Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Lyd er jo høyst subjektivt. Men. For meg høres dette ut som et forbrenningsproblem, Mao feil på et forbrenningsammer (mindre sannsynlig), eller muligens et injektorproblem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TRF skrev:

Lyd er jo høyst subjektivt. Men. For meg høres dette ut som et forbrenningsproblem, Mao feil på et forbrenningsammer (mindre sannsynlig), eller muligens et injektorproblem. 

Ok, takk for svar. 
 

Jeg tror jeg skal sette bilen på GS, som er nærmeste BMW verksted, også få de til å sjekke alle 4 dyser/injektorer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelsen min baserer seg på at dette skjer på 1 sylinder (da du sier den går ujevnt). Da er det enkelt å dra av kontakten på ei og ei dyse for å identifisere hvilken. Husk å merke dysene før de tas ut i så tilfelle.

Videre så har ikke GS (eller noen andre vanlige verkstedet) mulighet til å sjekke dyser på denne måten, det er det kun "dieselverksteder" som har, og TRF da (vi har samme utstyr som disse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, TRF skrev:

Antagelsen min baserer seg på at dette skjer på 1 sylinder (da du sier den går ujevnt). Da er det enkelt å dra av kontakten på ei og ei dyse for å identifisere hvilken. Husk å merke dysene før de tas ut i så tilfelle.

Videre så har ikke GS (eller noen andre vanlige verkstedet) mulighet til å sjekke dyser på denne måten, det er det kun "dieselverksteder" som har, og TRF da (vi har samme utstyr som disse).

Ok, det visste jeg ikke.. Men det eneste GS evt kan ordne er da sånn intern lekkasje sjekk som en gjør på returen?

Bilen fjusker kun første 9-10 sekundene, så går den normalt etter kald start. Den har aldri noen problem med å starte, verken kald eller varm. Glødeplugger har heller ingen feilmelding, og den gløder alltid. 

Når den klekkingen fra motoren kommer, så virker det ikke som den fjusker, og jeg føler at bilen oppfører seg normalt, bortsett fra lyden. Om bilen står går på tunggang så kan jeg framprovosere lyden en sjelden gang, da ruser jeg den opp til 2-2500 omdreininger, og gir et kjapt trykk på gassen når den faller til ca 1300 omdreininger. 

Hvor holder firmaet ditt til?

Takk for all hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker her å få en OK forklaring av noe problemer jeg har hatt med min 99' E39 530d over lang tid. 

Gir jeg full gass i uansett gir, så tåler den ca belastning opp til 3500omdreininger før all kraft forsvinner (mister hele gassresponsen), i det dette skjer så begynner motoren å riste kraftig, ryker heftig bak og lukter sinnsykt brent/diesel (?) tar normalt sett ca 30sek før motoren slutter å riste å går jevnt og bra igjen. 

Får opp en charge air-pressure kode, samt glow plug system da en plugg er knekt i toppen... Korrigering på dyser er forholdsvis grei (innenfor +-3.00) varm og kald, retur er heller ikke voldsom, men litt mer på dyse 6 og 4 enn de andre dysene.. 

Hadde vært kanon med litt rådførsel, om dette var en utfyllende nok tekst å svare noe på.. 😀🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, TRF skrev:

Ja, da står svaret mitt enda sterkere

Fysj, får håpe på noe annet, men er vel sjelden bilen holder lag med meg ... 😅

Du skal ikke nedover jær-trakter nå etterhvert på besøk heller? kunne jo i den anledning evt svinget bilen oppom en tur så du kunne sett og prøvd litt med egne øyne og kunnskaper? 😀🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta kontakt med Ueland Mekaniske - post@uelandmekaniske.no

Han er vår forhandler på Jæren.

(men som for oss alle andre så koster hans tid penger, han er dog hjelpsom og effektiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TRF skrev:

Bare ta kontakt med Ueland Mekaniske - post@uelandmekaniske.no

Han er vår forhandler på Jæren.

(men som for oss alle andre så koster hans tid penger, han er dog hjelpsom og effektiv).

Magisk! Greit å vite om, ikke alle som har like bra kunnskap rundt disse bilene.. Takker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...