Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg har vel forsåvidt det, men kan du ikke bare ta det her? Evt. på PM.

Skrevet

Haha, vi er lastet med over 600tonn fisk der, hvor ca 100tonn er heeelt foran på båten, så det sier seg vel selv at den blir tung på baugen ;)

Skrevet

Hjalp en venn med å bytte termostat. Han strammer boltene hardt til, jeg sier at han ikke trenger å overdrive fordi pakningen så helt tett ut. Vi hører en liten sprekkelyd, og han gir deg. På testturen rett etterpå begynner det å ryke fra motorrommet. Åpner panseret, og det var faen meg sprekk i metallhuset til termostaten. LOL? Det var altså lekkende kjølevæske som traff varme motordeler og lagde damp.

Lært to ting i dag: Ikke overdriv stramming av bolter. Og hvordan jeg kan skifte termostat selv. :)

Skrevet
Hjalp en venn med å bytte termostat. Han strammer boltene hardt til, jeg sier at han ikke trenger å overdrive fordi pakningen så helt tett ut. Vi hører en liten sprekkelyd, og han gir deg. På testturen rett etterpå begynner det å ryke fra motorrommet. Åpner panseret, og det var faen meg sprekk i metallhuset til termostaten. LOL? Det var altså lekkende kjølevæske som traff varme motordeler og lagde damp.

Lært to ting i dag: Ikke overdriv stramming av bolter. Og hvordan jeg kan skifte termostat selv. :)

Er jo ingen oppskrift på det å tighte til bolter, men en tommelfingerregel er til det butter og litt til. Man lærer seg å kjenne dette, thermostathuset er helt sikkert i støpealuminium det sprekker.

Om jeg hadde vært usikker i deres tilfelle hadde jeg dratt til og evt. ettertrukket/kjent på boltene en tid etterpå.

Fjernet dere alt av gammel pakningsmateriale før dere satt på ny? Man kan aldri bli for nøye :) På slike ting som thermostathus osv. er som oftest bare det å stramme med en 1/4" skralle med bare håndleddet helt innerst på skralla nok :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...