut som skikkelig sticky Porsche lakk. Etter tre pass/runder med S30 hadde lakken nærmest "sugd" til seg polishen og overskydende var skikkelig trasig å skulle tørke av.. Løsning: Lakken var myk så vi fant frem Flex Dual Action maskinen og S30 og orange. Korrigerte til ønsket effekt, la på nytt middel, et pass for så å tørke av på under 5 sekund.. Var litt slitsomt å holde på slikt når klokken var blitt 04:30 om natten men heldigvis gikk det fort unna:

DSC_0646.jpg

Bernhard polerer stolper. Først med S03 og blå pad etterfulgt av orange pad og S30:

DSC_0674.jpg

DSC_0675.jpg

DSC_0679.jpg

Baklykter fikk en runde med S30 og orange pad:

DSC_0682.jpg

Under håndtak er det veldig vanlig at det blir en god del riper.Disse plassene er vanskelig å komme til med maskin, så da må andre midler til verks:

DSC_0714.jpg

Etter noen minutter med litt iherdig gnikking med SV Mechanical Paint repair sammen men cleaner fluid gir slike resultater:

DSC_0715.jpg

og så ennå litt til:

DSC_0720.jpg

Bernhard fant frem overnevnte kombinasjon og gikk løs på litt dekaler:

DSC_0734.jpg

DSC_0727.jpg

DSC_0731.jpg

Brynjar tok siste finpolishen med Scholl S40 og en hvit m-y-y-y-k pad:

DSC_0688.jpg

Her sammen med Flex DA maskin som etterlikner håndens bevegelser, bare mye mye fortere:

DSC_0689.jpg

Da så det ganske så bra ut og alle var vi godt fornøyd:

DSC_0695.jpg

DSC_0703.jpg

Speilblankt faktisk:

DSC_0698.jpg

Så kjørte vi bilen ut og hadde oss en liten 5-minutter:

DSC_0735.jpg

Bernhard dekker til dekk og felg med søppelsekker:

DSC_0736.jpg

Hvorfor? Jo, for det som skal på lakken nå var vi ikke så veldig interessert å få på de ferdigbehandlede felgene og dekksidene:

DSC_0739.jpg

IPA WIPEDOWN

Scholl CF02 / IPA Wipedown: Når man polerer så inneholder veldig ofte poleringsmidler oljer.. Disse oljene har en tendens til å fylle igjen litt av riper og gjøre at man nødvendigvis ikke ser det "ekte" resultatet.. IPA står for IsoPropanolAlcohol og bester å av 50% de-ionisert vann og 50% Isopropanol. Grunnen til at man bruker de-ionisert vann og ikke springvann, er at de-ionisert vann (batterivann) har blitt filtrert og nesten alt av vanlige jern-mineraler og kalk er borte.

IPA wipedown gjør i alle fall at oljene skylles vekk og at siste steget med en prewax behandling eller pre-sealer behandling får bedre heft til lakken som igjen fører til en bedre holdbarhet på behandlingen:

DSC_0740.jpg

DSC_0743.jpg

DSC_0744.jpg

Hjemmeblanding:

DSC_0753.jpg

Det er smart å la denne blandingen få virke i noen minutter før det spyles/tørkes av.. Om du ikke ønsker å spyle bilen er det mulig å gå rett på tørk, men fordelen ved å spyle av bilen nå, er at da får du også fjernet overskydende poleringsmiddels som har kommet inn i kriker og kroker - dette blir bare værre å fjærne om det ikke tas med en gang:

DSC_0756.jpg

Sørg for å spyle godt i lister slik at du får med deg alt av poleringsrester:

DSC_0760.jpg

Etter IPA er det viktig å kontrollere at overflaten er slik som du hadde tenkt deg og er den ikke det, ja så er det bare å bite i det sure eplet å ta en ny runde:

DSC_0784.jpg

Interiør:

Matter blir tatt ut for enklere å komme til. Nok av møkk her:

DSC_0764.jpg

Støvsuger først for å få vekk overflateskit:

DSC_0769.jpg

Rensemaskin er rein og fin før start:

DSC_0772.jpg

Har i en liten dært rensevaske, og fyller opp med rent vann:

DSC_0773.jpg

Mattene sprayes så med renseveske:

DSC_0775.jpg

DSC_0776.jpg

DSC_0777.jpg

Så bruker Bernhard en ganske stiv kost for å løfte fibrene i mattene, samt for å få rensevæsken godt ned i fibrene:

DSC_0778.jpg

DSC_0779.jpg

Så er det bare å sette på trykkpumpen og suge opp samtidig som du sprayer mer rensevæske ned i teppene:

DSC_0795.jpg

Denne rensemetoden er svært effektiv og ikke bare blir mattene skinnende rene, men de lukter også godt i langt tid etterpå:

DSC_0796.jpg

Her kan man få en liten indikasjon på hva maskinen får med seg. Maskinen som Bernhard bruker her er en Foma Combivac, koster ca 5.000,- og innkjøp av en slik kan trygt forsvares i heimen, da ved at den er utrolig bra å bruke på alt fra tepper, sofa og overmadrasser:

DSC_0787.jpg

Til slutt sprayer Bernhard en dusj med rent vann og suger opp dette. Dette for å minimere såperester i mattene som kan gjøre de noe stive over tid:

DSC_0818.jpg

Her er resultatet etter KUN to matter:

DSC_0008-1.jpg

Ikke særlig pent, men resultatet er i alle fall nye matter:

DSC_0009.jpg

Skinnpleie:

Skinn er et naturlig materiale som puster og som ved rett vedlikehold bare blir penere og penere over tid. Når man sitter i bilen sliter klærne vi bruker på skinnet og på samme tiden tørker det skinnet ut. Da må man tilføre skinnet ny fuktighet, men først må det renses og porene må åpnes. Vi bruker her SV Leather Care kit som inneholder alt du trenger for å vedlikeholde hele skinninteriøret i alle fall 15 ganger..

Først sprayes Leather cleaner:

DSC_0847.jpg

DSC_0848.jpg

Så jobbes rensen inn med den medfølgende børsten:

DSC_0849.jpg

På veldig skitne seter er det smart å jobbe på små områder i gangen:

DSC_0850.jpg

DSC_0989.jpg

Skinnfarging kommer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A/C-rens:

Så var det rens av bilen A/C-anlegg ved hjelp av denne A/C-rensen. Dette er et alkoholbaseret produkt, som er baseret på kjemisk nanoteknologi. Produktet renser og desinfiserer klima anlegg, fjerner ubehagelige lukter, eliminerer bakterier, mugg, sopp og hindrer at de dannes på nytt. NanoLotus A/C Cleaner sørger for frisk og ren luft i bilen og gjør klima anlegget mer effektivt og sikrer optimal funksjon.

Bakterier stortrives i bilens aircondition. Lukter bilen fælt, når du slår på klima anlegget?. Det skyldes bakterier, som koser seg i hjertet på bilens kjøleanlegg. Øynene renner, det klør i nesen, og sekunder senere begyner du å nyse. Hvis det er situasjonen øyeblikkelig etter at du har startet bilens aircondition for å få litt kald luft i sommervarmen, ja så er det tid til å få desinfisert det, som på fagspråket heter fordamperen i din bil's aircondition. Fordamperen er nemlig da full av bakterier.

Et annet tegn på, at fordamperen skal renses er, hvis klima anlegget til tross for regelmessig service begynner å lukte muggent og råttent. Årsaken til lukten er, at fordamperens fine lameller gir soppsporer, bakterier, pollen og andre mikroorganismer optimale vekstbetingelser, idet fordamperen sitter gjemt vekk under bilens instrumentpanel i komplett mørke og varme.

