Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
det gikk veldig greit .. stressa litt på krypkjøringa og klarte faktisk å daue sykkelen!! men de andre øvelsen gikk veldig bra, og kjøringa på vei gikk også veldig bra. :D

Krypøvelsen har jeg fått veldig bra til i det siste, de andre øvelsene, eller u-sving i 30 og brems i sving føler jeg ikke selv at jeg er helt god på, men kjørelæreren mener tydeigvis at jeg mestrer det. Og unnamanøver har jeg bare gjort et par ganger og gjør dårlig synes jeg, men skal nok ta den flere ganger. Jeg er ikke så god til å svinge krapt og rette opp og tilbake, jeg tar heller og jevner ut svingen og tar den med å kaste ned sykkelen og tilbake :P

Kjøretimen i trafikken gikk stort sett greit, bortsett fra PLASSERING og fart mot kryss, noe jeg har hørt i alle år med kjørelærere. Hvis jeg skal til høyre i et kryss, så legger jeg meg til venstre for å kunne ha høyest mulig fart gjennom svingen og få minst mulig sving, apex/turn-in osv, plukket opp fra banekjøring sikkert. Får vel konsentrere meg om å kjøre veldig rolig og plassere meg omvendt av hva jeg vil, og gjøre et fint skuespill :)

Skrevet

Riggutvalget: Norge kan spare 1000 mrd. i Nordsjøen

Sikkert flere som har lest denne alt. Selv om jeg kanskje er enig i at 2/4 ordningen er litt overkill, så tror jeg ikke de som har skrevet denne rapporten har vært ute i Nordsjøen så veldig ofte og faktsik sett på hva som foregår der ute.

Jeg jobber selv på et skip som tar seg av vedlikehold av disse riggene (under havflaten vel og merke), og jeg har ihvertfall veldig god forståelse for hvorfor det koster mer å drive de Norske riggene.

Et eksempel kan jo være FPSOen (UK) vi ligger med nå, og selv om båten jeg jobber på er 10 år nyere, vil jeg si den er bortimot representativ for mye av det jeg har sett på Norsk sokkel.

ziyt1svwb28cbm6n91uv.jpg

6yfwjnd3js6pzvd7x8eq.jpg

På den forrige UK riggen vi inspiserte, fant vi et 30x30 cm stort hull i bæringen (rustet fra innsiden), og sist jeg var ombord i en UK-rigg, holdt jeg på å falle på sjøen, da rekkverket jeg holdte meg fast i fant ut at det var triveligere på havets bunn.. Lite imponerende vedlikehold ihvertfall.

Edit:

Her er forresten et bilde av Petrojarl 1, tatt i 2009. Denne er da 10 år eldre enn Captain FPSO, uten at det synes så godt.

Petrojarl-ved-Glitnefeltet.jpg

Skrevet
det gikk veldig greit .. stressa litt på krypkjøringa og klarte faktisk å daue sykkelen!! men de andre øvelsen gikk veldig bra, og kjøringa på vei gikk også veldig bra. :D

Krypøvelsen har jeg fått veldig bra til i det siste, de andre øvelsene, eller u-sving i 30 og brems i sving føler jeg ikke selv at jeg er helt god på, men kjørelæreren mener tydeigvis at jeg mestrer det. Og unnamanøver har jeg bare gjort et par ganger og gjør dårlig synes jeg, men skal nok ta den flere ganger. Jeg er ikke så god til å svinge krapt og rette opp og tilbake, jeg tar heller og jevner ut svingen og tar den med å kaste ned sykkelen og tilbake :P

Kjøretimen i trafikken gikk stort sett greit, bortsett fra PLASSERING og fart mot kryss, noe jeg har hørt i alle år med kjørelærere. Hvis jeg skal til høyre i et kryss, så legger jeg meg til venstre for å kunne ha høyest mulig fart gjennom svingen og få minst mulig sving, apex/turn-in osv, plukket opp fra banekjøring sikkert. Får vel konsentrere meg om å kjøre veldig rolig og plassere meg omvendt av hva jeg vil, og gjøre et fint skuespill :)

hehe, jeg hadde en dritbra krypkjøring, FØR oppkjøringa.. så nervene spilte meg ett puss.. men du kommer til å merke stor forskjell etterhvert når du får kjørt på langtur og sånn også :)

Skrevet
Noen som er int. i en billig Mercedes W124 250D? Jeg bor i Harstad!

Bruksbil hos svigers :P

Du kan kjøpe den så du har bil når du er her oppe :wink:

Skrevet

Ja, håper ikke nervene tar meg helt. Hvis jeg stryker får jeg vel ikke tatt oppkjøring før NESTE ÅR.

