Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

På moderne motorer øker man aldri kun durasjon (det du kaller periode), fatkisk er duasjon det siste man rører, og ofte slipper man å gjøre noe med det om man bare ønsker moderat effektøkning.

Men, det er såpass mye å gå på på disse motorene, at det virkelig ikke er noe problem. Har kjørt med ca 70-80 % mer fuel på en m51, uten å endre tenning, uten noen problemer med varme. Bilen ble brukt slik i lang tid. Noe av grunnen til dette er at man ved å øke turbotrykket også minsker forbrenningstiden, hvilket gjør at dette til en viss grad kan gå "opp i opp" med mer fortenning.

Når det gjelder bensinturbo, der melder jeg pass :P Men, det jeg stusser på er at en bensinmotor styres primært av luft, og det høres derfor ut som en veldig dårlig ide med egr akitv under belastning da (motvirker hensikten med turbo).

Videre så er ikke dyser noe man trenger å tenke på på m21/41/51, da disse fløder mer enn nok (det er pumpa som styrer mengde, soi og eoi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På moderne motorer øker man aldri kun durasjon (det du kaller periode), fatkisk er duasjon det siste man rører, og ofte slipper man å gjøre noe med det om man bare ønsker moderat effektøkning.

Men, det er såpass mye å gå på på disse motorene, at det virkelig ikke er noe problem. Har kjørt med ca 70-80 % mer fuel på en m51, uten å endre tenning, uten noen problemer med varme. Bilen ble brukt slik i lang tid. Noe av grunnen til dette er at man ved å øke turbotrykket også minsker forbrenningstiden, hvilket gjør at dette til en viss grad kan gå "opp i opp" med mer fortenning.

Når det gjelder bensinturbo, der melder jeg pass :P Men, det jeg stusser på er at en bensinmotor styres primært av luft, og det høres derfor ut som en veldig dårlig ide med egr akitv under belastning da (motvirker hensikten med turbo).

Ang trykkmåling:

Trykkgivere er blitt rimeligere med årene. Kjøper du en kvalitets 5mm giver hos kistler eller AVL må du ut med ca 20 000. Forsterker ca 10 000. Trykket kan du lese av på et scope eller en Labview kort. Om du invisterer i en vinkelgiver kan du gjøre mere analyse av IMEP ROHR osv. Du kan også bruke pulsene som kommer fra sv sensor.

Full pakke med indicom el koster mye

Har sett folk som kjører full pakke på labveiw.

Vil tro de aller fleste trimmere har dette. Vanskelig å se sylindertrykk uten. I alle fall hvor høyt det er og hvor maktrykket er høyest.

Du sier at du øker ladetrykk. Da stiger jo kompresjonstrykket. En slik motor har jo typisk 1:17 i komp. Da stiger jo kompresjons trykk ca 5 bar pr 0.1 bar økt ladetrykk (Kappa 1.39)

Det betyr jo at øker du ladetrykk fra 2.6 til 2.8bara så vil kompresjonstrykket bli 10bar høyere. Er tenning sen kan du risikere at du ikke klarer å redusere forbrenningstrykk.

Det jeg lurer på er hvem gir dere opplysninger om hvor mye høyere forbrennings trykk og eksostemperatur motoren tåler. Får dere dette fra fabrikken eller er det noe firma som har spesialisert seg på å beregne disse tallene? Kjører dere motorene 100timer i benk og åpner?

Ideen med egr på bensinturbo biler kan være at eksos er billigere enn bensin som kjølemiddel.

Har ikke funnet noe teknisk på bmw sin nye toliter (184hk og 245hk) men en av konkurentene har vannkjølt manifoild som gjør at motoren kan kjøre lambda 1 ved full last. Bruker mindre enn 250g/kwh ved full effekt og det er bra

Videre så er ikke dyser noe man trenger å tenke på på m21/41/51, da disse fløder mer enn nok (det er pumpa som styrer mengde, soi og eoi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at en trykkgiver er rimelig nok vet jeg, og den er totalt ubrukelig om ikke den logges mot veivvinkel. Jeg vet også hvilke alternativer jeg ser på som intressante. Og prøv å bruke pulsene fra org vevipos føler om det var det du mente.

Og om du tror at "de fleste trimmere bruker dette" så tar du skammelig feil. De fleste som trimmer diesel lager ikke filene selv, det måles aldri noen verdier, det testes ikke. Det dreier seg stort sett om"+20%" trimming, da "alle motorer tåler dette". Det er den harde sanneheten om 90% av diesel trim.

Jeg ser ikke helt agendaen din, utenom "jeg lurere på hvem som gir dere disse tallene, fabrikken.....?"

Antar at du nå er retorisk (det håper jeg), og selvføgelig ikke. Hvor mye en motor tåler bygges på vår egen erfaring, og generelle grenser på egt, samt teoretiske beregninger. Akkurat som de fleste gjør det. Og kan love deg at det ikke har vært noe brennmerker på stempler på de motorene som har blitt åpnet. Videre er oppsettene som selges nedjustert fra hva som opprinnelig ble testa.

Vi kan sitte her og diskutere trimmingsteori (og jeg må bla opp bøker igjen) til vi er på side 53, men om poenget ditt er å peke på at vi "ikke er seriøse nok" så kan jeg avlive den med en gang og si at: vi har ingen hemmelig bakveg med info fra fabrikk, vi har ingen menn i hvite frakker, dieselpumper ligger i biter utover en vanlig arbeidsbenk, det bannes og steikes fremdeles, har beina planta på bakken, også får jeg disse bmw dieslene ganske bra til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en interessant vinkling på en forøvring interessant tråd.

Jeg lurer jo bare på hvordan tilbyderne av tuning ser på dette med sylindertrykk og avgasstemperaturer i forbindelse med endringer i styringsmap. Jeg er vel kanskje mest av den oppfatning at endringene utføres ved å endre maksmengde en viss prosent og i tillegg øke visse begrensingsparametre for å hindre nødmodus. At så mange av chiptunerne er i besittelse av målrutrustning for å måle og analysere driftsparametre stiller jeg meg heller tvilende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye riktig i det du sier FritzP, men det finnes veldig mange måter å endre parameterne i softwaren på, og dette har en del å si på hvordan motoren faktisk styres etterpå. Man kan få mye effekte uansett hvor "enkelt" man gjør det . Den billigste og enkleste måten er jo å endre på kalibreringsmap noen prosent, deretter øke ladetrykket noe. Det er dog ikke slik jeg gjør det.

Det fine med den del nyere motorer er at de faktisk er kalibrert til et godt stykke over original effekt i utgangspunktet, man trenger kun å endre på etterspørsel og et par begrensere.

Så enkelt er det dog ikke om en skal ha mye effekt.

Avgasstemperatur er veldig viktig da, samt å følge med på mottrykket før turbo, som har en tendens til å stige veldig brått på vnt turboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at Alpina Hartge AMG og andre seriøse trimmere har utstyr som måler trykk i sylinder. At noen kopierer disse mappene kan nok tenkes.

Mitt problem er at jeg skal kjøpe bil. Diesel er ofte alternativet. Da vil jeg helst unngå problemer. En nabo som har chip tunet har nettop fått turbohavari. Koster han sikkert 20 000. Når jeg leser tekniske artikler om motor utvikling virker det ikke som det er så utrolig store marginer. Når man snakker med folk i bransjen er de helt imponeert over stempel som klarer 210bars sylindertrykk eller turboer som klarer 970 eller mere i temperatur.

Derfor så lurer jeg på hvor mye dere kan om materialene i motoren og om dere gambler på at kreftene aldri blir brukt mere enn 30 sekunder ved kjøring i Norge. Jeg er ikke sikker på at jeg våger å kjøpe en brukt bil som har vert tuklet med.

Er det noe måte å finne 100% sikkert ut om bilen noen gang har vert chippet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina f.eks er jo "hustrimmer" for BMW og har nok tilgang på helt andre ressurser enn vanlige chiptunere. Når en ser på hvordan Alpina øker effekten på f.eks D3 (200hk) så kan en jo lure litt, her er det brukt en annen turbo, større intercooler, og andre injektorer for å oppnå en effektøkning som de fleste chiptunere oppnår kun med software. Det skal i tillegg sies at D3 har et potensial for mer effekt enn en vanlig 320d, har lest om effekter opp i mot 270hk ved tuning..

Når det er sagt så tror jeg nok at det er stor forskjell på utviklingen av software fra de forskjellige tunere, jo mere arbeid og innsikt som er lagt ned i testing og forståelse av maps jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina, hartge, amg er ikke seriøse trimmere, men bilprodusenter med noen milliarder mer i budsjett enn meg.

Og du vil aldri se noen av min biler kjøre på oppimot 1000grader egt.

Det er ingen måte å finne ut 100% sikkert om bilen har vært trimmet nei, men om den er trimmet kan jeg finne ut relativt enkelt.

To sider når det gjelder defekte turboer ved trimming; ja man kan fint ta knekken på en turbo ved tullete trimming, men tenk deg litt om på hvor mange turboer som går føyken på kort km, også på utrimmede biler.

edit: FritzP før meg. Helt riktig, det bor mye i denne motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina f.eks er jo "hustrimmer" for BMW og har nok tilgang på helt andre ressurser enn vanlige chiptunere. Når en ser på hvordan Alpina øker effekten på f.eks D3 (200hk) så kan en jo lure litt, her er det brukt en annen turbo, større intercooler, og andre injektorer for å oppnå en effektøkning som de fleste chiptunere oppnår kun med software. .

Man kan og bør lure litt!

For over 20år siden kjøpte jeg min første 524td. Totalt grønn på dieselmotorer. Det tok ca 1 min å stramme fjæren på wastegaten og justere opp pumpa 20%. 0-100 gikk fra 13 til 10sekunder. Var jeg en gluping? Jeg lurer litt!

Vel nok om chip tuning tror vi aldri blir enige om det moralske i den bransjen eller hvor store kunnskaper man trenger for å øke fuel mengde/ytelse til en diesel motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har nylig kjøpt meg en 524td 1991 mob som det er en del tekniske feil med.

Lurer på om noen har hatt problemer med lading på disse bilene. Er ikke godt kjent med disse bilene ennå så vil gjerne ha noen råd om hva som kan være galt.

Mvh David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har nylig kjøpt meg en 524td 1991 mob som det er en del tekniske feil med.

Lurer på om noen har hatt problemer med lading på disse bilene. Er ikke godt kjent med disse bilene ennå så vil gjerne ha noen råd om hva som kan være galt.

Mvh David

def dynamo og eller batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...