Hvis fordamperen er veldig angrepet av bakterier, kan man direkte oppleve allergiske reaksjoner i det øyeblikket, man slår på anlegget og bakterierne spres ut i hele kabinen via luftedysene. Lite populært kan man si, at hvis et klima anlegg lukter, ja så er det levende:

DSC_0970.jpg

Bruken er veldig enkel:

1. Lukk alle vindu.

2. Sett A/C eller klima anlegget på omluft, så kaldt som mulig og vifte på max.

3. La anlegget få kjølt ned bilen skikkelig.

4. Ta av korken på rensen.

5. Trykk ned boksen slik at den låser seg åpen posisjon og lukk igjen døren.

6. Etter at boksen er tømt la klima anlegget gå i 5-10 minutter for optimal effekt.

7. Luft godt da det vil være en ganske sterk luft i bilen rett etter behandling.

DSC_0971.jpg

Ferdigklargjøring - It's all in the details!:

Etter forige poleringssteg med Scholl S40 tenkte vi å bruke samme myke pad for å legge siste laget, men først må pad'en rensen. Her bruker vi en Pad-washer, men det er helt uproblematisk å gjøre rensing av pads manuelt under rennende vann, eller rett å slett i vaskemaskinen:

DSC_0771.jpg

Pre-wax:

Prewax:

Et produkt du bruker før sealer/voks for å forbedre levetiden og utseende på en voks/sealer. Den renser lakken og har ingen beskyttelse i seg.

Sealer:

Beskyttende laget på bilen i form av en syntestisk fremsitlt beskyttelsesfilm, er primært i flytende form, øker glansen på lakken og forsegler det arbeidet du har gjort av korrigering, gjør vask og fjerning av skit langt lettere.

Voks:

Det siste beskyttende laget på bilen, en voks er primært fremstilt av naturlige råvarer, det beskyttende laget som blir igjen på bilen er Carnaubavoksen som er i kvalitetsvokser, samme som med sealer så beskytter også denne her lakken din.

Vel etter at en er ferdig med de tyngste jobbene med fjerning av vaskeriper og swirls så kommer kosestunden alle bilpleieavhengige ser på som rosinen i pølsa. Dvs det å preppe lakken før en voks eller sealer skal på. Prewax/sealer ser vel vi på som et must for å få bilen enda litt bedre. Når lakken er korrigert så er den i og for seg ren nok til en voks, men feks Cleaner fluid til Swissvax renser lakken og fjerner det som er av oljer fra polisher ol. som ikke skal være der. Den tilfører også sine "egne" produkter som virker som en heftgrunn for voksen som skal på. Cleaner fluid taes pr panel, jobbes bare på panelet for så å fjernes og skal ikke tørke på lakken. Etter at bilen har blitt behandlet med Cleaner fluid, kan den vokses omgående.

CleanerFluidPro påført på en hvit pute og DA maskin:

DSC_0797.jpg

DSC_0798.jpg

Voks - Swissvax Concorso:

Så da er det bare å åpne boksen med Swissvax etter eget ønske, etter at du har stått med nesa i boksen og lukta i 5 minutter treffer virkligheten deg igjen. Strand og palmesus tankene forsvinner raskt med følelsen av et godt klapp i bakhodet og "skal du legge voksen på bilen eller?" Ja, de voksene lukter paradis. Vel opplevelsen faller vel strengt tatt ikke når den legges på bilen, det å legge en prima voks på bilen får det å smøre bremykt smør på brødskivene til å virke som et ork. voksen skal legges på tynt, dvs TYNT. Hele bilen går som som en lek, du lukter konstant på paden og koser deg som bare en "bilvokser" gjør. Så når bilen er ferdig vokset kan du ta deg en trall om du vil, bare å vente til den har tørket før du skal fjerne den.

Når voksen er tørr på lakken skal den fjernes, da fisker du lett frem en mikrofiberklut, tar et drag over panseret... trekker armen til deg igjen, titter på mikrofiberkluten, titter på panseret, så kluten igjen og sier .... WOW... så buffer du hele bilen fri for voks, tar 5 steg bakover og er like stolt av deg selv som den dagen du vingla nedover gata første gangen med sykkelen uten støttehjul på..forskjellen er vel at nå står du med begge henda over huet uten at det påfører deg skrubbsår.

