Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Tidligere i denne tråden er det skrevet ganske mye om dette. Kan være mye forskjellig; turbo, vnt/aktuator, vakuumslanger, pressure-converter (som er under innsuget) og ladetrykk-sensor (som sitter helt bak på innsuget). Riktig fremgangsmåte er vel å sjekke tilstand på turbo og så feilsøke/logge data under kjøring. Men når det er sagt så kan jeg fortelle at jeg hadde nesten samme problem på min 525d 2003-modell, og da var det trykk-sensoren bak på innsuget som var defekt... Med "nesten samme problem" så mener jeg at feilkoden var den samme, men dreiemomentet ga seg altfor tidlig på turtall (noe ladetrykk må det jo ha vært, men ikke "nok").

Takk for utfyllende svar. Prøvde og søke via søkefungsjonen men fant ingenting om det i tråden her. Holder en knapp på sensoren da feilen kom etter eg byttet glødeplugger så har kansje ødelagt en sensor da. Typisk at sånnt skal skjer når bilen ligger for salg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket ladetrykk har du? hvilken luftmengde har du? Hvilket dieseltrykk har du, både matetrykk og railtrykk?  Hvordan er disse verdiene i forhold til det som ECU forventer at de skal være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å bytte deler og les feilkoder, samt tro gjerne at det da er gjort en diagnose!

Men seriøst, det du driver med her er jo et prakt eksempel på feilvurderinger i alle ledd gang etter gang, spesielt hos deg som eier. Kjøpe en billig overhalt trolig kina turbo og bytte denne, uten å sjekke den som står på, og så tro at man har gjort situasjonen bedre? Neppe.

Begynne med å gjøre det som står her i tråden, og følge de svarene du har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vet jeg faktisk ikke fikk ikke noen papirer på det i fra verkstedet, fikk bare beskjed at det ikke var noen feilkoder og ut ifra diagnosen så ser alt bra.

etter den testen prøvde jeg og koble til en power boks for og teste. og bilen dro en go del bedre, men ikke i nærheten som den dro før.

så sitter like fast som før turbo bytte. og ja de sa også at bilen sugde godt med luft inn. så feilen skal ikke ligge der. mere vet jeg ikke.for de sier ikke så mye til meg så lenge det ikke kommer feilkode og ingen lekasje så vet de ikke hva og hvor de skal se etter. føles egentlig ut som 3 gir er værst eller minst dreiemoent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å bytte deler og les feilkoder, samt tro gjerne at det da er gjort en diagnose!

Men seriøst, det du driver med her er jo et prakt eksempel på feilvurderinger i alle ledd gang etter gang, spesielt hos deg som eier. Kjøpe en billig overhalt trolig kina turbo og bytte denne, uten å sjekke den som står på, og så tro at man har gjort situasjonen bedre? Neppe.

Begynne med å gjøre det som står her i tråden, og følge de svarene du har fått.

 

den turboen som sto i måtte jeg bytte for de den var sprekk i den og den lakk mye olje i fra den. det var også sveisa på den for og gjøre den sterkere eller mere boost.og der var det stor sprekk.

skjønner ikke at du ikke trur at bilen har vert på diagnose. men må jo bytte deler for og komme øve feilen til slutt, siden jeg ikke for noe svar i fra verkstedet hvor feilen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sprekt turbo som er sveisa? Det er i så fall første gang jeg hører om på en slik motor. Du fikk jo flere spørsmål om turbo her tidligere som du ikke svarte på.

"Diagnose" vil ikke si å lese feilminnet. En diagnose vil vise hva som er feil, men det kan bli kostbart om man ikke finner noe galt der det vanligvis er trøbbel.