Vi må ut å cruise når jeg får lappen Jørgen ;)

Skrevet

Neida, det går bra det :) Jeg glemte faktisk å ha igjen hjelmstroppa under oppkjøringa, men merket d ganske så kjapt, så ropte på intercom`en at jeg hadde glemt det og måtte kjøre av og sette den fast :lol:

Jaah, det er jo bare ikke så veeldig langt fra Smøla til Fredrikstad ;)

Skrevet

Har lurt på en liten ting her.

eks: Man blir tatt i 90 km\t i 60 sona og mister lappen i 3 måneder

Hva er straffen om man blir tatt for å kjøre bil innenfor de 3 månedene?

Skrevet
Neida, det går bra det :) Jeg glemte faktisk å ha igjen hjelmstroppa under oppkjøringa, men merket d ganske så kjapt, så ropte på intercom`en at jeg hadde glemt det og måtte kjøre av og sette den fast :lol:

Jaah, det er jo bare ikke så veeldig langt fra Smøla til Fredrikstad ;)

Hehe, viktig å ha alt på stell. :)

Jeg er mye i Trondheim, da jeg kommer derfra, så da er det ikke lange biten ;)

Skrevet
Har lurt på en liten ting her.

eks: Man blir tatt i 90 km\t i 60 sona og mister lappen i 3 måneder

Hva er straffen om man blir tatt for å kjøre bil innenfor de 3 månedene?

vet ikke om det er helt likt, men om man kjører bil uten noen gang ha hatt lappen får man værtfall halvt år utsettelse og x antall tusen bot. ikke så veldig mye bot tror jeg. par tusen.

Skrevet

Jeg er mye i Trondheim, da jeg kommer derfra, så da er det ikke lange biten ;)

Daa snakker vi litt nærmere ja! Håper det blir noen dager med vær når jeg går på fri igjen, så man får tynt ut litt i siste liten før det blir å vaske, shine og parkere godbiten :) FIkk akutt lyst hjem å kjøre sykkel nå -.- Knallvær her, sol, blå himmer og flatt hav!

Haybimmsen: Er ikke det der forfergelig vanskelig? Aldri klart å legge solfilm skikkelig en gang jeg :roll:

Skrevet

Dette kan jo være direkte farlig, for meg ligger det helt naturlig å legge seg iforhold til hvilken retning man skal. Skal man til høyre i et kryss legger man seg til høyre. Skal man til venstre så legger man seg godt til venstre og gir tegn tidlig(greit å få inn en rytme/rutine på tegn bruk, så slipper du å glemme å skru den av) Har opplevd mye rart når jeg kjørte i Oslo Sentrum hver eneste dag på to hjul. Legger man seg til høyre er det jo ikke mer enn et støt på styret og svinger rundt :) Husk å alltid bruke fjernlys på dagtid.

Skrevet

Kjørte 65 mil i ett jafs for ei stund sia, kjempefint vær og mange motorsyklister ute..

Jeg har aldri opplevd så mange skumle situasjoner mht motorsyklister og små marginer ved forbikjøringer som jeg gjorde i løpet av den turen!

Ja, jeg skjønner at en "ok" motorisert motorsykkel ikke trenger store luka for å kjøre forbi, MEN motorsyklistene den dagen glemte én ting!

Hva om det kommer en idiot i hundreoghelvete rundt neste sving? Da hjelper det veldig lite med all verdens akselerasjon og sist jeg sjekka er unnamanøver med mc mindre effektivt enn med bil.

Skrevet
Kjørte 65 mil i ett jafs for ei stund sia, kjempefint vær og mange motorsyklister ute..

Jeg har aldri opplevd så mange skumle situasjoner mht motorsyklister og små marginer ved forbikjøringer som jeg gjorde i løpet av den turen!

Ja, jeg skjønner at en "ok" motorisert motorsykkel ikke trenger store luka for å kjøre forbi, MEN motorsyklistene den dagen glemte én ting!

Hva om det kommer en idiot i hundreoghelvete rundt neste sving? Da hjelper det veldig lite med all verdens akselerasjon og sist jeg sjekka er unnamanøver med mc mindre effektivt enn med bil.

Har tatt unnamanøver med fatterns BMW K100LT med han bakpå, det er ille når man begynner å voble bortover, to personer på sykkelen i høy fart og brå og uerfaren unnamanøver var ikke gunstig..

Det er rart, fadern hadde en Suzuki GSX 1100 før, når vi dro på hytta osv. ble det til at han kjørte sykkel og resten av familien bil.. Jeg så jo den gang at det er svært enkelt å kjøre stygt på sykkel, har ikke sett så stygg kjøring siden faktisk :P Men forbikjøringer rett før sving og mange biler i slengen selvom luka eller sletta er bitteliten..

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...