DannyRS Skrevet August 10, 2011 Share Skrevet August 10, 2011 1e30, finn ut om den får for mye eller for lite (evt leser for mye eller for lite)Hvordan? Lese av ladetrykk via live data med full gass? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 10, 2011 Forfatter Share Skrevet August 10, 2011 har du ikke dis? gå inn på den aktuelle testmodulen (det pleier også å stå hva som er feil om du trykker pil høyre enda en gang). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet August 10, 2011 Share Skrevet August 10, 2011 Bruker Carsoft dessverre. Har ikke begynt med DIS. Har googla litt. En svenske skriver at 1E30 kommer av for lavt ladetrykk, mens på bmw5.co.uk mener de at det kan være vakumslanger som er tette en plass bl. a. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 10, 2011 Forfatter Share Skrevet August 10, 2011 ved for lavt ladetrykk; sjekk vakumslangen som går mellom turbo, solenoide/ventil, vakumreservoir, og opp under innsuget hvor den går på "hoved" vakumslangen som kommer fra vakumpumpa. Denne pleier å være dårlig, da får den ikke nok vakum ned til turbo, og får altså ikke vridd "vingene" i turbo nok til å få ladetrykk på lavt turtall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet August 11, 2011 Share Skrevet August 11, 2011 Allright. Takk. Da skifter jeg de. Yngvejos tipsa inne på tulletråden om at å rense filteret på disse solenoid/ventilene (11747796634) hjelper på. Sitter en på AGR/EGR system også som er lik denne som du nevner i forbindelse med vakum til turbo. Kan jo være at denne ventilen tuller begge steder kanskje, siden jeg også fikk feilkode(0404) som tilsynelatende har noe med AGR å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 11, 2011 Forfatter Share Skrevet August 11, 2011 Hei, trodde du hadde blenda agr ser du.. sjekk da vakumtilførselen til begge disse, har du godt med vakum til bremsekraftforsterker feks? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet August 12, 2011 Share Skrevet August 12, 2011 Ja, har bypass-rør på AGR og blenda vakuumslangen som pleide å gå dit. Men siden bilen klarte å få en feil rundt om der, må det jo være noe av elektrisk art som har laga feilkoden tenkte jeg.. og da kan jo kanskje denne solenoiden være synderen? Var en runde for å kjøpe nye vakumslanger i går, fikk ikke tak på Ø3.5 så skal teste ut 3.2 og 4.0. Skal sjekke litt slanger og vakuum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwDieselPower Skrevet August 13, 2011 Share Skrevet August 13, 2011 Fikk problemer med min 94mod 525tds idag, bilen bynte plutselig å fjuske på tomgang, går opp og ned på turtall og noen ganger stopper den når jeg slipper gassen Noen som har peiling på hva det kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 14, 2011 Forfatter Share Skrevet August 14, 2011 dannyrs, du vil få en feilkode om du blokkerer, dette fordi når egr er "åpen" så drar den inn for mye luft i frohold til bergninger. bmwdieselpower, oppdater oss når du har sjekket det vanlige.. som står på første side. noen som har en defekt gt2256v liggende? altså fra 184 eller 193hk? er ute etter en BILLIG slik en. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Draco21SC Skrevet August 14, 2011 Share Skrevet August 14, 2011 Har lest resten av inlegg nr 1 og skal ikke kverulere på ordbruk. Er mest interessert i hva som skjer når egr blir fjernet. Du skriver at egr senker temperaturen. Betyr dette at den stiger når egr blir koblet bort? Hvor mye stiger den og hva er maksimal innløps temperatur for turboen? Chip trimming? Du skriver lite om forbrennings trykk. De første BMW dieselene med dir innsprøyting var designet for 180bar. Hvordan vet du at du holder deg unna dette? Måler du trykket ved full last eller blir det beregnet? Sort røyk. Du skriver at dette er ufarlig. Har lest at denne kan bety at diesel strålen treffer stempel og brenner dette over tid. Er dette usant? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FritzP Skrevet August 15, 2011 Share Skrevet August 15, 2011 Motoren tar ikke skade av å bli kjørt uten egr, heller tvert i mot. Egr er montert ene og alene av en årsak, avgassutslipp. Det er slik at ved å tilsette forbrenningen oksygenfattig luft så senkes forbrenningstemperaturen, noe som senker utslippet av NOX gasser. Det er også andre måter å senke utslippet av NOX og forbrenningstemp., for eks. senere innsprøyting. Tilsetting etter forbrenningen (ad-blue) er også en måte å senke utslipp av NOX. De kraftigste BMW dieselmotorene har nå et maxtrykk på ca 200 bar (på høyde med store marine dieselmotorer), noe som må sies å være ganske høyt. Med tanke på dimensjoneringen av motoren, så sier det seg selv at det er viktig med førsteklasses smøreolje og at den skiftes i tide. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 15, 2011 Forfatter Share Skrevet August 15, 2011 Hei, sent svar fra meg her, men det er helt riktig som FritzP sier, dette handler om NOX. Det draco glemmer litt ifm temp inn på trubo, er at egr aldri er aktivt under full last, men kun under "cruising", så du øker ikke max egt ved å fjerne egr, kun egt under lav belastning, hvilket ofte er en fordel. Når det gjelder måling av sylindertrykk så er det et viktig poeng du har, men å måle sylindertrykk har i virkeligheten ingeting for seg om ikke du kan måle det opp mot en helt nøyaktig veivposisjon. Dette er utstyr som normalt finnes på "oem" nivå, og blir fort dyrt. Jeg jobber litt (i hodet mitt:P) med å få satt sammen et billigere oppsett, mange teorier på hvordan det kan gjøres. Det er dog ganske langt ned vegen, og jeg er avhengig av råd og tips fra elektronikk geezerne. Dette er på ingen måte nødvenig utstyr på den mest "vanlige" trimmingen. Hva er det som gir effekten da? Ikke bare hvor høyt maks sylindertrykk, men hvor du har det, og over hvor lang tid. Det som er viktig er at man ikke øker sylindertrykket før,på, rett etter ØD i stor grad, dette vil gi en stor økning i belastningen på motoren. Man ønsker (akkurat som oem) et maks trykk på "14-16" grader. Det enkleste er da å være veldig forsiktig med å legge på mer fortenning. Ved kun å forlenge forbrenning, uten å øke "fortenning", vil man få høyere egt ikke bare pga mer diesel, men pga at det brenner lenger "nedover". Dette vil også gi mer sort røyk, på samme måte som mer fortenning vil gi mer nox. Men det er ikke det som er hovekilden til sort røyk, sort røyk er i all hovedsak et uttrykk for "feit blanding", og således totalt ufarlig, ettersom diesel tolerer veldig varierende afr, og den er effektiv på så lav afr ("mer diesel mer kraft"). At noen har greid å få til det du beskriver, godt mulig. At det har noe med virkeligheten å gjøre, neppe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 15, 2011 Forfatter Share Skrevet August 15, 2011 Ser ikke ut som vi er så uenige, selv om jeg ikke greier å lese hva som står på bildet du lasta opp (litt dårlig oppløsning, men om du har det som pdf er det bare å sende). Og sylindertrykket vil naturligvis stige med belastning. EGT måles når noe nytt prøves ja (neste prosjekt er vann/metanol og se hvor mye dette utgjør i virkeligheten), sammen med motortemp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frans2k Skrevet August 15, 2011 Share Skrevet August 15, 2011 Heisann! Mulig det har blitt sprut om tidligere, men jeg spørr! Jeg har en 01mod 530d e39, mellom 1750-2000omdr så slipper den laddetrykket en tur, hvorfor og hvordan kutte det ut? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Draco21SC Skrevet August 15, 2011 Share Skrevet August 15, 2011 "Ser ikke ut som vi er så uenige, selv om jeg ikke greier å lese hva som står på bildet du lasta opp (litt dårlig oppløsning, men om du har det som pdf er det bare å sende). Og sylindertrykket vil naturligvis stige med belastning. EGT måles når noe nytt prøves ja (neste prosjekt er vann/metanol og se hvor mye dette utgjør i virkeligheten), sammen med motortemp." Beklager dårlig kvalitet det var et egr map for en 20år gammel motor. Slettet det. Viste blant annet hvordan temperaturene foran turbo endret seg med høyde over havet og hvilket sylindertrykk man fikk ved feil på waste gate. Men det var ikke for en BMW motor. Fant ikke agr maps for nyere bmw motorer. Er mest interessert i bensin turbomotorer for tiden og på de nyeste bensinturboene kjøres egr på full belastning så vidt jeg kan forstå. Har sett brennmerker på stempler på min egen båt motor. Dette fordi jeg økte periode for mye. Økte dyse hulldiameter fra 0.19mm til 0.26 og da ble det bedre. Det er dette jeg ikke helt forstår. For å oppnå pmax 15grader etter ød så må man ha en gitt tenning og en gitt heat release(KJ/Kg/grad) som er forbrennings rate. Varme omsetning kan man øke enten ved å øke trykk eller øke hulldiameter på dysene. Øken man kun periode(slik jeg gjorde) vil man få svært dårlig virkningsgrad og høy avgass temperatur. Fant en heat release fra en fiat med lav belastning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå