Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd og lese litt om dette på nettet, etter det jeg har sett så langt så gjelder dette alle diesler fra 2001 til og med 2005, den ble da forsterket i 2006 og har vært mindre problemer så langt men fortsatt noen få tilfeller her også.

Jeg skal ta av mitt innsug denne sommeren og gjøre rent og sjekke dette opp føre jeg bestiller time hos TRF-racing. Samt sjekke denne EGR også.

Skrevet

+1 Otis ;)

Dersom man kan å skru litt er det ikke verdens verste jobb å kontrollere tilstand på innsug og flaps selv.

Skrevet
Det er ikke swirlflaps på 136hk diesel! Dette kom på 150hk

Du har helt rett otis, som det står i første posten til TRF så kom vel dette sammen med CR også. :oops:

Skrevet

Fikk min x5 igjen fra verksted i dag, med bekjed om at kunne likesågodt bytte maskin en å feilsøke mer på den, da de ikke var sikker på hvor problemet lå!

De fant mye fin partiklet aluminiumspon i oljen etter kun 500km siden sist oljebytte.

Så det er noe alvorlig galt med enten topp eller blokk!

Km er 202000. kjørt 1200km siden kjøp. drit kjipt.

Noen som vet om noen greie plasser å bytte maskin i tyskland?

Mvh

Skrevet
Fikk min x5 igjen fra verksted i dag, med bekjed om at kunne likesågodt bytte maskin en å feilsøke mer på den, da de ikke var sikker på hvor problemet lå!

De fant mye fin partiklet aluminiumspon i oljen etter kun 500km siden sist oljebytte.

Så det er noe alvorlig galt med enten topp eller blokk!

Km er 202000. kjørt 1200km siden kjøp. drit kjipt.

Noen som vet om noen greie plasser å bytte maskin i tyskland?

Mvh

Kjøpt bilen hos forhandler? I såfall har du faktisk 5 åre reklamasjonsrett på kjøpet. Noe som tilsier at det er forhandleren som solgte deg bilen som skal dekke ny maskin til din bil. Hør med forbrukerrådet, de kan dette mye bedre enn meg. Men jeg skal være inne på noe her.

Skrevet

523iat; er ikke så fryktelig mye jobb å bytte motor altså. Men dersom du ønsker å få dette gjort i utlandet vil jeg anbefale å ta en prat med Viborg Autoteknik http://www.viborgautoteknik.dk/ disse kan sakene sine når det gjelder ombygging mtp elektrisk, og er såpass rimelige på dette at jeg antar et rent motorbytte vil kunne gjøres vledi rimelig, i tillegg har de vanvittig god tilgang på brukte deler.

Som en referenase skulle de ha 50k for å flette nedi 3,0d i e34..jeg orker ikke å tenke på alle timene med lendningsnett der.. dette var altså inkludert alt av motor og deler.

Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert på motorlyder, men det der høres veldig ut som rådebank eller en ventil som klarer å bli løftet skikkelig. Såvidt jeg vet, så er det veldig vanskelig å høre forskjell på de 2 lydene.

Skrevet

Er det spon i olja så er det ofte like billig å bytte motor.

Har ikke hørt på videon enda da jeg er dårlig på lyder via kamera :S

Skrevet

Ja er nok mest sannsynlig rådebank. Ligger mange motorer på ebay.de

Fant en som var gått 98000km med turbo og full pakke til 18000nok.

Ligger veldig mange forskjellige 3.0d ute, hvilke kan passe i min x5 2001?

Tenker på om 218hk versjonen passer på min bils ledningsnett?

Hvilke alternativer er best gamle 184hk eller nyere 218hk? Vil nyere type motor med tilhørende converter passe på gearkassen min? regner med converteren er sterkere på 218hk?

Takker for svar.

Mvh

Skrevet

218hk motoren er definitivt mer ettertraktet enn 184hk, men problemet for din del blir at 184hk har edc15 styreeneht, mens 218 har edc16 som er en helt annenstyreenhet, og jeg er rett og slett usikker på om kontaktene mot bilens ledningsnett er like, derav, om du ønsker å få et firma til å gjøre jobbe, ta en prat med firmaet jeg nevte, tror det kan få til dette til en særs god pris.

Skrevet
218hk motoren er definitivt mer ettertraktet enn 184hk, men problemet for din del blir at 184hk har edc15 styreeneht, mens 218 har edc16 som er en helt annenstyreenhet, og jeg er rett og slett usikker på om kontaktene mot bilens ledningsnett er like, derav, om du ønsker å få et firma til å gjøre jobbe, ta en prat med firmaet jeg nevte, tror det kan få til dette til en særs god pris.

Har akkuratt snakket med viborg autoteknikk, han sa at 218hk versjonen passer rett opp i, men må få med styreenhet til motor.

Skal få pris til Mandag, han kjøpte motorene fra ebay i tyskland.

Det eneste er automatkassen som er litt svakere på 184hk versjonen, men tror den skal takle 218hk og 500nm med normal kjørestil. Skal høre med Viborg om de kan sette inn større oljekjøler på automatkassen.

Vet du hvor mye timeprisen er?

Skrevet

Se der ja. Vet ikke timeprisen deres, men vet at sluttprisen ofte blir veldig hyggelig. En av gamle bilene mine ble ombygd der for mange år siden.

Dersom kassa di er iorden og i god stand i dag så tåler den det ja.

At motorene fysisk er like er det ikke tvil om , men at alt av ledninger mellom motorlennett-styreenheter-billednnett visste jeg ikke. Nesten så jeg er litt i tvil om de gjør det, og at viborg bare vet hvordan de skal omgå problemene :P Men hjelper nok at det er en x5 som tross alt har blitt levert med begge motorene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...