joris Skrevet Januar 5, 2012 Share Skrevet Januar 5, 2012 Kan det funke å sette inn en plate med et lite hull (f.eks 4mm) mellom EGR ventilen og eksosbypassrøret? Da vil man begrense mengden eksos inn i innsuget. Men det er jo vanskelig å vite hvor grensa går får man får feilmelding. Regner med at denne feilmeldingen skyldes at det registreres for høyt innhold av CO eller partikkler i avgassen? Er det ellers "kurant" å legge inn en eldre programvare? Hvem kan gjøre dette? Kan det f.eks gjøres sammen med "chipping"? Min bil er en 2005 E61 525d med 2,5l M57TU, men i 163 hk utgaven. Har forstått det slik at motor og alt er identisk med 177 hk utgaven og at det dreier seg om en softvareendring for å begrense effekten. Bakgrunnen skal visstnok være at BMW trengte en bil for å konkurrere med Audi A6 TDI 163 hk på det tyske firmabilmarkedet og valge å ta bort noen hk på 525n for å forsvare en prisreduksjon til firmabil/leasingmarkedet. Derav navnet "fleet edition". Nok om det.. Skulle tro at det var en smal sak å sette inn programvare tilhørende 177 hk utgaven? Eller vil man få like mye effekt ved chipping uansett utgangspunkt? Synes dette med eksosbypass virker som en uting. Dette er første dieselbilen min og fikk sjokk når jeg demonterte innsuget og egr ventilen.. Makan til soting og groing trodde jeg kun man fant i en gammal bussmotor. Savna M54n da gitt... Er ute etter å gjøre noen tiltak for at motoren, partikkelfilter, turbo etc skal leve lengst mulig. Bør man da forholde seg til det orginale eller skal man hive ut swirl flaps, egr ventil, skifte til euro3 softvare etc? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 5, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2012 Ved trimming spiller det "ingen" rolle om du har 163hk versjonen. Jeg bedriver ikke prosent trimming, jeg vet hvilke verdier jeg vil ha inn, om utgangspunktet er noe lavere (som i denne versjonen) spiller ingen rolle. Ang egr, dette programmeres fint bort ifm tuning. Flere har prøvd en slik "reduksjon" og det later til å fungere ok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornar-a Skrevet Januar 5, 2012 Share Skrevet Januar 5, 2012 hei. jeg har en bmw 318tds med m41b17. Har hatt store problemer med og starte den nå i vinter. har stilt timingen på pumpa så den er riktig og har sjekket glødepluggene. de har en motstand på 0,1 til 0,2 ohm og alle får 12V spenning når jeg gløder. kommer bare til på den ene for og måle strømmen. den var på 13,5A og lurer da på noe gode tips for og få start? det er ikke noe problem i pluss 5 grader og over. under 5 grader er det et helvette. noe tips om hva som kan gjøre dette?? EDIT: pumpa er stilt til og ha fortening på 0,6. bilen har gått 330 tusen. og ånder veldig mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornar-a Skrevet Januar 5, 2012 Share Skrevet Januar 5, 2012 burde ikke glødestrømmen vært på nermere 100A? Strømm = spenning / motstand. med 12 V blir jo det 120 A med 0,1 ohm og 60Amed 0,2?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joris Skrevet Januar 5, 2012 Share Skrevet Januar 5, 2012 Bytt glødplugger og gløderele så vil jeg tro du er i mål. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornar-a Skrevet Januar 5, 2012 Share Skrevet Januar 5, 2012 hehe. jeg dreit meg litt ut nå. for kom på at jeg må stru av ledningene på pluggene når jeg måler . kom nå fram til at 2 hadde 0,5 og 1 hadde 0,9 og den siste var på 1,2. så da tror jeg det vill hjelpe mye og bytte pluggene hjelper det med og bytte releet når alle pluggene får 12V ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J-R Skrevet Januar 5, 2012 Share Skrevet Januar 5, 2012 Kan det funke å sette inn en plate med et lite hull (f.eks 4mm) mellom EGR ventilen og eksosbypassrøret?Da vil man begrense mengden eksos inn i innsuget. Men det er jo vanskelig å vite hvor grensa går får man får feilmelding. Regner med at denne feilmeldingen skyldes at det registreres for høyt innhold av CO eller