Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, gratulerer med ny bruks bil :)

Det er godt mulig lyden kommer fra der du beskriver, men jeg har aldri vært borti det :S så kan ikke hjelpe deg så mye her.

Hvor langt er den kjørt? og hvordan ser det ut mtp oljeskift osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gratulerer med ny bruks bil :)

Det er godt mulig lyden kommer fra der du beskriver, men jeg har aldri vært borti det :S så kan ikke hjelpe deg så mye her.

Hvor langt er den kjørt? og hvordan ser det ut mtp oljeskift osv?

Takk takk :-) den har rullet 310 000 men tror den har hatt vevnlige oljeskift.. ser ingen slitsje på det "Flappene" som er inne i selve pumpa, så tror ikke gammel olje har vert problemet her, for dette skal vel genetlig ikke bevege seg noe veldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Beklager det tar tid, familiekrise...............

hva har du gjort med opelen da?

Joda den hardt anstrengte opelen har nå rundet 380km på meteret.

Etter jeg hadde en ble det mont en digiset-box...???, tror det er noe billiggreier...

Just opp pumpe og rak 3" eksos.

Ettersom han sier hang org-innstillinger på pumpa med til rundt 1.4, og med oppjusteringen kommer turbotrykket lettere....?..

Jeg setter noen spmål tegn her siden jeg ikke hadde intr av å trimme den men har fått oplys av eieren nå. Forsåvidt en kompis og jeg lå etter bilen i vinter, går snaut bra i forhold til min 2.5V6 170hk/223Nm :mrgreen:

Undr panseret imponerer det meg at motoren ikke svetter eller trykker ut noe den ikke skal.

Ellers et spmål vedr M57d30.

Jeg nevnte jo Sverige men også her finnes det mulighet for LasteBil-reg av diesel.

Uten av være 100% sikker på hva det innebærer kan ihverfall årsavgiften synke fra 7800.- til 3800.-

Så det ble en tur på nett. M57d30 har rødfelting på rundt 4500.

Jeg reiser ofte på ferie i Europa og et av kravene er da en grei marsjfart :D

Hvor mye marsj-turtall tåler en 530d?

Er dette en bil som i manuell vil greie 160km over tid? (si 4-5T)

Regner 160 som idielt mellom luftmotstand/drivstoff-forbuk på bensineren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vnt turbo til 6000 ink mva??

TheEspenK, er et par ting som ikke ser helt riktige ut på den bilen. Er ikke så mye å justere på ei slik pumpe, og å flytte lokket er ikke en løsning jeg går god for hvertfall.

m57 skal nok holde veldig fint til det bruket du prater om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg har fått litt mye kakling fra motoren min under pådrag ved hard belastning. Mer enn det har vært før såklart, og da tenker jeg heller ikke på den vanlige kaklingen som jo alle dieselmotorer har :D

Har sjekket etter kaklelyd på tomgang, men da går den helt fint så regner jeg med at det ikke er reg. kjede. Og ja, jeg hadde ikke bare motoren på tomgang, men fra ca900-4000 omdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

TheEspenK, er et par ting som ikke ser helt riktige ut på den bilen

Igjen TRF, diesel-guiden din studeres ivrig :D

Som du skjønner anser jeg min gamle opel som "klasket" i sammen og skal jeg ha diesel.bil syns jeg vi holder oss til den riktige løsningen.

Etter litt lesing her smilte jeg skeptisk over 2svenske annons på 01 530d 193hk:

En 530d med "40hk" boks, faktisk KCR, og en med "optimalisert" orginalvare til 235hk/500Nm. Disse stemmer noe dårlig med det du sier! Neida jeg drar deg ikke i tvil, det er morro å sammenligne teoriene dine med praksisen! Ingen av disse var det målepap på så da regner jeg det som ønsketenking.

Du skjønner jeg sammenlignet min gamle e34 525tds med M57 og jeg regner ikke M51(e34?) som noe "turtallmotor" over tid selv om den trekker godt mot 4500-5000.

Det jeg fikk mest ut av er at kompen er gått fra 22 til 17, regner med mer rom for turbotrykk i M57men blir det ikke også en diesel som løper lettere på turtall?

Jeg ser på dieslen som en nyttemotor og har kun kjørt de ved behov for jeg må ærlig si at de "kakler" når de slipper belastningen, mulig det er pumpa som lurer meg men jeg synes dieseln passer best på pådrag eller rolig-marsjturtall.

