Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Var innvendig lekkasje jeg tenkte på ja. Hvis jeg husker rett så er det bare å ta av returslangen på alle injektorene, sette en slangebit på hver av de som du f.eks. putter ned i en flaske, og dra litt rundt på starteren for å se om det kommer lik mengde diesel ut av de eller om en av de lekker mer enn de andre...

 

Kan også være starteren som nevnes her. Eller at den lader dårlig og at batteriet ditt er halvtomt (siden det hjelper med startkabler...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg mener, teknologien CR mot rotorpumpe er jo helt forskjellige. Så det blir vel aldri like mye press på hver dyse og dermed ingen lekkasje?

Det står jo ikke diesel under høytrykk i rotorpumpe motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper jeg ikke er off-topic her nå. isåfall får admin enn noe slette inlegget mitt.

 

har en 318tds fra 1996 som jeg prøvde chippe. men chippen fungerte ikke akkurat. glødingen slutta å virke og gikk UTROLIG stygt på tomgang. gikk myeee dårligere også hehe. så kom jeg på at det lå en liten slags boks ved siden av hjerna mi som det gikk en pluss-kabel innpå. er dette en slik boks som "lurer" hjernen og får den til å gå bedre? motoren har hatt drag fra 2000-3000rpm når jeg har eid den. så ønska og forbedre effektkurva og draget med chip.

 

så da lurte jeg på hva denne boksen var til. om det er orginal vare enn hva det er. har ikke fått stunder til å lese på den noe enda. men mener å huske at det ikke sto noe spesielt på den. hvordan er egentlig draget i en 318tds orginalt? når drar den og når slutter den å yte mer?

 

takker for svar og innspill :)

 

Edit: fant ut at det var gløde relé

Endret av Espen.s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonelle diesel-motorer med forkammer har dyser som åpner ved et gitt trykk og er ikke elektrisk styrt. De kan også lekke, men har ikke retur, så det er ikke snakk om indre lekkasje. Ved lekkasje på disse betyr det at diesel lekker gjennom dysen og ned i sylinderen (drypper) før trykket er høyt nok til at de skal åpne (typisk 100-200 bar). Dette er også problematisk og kan føre til at motoren ikke går. En lekk dyse er imidlertid enkel å teste med en dysetester der man tilfører diesel under manuelt trykk samtidig som man følger med på et manometer for å se om den begynner å dryppe før spesifisert trykk oppnås.

 

På Common Rail motorer så deler dysene (injektorene) på tilført diesel fra et felles reservoar. Her styres åpning av dysene elektrisk, og det er snakk om mye høyere trykk. For at dysene skal kunne åpnes og stenges elektrisk (gitt det høye trykket) så er de kort fortalt konstruert ut fra et likevektsprinsipp som betyr at det kreves en returkanal for dieselen. Dette fordi den elektriske aktuatoren (solenoiden) i hver dyse ikke ville hatt nok kraft til å åpne en dyse hvis det hadde stått fullt trykk (1000-2000 bar) på bare den ene siden. Dysene er derfor kostruert for å returnere en mindre andel diesel tilbake. Dersom denne "lekkasjen" imidlerid blir for stor på en dyse så går det ut over de andre da en høytrykkspumpe kun kan levere "små" menger med diesel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort svar, og den rette måten å gjøre det på: Betal noen som vet hva de driver med for å mappe bilen din.

togga: veldig bra svar. Dog, de har "retur".

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke blitt fortalt det med dieselbank , det er nok en annen som har spørt. i så fall så kan du kopiere inn eller skrive hvordan jeg bør justere pumpa 

 

den får bra med diesel , ryker svart på tomgang , så må nok stille den ned.

 

skal se hvor tung startet den er etterpå , da pumpen har blitt flyttet på og nå er motoren kald

 

 

tilbake til denne , angående at jeg har banking i motor er pumpe bytte , altså dieselbank ..

 

jeg har mindre banking når innsuget ikke er koblet på  8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann. Har en 2002 330xd manuell med M57D30 motor, når bilen går på tomgang driver den og går opp og ned på turtallet, mellom 500 og 1000.... Den går ikke jamt for og si det slik. Noen som har vært borti samme problemet?

Sjekk mating på injectorene. Har samme på 320dn min har en injector som er dårlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt greit å få mek pumpe på m51. Om du kjøper 92mod (sånn fra hukommelsen) så går den rett i, om ikke må du ha en adapterring.

Men, det er jo klart best med elektronikk! Du trenger jo ikke så fryktelig mye ledninger uansett hvordan du gjør det. Strøm og gasspedal "i grovt". Da samme gjelder til dels m57.

 

 

så da må jeg ha 92 mod motor? er det en av dem siste det eller hvordan er det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven å j skvatt her om dagen. Var ut å kjørte på slapseføret og fikk total frieksos når j svingte av motorveien. Bilen dro dårlig og bråket desto værre. Parkerte den på jobben og skulle ta den på bukken når j var ferdig for dagen men lyden var normal igjen da j fyra den. Den har stått siden mandag men har kjørt 2 mil med den nå uten at lyden kom tilbake. Dette er en 530xd pre lci automat. Any ideas???

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...