Prinsippet er det samme for både en sealer og en voks, der cleaner fluid henger sammen med swissvax voks som hånden henger sammen med hansken så henger feks Chemical Guys sin Vertua bond sammen med Jetseal på samme måte, det den ene mangler gir den andre, alene gir de ikke det beste men sammen er det en uovertruffen kombinasjon som det går gjeteord om.

Her har Truls fått æren av å legge siste laget med god-voks:

DSC_0815.jpg

Voks kan påføres ved hjelp av rette eller sirkulære bevegelser. De fleste finner sirkulære bevegelser som mest naturlig og da bruker man enkelt og greit det:

DSC_0833.jpg

En enkel måte å teste om voksen er klar til å fjerne er å stryke fingeren over lakken. Hvis overflaten blir blank er voksen klar til å fjernes - hvis det fortsatt ser ut som en film som ligger igjen, vent litt til. Denne voksen er er veldig enkel å ta av ved hjelp av en mikrofiberklut. Det er ikke vanlig å bruke maskin for å ta av voks, så er den myten lagt død:

DSC_0808.jpg

Plastdeler kan over tid bli litt hvite i finishen noe som vises spesielt på mørke biler. Her finnes det vidundermidler som f.eks Black-Wow som benyttes her.. Påføres t-y-y-n-t og overskydende tørkes av etter en liten stund:

DSC_0724.jpg

Nanolotus leverer en ruteforsegling som er helt rå, og som får billigversjonen "Rain-Off" til å virke som skygge av seg selv.. En Nano behandling varer i ca 6mnd, og den gjør at vindusviskere blir overflødig i hastigheter over 70km/t. Faren er, at man i første periode blir sittende å følge regndråpene med øynene som om man var en "Ivo Caprino" dukke med kronisk tics:

DSC_0821.jpg

Vindusviskere blir tørket av med en MF og 3M General All Purpose Cleaner:

DSC_0824.jpg

Ser ut til å virke det:

DSC_0825.jpg

Gummilister trenger fuktighet og spesielt på vinterstid. Gjør de ikke det, så tørker de ut og man ender opp med dårlige pakninger og en dårligere lydisolert kupé. Dette forebygges enkelt ved å bruke en god fornyer, som her, 1Z Gummi Pfleige Stick eller SV Seel Feed:

DSC_0840.jpg

Når bilen har fått slik en behandling er det viktig å fylle opp bagasjerommet til eier med noen godsaker. Her er det, sett fra foran: Swissvax Clay kit, Leather kit, Nanolotus Pro ruteforsegling, Nanosvamper, Wolfgang vaskebøtte med grit-guard, såpe, tørkehåndduk og flere mikrofiber, Ull-vaskehanske, Nanolotus svamp. I tillegg vises en sammenleggbar vaskbøtte fra Swissvax og Swissvax entry sett som inneholder Swissvax Blau-Weiss Voks, Cleaner Fluid, Car Bath, Pneu , 2 påføringsputer, 2 frotté håndklær, MicroPolish Mikrofiber klut og Swissvax håndbok.

Tenker dette skal holde i lange baner ut sommeren for eier av bilen :D :

DSC_0945.jpg

Så blir bilen "merket" med et veldig eksklusivt og diskret merke.. Detailersclub Approved/High End detailer:

DSC_0994.jpg

DSC_0996.jpg

Ferdigbilder:

DSC_0949.jpg

DSC_0952.jpg

DSC_0958.jpg

DSC_0932.jpg

DSC_0893.jpg

DSC_0921.jpg

DSC_0959.jpg

DSC_0999.jpg

DSC_1000.jpg

DSC_0965.jpg

DSC_0966.jpg

Etter en uke ble det litt vaskeopplæring for eier og bilen fikk også et lag Swissvax Blau-Weiss voks:

