flonoen Skrevet November 16, 2013 Share Skrevet November 16, 2013 "Klarer man å snurre i 140 km/t da er man gjort det vedlig galt og kan umulig ha mye evner og forstand på fart og fysiske lover." Ja jøss, ingen profesjonelle førere har noensinne snurret rundt, så om man klarer å snurre i 140 har man ikke evner. Hva med kjølevæske i veien etter en bil som dunka borti autovernet noen svinger før og tenkte at her var det best å kjøre videre? Er 325d'en din immun mot det? Her du lightning fast reflexes, og håndterer slike situasjoner på strak arm uten dramatikk? Fint for deg det. Og det er null problem at du kjører med horn i panna, du har jo totalt roen og alle advarsler om å ta det lugnt på ringen er 100% overdrevet. Hvorfor tror du nesten hele stallen til R4R, RRC og RSR er framhjulstrekkere? Fordi de er kjedelige og livsfarlige, og det er nettopp det turister på ringen ønsker, kjedelige og livsfarlige biler? Nei, fordi de er trygge og morsomme. Forøvrig, eg vil mye heller kjøre GT86 enn Swift rundt ringen. Sist eg var der var det totalt oppbooka for GT86, og endte opp med ca 12 runder i Swift i stedet. Vanvittig gøy. Men eg ville aldri anbefalt noen som aldri har kjørt ringen før en GT86 framfor en Swift. Nå har eg ikkje kjørt GT86 der, men eg har kjørt M3. Har det ca like gøy i Swift, selv om rundetida kanskje ikke blir like lav. Eg er ikkje på jobb, og eg er ikkje kvalm i tonen (sjekk ut disse mongisene her da, har ikke litt evner til å forstå det de driver med engang) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 16, 2013 Share Skrevet November 16, 2013 Tror vi setter punktum her Tilbake til topic flonoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skårholen Skrevet November 16, 2013 Share Skrevet November 16, 2013 Dette er vel kanskje et av to steder jeg skal når jeg får førerkort. Så sommeren 2015 noen som skal nedover? Også får jeg satse på at bla Oddis her på forumet holder isbana oppe vinteren 2015 også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet November 16, 2013 Share Skrevet November 16, 2013 Jeg vil bare komme med et innspill, uten at det er meningen å være "smartass". For de som ikke har vært der før så ville jeg anbefalt å ikke ha for høye forventninger. Ringen blir veldig hypet på internett synes jeg - de som driver dette er kyniske pengepumpere, da tenker jeg både på de dyre billettene, de sinnssvake egenandelene som er nevnt og de vanvittige erstatningene man må betale for autovern og gressplen. Det er MYE folk der på sommeren og i feriene - det er ofte laaaange køer som minner om Autobahnrush, og lite kjøretid pga ulykker og stenging av banen. Kjipt å vente i området hele dagen og betale 250kr for en runde før de stenger banen etter 45 min. Dessuten er det mye dårlig vær der, og antall maktkåte kontrollører i refleksvest har økt - nå er de overalt og håndhever de stadig strengere reglene. Det er ok hvis man er der ifbm ferie for å titte på fine biler, men med tanke på ren kjøretid får man mye mer kjøretrening og valuta for pengene hvis man kjører på bane her hjemme i Norge eller eventuelt i Sverige. Man behøver ikke gå over bekken etter vann. Har man ikke kjørt på bane før ville jeg aldri debutert på Ringen - da er det bedre å delta på kjøretreninger her hjemme først til en noenlunde fornuftig penge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papperboy Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 meld deg på en trackday.. mye bedre med kjøretid da.. jeg har hvert der nede 2 ganger og har hvert veldig heldig begge gangene.. ene gangen var det noe regn men fikk en del tørre runder for det andre gangen var det trackday i mars og vi hadde 20 grader og sol begge dagene.. å ha ringen som første bane du kjører på er galskap. og ikke minst unødvendig og bortkastet da du vil lære mye mere på en vanlig bane her i norge.. angående tidligere diskusjon angående fwd vs rwd er min erfaring det at man bør kjøre hva man er vandt til å kjøre og hva som er nærmest sin egen bil.. jeg er helt clueless på fwd.. da jeg har kjørt rwd hele livet.. men er man usikker bare la DTC eller andre hjelpemidler være på.. du taper kanskje noen sekunder på det.. men du får i det minste kjøre bilen hjem igjen.. personlig skur jeg av alt sånnt selv da jeg synes det er irriterende.. men det betyr ikke at det er det lureste jeg gjør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 Kløner de der