Som du skjønner tar det litt tid for meg å velge bil men jeg har tenkt å ha neste en stund så jeg setter pris på at du svarer på alle teoriene rundt bilvalget.

Blir det Sverige med LB-reg sparer jeg faktisk 3kr pr mil på dieselen :D

Har du foresten sett denne siden, norsk....

http://trimchip.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er naturligvis fult klar over hvem jeg har som konkurrenter ;)

m51 er den motoren som trives best på turtall, mye bedre enn m57, men det går jo opp i opp med utveksling.

Men hva var det du mente med disse to svenske bilene? begge er "fult mulige", bare ikke slik jeg velger å gjøre det.

Diesel kakler, det er helt sant. Men som du sier så er lyden pen den så lenge du har belastning. Kaklinga kommer som en følge av hvordan sylindertrykket økes i en diesel kontra bensin.

Og en ting til, "morro å sammenligne teoriene dine med praksisen". Mine "teorier" er for det første 100% faglig korrekte i motsetning til det de fleste i denne bransjen serverer, videre så bygger de på testing og erfaring. Så uttalelsen din er direkte feil, og jeg liker dårlig at du fremstiller det som ubekreftede teorier (om ikke jeg missforstod noe her da).

For å avklare litt mer rundt dette med oppnåelig effekt i diesel:

Ettersom at at diesel fungerer bra på et veldig bredt AFR spekter, kan man veldig forenklet si at "mer diesel inn = mer effket", og det er dette en box bygger på. Men hvorfor tror du at styreenheten på en 530d har totalt flere tusen map (har ikke soft som jeg bruker til å mappe på denne dataen, men mener å huske at det er 8000 og noen)? å endre 1 verdi (railtrykk) blir da "tullete". Ja man får effekt, men det er ikke slikt det bør gjøres. At mange er fornøyde med box eller dårlig mapping kan så være. Det har lite med hva som faktisk skjer i forbrenningskammeret, dette er noe en vanlig bilist har lite peiling på. Det er mange som liker KIA også, dem om det.

over på komp: at man totalt sett kan lade mer med lavere komp, ja. Men en tds motor har ingen problemer med over 2 bar ladetrykk, og det er nok for de fleste.

jeg kan fint lite om reglene i sverige, men ser for meg at med mye langkjøring i høy fart er det ikke tvil om at dieselen vinner på økonomien. Manuell er jo da en stor fordel om du skal holde forbruket så lavt som mulig, dog vil det ikke spille så stor rolle i de hastighetene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

morro å sammenligne teoriene dine med praksisen

Der får vi si jeg ordla meg feil men jeg sa teorier, ikke ubekreftede teorier.

En lærebok i emnet kalles også en teoribok så du var vel kjapp til å missforstå :D

Det med svenskebilene smiler jeg litt av for tankegangen min er at om en er opptatt av bedre effekt i bilen, hvorfor er en ikke da opptatt av om det virker. Selv hadde jeg vært bra nysj og tror ikke veien hadde vært lang til nærmeste rull :mrgreen: Som vi snakka om før, målepapirer. En har heller ingen garanti for at bilen yter 193hk etter kjørte 200km så for meg er vi tilbake til at bilen burde kjøres på rull før og etter oppgradering.

Men hvorfor tror du at styreenheten på en 530d har totalt flere tusen map,å endre 1 verdi (railtrykk)
Skjønte ikke hva du mente her...... jeg finner liksom ikke hvor jeg sa det, eneste jeg sa på 530d var vel 40hk boks og mapp/opt av orginal-vare..........

Eller tenkte du på opel-trim??

Pussig nok ser det ut som boxer er det mest brukte i sverige, nevnte det bare.

m51 er den motoren som trives best på turtall
Det er nok utvekslingen på e34 som lurer meg, vel lett giret (sammenlignet med opelen)
forbruket så lavt som mulig, stor rolle i de hastighetene du nevner.

Mener 530i bruker rundt 1L v 160kmt men 3kr var driftsutgifter v 20Tkm pr år,

530d = 17.8kr pr mil. 530i = 20.8kr pr mil, blir ikke Europa hele året :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

bekalger, da missforstod jeg deg, my bad helt og holdent.

