Larsinnj Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Snedige greier disse magnetene! Da jeg jobbet på Hydro Sunndalsøra ødela jeg to bankkort og en telefon, fordi jeg hadde de med inn i produksjonshallen der det er ekstremt magnetfelt. Kjøretøy stopper, analoge klokker går bananas osv.. Sto noe metallgreier i enden av ene hallen, pluss at det lå noen bolter ved siden av. Jeg tok en bolt å satte den inntil den metalgreia, å den sto der uten problem. Første bolten var vel ca 1,5 meter over bakken, å jeg kunne sette 15-20 (husker ikke helt) bolter utpå der igjen, før den ytterste traff bakken Sterke saker det der. Boltene var vel ca 20 cm lange.
FredrikE24 Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Jo. Hvorfor blir alt som er borti magneten, magnetisk?Eller, hvorfor synkroniseres alle aksene på alle elektroner (atomkjerner) som er i berøring av en magnet? Skal det virke som en magnet må mange av atomdipolene være stilt i samme retning, og i nærheten av en magnet retter atomene seg lett etter det magnetiske feltet i magneten slik at bolten også blir magnetisk Du jukser. Er ikke alle som vet hva en dipol er. Når det er snakk om antenneteknikk og radiobølger(sending og mottak, modulering og demodulering), vet jeg, men når det er snakk om magnetfelt har jeg ikke noe konkret å vise til, lukter litt klipp og lim her.
Mantis Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Harry eller kult å ha i bakruta? Må ha noen stickers til nybilen, men redd det blir blodharry istedefor morsomt
Robkill Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Jo. Hvorfor blir alt som er borti magneten, magnetisk?Eller, hvorfor synkroniseres alle aksene på alle elektroner (atomkjerner) som er i berøring av en magnet? Skal det virke som en magnet må mange av atomdipolene være stilt i samme retning, og i nærheten av en magnet retter atomene seg lett etter det magnetiske feltet i magneten slik at bolten også blir magnetisk Du jukser. Makes sense forøvrig. Uten at jeg videre forstår hvordan en synkron elektronbevegelse kan gjøre at 2 stoffer trekkes mot hverandre.. Skal sies at jeg har hatt en veldig god lærer en gang i tiden som gjerne tok seg tid til å forklare slikt, så når en medelev stilte det samme spørsmålet (På en ikke like så avansert måte) snappa han til med et lite foredrag! Dette gjorde slik at det jeg akkuratt skrev ikke var nytt for meg, men alikevell noe jeg måtte søke opp for å presse det tilbake på plass Hvordan dette fungerer i praksis er dog ikke noe jeg skal begi meg ut på, holder med "jukse" setningen
S.Hafsmo Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Hehe, ja det er ikke barebare å få slikt til å sitte i skallen. Jeg ba om en forklaring på magnetisme hos en fysikklærer for mange år siden, og da fikk jeg bare beskjed om at det var for avansert for å forklare, så det var bare å godta at det virker slik det virker. Magnetisme, eller gravitasjon generelt er uansett et veldig interessant tema. "Usynlige krefter" er ihvertfall noe jeg kunne tenkt meg bedre forståelse av. Litt av denne kompleksiteten rundt magnetisme er vel årsaken til at det er så mange "mirakelprodukter" der ute som infatter bruk av magneter. Tenker da på ting som f.eks magnetiske madrasser, fotsåler, klammer for å sette på bensinslangen osv.. Når man ikke vet akkurat hvordan magneter virker, er det vanskeligere å avskrive at det aktuelle produktet, da man ikke er helt sikker på om en magnet faktisk kan påvirke ting på den måten det er proklamert for i reklamen.
Robkill Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Fant denne PDF-filen, tydeligvis en Cappelenbok om fysikk som har fått noen av sidene på nett http://fysnett.cappelendamm.no/binfil/d ... ?did=77005
SofaKingFresh Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Første døgnet har gått med Galaxy S3. Telefonen imponerer stadig, og jeg må si det var vel brukte kronasjer dette Godt å komme vekk fra Xperia Arc som var noget sliten..
SofaKingFresh Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Har det på min. Grisestive sett. Hvertfall det jeg har
Kjexx Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Sofa, kanskje finne ett med hardhetsjustering? Streetdesign har air ride sett. 21k. Det hadde vært konge.
flonoen Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Angående magneter: http://www.geekologie.com/2009/02/guy-l ... dymium.php
noekult Skrevet Juni 21, 2012 Skrevet Juni 21, 2012 250-500k thomashm5 har en.. Er du gal? Spurte ikke om M5 nå... Ser at enkelte halvveis greie (bruksbilstand) på mobile.de ligger på ca. 4000-7500 Euro = tja, 75.000 kr. inkludert moms + 60-70.000 kr. i engangsavgift. = ca. 140.000 kr. Hmm... Koster mer enn det smaker, syns jeg... Er tross alt ingen spesiell motor i dem (eksakt motor som i vanlige 535i), altså ingen ekte ///M-motor. Bare litt sportsligere understell (bremsene er fra vanlige 535i E28) og endel plastbiter (+ hundrevis av ///M-logoer som tilfører 5 ekstra hk pr. stk.). Mener det er langt fornuftigere da å bare vente i 2,5 år til (veteranstatus), og hente en M535i fra Tyskland til 60.000 kr. ferdigregistrert (ca. 6000 Euro + 25% moms). Høres mye mer riktig ut i mine ører. Jeg er ikke en av dem som betaler 125.000 for en E30 325i coupé, uansett hvor strøken den måtte være... PS. Jeg tror mange misforstår betegnelsen M535i på E28 og tror det er en M5 (noen tror t.o.m. at det er en M5 light!) - noe som muligens kommer av at den første M6en offisielt het M635 CSi
Anbefalte innlegg