Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da ser det ut som Merca blir solgt. En som ringte og sa han skulle ha den, måtte bare finne ut hvilken dag han skulle fly nedover og slikt. Får bekreftelse i løpet av dagen. Spennende :) Så hvis noen har en fin E34 til meg, så si ifra ;)

Skrevet
Er vel større forskjell på dansk og norsk enn us/uk engelsk?! Anyway, deg om det. Jeg synes dansk språk på filmer vist i Norge burde tekstes.

Det er selvfølgelig OK at du synes at dansk er vanskelig å forstå. Man tekster jo svenske filmer og programmer i Norge også selv om flere forstår svensk uten problemer. Svensk er imidlertid strukturelt og gramatisk et helt annet språk og som bl.a har mange egne ord og uttrykk.

Bokmål og dansk er strukturelt og gramatisk det samme språket. Noen forskjeller finnes, men dette handler, i likhet med forskjellen på britisk-engelsk og amerikansk-engelsk, mest om ordstilling og enkelte ord/uttrykk. Strukturelt er språkene like, men div. dialektforskjeller gjør at noen trenger øvelse for å kunne forstå hhv. norsk og dansk. Et godt eksempel i denne sammenhengen er at danskene muntlig, i likhet med franskmennene, bruker det vigesimale tallsystemet istedenfor titallsystemet. Dansk har heller ikke "garpegenetiv"... f.eks "Per sin bok" istedenfor det gramatisk korrekte "Pers bok".

Uten at jeg har større kjennskap til hindi og urdu vet jeg at språkene strukturelt er identiske, men at skriftspråkene er forskjellige pga. ulike alfabeter. Språkene er på det muntlige planet gjensidig forståelige forutsatt at bl.a de sosiale forskjellene ikke er for store. Dette kan omskrevet med to do kanskje minne litt om bokmål og dansk.

Skrevet
Da ser det ut som Merca blir solgt. En som ringte og sa han skulle ha den, måtte bare finne ut hvilken dag han skulle fly nedover og slikt. Får bekreftelse i løpet av dagen. Spennende :) Så hvis noen har en fin E34 til meg, så si ifra ;)

Du får kjøpe min. ;)

Skrevet

Veldig gjerne Hafsmo, merca går nok for 16500, skal ha bil i samme prisklasse. Ringte på en til 20k nå, men det var siste pris og da blir det for dyrt. Men jeg tar din for 18000k + en flaske brus og en wunderbaum :)

Skrevet
Men man kan ikke legge skjul på at dansk høres ut som en gjeng fulle nordmenn som snøvler og mer til!

Hehehe... sant nok... eller omvendt en stivfrossen danske som med blå lepper forsøker å forme ordene. Tydelig artikkulert blir dansk temmelig likt norsk... :lol:

Mange dansker synes at norsk høres litt barnslig ut pga. vår syngende dialekt samt div. strukturelle feil i gramatikken som "garpegenetiv" (Per sin bok vs. Pers bok), utstrakt bruk av demonstrativer som f.eks "det store huset" vs. "det store hus" samt pussige sammentrekninger som f.eks "en halvliter øl" vs "en halv liter øl".

Skrevet
Synest denne er litt artig, når det var snakk om det danske språket og kommunikasjonsproblemer :P

Hehehe... jeg har vist filmen for noen danske bekjente og de skjønte ingenting de heller... bare tullball... :lol:

Skrevet

Jeg har ikke engang klikket på linken, men regner med at det dreier seg om det danske språk med harald eia og atle antonsen?

Det er etter min mening en av de beste norske sketsjer :D

Skrevet
fikk prøve en maken en til denne her på lørdag.. samme motor..

nå får jeg jo bare mere lyst på mini framfor 120d coupè.

men skal teste en Coupè vi får inn på jobb denna uka, så får vi se :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=30705440

Jeg håper ikke de mener alvor av en 2.0 turbodiesel med 136 hk? E46 kom jo med 150hk på en 2-liter for 10 år siden snart jo. I tillegg kalle den bilen for et råskinn, det nekter jeg å tro. Prøvekjørt Mini Cooper S og den er ikke et råskinn, den går bra på 1. og 2. gear så lenge det ikke er motbakke. Prøvde den opp tunellen til Ryen, fy søren, den orka ikke noe på 3. gear. Men bilen var veldig morsom å kjøre ellers, bare at jeg + forhjulstrekk med litt krefter er en håpløs kombinasjon. Gi gass ut av en rundkjøring og man trenger 2 hender på rattet for å klare og holde bilen på rett spor. Føltes som en gallopperende hest.

vel, testet den jeg, å den gikk godt! men råskinn er kanskje litt overdrevent, men den er rå å se på og en tøft interiør.

eneste minuset jeg kan se er at det er forhjulstrekk.. det er det eneste :)

Skrevet
Er vel større forskjell på dansk og norsk enn us/uk engelsk?! Anyway, deg om det. Jeg synes dansk språk på filmer vist i Norge burde tekstes.

Det er selvfølgelig OK at du synes at dansk er vanskelig å forstå. .

ååh...tusen takk.... #-o

anyway.... Dansk på norsk tv/kino er plagsomt og burde vært tekstet på lik linje som svenske filmer...

Skrevet
hmm...poket for mange?

Nei. Det har ikke noe med hva hun har gjort der inne. Det handler om at han er stor motstander av facebook og ser på det som en skremmende utvikling. Det er ikke sunt at ei 17 år gammel jente skal sitte inne store deler av dagen kun på facebook.

Personlig tror jeg at jeg hadde godtatt dette, men samtidig så er jo alt på facebook. Skolen bruker facebook, arrangementer blir spredt via facebook osv..

Jeg var motstander i flere år, inntil jeg for ett år siden gav opp da "alle" venner delte bilder og festinvites på Facebook. Dagen etterpå hadde jeg 100 friend requests da en annonserte at jeg hadde fått meg FB og da var det kjørt... :P

Blir også satt ut av unge jenters naivitet i Norge... "Add meg på Facebook a" uten å ha møtt meg før (via Twitter f. eks.) og rett etterpå "Bli med på fest a" - kunne jo vært en slibrig gammal gris for alt dem vet... Litt skremt av naiviteten der, helt klart.

Syns ikke man skal nekte Facebook, men gi ungene klare retningslinjer om hva som er greit og ikke greit.

Slike folk hater jeg. De fleste med fine biler har jobbet hardt og ærlig for dem og å ta ut aggresjonen på andre sin eiendom er såååååå lavmål at jeg får vondt!

Flott tankegang ja.. For det er jo ikke som de ikke får forsikringspenger og kan kjøpe nye fine biler :lol:

Bilforhandlerne i området er sikkert svært takknemlige i alle fall :lol:

Tja, jeg tenker at slike biler ofte er kjøpt med enorme følelser og det kan være skikkelig nedtur å miste sin bil på den måten selv om man får forsikringspenger. Du kan ha kjøpt bilen selv etter sparing i flere år, du kan ha en sjelden farge- og utstyrskombinasjon som du lette lenge etter i markedet, du kan ha knytta følelser til akkurat den bilen osv.

For min del blir jeg veldig knytta til bilene mine og det gjør meg ikke noe godt om forsikringsselskapet sender over et beløp til banken min hvis bilen min har blitt "begravd"... Litt sånn som å kjøpe ny hund hvis den gamle bli påkjørt - blir jo ikke det samme.

fikk prøve en maken en til denne her på lørdag.. samme motor..

nå får jeg jo bare mere lyst på mini framfor 120d coupè.

men skal teste en Coupè vi får inn på jobb denna uka, så får vi se :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=30705440

Jeg håper ikke de mener alvor av en 2.0 turbodiesel med 136 hk? E46 kom jo med 150hk på en 2-liter for 10 år siden snart jo. I tillegg kalle den bilen for et råskinn, det nekter jeg å tro. Prøvekjørt Mini Cooper S og den er ikke et råskinn, den går bra på 1. og 2. gear så lenge det ikke er motbakke. Prøvde den opp tunellen til Ryen, fy søren, den orka ikke noe på 3. gear. Men bilen var veldig morsom å kjøre ellers, bare at jeg + forhjulstrekk med litt krefter er en håpløs kombinasjon. Gi gass ut av en rundkjøring og man trenger 2 hender på rattet for å klare og holde bilen på rett spor. Føltes som en gallopperende hest.

Tja, fikk ikke sånn billig-følelse av interiør som man får i mange japanske biler, men oste ikke F01 av det eller :P Det jeg tenkte mest på ved interiøret var alle knappene som var plassert oppi taket som styrte caben osv, og et speedometer midt i bilen på størrelse med Big Ben. Speedometer skal være plassert bak rattet sammen med minimum turteller og helst vanntemperaturmåler og enda bedre med oljetemp. Liker dårlig at mange biler skal ha minst mulig informasjon for dem som kjører. Skal bare si pling i skjermen når det er noe galt liksom... Rakk forøvrig ikke å se så mye på interiøret iogmed at jeg måtte følge med på veien så den ikke dro seg av veien :lol:

Vi tenker helt likt :D Din 330 går vel greit (nei jeg er ikke misunnelig) :)

Skrevet
Veldig gjerne Hafsmo, merca går nok for 16500, skal ha bil i samme prisklasse. Ringte på en til 20k nå, men det var siste pris og da blir det for dyrt. Men jeg tar din for 18000k + en flaske brus og en wunderbaum :)

18k ja. :P

Litt i underkant av hva jeg hadde håpet på, men du kan få 3 av felgene til den prisen. :mrgreen:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...