Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kjøp en isokontakt, noen kabelsko og multimeter på tema, så finner du bare et skjema der det står hvilke farger som er hva i bmw sine org. ledninger. Jeg klipte ut alt som het av org bmw i min å laga til en iso istede. Så mye enklere, og man blir kvitt mye kabelrot baki dasjbordet...

Jeg er derimot slik at røring av det orginale elnettet er FY! Så da har det blitt kjøp av ISO-adapter til alle mine biler, ligger som oftest på en 150kr :)

Hehe, så er dine biler litt flottere enn min skabbete møkkabil da men :P

Med meg hadde det uansett vert noen å tukla baki der fra før, så jeg gjorde det nok langt bedre enn det var :P Men joda, org adapter anbefaler jeg til de som har urørte kabler baki der.

Skrevet

Pkt. 1 er å få bort alle disse jallaklemmene og strømtyvene, jeg foretrekker aller helst å lodde, men er litt krøkkete å drive med inni der så da foretrekker jeg faktisk sukkerbit.

Får du gjort dette, mål på alle ledninger og merk disse godt(dymo merkemaskin er ypperlig, du kan bruke hvit teip og tusj også feks.)

Hadde en real sjau med E24n min, det var så mye som var gjort, alt med klemmer, når dette sluttet å fungere(dårlig kontakt) trakk en av de forrige eierene en ny(eller flere nye) ledninger fra andre steder og koblet på dette istede. Denne prosedyren var tydeligvis gjentatt både 4 og 5 ganger fant jeg ut da jeg begynte å klippe ned på alt.

Dette skal jeg dog gå over på nytt da det er blitt litt hummer og kanari etter at bilen ble stjålet og jeg tok noen raske løsninger i våres.

Når det gjelder rent koblingsmessig hos deg skal gul på tenning(her hadde ikke jeg noe da original spiller ikke hadde hverken memory eller klokke/lys som brukte strøm når spiller var skrudd av, her var hovedstrøm koblet sammen med sig.tenner) trakk derfor en kabel som jeg loddet til ledningen som går gjennom tenninga(grønn?) Bruk et multimeter og kjøp noen målespisser som er spisse nok til at du kan stikke spissen gjennom isolasjonen. Hold ene pinnen til jord, sett tenning på og mål på forskjellige ledninger under sparkepanel, begynn med de som kommer fra tenninga. Måler du 12 volt et sted, skru av tenning og se om du har 12v fremdeles, har du ikke dette kan du bruke denne ledningen som styrestrøm. Ledningen som skal ha fast 12v spenning for memory til spiller(rød på ISO kontakt) kan du feks sette på sigarettenner evt. Til jord finner du egnet skrue el.

Dette er en løsning hvis ikke du finner ut av ha som er hva av det som alt ligger der, noe jeg tror du gjør. Er ikke så vanskelig.

Begynn med tenning av og mål deg fram til hvilken ledning som har 12v. Legg denne til side, skru på tenning og finn ledningen du måler 12v på.

Skrevet

Når Justin Bieber blir kåret til "Årets mannlige artist" under MTV-utdelingen, har likestillingen gått for langt...... :lol:

Skrevet
Når Justin Bieber blir kåret til "Årets mannlige artist" under MTV-utdelingen, har likestillingen gått for langt...... :lol:

:lol: :lol: :lol:

Skrevet

Okey, no stress - fikk akkurat telefon av brodern, han kunne anbefale S.R. Bilradio (sjekka på Google og, folk har jevnt over bra erfaring med dem) så jeg stikker bare dit i morgen. Lei av å knote med dette nå :P Men takk for hjelpa :)

Hehe, forskjell på folk.. Har ikke i min villeste fantasi dratt en plass for å få hjelp til å koble sterio :lol: Ikke frekt ment altså! Men, om du finner ut av det selv, så skjønner du hvordan det funker, og det lærer du av :) Kjøp et multimeter på Biltem, mål hvilke ledninger som har 12-13V, koble den ledninga på den røde og gule fra spiller, og finn et jordingspunkt som du setter den sorte i..;)

Er du usikker på høytalerledningene, så ta av deksel, f.eks nede ved dørene, så drar du litt i ledningene, for å se hva som er hva :) Ledningene fra spiller er gjerne merket med høyre foran/bak osv..:)

Kjør på, du klarer det :)

Forskjell på folk ja. Har egen grense for hvor mye tid jeg gidder å sløse bort på å prøve å fikse på ting, da jeg kan kjøre bilen bort og få det fiksa på noen få øyeblikk av folk som vet hva de driver med :P Prøver alltid først, da :P Hadde det kosta trippel så mye å få bytta en slik del, hadde jeg prøvd mer...

Vært og vasket bilen... De innvandrervaskene slurver av og til, rant jo brun skitt ned fra taket og ned frontruta. Får alltid drittresultat når det er mange biler inne samtidig og de haster med vaskinga. Men, fornøyd jevnt over...

Bytta også ryggelyspærene på bilen. Det er noe skummelt som irriterer meg masse: ryggelyset går ikke alltid på. Etter bytte av lyspærene så kjørte jeg foran et vindu og sjekka gjennom bakspeilet. 1 av 3 eller 1 av 4 ganger går ikke ryggelyset på! Og av og til er det noen sekunders forsinkelse fra giret er satt i revers og det lyser! Det er dritskummelt i byen, må jo rygge for å lukeparkere og hvis reverslyset ikke er på så er det til stor irritasjon for de som kommer bak - i verste fall risikerer man å bli påkjørt bakfra... Russisk rulett ass...

Virker som at det er tur for verkstedsbesøk hos Alf Lien snart, så kan de ta titt på elektronikken. Lys i instrumentpanelet begynner jeg å trenge også nå :P

Skrevet

Tilfeldigvis noen i Drammen/Asker/bærum/oslo området som har en m50 dynamo liggende ? Skal hente en bil med noe jeg tror er en gåen dynamo, så trenger å låne en mot depositum seff, evt kjøpe en. Haster !

Var byttet dynamo på den bilen før, men ladelampa lyste fortsatt. Er det noe annet enn dynamoen som kan gjøre att den ikke lader ? Ikke oppi mitt hode hvertfall, annet enn ladereleet, men igjen, det er jo en del av dynamoen..

Skrevet
Jeg har dynamo i halden

crap, er i helt feil rettning, selvom det er ''nærme''. Bilen står langs E134 ved ett sted som heter høydalsmo langt inni Telemark. Har ikke hengerlappen så må kjøre å hente den og skru på dynamo som forhåpentligvis fungerer.

Skrevet
Noen som kan noe som helst om kikkerter her? Denne ok til hyttebruk? Fin pris osb?

http://www.tenoastro.no/main.aspx?page= ... tno=0750ha

edit: Nei forresten, denne jeg egentlig tenkte på:

http://www.tenoastro.no/main.aspx?page= ... no=1050NSP

10x50 høres ut som et bra valg for hyttebruk.

Helios går for å ha et bra forhold mellom pris og ytelse.

Teno Astro er jeg mer i tvil om: Jeg har alltid sittet igjen med inntrykk av at de er dyre.

Et kjapt søk viser også at akkurat denne kikkerten selges av kikkertforhandlere i Storbritannia for halvparten av prisen i linken over.

Her er en tilfeldig valgt forhandler: Link

Britiske forhandlere er som regel ikke uvillige til å selge til norske kjøpere med fullt fratrekk av britisk moms heller.

Skrevet

Det er noe dritt ja. Det røyk noe jævlig fra motorrommet i mellom torpedovegg og motor i v50`n i kveld. Trodde den hadde tatt fyr, men det ga seg når tenningen ble skrudd av. Perfekt! Tenkte jeg da, ringte volvo å sa faen i helvete så sa de at de henter den og fikser det i morgen. Det er er service. :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...