Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

erebus: det handler på ingen måte om nakenhet, ei heller et øsnke om å se en naken kvinnekropp som har vært flere dager i felt.

Hun har ikke måttet kle av seg foran andre gutter. Soldaten har kledd av seg på lik linje med de andre soldatene.

Dersom man ikke ønsker å flytte grenser slik, eller dette rett og slett ikke er noe for henne, hva i all verden gjør hun da i forsvaret? Er forsvaret en kontororganisasjon som driver leirskole?

I en vanlig organsisasjon, alle andre steder enn i forsvaret er jeg helt enig med deg. Men man kan ikke glemme hva forsvaret i ytterste konsekvens brukes til, selv om vi har det aldri så godt her hjemme i norge.

Hvordan tror du soldater i operative avdelinger trenes? ved å bade nakne hele tiden, nei. Ved å flytte grenser, ja.

Når man skal drite, hvor tror du det foregår?`vanligvis midt i lupen (eller bivuakk i norge). Synes jeg det er behagelig å drite foran andre? neeh, foretrekker litt privatliv ja. Men har jeg (og sikkert alle som har vært inne til vanlig førstegangstjeneste) måttet gjøre dette? ja.

Når man akkutt må drite under marsj i stridsrom på vogn, hvordan tror du dette fungerer? ved at man stopper, eller at makkeren holder posen mens man driter? tror du dette kan oppleves litt ubehagelig? ja.

Man må ikke glemme hva personell i forsvaret i ytterste konsekvens må gjøre. Når man har fått på plass respekt og holdninger for menneskeverdet, så kommer man ikke fra at man bærer våpen av en grunn, og ved dagens slutt så må du være i stand til å gjøre grunnoppgaven din: finne en fiende, og drepe han. Det være seg med flystøtte eller ildledning, ved å legge den rød prikken på fi, eller å bruke nevene, skiftenøkkelen fra vogna eller hva som helst. Og dette er ikke noe som er for alle, faktisk de færreste. Det nytter ikke da å ta avstand fra slikt, for det er dette som er et potensielt utfall. Og soldater som må gjøre dette har ikke noe bedre psyke enn meg og deg, de har dog vilje. når viljen stopper på å holde seg ren på lik linje med alle andre soldater, da har man bevist at dette ikke er noe for en.

Skrevet

ser det var kommet en del andre innlegg,

man blir definitivt ikke en bedre soldat av å være flink til å bade naken. (!)

Dog blir en en bedre soldat når man lærer seg å skyve bort det som følelsesmessig er ubehagelig der og da.

Skrevet
erebus: det handler på ingen måte om nakenhet, ei heller et øsnke om å se en naken kvinnekropp som har vært flere dager i felt.

Hun har ikke måttet kle av seg foran andre gutter. Soldaten har kledd av seg på lik linje med de andre soldatene.

Dersom man ikke ønsker å flytte grenser slik, eller dette rett og slett ikke er noe for henne, hva i all verden gjør hun da i forsvaret? Er forsvaret en kontororganisasjon som driver leirskole?

I en vanlig organsisasjon, alle andre steder enn i forsvaret er jeg helt enig med deg. Men man kan ikke glemme hva forsvaret i ytterste konsekvens brukes til, selv om vi har det aldri så godt her hjemme i norge.

Hvordan tror du soldater i operative avdelinger trenes? ved å bade nakne hele tiden, nei. Ved å flytte grenser, ja.

Når man skal drite, hvor tror du det foregår?`vanligvis midt i lupen (eller bivuakk i norge). Synes jeg det er behagelig å drite foran andre? neeh, foretrekker litt privatliv ja. Men har jeg (og sikkert alle som har vært inne til vanlig førstegangstjeneste) måttet gjøre dette? ja.

Når man akkutt må drite under marsj i stridsrom på vogn, hvordan tror du dette fungerer? ved at man stopper, eller at makkeren holder posen mens man driter? tror du dette kan oppleves litt ubehagelig? ja.

Man må ikke glemme hva personell i forsvaret i ytterste konsekvens må gjøre. Når man har fått på plass respekt og holdninger for menneskeverdet, så kommer man ikke fra at man bærer våpen av en grunn, og ved dagens slutt så må du være i stand til å gjøre grunnoppgaven din: finne en fiende, og drepe han. Det være seg med flystøtte eller ildledning, ved å legge den rød prikken på fi, eller å bruke nevene, skiftenøkkelen fra vogna eller hva som helst. Og dette er ikke noe som er for alle, faktisk de færreste. Det nytter ikke da å ta avstand fra slikt, for det er dette som er et potensielt utfall. Og soldater som må gjøre dette har ikke noe bedre psyke enn meg og deg, de har dog vilje. når viljen stopper på å holde seg ren på lik linje med alle andre soldater, da har man bevist at dette ikke er noe for en.

Hvis du tror gutter mister lysten på kvinnekropp fordi hun har vært noen dager i felt, tar du grundig feil... det driter de en lang marsj i.

Ja de måtte også kle av seg, men det er LITT forskjell på 30 karer som står nakne og high-fiver hverandre, og en enslig jente som blir tvunget til å kle av seg foran denne "frat-packen"

Skrevet

Hmm, jeg vet at det siste jeg tenker på under vasspass, er jenter sin kropp. Er mer fokusert på at det stort sett alltid er jæ... kaldt, holde sikring i sektor, ikke få bløtt tøy..

Derimot det fokuset jenter får, er hvorfor det i all verden alltid skal ta så lang tid, det være seg av og på med kit, eller fra grop til grop.

Situasjonen du beskriver med gutter som high fiver er helt søk, og langt fra noe jeg har opplevd i militær sammenhent. Som sagt, det er alt for forbanna kaldt til det. Jeg skal ikke si at ditt scenario ikke kan finne sted, men jeg tør banne på at det ikke er saken her.

Skrevet

Jeg setter det jo på spissen, det var for å illustrere et poeng. Gutter driter i større grad i om de må kle av seg, sammenlignet med jenter. Når du i tillegg tar høyde for at det var 30 gutter og EN enslig jente, synes jeg det høres litt feil ut... rett og slett unødvendig..

I en reel stridssituasjon driter vel folk langt i hvem som er nakne og ikke, men hvorfor skal man absolutt tvinge henne til å kle av seg og ikke la henne ha på undertøy i det minste...

Skrevet

For det første var det ikke 1 jente, men 3 (jmfr Jordfræsar sitt innlegg).

Jeg tror ikke jeg vill gjort det samme i lt's situasjon, men det ville vært helt avhengig av troppens METL (mission essential task list)

Så; hvorfor naken, fordi hun skal vaske seg, fordi hun skal ha tørt undertøy etterpå. Videre kommer et veldig viktig poeng; fordi hun skal likestilles (i positiv grad) med de andre. Hun kan aldri få tilliten til andre i gruppen dersom det gjelder egne regler for hun. For at likestilling skal være et faktum (og jeg snakker nå ikke om det tåpelige argumentet med at likestilling betyr nakenbading med menn), må hun vise at hun kan gjøre det samme som gutta, og at hun er villig til å gjøre det sammen med gutta. De skal i verste fall drepe og dø sammen.

For å unngå at kvinner blir sett ned på, er det viktig at samme forhold og regler gjelder for disse. Kittet er akkurat like tungt om man er mann eller kvinne, det er akkurat like langt fra stilling til stilling om man er mann eller kvinne, og mg ild over hodet er akkurat like farlig om man er mann eller kvinne.

å la andre omstendigheter (som kjønn, farge osv) diktere kravene i forhold til militær trening er helt fatalt, fordi den gruppen som slipper lettere unna vil miste respekten og tilliten.

Skrevet

Jeg tviler ikke på at den type trening er formålstjenlig, jeg stiller bare spørsmålstegn ved om det var det virkelige motivet til befalet ved den anledningen. Slik jeg har forstått det har dette befalet vært innblandet i lignende disiplinærsaker før..

Skrevet

Da er vi inne på noe annet, og hvis det viser seg at motivet var personlig ydmykelse, eller å se nakne jenter, så er jeg HELT enig med deg. Dette skal ikke finne sted. Men siden jeg ikke er "ny" til litt harde omstendigheter så tviler jeg veldig på dette. Og lignende disiplinær saker kan så være at han har vært litt hard mot noen.

Forøvrig er jeg ikke uten videre hensyn noe tilhenger av at å vaske seg naken i fellesskap (i det hele tatt) er det beste som finnes av militær trening, men jeg reagerer på at hele samfunnet går bananas og prøver å gjøre forsvaret om til leirskole.

Skrevet

Neida, jeg har ingenting imot at folk skal kle av seg og bade nakne i forsvaret. Hadde det et kvinnelig befal og en mer jevn fordeling mellom kjønnene hadde ingen leet et øyelokk - heller ikke jeg.

Jeg synes bare at saken lukter litt slik den blir fremstilt for meg. Overveiende antall gutter, veldig få jenter - suspekt befal. Får litt "freshmans week"-vibber av det..

Skrevet

Grunnen til at jeg er litt kritisk til dette er at i følge forsvarskilder er denne seansen iscenesatt utelukkende grunnet offiserens trang til å se folk nakne, ikke noe annet. Denne offiseren har og drevet med hets av jenter tidligere har jeg fått vite av mine kilder.

Skrevet

Det er snakk om 3 jenter og 30? gutter... Jente 1 var skadet og slapp, jente 2 tok av sine klær og badet uten videre spørsmål, jente 3 følte et overgrep og gikk da til media + rettsystemet.

Ikke snakk om ei eneste jente alene.

Skrevet

Skål. :beer: Dag 2 av 4 på "fylla". Straks på vei til byen, julebord i mårra og matchday på søndag. Ringer Blå Kors på mandag. :-)

Skrevet

erebus; jeg kjenner ikke den aktuelle offiseren, gjør du? (og dersom han har en trang til å se folk nakne, så later det jo til at han er lett homofil mtp arbeidsplass).

og hva er hets av jenter? når man bryter med forsvarets policy, som er mye lettere fysiske krav til jenter, og krever at også jenter tar ordentlige hang ups? At også jenter greier å løpe 3000 på under 15:30? For dette er det jente flest sutrer over. At de ikke blir tatt hensyn til i slike saker. Vel, news flash, tore taliban med pkm på 1500 meter tar ikke hensyn til om du er mann eller kvinne. Skuddsikkeren er fremdeles like forbanna tung, det er fremdeles like farlig å ta grop.

takZa, dere har selv dannet et bilde hvor "alle gutter elsker å være nakne med jenter alltid", vel da har du også svaret ditt. For min del så er det fremdeles det kalde vannet, mine elendige svømmeferdigheter, det tunge kittet, og sikring i sektor som får fokuset.

edit: fish, la merke til siganturen din, fikk meg en god latter her. genialt :P

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...