"Men hvorfor tror du at styreenheten på en 530d har totalt flere tusen map,å endre 1 verdi (railtrykk)" var ikke ment mot deg, mer som enn generell "du", beklager, dårlig ordlegging. Dette er bare min personlige vendetta mot svadaen servert fra de som lager boxer.

Ellers ser jeg at du virker som en som faktisk er interessert i hva som virker, og ikke reklame fra alle som selger bokser :P

Det som er vitkig å nevne når det gjelder ruller er at dette heller på ingen måte gir en super korrekt fremstilling av vrikeligheten (kalibrering og korr faktor), men gir et tydelig bilde av før og etter resultat ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til ;) du hører når du får mer fortenning (mer "diesel kakkling").

HEI...

tok i dag av diesel slangen som går inn til filteret. tok ei lita brusflaske i enden og satt på tenning, tok ca 6 sek å få ut ca 2 desiliter....

angående justering av tidligere tenning på pumpa under innsug, så ser jeg ikke noe som kan justeres... ser en 13mm mutter men ikke noe spor i festet til pumpa som tyder på at den kan vries....

kan det være tull med tenning når motoren starter tvert når jeg gløder den 2 ganger før start.. virker som glødetiden er for kort.... eller tempføler er dårlig (står den i toppen?)

kan iallefall utelukke:

glødeplugger

diesel filter

fødepumpa

batteriet

(EGR ventilen )hvor sitter den ?? er det røret som kommer fra eksos siden som går i forrkant på motor til den klokka ved innsuget front på motor går en tynn vakumslange fra den.?

Hei. har i dag skiftet tempføler, den som har 4 pinner regner med at det er en dobbel føler siden tempen inni bilen forsvant da jeg plugga den av..

det hjalp ikke angående tungstartet kald motor som jeg må gløde 2 ganger for at den skal starte normalt.. vridde også dieselpumpa 4mm mot klokka uten hell.. siden fødepumpa er ny og glødepøugger og diesel filter og tempføler.. hva pokker kan det være da? :) glødelampe lyser 3-4 sek..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) ja, det kan være tenning, og ja, det kan være tempføler.

Og jeg vet at du kan vri pumpa, jeg overhaler pumper så jeg er ikke i tvil om hvordan de fungerer. Pumpa sitter med to "ørere" med en 13 mm mutter i hver, en på hver side, en lett synlig, og en mellom pumpe og blokk. Løsne disse litt, da er det utskjæringer i ørene som gjør at du kan vri hele pumpa.

egr ventilen er den du prater om ja, den sitter med 4 10mm mot innsugsmanifolden. Jeg tror ikke denne har noe som helst med problemene dine å gjøre.

Hei. har i dag skiftet tempføler, den som har 4 pinner regner med at det er en dobbel føler siden tempen inni bilen forsvant da jeg plugga den av..

det hjalp ikke angående tungstartet kald motor som jeg må gløde 2 ganger for at den skal starte normalt.. vridde også dieselpumpa 4mm mot klokka uten hell.. siden fødepumpa er ny og glødepøugger og diesel filter og tempføler.. hva pokker kan det være da? :) glødelampe lyser 3-4 sek..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) ja, det kan være tenning, og ja, det kan være tempføler.

Og jeg vet at du kan vri pumpa, jeg overhaler pumper så jeg er ikke i tvil om hvordan de fungerer. Pumpa sitter med to "ørere" med en 13 mm mutter i hver, en på hver side, en lett synlig, og en mellom pumpe og blokk. Løsne disse litt, da er det utskjæringer i ørene som gjør at du kan vri hele pumpa.

egr ventilen er den du prater om ja, den sitter med 4 10mm mot innsugsmanifolden. Jeg tror ikke denne har noe som helst med problemene dine å gjøre.

Hei. har i dag skiftet tempføler, den som har 4 pinner regner med at det er en dobbel føler siden tempen inni bilen forsvant da jeg plugga den av..

det hjalp ikke angående tungstartet kald motor som jeg må gløde 2 ganger for at den skal starte normalt.. vridde også dieselpumpa 4mm mot klokka uten hell.. siden fødepumpa er ny og glødepøugger og diesel filter og tempføler.. hva pokker kan det være da? :) glødelampe lyser 3-4 sek..

har ivertfall svaret på denne for deg : DOUBLE TEMPERATURE SWITCH 13621703993

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...