At et bmw verksted sier "sorry, vi er ikke i stand til å finne noe galt med bilen" betviler jeg faktisk veldig. At de kanskje sier dette, i konteksten "hvor mye penger ønsker du å bruke" er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trf skriver om indre lekasjer i injectorene. Hvilke symptomer på bilen får man da? Har sjekket mating ok det skulle være OK. 
Noen mekanikere sier jeg kan sjekke ved å koble av returslangene på injectorene og da ser jeg hvilken/hvilke som er defekt. ble også av en tredje mekaniker fortalt at jeg ikke kunne bare skifte, en men alle.  
Tenkte jeg kunne spørre om symptomer på defekt injector siden jeg har saumfart hele google etter svar :) 
har foresten ordnet problemet med varme. ny termostat til egr og termostat til kjølevannet gjorde susen :) 

Symptomer som er igjen på bilen min nå :
1. er at den av og til går opp og ned på turtall, uavhengig av temperatur, men forekommer ikke etter lengre turer. spenningen på taklyse følger turtallet.
2. det et dunk og vibrasjon når turtallet går ned når den er kald :)
3 :ved jevn trykk på gasspedalen virker bilen usikker på om den skal gire. gjelder til og fra 2. giret. dn er helt fin om man trykker pedalen i bunn, da girer den fint, også om man girer manuelt :)  Glødeplugger og rele er skiftet. Ingen feilkoder. :) 

I tillegg vil jeg si at jeg syns TRF & CO gjør en kjempejobb og dette er mitt i blinken for meg som syns det er lærerikt og til tider gøy å holde på selv :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sprekt turbo som er sveisa? Det er i så fall første gang jeg hører om på en slik motor. Du fikk jo flere spørsmål om turbo her tidligere som du ikke svarte på.

"Diagnose" vil ikke si å lese feilminnet. En diagnose vil vise hva som er feil, men det kan bli kostbart om man ikke finner noe galt der det vanligvis er trøbbel.

At et bmw verksted sier "sorry, vi er ikke i stand til å finne noe galt med bilen" betviler jeg faktisk veldig. At de kanskje sier dette, i konteksten "hvor mye penger ønsker du å bruke" er noe helt annet.

jeg følgte rådene jeg fikk i fra bmw verkstedet. de sa først at luftmengdemåleren var defekt og må skiftes derfor dro bilen dårlig.og jeg skiftet den men bilen dro like dårlig etterpå. så så de at det var lekasje i fra turbo en ( sprekk ) og at det er mest sansylig de som gjør bilen dårlig og må byttes, så jeg bytta den. men bilen er forsatt like dårlig.så sa de at veivhusfilteren må byttes og turborelgulatoren så byttet jeg den- men bilen er like dårlig. så fikk jeg beskjed om og bytte alle filtere og olje og i samme anledning feilsøkte de heile bilen om andre lekasjer men fant ikke noen ting. vikk beskjed av en lokal verksted om og skifte dysene og det gjorde jeg.og diesel filter. men like dårlig. fikk undersøkt da om eksosen var tett men den var ikke det. så er jo litt vanskelig for meg og stole på verkstedet for i følge de så blir dette veldig dyrt uten at de løser feilen. og de sistte bmw følka sa til meg når jeg skulle hente bilen var at jeg skulle bare tenne på bilen eller hive den og i samme sleng lo de godt. så har lite lyst og gjør de følka rike på min bekostning uten at de løser noe. jeg vet det høres rart og tvilsomt ut. men er sant. jeg er ikke ute etter at dere skal fikse bilen min. men vil bare vite eller få flere tips som jeg kan se etter eller si til de at de må undersøke det. siden jeg har lite kunnskap om bmw.har også bytta alle vaciumslanger. de sa også sistt at den nye turboen lader bra og riktig og det var god trykk. det er heller ingen lekasje i fra intercooleren. så vet ikke hva jeg skal gjør mere. begynner liksom og gå tomm båda for ider og penger.hehe alle sensorer vra i stand også. egr var ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et lite spørsmål å komme med :) når bilen min regenererer dpf'n så går bilen bedre. kjennes hvertfall sånn ut, den blir mer eksplosiv. den er programmert av BSR tuning. er det noe forklaring på dette eller er det unormalt? hadde vært fint om den kunne vært sånn hele tiden :D

er en e60 525d 2005 modell. manuell gir.

Det føler jeg og, tunet av Bsr min og.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...