Reef89 Skrevet Januar 23, 2011 Share Skrevet Januar 23, 2011 Søsteren min fikk bot her hin dagen det var no greit nok sånn sett, men det som fikk meg til å tenke litt var at politimannen sa at hun fikk litt ektra bot fordi hun ikke brukte blinklys ved feltskifte og når hun skulle stoppe for sivilen. Så sprørsmålet er: er det egentlig påbudt med å bruke blinklys? jeg kan huske kjørelæreren min sa at det ikke var påbudt, men så klart skal man jo bruke det. Aldri hørt før at noen får bot eller litt ektra bot for og ikke bruke det. Noen som kan bekrefte fra lovdata eller noe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennski Skrevet Januar 23, 2011 Share Skrevet Januar 23, 2011 Påbudt å bruke blinklys ved feltskifte ja, trenger ikke lovdata for å bekrefte det. Det er også faktisk påbudt å blinke ved sving til høyre/venstre i lyskryss der man kun kommer en vei. Men hvor mange gjør det? Mindre en 1% Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai-P. Skrevet Januar 23, 2011 Share Skrevet Januar 23, 2011 Mangel på bruk av blinklys er straffbart med inntil 2000 kr i bot. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 23, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2011 hmm okei. Takker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Januar 23, 2011 Share Skrevet Januar 23, 2011 er vell sånn at det skal brukes om det er noen grunn til å bruke det, dvs om det er noen andre på veien som kan se deg, blir man tatt for å ikke ha brukt det så har jo noen sett deg så da skulle man brukt det. er jo ingen grunn til å blinke om ingen andre på veien har behov for det. selv så bruker jeg det stort sett hele tia, men er jo noen ganger man glemmer det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 23, 2011 Share Skrevet Januar 23, 2011 Spørs helt hvor søstera di ble stoppa, hvorvidt hun også kan bli bøtelagt for å ikke blinke av veien. Men det er jo ganske uklokt å IKKE blinke da politi stopper deg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Januar 23, 2011 Share Skrevet Januar 23, 2011 Hvis du ligger i en fil med påbudt kjøreretning. Feks at man kun kan svinge en veg der man ligger, så er det ikke påbudt med blinklys. Alle andre plasser MÅ man bruke blinklys ved avkjøring, eller filskifte osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennski Skrevet Januar 23, 2011 Share Skrevet Januar 23, 2011 Hvis du ligger i en fil med påbudt kjøreretning. Feks at man kun kan svinge en veg der man ligger, så er det ikke påbudt med blinklys. Alle andre plasser MÅ man bruke blinklys ved avkjøring, eller filskifte osv Jo, det er det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Januar 23, 2011 Share Skrevet Januar 23, 2011 Hvis du ligger i en fil med påbudt kjøreretning. Feks at man kun kan svinge en veg der man ligger, så er det ikke påbudt med blinklys. Alle andre plasser MÅ man bruke blinklys ved avkjøring, eller filskifte osv Jo, det er det Nope. Er nok ikke det. Hvis du Feks står i et lyskryss i den innerste fila, der man kun kan kjøre EN retning, så er det IKKE påbudt med blinklys Hadde en diskusjon om dette med noen venner i sommer, der vi til slutt spurte politiet om hva som var tilfelle Og han sa at det var slik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasBr Skrevet Januar 23, 2011 Share Skrevet Januar 23, 2011 Mangel på bruk av blinklys er straffbart med inntil 2000 kr i bot. Faktisk en av de bøtene som faktisk BURDE økes! Man skulle jo tro blinklys kun ble levert som ekstrautstyr som ingen hadde råd til Hvis du ligger i en fil med påbudt kjøreretning. Feks at man kun kan svinge en veg der man ligger, så er det ikke påbudt med blinklys. Alle andre plasser MÅ man bruke blinklys ved avkjøring, eller filskifte osv Jo, det er det Nope. Er nok ikke det. Hvis du Feks står i et lyskryss i den innerste fila, der man kun kan kjøre EN retning, så er det IKKE påbudt med blinklys Hadde en diskusjon om dette med noen venner i sommer, der vi til slutt spurte politiet om hva som var tilfelle Og han sa at det var slik Gjør det til en vane så slipper du tenke på det! VIS hvor du skal! Skal sies at jeg ikke blinker midt på natta om det ikke er en bil i nærheten.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan Skrevet Januar 23, 2011 Share Skrevet Januar 23, 2011 Forskriften skiller ikke mellom filskifte og andre ting... http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#14§ 14. Signal og tegn 2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MasterNik Skrevet Januar 23, 2011 Share Skrevet Januar 23, 2011 Hvis du ligger i en fil med påbudt kjøreretning. Feks at man kun kan svinge en veg der man ligger, så er det ikke påbudt med blinklys. Alle andre plasser MÅ man bruke blinklys ved avkjøring, eller filskifte osv Jo, det er det Nope. Er nok ikke det. Hvis du Feks står i et lyskryss i den innerste fila, der man kun kan kjøre EN retning, så er det IKKE påbudt med blinklys Hadde en diskusjon om dette med noen venner i sommer, der vi til slutt spurte politiet om hva som var tilfelle Og han sa at det var slik I følge bilteoriboken er man også da pliktig til og bruke blinklys. Da andre ikke skal måtte vær avhengi av skilt, lys og oppmerkning for og vite hvor du skal! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 23, 2011 Share Skrevet Januar 23, 2011 Jeg blinker alltid uansett, uten unntak. Til og med om jeg er helt alene på veien og ikke har sett en bil på to timer. Dette er en veldig god vane mener jeg, og koster meg ikke så veldig mange kalorier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Coupe Skrevet Januar 23, 2011 Share Skrevet Januar 23, 2011 Hvis du ligger i en fil med påbudt kjøreretning. Feks at man kun kan svinge en veg der man ligger, så er det ikke påbudt med blinklys. Alle andre plasser MÅ man bruke blinklys ved avkjøring, eller filskifte osv Jo, det er det Nope. Er nok ikke det. Hvis du Feks står i et lyskryss i den innerste fila, der man kun kan kjøre EN retning, så er det IKKE påbudt med blinklys Hadde en diskusjon om dette med noen venner i sommer, der vi til slutt spurte politiet om hva som var tilfelle Og han sa at det var slik Må nok skuffe deg med å si at du tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai-P. Skrevet Januar 24, 2011 Share Skrevet Januar 24, 2011 Og dette begrunner du med...? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå