Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så arbeidsledighet blant ny-utdannede ble diskutert litt tidligere i tråden her. For et par uker siden var det en artikkel i Sunnmørsposten på nett om en dame fra et sør amerikansk land eller hva det nå var som var utdannet ingeniør her i Ålesund der jeg går på skole. Hun klaget fælt om at hun ikke fikk jobb, mens stort sett alle i hennes tidligere klasse hadde fått jobb. Hun hadde visstnok søkt på mange ingeniørjobber. Store skrik om rasisme. Skal nevnes at her i distriktet er ingeniører mangelvare.

Jeg finner dette ganske morro. For det første: Jeg har sett at det er store krav til språk når det kommer til ingeniører. Jeg skal ikke påstå noe, men om hun ikke snakker noe annet enn morsmålet sitt flytende kan jeg anta at dette kan ha hatt en negativ effekt. Ellers sier det ingenting om hvor godt kvalifisert hun er. Skal igjen ikke anta noe her.

Uansett, over til det virkelige poenget. Hu hadde gått på arbeidsledighetstrygd i flere år. I likhet med andre med lignende utdanninger. Klaga om at hu sleit med å få endene til å møtes. Dette synes jeg er helt latterlig. Jeg har selv vert på utkikk etter deltidsjobb vedsiden av studiene i hele høst, og jeg kan skrive under på at det til en hver tid er MANGE jobber med få krav til kvalifikasjoner ledige i distriktet. Selv om man er utdannet ingeniør er det ingen lov som sier at man kan jobbe i kasse på en matvarebutikk, til den rette jobben dukker opp. Folk som ikke engang er villige til å søke på andre stillinger enn hva de er utdannet til, uten å ha fått napp på flere år, burde bli fratatt trygden. De er en unødvendig last for samfunnet. Sterke ord. Men når jeg en dag er utdannet ingeniør så tviler jeg på at jeg kommer til å gå hos nav så fryktelig lenge om jeg ikke finner meg ingeniørjobb.

Skrevet

Tror faktisk at man ikke kan velge å få arbeidsledighetstrygd kun basert på at man ikke vil ta en "dårligere" jobb.

Er selv ingeniør (olje/gass), og vi har mange prosjekter mot sør-amerika. Der snakker de jo spansk/portugisisk.. Hadde ikke vært noe minus å hatt med noen som snakker språket. ;)

Skrevet

Edit: Faen for noen syke harddisk priser det begynner å bli. Har steget 4 ganger'n på noen produkter... hoff!

Er ikke tull skulle kjøpe to nye harddisker til serveren min i gå, 250 gb koster jo 700 kr :roll:

Før så fikk du 250 hdd til et par hundre kroner, 1 tb disker lå jo på en 500 lapp.

Endte med at jeg reiv opp eksterne disken min og heiv inn de harddiskene :)

Skrevet

Edit: Faen for noen syke harddisk priser det begynner å bli. Har steget 4 ganger'n på noen produkter... hoff!

Er ikke tull skulle kjøpe to nye harddisker til serveren min i gå, 250 gb koster jo 700 kr :roll:

Før så fikk du 250 hdd til et par hundre kroner, 1 tb disker lå jo på en 500 lapp.

Øøøh? Hvor kjøper du diskene dine i så fall hehe? :P

Kjøper alt av data fra komplett jeg, eksempel:

2TB (5900rpm) - 699,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622010

1TB - 519,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627518

edit: Når jeg tenker meg om så har det faktisk blitt ganske mye dyrere :o Men dette har vell med alt dette dual proccesor hyper raske hardisk blabla greiene som er i de seneste seriene ville jeg anta...

Skrevet

edit: Når jeg tenker meg om så har det faktisk blitt ganske mye dyrere :o Men dette har vell med alt dette dual proccesor hyper raske hardisk blabla greiene som er i de seneste seriene ville jeg anta...

Dette har med flommen i thailand, da 80% produserer i landet. Så vi får håpe at det stabiliseres om 3 mnd.

Skrevet

Vanlig DVD er faktisk bare 480p.

Bruker selv projektor til film og siden den er noen år gammel nå er den bare 720p, men med Blu-Ray som kilde via HDMI ser det svært bra ut likevel, ikke minst sammenlignet med DVD. Setter for øvrig minst like stor pris på den enorme kvalitetsforskjellen det er på lyden!

Brilleløs 3D er absolutt på vei, men ikke en teknologi som får mye positiv omtale enda, så det reelle valget i dag er ikke 3D, 3D med aktive briller eller 3D med passive briller.

I tillegg til at noe annet enn min. 1080p oppløsning er tull i dag er det viktig med skikkelig oppdateringsfrekvens (min. 100 Hz), og ikke minst at TV'en er bra til å oppskalere bildet til max oppløsning (med mindre man har en receiver eller annet som gjør den jobben bra), siden det er ekstra viktig når spranget potensielt blir så start fra kildeoppløsning til skjermoppløsning.

Har selv lyst på 3D, men så fornøyd med utstyret jeg har i dag at jeg nok venter noen år til teknologien er langt mer moden (og rimeligere).

Er oppdateringsfrekvensen virkelig et tema i dag? jeg husker jo før i tiden, hvor oppdateringsfrekvensen på skjermen var så lav at du faktisk så at det flimret, noe som igjen fremkalte hodepine hos enkelte.

Forrige tv'n jeg kjøpte var ganske påkostet, og hadde noe Samsung kalte 100Hz Motion pluss eller noe. Dette måtte du da deaktivere, da filmene ble helt merkelige med dette aktivert. Virket nesten som om de gikk i fortfilm.

De billigste modellene har stortsett bare 50Hz oppdatering, som er det samme som TV'ene hadde i "gamle dager".

Skrevet

Men i alle dager :whut:

I går var de prisene helt annerledes, jeg sjekka på komplett å da kosta 250 gb 700 kr.

Skrevet

De billigste modellene har stortsett bare 50Hz oppdatering, som er det samme som TV'ene hadde i "gamle dager".

men dette er fortsatt noe som kun merkes av veldig få personer. Jeg personlig har aldri merket noe til det, og jeg har sett mye på billige tv'er.

i tillegg er vel alle sendinger i 50/60Hz? slik at signalet må få ytterligere behandling for å vises i 100Hz, som igjen forårsaker at man får lag. Altså tidsforsinkelse mellom input/output. Veldig irriterende om du spiller f.eks xbox.

Mange litt billige (og noen dyre) 100Hz tver har og veldig dårlig 100Hz behandling, som da gir den "fort-film" effekten jeg nevnte tidligere.

Skrevet

NÆRE på kollisjon i dag!

Jeg kom kjørende fra Moss, der feltene fra Vinterbro osv smelter sammen med hovedveien. Altså ved Tusenfryd.

Jeg ligger i høyre feltet, som jeg vanligvis ikke gjør der, og følger trafikken i ca 95km/t. Det kommer da en del biler fra Vinterbro som må ut i mitt felt for å komme seg ned i tunnelen mot Ring 3. De har jo der et ganske godt stykke å skifte fil på. Ei dame i en gammel opel, renault eller hva det var legger seg bare ut forran meg i 60-70km/t MENS hun skrur på blinklyset....

Jeg måtte virkelig STÅ på bremsen (og hornet). Var vel kanskje 5 cm fra å skyve denne elendige dama 90 grader rundt og inn i betongen på andre siden av veien. Hadde truffet ho perfekt midt på venstre hjørne bak med min venstre forskjerm. Dumt å se seg LITT for! :x

Over til noe annet:

Forrige uke sto jeg ved siden av en eldre mann i et lyskryss i Oslo. På taket hadde han en stor bokhylle. Hadde han festestropper? Nei... :shock: Ut med hånda av vinduet og sjekket om det fortsatt lå der...

:roll:

Skrevet
":bv88cy6b]NÆRE på kollisjon i dag!

Jeg kom kjørende fra Moss, der feltene fra Vinterbro osv smelter sammen med hovedveien. Altså ved Tusenfryd.

Jeg ligger i høyre feltet, som jeg vanligvis ikke gjør der, og følger trafikken i ca 95km/t. Det kommer da en del biler fra Vinterbro som må ut i mitt felt for å komme seg ned i tunnelen mot Ring 3. De har jo der et ganske godt stykke å skifte fil på. Ei dame i en gammel opel, renault eller hva det var legger seg bare ut forran meg i 60-70km/t MENS hun skrur på blinklyset....

Jeg måtte virkelig STÅ på bremsen (og hornet). Var vel kanskje 5 cm fra å skyve denne elendige dama 90 grader rundt og inn i betongen på andre siden av veien. Hadde truffet ho perfekt midt på venstre hjørne bak med min venstre forskjerm. Dumt å se seg LITT for! :x

Over til noe annet:

Forrige uke sto jeg ved siden av en eldre mann i et lyskryss i Oslo. På taket hadde han en stor bokhylle. Hadde han festestropper? Nei... :shock: Ut med hånda av vinduet og sjekket om det fortsatt lå der...

Usj... Kjipt!!

Til alle som klagde og var dritforbanna angående voldtekt:

http://bit.ly/rG9cqQ

Denne må dere lese, for å få et annet perspektiv enn media sitt.

Skrevet

noen som vet om en jobb i hamar området som ikke går igjennom vikarbyrå skjit og ikke krever 14 år med erfaring og skole gang?? haff.. begynner og bli lei av alle leder stillingene nå :(

Skrevet
":unxgh4n8]NÆRE på kollisjon i dag!

Over til noe annet:

Jeg hadde en av de skumleste på lenge for en uke eller to siden og:

Lå i tett trafikk på vei hjem fra jobb på en vanlig oversiktlig tofeltsvei, gikk ca. i 60 i 70-sonen og jeg hadde en bil på normalt avstand bak. Litt etter er fartsgrensen 60 og man kommer til et lyskryss hvor det var rødt. Jeg bremset rolig ned i takt med trafikken foran. Siden alle fløt med trafikken og det ikke gikk så fort så så jeg ikke i speilet slik jeg normalt gjør mens jeg bremser, noe jeg burde gjort. Vedkommende bak meg holdt tydeligvis på med mobilen eller noe og må ha sakket etter litt før krysset, for litt etter jeg stod stille hørte jeg plutselig låste hjul bak, meg før bilen som hadde lagt bak meg kom seilende rett i midtrabatten ved siden av meg (ca. 15 cm. høy uten andre hindringer før et avkjøringsfelt, hoppet over denne og fortsatte et stykke til før den pent la seg inn igjen i køen ca. 3 biler foran meg i det køen begynte å kjøre igjen.

Jeg rakk akkurat å se den i speilet og i samme øyeblikk slippe opp bremsen og begynne å svinge på rattet for å sikte vekk fra bilen foran, men ikke sjans å rekke noe mer for å redde seg best mulig etter jeg ble klar over situasjonen. Vil tro han holdt ca. 40-50 km/t i det han kom hoppende forbi.

Sikkert fin hjulstilling etterpå..

Skrevet
noen som vet om en jobb i hamar området som ikke går igjennom vikarbyrå skjit og ikke krever 14 år med erfaring og skole gang?? haff.. begynner og bli lei av alle leder stillingene nå :(

Du må spørre han her, han sitter garantert på noen tips som vil sikre deg jobb:

Jeg så arbeidsledighet blant ny-utdannede ble diskutert litt tidligere i tråden her. For et par uker siden var det en artikkel i Sunnmørsposten på nett om en dame fra et sør amerikansk land eller hva det nå var som var utdannet ingeniør her i Ålesund der jeg går på skole. Hun klaget fælt om at hun ikke fikk jobb, mens stort sett alle i hennes tidligere klasse hadde fått jobb. Hun hadde visstnok søkt på mange ingeniørjobber. Store skrik om rasisme. Skal nevnes at her i distriktet er ingeniører mangelvare.

Jeg finner dette ganske morro. For det første: Jeg har sett at det er store krav til språk når det kommer til ingeniører. Jeg skal ikke påstå noe, men om hun ikke snakker noe annet enn morsmålet sitt flytende kan jeg anta at dette kan ha hatt en negativ effekt. Ellers sier det ingenting om hvor godt kvalifisert hun er. Skal igjen ikke anta noe her.

Uansett, over til det virkelige poenget. Hu hadde gått på arbeidsledighetstrygd i flere år. I likhet med andre med lignende utdanninger. Klaga om at hu sleit med å få endene til å møtes. Dette synes jeg er helt latterlig. Jeg har selv vert på utkikk etter deltidsjobb vedsiden av studiene i hele høst, og jeg kan skrive under på at det til en hver tid er MANGE jobber med få krav til kvalifikasjoner ledige i distriktet. Selv om man er utdannet ingeniør er det ingen lov som sier at man kan jobbe i kasse på en matvarebutikk, til den rette jobben dukker opp. Folk som ikke engang er villige til å søke på andre stillinger enn hva de er utdannet til, uten å ha fått napp på flere år, burde bli fratatt trygden. De er en unødvendig last for samfunnet. Sterke ord. Men når jeg en dag er utdannet ingeniør så tviler jeg på at jeg kommer til å gå hos nav så fryktelig lenge om jeg ikke finner meg ingeniørjobb.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...