partikkler i avgassen? Jeg testet dette på min 2005 120d. Startet med helt tett propp og "borret meg oppover". Fant ut at 7mm hull akkurat var nok til å hindre CEL. Kjørt med dette i 2 år nå. Den beste måten er selvfølgelig å programmere bort ehle EGR driten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joris Skrevet Januar 5, 2012 Share Skrevet Januar 5, 2012 Takk for nyttig info J-R. Og ja. bytt rele også så er du sikra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanskr Skrevet Januar 5, 2012 Share Skrevet Januar 5, 2012 hehe. jeg dreit meg litt ut nå. for kom på at jeg må stru av ledningene på pluggene når jeg måler . kom nå fram til at 2 hadde 0,5 og 1 hadde 0,9 og den siste var på 1,2. så da tror jeg det vill hjelpe mye og bytte pluggene hjelper det med og bytte releet når alle pluggene får 12V ? De enklaste du gjer er å sku av lednignene, ta ein leding fra + på batterie og legge bort på ein plygg - om de gnistrer da so er sannsynleg vis plyggen i orden. Noko anna du kan gjere er om du har eit ampermeter å kople inn på ledninga som gir straum ( uten å kople fra plyggane) når de gløder skal kvar glødeplygg trekke ca 20 amp = 80amp Kommer de straum fram til plyggane er nåkk releet ditt i orden, signale om glødetida kan eventuelt være feil? slik att den gløder for kort tid? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornar-a Skrevet Januar 8, 2012 Share Skrevet Januar 8, 2012 har prøvd det og ser ut til at alle fungerer bra skrudde opp og justerte kammen litt mere nøyaktig og. setter det sammen nå. men når jeg skrur til den bolten på Kammen. hvor mange NM skal den dras til med? det er ikke noe kjilespr eller noe kon der så må sikkert dras til en del?? Tusen takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
winchester Skrevet Januar 8, 2012 Share Skrevet Januar 8, 2012 Er litt for mange sider til at jeg orker å lese gjennom hele, men enkleste måten å finne ut hvor den suger inn luft er? Spraye på vann? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Færingen Skrevet Januar 8, 2012 Share Skrevet Januar 8, 2012 Hej Jeg er ny her. Jeg har en BMW 525 TDS E34 AUT. Mit problem er at på 20 liter diesel kører den kun 120 km :/ Men Dieseldyse nr 4 den med ledning i er våd, men kan ikke se at der sprutter diesel ud af den. kan og så lugte diesel i motorrummet. Hvor kan jeg skaffe en sådan dyse billigt ? her på færøene koster den 2900 kr (ddk) Eller har i nogle triks hvor man kan reperere den ? få den til ikke at lække. ? Tror og så at glødestifterne er kaput fordi må gløde 2 gang for at starte godt, motoren lyder godt og sund. Jeg er meget glad for den bil, tror at det er den eneste som er tilbage her på færøene. Hvis i ved hvor man skaffer billige reservedele til den så kan i maile til mig på peturjacobsen@gmail.com og hvis i ved om en bil som jeg kan bruge til reservedeler Jeg er ny her på siden, det er det første jeg skrever, håper i kan læse dette, vi har ikke norskt her på færøene Men super forum, har læst alle siderne fra 1-10 har lært meget. Fand denne side på google da jeg google mit problem, har aldrig hørt om denne side. Men Tak.. Har kun haft bilen i 1 måne og kenner ikke så meget til den, bilen har kørt 267.000 km og er ellers i helt fin stand. har den godt ord på sig ? er motoren slidstærk ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Januar 9, 2012 Share Skrevet Januar 9, 2012 Er litt for mange sider til at jeg orker å lese gjennom hele, men enkleste måten å finne ut hvor den suger inn luft er? Spraye på vann? Bruk startgass ved falskluft Motoren går en annen gange når du finner falsklufta med startgass Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
winchester Skrevet Januar 9, 2012 Share Skrevet Januar 9, 2012 Og startgassen skader ikke motor ved så høy komp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Januar 9, 2012 Share Skrevet Januar 9, 2012 Hvor høy komp er det snakk om da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå