Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

er nå ferdig med og overhale min m41b17 etter et lite uhell. men feilen er fortsatt der.

bilen gikk fint da jeg kjøpte den. jeg skulle bytte kamaksling da den var litt slitt og lagde lit tikke lyd. med ny kam var lyden borte og motoren hørtes veldig bra ut. men så var jeg så uheldig at jeg ikke hadde skrudd fast kamdrevet bra nok, så det skrudde seg opp og ventilene banket ned i stempelt.

etter uhellet startet den hvis jeg holdt litt gass, men røyk noe veldig og hard diselknatrelyd. så jeg tenkte ødelagte ventiler.

skrudde av toppen og tok ut alle ventiler og sjekket de og de gikk fint i føringene sine og var tette og fine.

skrudde alt sammen etter nøye rengjøring og nypussede ventiler og seter.

når jeg var ferdig med overhalingen og trodde alt ting skulle bli bra da jeg ikke har gjort noe med bumm av motoren, nederste register kjede er ikke rørt og diselpumpa er ikke rørt. så kunne ikke skjønne noe der skulle være feil da den gikk fint før.

startet den opp da jeg var ferdig i sta og gledet meg til og kjøre egen bil igjen, men den var helt lik ! ( Oppgitt og forbannet)

Bilen er helt uten krefter ( ikke kjørt med den, bare stått med litt gass og sett så den går). den ryker hvitt ( Masse) og har veldig har knattrelyd. ?

så jeg overhalet toppen og byttet rådelager i samme slengen, har vert veldig nøye med timinga. eneste jeg ikke har rørt er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke utstyret til og måle på diselpumpa. jeg låste stempel nr 1 i TDC med låsepinne gjennom blokka og inn i svinghjulet. så er ganske så sikker på at kam står riktig i forhold til bunn, men hvor lite skal til hør timing på pumpe blir feil? er jo litt slakk når man har i pinnen, 1 mm vridning kansje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jo at det skal litt til da, men det er vel bare hvilken talemåte en bruker.. Enkelt forklart kan du la bilen stå å gå, løsne de to 13mm mutrene, og vri på pumpa, da endrer du statisk tenning mens den går. Da vil du høre at mer fortenning=hardere gange. Prøv derfor å legge av tenning og se hva som skjer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjappe svar begge 2! men hvis jeg har for høy tenning ( Prøved det først) hvilken vei skal jeg vri pumpa da? ut og prøve etterpå :-)

For laveretenning så skal du vri pumpa fra blokka. høyere tenning mot blokka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

går bra det. lykke til, forøvrig bygger og overhaler jeg slike, jeg gjør det også uten benk. Men så har jeg tatt _noen_ slike etterhvert da..

Det gikk kjempe bra, så jeg er strålende fornøyd!

Du nevnte i første tråd/side at du kan programmere litt mer sprut i bilen, jeg kunne godt tenke meg å prøve det på min. Var i kontakt med deg før du dro på utenlands tjeneste. Er det fortsatt muligheter for å tatt turen til deg en dag å fått "optimalisert" bilen litt?

Det er snakk om en e34 525tds automat med m51d25.

btw: takk for kjempe bra tråd med mye god informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd og justere litt på pumpa, men blir ikke noe klokere på det. får justert den 3-4 mm fram og tilbake fra utganspunktet. og den er like feil, eneste er at når jeg vrir den maks mot klokka altså så jeg får lavere tennign så ryker det litt gråere. men får den ikke til og gå på tomgang.

så lurer da på om det har noe med dette og gjøre i det? jeg har jo ikke rørt pumpa eller nederste del av registeret før nå, så syntes det er litt rart, eller kan det flytte på seg når det skjer en sånn smell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd og justere litt på pumpa, men blir ikke noe klokere på det. får justert den 3-4 mm fram og tilbake fra utganspunktet. og den er like feil, eneste er at når jeg vrir den maks mot klokka altså så jeg får lavere tennign så ryker det litt gråere. men får den ikke til og gå på tomgang.

så lurer da på om det har noe med dette og gjøre i det? jeg har jo ikke rørt pumpa eller nederste del av registeret før nå, så syntes det er litt rart, eller kan det flytte på seg når det skjer en sånn smell?

feilen er funnet :-)

Da motoren fikk en liten smell har drevet som sitter på pumpa klart og snu seg 4 mm fordet om den sitter på kile! pluss at kjeden var sliten, hadde strekt seg nesten 2 mm på 15 cm kjede.

Så dette forskyver jo pumpa 6 mm tilsammen.

er ikke rart jeg hadde problemer med og finne ut av denne feilen ! hehe. men tusen takk for all hjelp!! har lært veldig mye på dette og det syntes jeg er gøy :-) lært litt grunnleggende om diesel og :-)

Så tusen takk! :-)

Men ett spørsmål?

hva skjer hvis man kjører med litt høy tenning og hva skjer hvis man kjører med for lav?

er det sånn at man bare mister krefter og den jukser med for lav og at motoren ikke har godt av høy tenning?

snakker ikke om unormalt høy tenning, men bare sånn at man hører at den har bitte litt hardere gange?

og hvordan er det med effekt i forhold til tenninga?

Mvh

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...