DSC_0010-2.jpg

Her er eier i godt driv med å bli fullstendig hektet på Swissvax:

DSC_0013-2.jpg

Så noen ferdigbilder, denne gangen i oppholdsvær:

DSC_0048.jpg

DSC_0025-1.jpg

DSC_0103.jpg

DSC_0104.jpg

DSC_0054.jpg

DSC_0099.jpg

DSC_0096.jpg

DSC_0069.jpg

DSC_0038.jpg

DSC_0031-1.jpg

DSC_0034.jpg

DSC_0019-1.jpg

DSC_0074-2.jpg

DSC_0029-1.jpg

DSC_0083.jpg

Takk for tittet!!

- B&B Detailing Team

DCN Truls inntrykk av jobben:

Har hatt gleden av å overvære noe av jobben som Brynjar og Bernhard har gjort på denne bilen, vel, nå vet jeg både hva de to er kapable til å gjøre fra før, samt hvordan Swissvax ser ut på en velpleid bil, men nok en gang så er jobben utført LANGT over hva en kan forvente. Når en hører at total arbeidstid er 40 timer x 2 dvs tot 80 timer så skjønner en fort at dette ikke er gjort i en håndvending og at "detailer" er et mer rettferdig ord en bilpleier for disse to gutta her. Det er ikke mange sekundene en trenger å rote rundt denne bilen før en ser at dette er seriøst håndtverk.

Its in the details, og gjett om, lakken, motorrom, interiør, eksos, lykter. Ja det ser så bra ut som du ser på bildene, bare det at eksosen ser ut som om den er ny sier sitt. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene her, hver minste detalj på bilen har fått sin pleie, lakkorigeringen er det som tar mest tid, men det er så mye, mye annet som også er med på å gjøre helhetsintrykket så mye mer en "bare en polering". Så når voks toppingen med Swissvax Concorso var buffet av, var det bare å trekke litt tilbake, legge armene i kors og nikke så annerkjennende jeg klarer... bekrefte at dette ser så bra ut som det er mulig å få det uten at det er nylakkert, klappe på litt skuldre og sette snuta hjemover igjen.

Så nok en gang tar jeg hatten av her og gratulerer Brynjar, Bernhard og også eier av Norges reneste og blankeste BMW M3... Shine Happens.

Truls/Detailersclub.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest denne, X5-tråden og Ferarri-tråden, og må gå si at jeg er mektig imponert !

Har dere noe slags kurs/opplæring, eller er alt dette selvlært?? Er facinerende å se hva dere får til med de forskjellige produktene. Hvor mye som skal brukes osv. Hvor lang tid bruker du/dere på en slik jobb på an vanlig personbil, inkl interiør, om bilen ser rimelig shabby ut ?

Hvordan er det med motorvask av nyere biler?? Ser for meg at det kan bli elektronikk-tull, men det er kanskje bare tull? Må si jeg er litt smånervøs for å vaske motorrommet, spesielt på E91...

Morsomt å se hva dere driver med i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest denne, X5-tråden og Ferarri-tråden, og må gå si at jeg er mektig imponert !

Har dere noe slags kurs/opplæring, eller er alt dette selvlært?? Er facinerende å se hva dere får til med de forskjellige produktene. Hvor mye som skal brukes osv. Hvor lang tid bruker du/dere på en slik jobb på an vanlig personbil, inkl interiør, om bilen ser rimelig shabby ut ?

Hvordan er det med motorvask av nyere biler?? Ser for meg at det kan bli elektronikk-tull, men det er kanskje bare tull? Må si jeg er litt smånervøs for å vaske motorrommet, spesielt på E91...

Morsomt å se hva dere driver med i alle fall :)

Hei!

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Jeg er selvlært og det tror jeg også Brynjar er.

Om bilen er virkelig shabby så går det somregel oppmot 40 timer, da med rubbing som mest tidkrevende.

Jeg er ikke så kjent med problemer rundt motorvask på BMW, men på VAG så er jeg forsiktig på 1.8T og 2.7TT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...