ringtaxi-sjåførene, mangler basic forståelse for bilkontroll og fysikk.. Hold deg på gt5, sier bare eg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omnislash Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 Mange gode innspill her ihvertfall! tar til meg alt som har med å bli kjent med banekjøring før man kjører på ringen.Det er vel litt av grunnen til at jeg har lyst å kjøre der nede, for å prøve meg litt. Men det kan tenkes at jeg holder min egen bil utenfor banen når jeg leser alle de erfaringene og meningene som kommer frem her. Da er det vel billigere å betale en ring-taxi for å oppleve det, evt. leie en swift eller lignende. Og heller prøve å kjøre litt her hjemme. Jeg har ikke det behovet for å kjøre så fort og hardt jeg tror jeg kan, for så oppleve at det ikke gikk. Sånt blir fort dyrt, spesielt når det er dårlig med forsikringer som dekker det. Det er vel noen egne trackdays for BMWCCN til våren, er vel bare å prøve seg litt da. Men det er jo ikke gratis det heller. Ellers så er jo hele turen til Nurburgring ment som en reise, for å oppleve noe som man ikke opplever hver dag - man for sjansen til å kjøre på Autobahn, og man får kanskje muligens sett noen spreke biler der nede i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 Lån en swift/golf gti/clio sport cup, og ha det kjekt med sånn bil noen runder. Da har du mer kontroll med kostnadene (blir fremdeles dyrt å kræsje, men overkommelig), har det sinnsykt gøy selv med swiften, og så kan du heller ta en koserunde med 335'en når du har kjørt litt og blitt vant med trafikken og oppførselen på turistkjøringene. Sååå ille er det heller ikke, at det nesten er garantert å kræsje. Men med din bil hadde eg heller satsa på bajaskjøring på en trackday på en vanlig bane med gode avkjøringssoner, og tatt det kuli på ringen. Trasig å vrake bilen der nede når du er på ferie :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papperboy Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 mitt tips.. få med deg 3-4 trackdays i norge før ringen.. hvis du føler at du klarer å kjøre bilen din kontrolert på grensa så greit da er du klar for 335i på ringen.. men hvis du kjører på bane i norge og du får til å kjøre fort men opplever skumle situasjoner der du mister kontroll på bilen da er du IKKE klar for å kjøre på ringen.. en snurring på ringen ender sånn som ringtaxien over.. og det er mye trackdays i norge så er ikke noe problem å få med seg noen på vår parten.. trackdays pleier å koste rundt en tusenlapp men du skal også huske at det er folk som kjører på ringen hver eneste dag uten å være stinn av gryn og de er gjeldslaver heller.. her handler det om å finne sweet spot'en og ikke kjøre over evne.. nå har jeg alltid kjørt fort og elsket å ligge med bilen på kanten av grep både på vei og bane (blitt litt mere voksen de siste åra men) så jeg føler meg kompetent nok til å ta med 123'en på ringen til sommeren/ våren.. men jeg er litt redd for dens bråe natur så jeg vil ha noen runder på en bane i norge først så jeg lærer meg hvordan bilen oppfører seg på tørt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omnislash Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 Lån en swift/golf gti/clio sport cup, og ha det kjekt med sånn bil noen runder. Da har du mer kontroll med kostnadene (blir fremdeles dyrt å kræsje, men overkommelig), har det sinnsykt gøy selv med swiften, og så kan du heller ta en koserunde med 335'en når du har kjørt litt og blitt vant med trafikken og oppførselen på turistkjøringene. Sååå ille er det heller ikke, at det nesten er garantert å kræsje. Men med din bil hadde eg heller satsa på bajaskjøring på en trackday på en vanlig bane med gode avkjøringssoner, og tatt det kuli på ringen. Trasig å vrake bilen der nede når du er på ferie :/ Høres ut som en god plan det. Jeg er således helt enig med deg! Jeg synes ikke det er verdt å gamble noe som helst, det blir alt for kostbart. mitt tips.. få med deg 3-4 trackdays i norge før ringen.. hvis du føler at du klarer å kjøre bilen din kontrolert på grensa så greit da er du klar for 335i på ringen.. men hvis du kjører på bane i norge og du får til å kjøre fort men opplever skumle situasjoner der du mister kontroll på bilen da er du IKKE klar for å kjøre på ringen.. en snurring på ringen ender sånn som ringtaxien over.. og det er mye trackdays i norge så er ikke noe problem å få med seg noen på vår parten.. trackdays pleier å koste rundt en tusenlapp men du skal også huske at det er folk som kjører på ringen hver eneste dag uten å være stinn av gryn og de er gjeldslaver heller.. her handler det om å finne sweet spot'en og ikke kjøre over evne.. nå har jeg alltid kjørt fort og elsket å ligge med bilen på kanten av grep både på vei og bane (blitt litt mere voksen de siste åra men) så jeg føler meg kompetent nok til å ta med 123'en på ringen til sommeren/ våren.. men jeg er litt redd for dens bråe natur så jeg vil ha noen runder på en bane i norge først så jeg lærer meg hvordan bilen oppfører seg på tørt.. Ja, tror det er lurt. Så jeg får prøve å følge med litt på hva som skjer nå på nyåret. Jeg har ikke tenkt til å presse meg selv eller bilen på bane før jeg kjenner at jeg har kontroll. Jeg har alltid vært litt ekstra forsiktig i de senere år jeg, og det henger sammen med at jeg har vært passasjer i flere ulykker hvor jeg ser at ting kan faktisk gå galt, og hvor galt det kan gå. Det er jo som du sier, varierende vær å ringen - det er jo i seg selv det mest farlige synes jeg. Stor forskjell på kjøre"kunnskapene" på vått og tørt føre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet November 19, 2013 Forfatter Share Skrevet November 19, 2013 Nå er det jo heldig vis slik der at man MÅ JO IKKE kjøre gris heller. Det går fint an å kjøre rolige runder der, jeg har 17 runder der nå selv. Og tre av de har jeg kjørt på skikkelig. Får man banen aleine en stund der folk ikke tar deg igjen, så bruk banen og kjør idealsporet selv om man ikke kjører fort. R Andersen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papperboy Skrevet Januar 24, 2014 Share Skrevet Januar 24, 2014 noen flere som skal på DN10 ? http://www.destination-nurburgring.com/trackday/dn10-july-2014-nuerburgring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet Februar 2, 2014 Share Skrevet Februar 2, 2014 Jeg vil bare komme med et innspill, uten at det er meningen å være "smartass". For de som ikke har vært der før så ville jeg anbefalt å ikke ha for høye forventninger. Ringen blir veldig hypet på internett synes jeg - de som driver dette er kyniske pengepumpere, da tenker jeg både på de dyre billettene, de sinnssvake egenandelene som er nevnt og de vanvittige erstatningene man må betale for autovern og gressplen. Det er MYE folk der på sommeren og i feriene - det er ofte laaaange køer som minner om Autobahnrush, og lite kjøretid pga ulykker og stenging av banen. Kjipt å vente i området hele dagen og betale 250kr for en runde før de stenger banen etter 45 min. Dessuten er det mye dårlig vær der, og antall maktkåte kontrollører i refleksvest har økt - nå er de overalt og håndhever de stadig strengere reglene. Det er ok hvis man er der ifbm ferie for å titte på fine biler, men med tanke på ren kjøretid får man mye mer kjøretrening og valuta for pengene hvis man kjører på bane her hjemme i Norge eller eventuelt i Sverige. Man behøver ikke gå over bekken etter vann. Har man ikke kjørt på bane før ville jeg aldri debutert på Ringen - da er det bedre å delta på kjøretreninger her hjemme først til en noenlunde fornuftig penge. Her høres det ut som du har hatt EN dårlig dag på ringen, jeg har vært nede på turisfarten 6 år på rad (reiser for 7. gang i mai) å det mellom mai og august (ferietid) å har hatt en ettermiddag med fuktig bane, ellers bare fint vær. sist tur, så hadde jeg faktisk 18 runder ila en lørdag (har mellom 80-100 runder totalt) så det er ikke problemer med å få kjørt fra seg. Det er klart det forekommer ulykker, men marshallene der nede er flinke til å få ryddet fort opp, å de er hyggelige mennesker, som bare er der for din egen sikkerhet, så gjør du som de siser, så går det helt fint. Å ja, dette er nok ikke noen plass for nybegynnere, men det er den absolutt grommeste banen som er å kjøre på. SPA Francorchamps kommer også høyt opp på min liste, å den er mye tryggere mtp avkjørings soner. Ang kø, så kan det være litt akkurat rett før banen åpner, men den svelger rimelig kjapt unna det meste av kjøretøy. Bruk hode, speil, og ha respekt for banen, så går det helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andycam Skrevet Februar 2, 2014 Share Skrevet Februar 2, 2014 hehe, jeg kjørte på bane for første gang på ringen. Gikk greit det, men lurt å ha det ene øyet på bakspeilet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå